Sivu 2/3
Lähetetty: 13 Kesä 2006, 09:36
Kirjoittaja 74-1085495998
Minkä suodattimen laitoit?
Lähetetty: 13 Kesä 2006, 10:20
Kirjoittaja jarim
Isot pojat kertoneet että originelli öljynsuodatin kannattaisi aina laittaa. Hintakaan ei kerrankin hirvitä verrattuna tarvikkeisiin...
Lähetetty: 13 Kesä 2006, 11:07
Kirjoittaja RHead
Juu ite en ainakaan oo harkinnu pärrässä tarvikesuotimen käyttöä. Koska öljyn + suodattimen vaihto on sitä halvinta huoltoa busalle.
Lähetetty: 13 Kesä 2006, 13:12
Kirjoittaja 67-1115742969
PetriK kirjoitti:Näemmä bussin moottori käy vaikka Oil valo palaakin - joku muu kone sammuisi ensin...
Kokeilepa seuraavaa;
1) Virrat päällä mutta moottori ei käynnissä irroita anturin johto ja kytke se suoraan runkoon, valon pitäisi sammua ja mennä päälle - eli ei ole oikarissa mistään. Tämä on todella epätodennäköistä mutta mahdollista kun katteita on ruuvattu kiinni.
2) Vaihda vielä kertaalleen öljyt ja suodatin. Todennäköisesti suodatin ei jostain syystä vaan päästä tarpeeksi öljyä lävitse joten vikaa on suodattimessa tai öljyn viskositeetissä... joista suodatinongelma olisi todennäköisempi. Suodatin löytyy mm. Stormilta joka lienee lähin paikka keskustasta...
Hyvin se käy vaikka OIL palaa ja ajattelin vaihtaa uudestaan suodattimen, öljyt nyt ei pitäis tarvita vaihtaa ku se on oikea viskositeetti mutta joudun kyllä lisäämään sinne jonkin verran.
Jardze kirjoitti:
Minkä suodattimen laitoit?
Champion K301 suodattimen, olin ostanut sen Louisilta.
jarim kirjoitti:
Hintakaan ei kerrankin hirvitä verrattuna tarvikkeisiin...
Ei varmaan mutta omaksi tyhmyydeksi muodostui se että mulla oli kotona suodatin joka sitten ei ollut alkuperäinen ja edellisvuodelta.
Ilmoittelen illemmalla että miten meni vai menikö ollenkaan.
Lähetetty: 13 Kesä 2006, 19:49
Kirjoittaja 67-1115742969
No niin taas on suu messingillä...
Olisi taas vaan pitänyt ostaa alkuperäisosia!
Vaihdoin suodattimen ja siitä sitten se homma lähti, lamppu sammui n. 15 - 20 sekunnin päästä käynnistyksestä.
Kiitoksia kaikille neuvoista!
Lähetetty: 20 Heinä 2006, 16:09
Kirjoittaja Jassu
Tälläinen ketju löytyi niin ei perusteta uutta.
Eli hain pyörän äsken huollosta (Suzuki-merkkihuolto). Mulla on tietyistä syistä omat öljyt aina tuolla mukana että kannusta näen myös sitten paljonko kiisseliä on pistetty koneeseen (tämä ei ole se syy).
Edellisen kerran sama huoltopaikka pukkasi 3,6 litraa ja Jampan checkin mukaan kyseessä oli ylitäyttöä jo silloin, no tänään hain pyörän 12tkm huollosta ja koneeseen oli valutettu 3,9 litraa kiissulia !
Huoltokirja sanoo täyttömääräksi 3.3 litraa ja huollonpoikien taulukot 3.5 litraa. Eli katsoo kumpaa määrää vaan niin ihmetyttää öljyn määrä.
Onko mahdollisesta ylitäytöstä jotain vaaraa ?
Lähetetty: 20 Heinä 2006, 18:28
Kirjoittaja jummijammi
no se 3,3 joka lukee lohkossakin, on ainaski ihan liian vähän. (jos vaihtaa myös suodattimen)..
Kyllä itellä se lähemmas 4 litraa meni, että öljynpinta ylämerkissä..
Lähetetty: 20 Heinä 2006, 18:52
Kirjoittaja MGa
jummijammi kirjoitti:no se 3,3 joka lukee lohkossakin, on ainaski ihan liian vähän. (jos vaihtaa myös suodattimen)..
Kyllä itellä se lähemmas 4 litraa meni, että öljynpinta ylämerkissä..
Kuin myös..
Lähetetty: 20 Heinä 2006, 19:11
Kirjoittaja jarim
3.5l on mulla aika passeli, jää hieman F-viivan alle, kuitenkin yli ikkunan puolen välin. Tässä taas yksi niistä monista syistä että huollan pyöräni itse...
Lähetetty: 28 Heinä 2010, 16:41
Kirjoittaja wiltzu
Olis tarkoitus vaihtaa busaan (42tkm ajettuun) öljyt ekaa kertaa.
Huoltomanuaalin mukaan öljyt vaihdetaan 6tkm välein, tämä on ihan normi homma, mutta että öljynsuodatin vaihdetaan 18tkm välein?
Vaihtaako porukka AINA suodattimen samalla kun öljytkin?
Rahaahan tuolla ei paljoa säästä jos jättää vaihtamatta, mutta pitäiskö sitä suodatinta käyttää sitten vähän auki, ettei sinne jää niitä vanhoja öljyjä?
Lähetetty: 28 Heinä 2010, 17:29
Kirjoittaja BussiJussi
wiltzu kirjoitti:Olis tarkoitus vaihtaa busaan (42tkm ajettuun) öljyt ekaa kertaa.
Huoltomanuaalin mukaan öljyt vaihdetaan 6tkm välein, tämä on ihan normi homma, mutta että öljynsuodatin vaihdetaan 18tkm välein?
Vaihtaako porukka AINA suodattimen samalla kun öljytkin?
Rahaahan tuolla ei paljoa säästä jos jättää vaihtamatta, mutta pitäiskö sitä suodatinta käyttää sitten vähän auki, ettei sinne jää niitä vanhoja öljyjä?
Vaihda samalla suodatin....
Lähetetty: 28 Heinä 2010, 18:11
Kirjoittaja Jaakko
wiltzu kirjoitti:Vaihtaako porukka AINA suodattimen samalla kun öljytkin?
Rahaahan tuolla ei paljoa säästä jos jättää vaihtamatta, mutta pitäiskö sitä suodatinta käyttää sitten vähän auki, ettei sinne jää niitä vanhoja öljyjä?
en oo aina suodatinta jaksanu vaihtaa (joskus öljynvaihtoväli ollut tavallista pienempikin) enkä ole kyl suodatintakaan kiertäny auki, vähääkään.
Lähetetty: 29 Heinä 2010, 15:40
Kirjoittaja 76-1271688384
Noissa korkeakierroksisemmissakin (suhteellisen vaikea sana muuten) suzukeissa (gsx-r600/750) tuo suodattimen vaihtoväli on 12tkm ja öljyn 6tkm. Melkein uskois että nuo insinöörit tietää mitä tekee, toisaalta muutaman euron suodatin on kyllä tässä harrastuksessa ehkäpä se turhin paikka säästämiseen. Ite vaihan kyllä tuon samalla, eipähän voi itseään syyttää jos motti laukee. Muualla huollatuksessa toki vastuu siirtyy työn suorittajalle.
Lähetetty: 29 Heinä 2010, 23:19
Kirjoittaja tetsa
Joku joskus sanonut et turha vaihtaa suodatinta useammin kuin huoltokirjassa mainitaan. Perusteluna oli kun suodatinta ropostellaan irti ja uutta takasin, niin ohimennen huomaamatta saadaan jotain törkyä ujutettua koneeseen tai suodattimeen ja kone ei tykkää.
Ite vaihdan joka toinen kerta suodattimen. Nimimerkillä jo 600km. tänäkesänä.
Lähetetty: 22 Elo 2010, 13:56
Kirjoittaja 75-1270297285
Öljyn ja -suodattimen vaihto lähestyy. Miten paljon olette kiristäneet öljynsuodatinta, kun tiivistepinta kohtaa moottorin?
a) ohjekirjan (gen1) mukaan 2 täyttä kierrosta
b) ei-originelli suodattimen ohjeen mukaan 2/3 kierrosta
c) sen verran että kireys tuntuu "hyvältä"