Sivu 2/4

Lähetetty: 23 Touko 2006, 20:40
Kirjoittaja jarim
Vapaavalo palaa ihan normaalisti vaikka olisi TRE kytkettynä.

Lähetetty: 23 Touko 2006, 21:15
Kirjoittaja PetriK
jarim kirjoitti:Vapaavalo palaa ihan normaalisti vaikka olisi TRE kytkettynä.


Upeaa Jari, olin täysin unohtanut - tuo voisi selittää <2000rpm ongelmat koska GPS maadottaa sinisen piuhan ja sytyttää valon vaikka pinkki olisikin poikkaistu ja laitettu siihen vastus.

Eli voisi olla GPS:ssä (vaihteentunnistimelta ECU:lle) vaaleanpunainen piuha poikki tai vastus laitettuna edellisen omistajan toimesta pyörään niin ettei se menekään vapaalle ECU:n mielestä... eli tuo vaihteentunnistimelta ECU:lle menevä vaaleanpunainen piuha pitäisi katsoa ettei siinä ole mitään liitoksia ja että liittimet saavat kontaktia.

Vai mitäs mieltä olet ?




Edited By PetriK on 1148408265

Lähetetty: 23 Touko 2006, 21:36
Kirjoittaja jarim
Voihan sen tarkastaa mutta ei kyllä kuulosta TRE:stä johtuvalta vialta. Tyhjäkäynti kyllä huopaa sen kanssa ärsyttävästi. Tuohon liittyen mietittiin sellaista TRE ratkaisua jossa kytkennässä olisi rele joka saisi herätteen tuosta vapaavalosta. Saisi sen tyhjäkäynninkin toimimaan oikein. :)

Lähetetty: 23 Touko 2006, 22:03
Kirjoittaja purzzi
Quadron kirjoitti:Ainoa mikä jäi kummastuttamaan oli putsarin etuosassa alla oleva reikä johon ei tullut mitään letkua eikä sitä oltu tulpattu

Mites tuo juttu on...omassa 04:ssa ei oo mitää tossa reijässä, mutta toisessa kotelossa jonka ostin, on 03:sta...niin siinä on sellanen punanen tulppa...tiie sit miks tollanen ero... ???




Edited By purzzi on 1148411069

Lähetetty: 23 Touko 2006, 22:07
Kirjoittaja PetriK
Joo - ei taida olla GPS ongelmakaan, mutta yksi kerrallaan näitä pitää sulkea pois. Ei kuullosta normaalilta että alle 2000rpm ei oikein käy... lambda, vakuumi, tulpat, synkkaus.

Mulla on toi smart tre ja tyhjäkäynti pelittää hienosti ... fastsjonnyn sivuillahan on helppo smart tre:n kytkentä, mutta rele tosiaan tekisi tuosta todella simppelin kenelle tahansa rakennettavaksi. Täytyypä ehdottaa että rakennetaan tuo relekytkentä naapurille kun se jo kyseli jokin aikaa sitten TRE:tä itselleen. Säästyy aikaa verrattuna puolijohteiden käyttämiseen.

Lähetetty: 23 Touko 2006, 22:19
Kirjoittaja Quadron
purzzi kirjoitti:
Quadron kirjoitti:Ainoa mikä jäi kummastuttamaan oli putsarin etuosassa alla oleva reikä johon ei tullut mitään letkua eikä sitä oltu tulpattu

Mites tuo juttu on...omassa 04:ssa ei oo mitää tossa reijässä, mutta toisessa kotelossa jonka ostin, on 03:sta...niin siinä on sellanen punanen tulppa...tiie sit miks tollanen ero... ???

Itse mietin äsken samaa asiaa.

Tuli mieleen teoria joka voisi selittää pari asiaa...

Jos siinä ei ole tulppaa niin ram-airin kautta tuleva vesi valuu putsarin kotelosta suoraan koneen päälle ja sitä kautta esim puolien päälle. Ei voi tehdä hyvää kaatosateessa ajettaessa.

Tämä saattaisi selittää miksi minulla tuli kovalla sateella pysähdyttäessä valoihin palaneen käryä ja höryä/lievää savua ohjauskolmion ja mittariston välistä. Vesi pääsee paikallaan ollessa seisomaan koneen päälle ja voi aiheuttaa oikosulkua liittimissä kun ei ehdi höyrystyä tarpeeksi kuumasta koneesta.

Tuo voisi olla hyvinkin syy palaneelle ignition sulakkeelle....

Jos sen reiän tulppaa niin mihis se vesi sitten menee....?

Pitänee tutkia rompulta löytyykö sieltä vihjeitä.

Lähetetty: 23 Touko 2006, 22:23
Kirjoittaja jarim
Tosiaan, mullakin ko. reikä on tulpattu punaisella kumitutilla.

Lähetetty: 23 Touko 2006, 22:30
Kirjoittaja Quadron
jarim kirjoitti:Tosiaan, mullakin ko. reikä on tulpattu punaisella kumitutilla.
Minullakin on tulpattu punaisella tutilla se reikä mikä on putsarin ruiskun puoleisessa päädyssä, mutta se toinen etureunan alle jäävä on avonainen.

Lähetetty: 24 Touko 2006, 07:57
Kirjoittaja PetriK
Etummainen reikä tulppien päällä todellakin viittaa veden poistoaukkoon joka on vakiona auki. Tulppasin tämän omasta jokin aikaa sitten ihan vaan kokeilumielessä. Veikkaan että tulpattuna vesi jää sinne sen läppäventtiilisysteemin päälle kellumaan kunnes lämmön ansiosta haihtuu. Toisaalta jos tuo ei ole tulpattu siitä tuleva vesi menee koneen päälle josta se haihtuu. Vaikea uskoa että siitä tuleva vesimäärä riittäisi jäähdyttämään konetta niin paljon että vesi ei enään haihtuisi lämpimän koneen päältä. No voisihan siitä vetää letkun koneen kylkeen josta vesi valuu pois...

Putsarin takana oleva reikä on tulpattu koska se on putsarin "puhtaalla" puolella. Muistaakseni manuaalissa sanotaan että tämä pitäisi ajoittain tarkistaa, avata ja tyhjentää.

Yksi asia mikä alle 2000rpm käyntiin voisi vaikuttaa on tietysti kaasarin roskat ja huohotinputken tukos tai vaikkapa heikosti jännitettä saava bensapumppu. Alle 2000rpm alueella myös laturin ja jännitteensäätimen kunnon merkitys on iso - ja tätä ei vielä olekaan pohdittu tässä yhteydessä.

Kun kone käy pienillä kierroksilla, niin:
- Mikä on akun käyttöjännite pienillä kierroksilla ?
- Näkyykö valoissa kirkkauden vaihtelua ? (eli onko jännitteen vaihtelua)
- Muuttuuko mittarivalojen kirkkaus (käyttöjännite) kun kytket hätävilkut&pitkät päälle ? (eli paljon virtaa kuluttavia laitteita rasittamaan laturia)

Alle 2000rpm on myös Pair toiminnassa. Pair ottaa ilman pusarin takaa ja syöttää sen pakosarjan yläpuolella olevaan reikään. No ilman syöttö sinällään ei ole ongelma, mutta se että Lambda antaa signaalia ecu:lle ja pyytää rikkaampaa seosta kompensoimaan Pair:n lisäilman vaikutusta voi vaikuttaa käyntiin. Jos pakopuolella on vuoto tai pair vuotaa niin ecu kompensoi lambdan perusteella rikkaampaa seosta ja siten heikentää käyntiä. Eli imupuolen vakuumivuodon lisäksi voi olla myös pakopuolen vakuumivuoto (jos pakosarja vuotaa niin pakopulssien väleihin syntyy tavallaan imujakso joka imee ilmaa putkistoon). Tämän testaaminen on helppoa ottamalla lambda irti (tai katsomalla laajakaistalambdalla tai vaikka koneen oman lambdan lukuja käydessä).

Tässä tätä pohdittavaa lisää... kyllä se ratkaisu varmasti löytyy... tuskin on mitään vakavaa koneen sisäistä...

Lähetetty: 26 Touko 2006, 10:14
Kirjoittaja 74-1141384116
Nykiminen nyppii, kun nykii...

Kierrosalueella <3000 melkoista nykimistä. <- ei pidäkään paikkaansa..
kyllä se perkl* nykii heti pintakaasusta kattoon..
Kovemmilla kiekoilla sitä ei vain niin helposti huomaa.

Kaupunki ja taajamassa ajo aika helvettiä... ja näillä keleillä alkaa tuntua, että se helvettikin on jäätynyt (vrt. euroviisut). Aamukelit +6 C'. Ulkolämpötilalla ei vaikutusta nykimiseen.

Mulla Devilin täysputkisto ja koneella ajettu 18k.
Säädöistä ja määrähuolloista en tiedä mitään. Tulpat vaihdettu. Vanhatkin näytti hyviltä.
Airbox modaamaton... Letkut ok. Ei vuoda. Puhdas ja perus testit service manualin mukaan tehty.

Itse epäilen synkka ongelmaa. En vain omista oikeita palikoita, että saisin huollot itse tehtyä.

:bowdown: Kysynkin nytten teiltä arvon kolleegat!

Mistä saa luotettavan synkkarin? (asiansa ajavan)
Kaapelit ja softat, että pääsee ECUun kiinni?

Ajattelin hakea lisäksi K&N suodattimen, mutta mitäs se vaikuttaa alakerran toimintaan? Tuo Devil ainakin tuntuu tekevän jotain..




Edited By Juker on 1148644541

Lähetetty: 26 Touko 2006, 20:13
Kirjoittaja Quadron
Omalta osalta ongelma selvitetty!

Vikana oli sytytystulppa. Olis taas pitänyt lähteä perus- ja helpoimmasta asioista liikkeelle.

Ihmeteltäessä löytyi ykköspytystä pimeä tulppa joka aiheutti oireet, nyt käy taas tasaisesti.

Tulipahan ihmettelyn sivuosumina tarkistettua ja säädettyä sitten muutama muukin kohta varmuuden vuoksi, ja samalla tuli opiskeltua miten tuo mopo on kasattu... :;):

Lopputuloksena taas onnellinen mies :skootteri:

PetriK:lle vielä iso kiitos asiantuntemuksesta ja avusta :bowdown:




Edited By Quadron on 1148663695

Lähetetty: 26 Touko 2006, 21:45
Kirjoittaja PetriK
... ;-))) ... vielä vinkki muillekin mikä auttaa löytämään juuri sen sylinterin missä seos ei syty kunnolla ...

Moottorin lämmettyä ja käydessä tyhjäkäyntiä otetaan injektori hetkeksi irti kustakin pytystä kerrallaan, jos tyhjäkäynti jonkin sylinterin osalta ei tipu / pienene voidaan epäillä tuosta pytystä tulppaa, puolaa tai injektoria. Loppu onkin helpompaa kun tietää mistä voi lähteä liikkeelle.




Edited By PetriK on 1148669399

Lähetetty: 27 Touko 2006, 13:17
Kirjoittaja 74-1141384116
Synkat tsekattu nykii vieläkin.

Tein sitte itte hillittömän hyvän synkkarin.

Värkkäsin n. metrin mittasen laudan jossä joka pytylle oma vesimanometri.
Tarpeina letkua ja mig-hitsin suuttimia.

Sain synkattua läpät n. 3cm sisään. Putkissa vettä eli ei omasta mielestä oo paineissa paha heitto. VAI ONKO?

Onko mitään konsteja millä noita service manuaalista löytyviä antureita voi testata?

Joitain voi zekata yleismittarilla, mutta mites muut?
Mitä jos esim. irroittaa anturin johtoja niin pitäsikö tulla virhekoodeja, käyntimuuttua tms...


Bussi siis vuosimallia 2k ja Devilin kokoputkisto kiinni. Siitä lähetään...

Lähetetty: 04 Heinä 2006, 21:45
Kirjoittaja Jassu
Valitin Jampalle koneen nypytystä, hän näytti mulle ruuvin jota piti väännellä niin että huoltokytkimen ollessa päällä viiva on keskellä. No minähän säätelin, ongelma on siinä että viiva on eri paikassa riippuen onko kone käynnissä vai ei. Eli kun lyö padan tulille niin se nousee "yhden pykälän":

1) Jos koneen sammuksissa ollessa viiva on alhaalla on se koneen käydessä keskellä
2) Jos koneen sammuksissa ollessa viiva on keskellä on se koneen käydessä ylhäällä.

Minkä mukaan mä nyt ton sit säädän ? Vai pitäskö viivan olla keskellä aina riippumatta siitä onko pata tulilla vai ei ? Läppiä en ole katsonut silmällä, siinähän on se putsarin koppa päällä ja ymmärsin että tuossa ei niitä silmillä tarvitse vahtia, ainoastaan "tankki ylös ja ruuvia kääntämään"...

Ruuvin toiminnasta mulla on kanssa erilainen käsitys hieman tai sit en vaan tajunnu Jampan selitystä, eli ohje "väännä hieman auki ja sitten taas kiinni niin että viiva jää kireellä ollessa keskelle". Mutta eikö jos ruuvia avaa millin ja kääntää kiinni millin niin ollaan alkuasetelmassa? Haen vaan sitä että onkos tää nyt joku erikoinen säätöruuvi sitten joka toimii erilailla.

Saas nähdä miten ton mun rävellyksen jälkeen kone käy huomenna, paskimmassa tapauksessa pitää ennen perjantain penkkiä viedä tuo vielä huoltoon. Ei oikein huvita maksaa montaa sataa euroa säädöstä jos noi läpät on ihan päin kettua.

Auttakee...




Edited By Jassu on 1152038795

Lähetetty: 04 Heinä 2006, 21:50
Kirjoittaja PetriK
Nypytys oli mulla kaasarien synkkausongelma...

Mitä tuolee tuohon säätöön minkä Jamppa neuvoi, se on todella tarkka ja tietysti ennen sitä pitää tehdä kaasarien synkkaus sekä tyhjäkäynnin säätö tuonne 1150rpm tasolle. Jos kaasarit ei ole synkattu ei tyhjäkäyntiä saa oikealle tasolle ja vastaavasti jos tyhjäkäynti ei ole oikealla tasolla niin tuo TPS sensorin säätö ei auta.

Itse säätö on noin kuin kirjoitit. Eli suunnilleen puolen millin säätö saa viivan heilahtamaan ääriasennosta toiseen, siinä saa olla todella tarkka jotta sen saa kohdalleen. Jos ei tunnu että onnistuu, soittele ja laitetaan se kohdalleen.




Edited By PetriK on 1152039067