Sivu 2/3
Lähetetty: 30 Elo 2008, 21:49
Kirjoittaja 98-1197316477
Tästä aiheesta on ollut kovaa vääntöö muilla foorumeilla että käykö rikkaalla vai laihalla kun paukuttaa putkesssa,mites se nyt sitten on esim. petrik,kun tunnut tietävän moottoreista kaiken,niin valaisisitko asiaa?
Lähetetty: 30 Elo 2008, 22:14
Kirjoittaja janne
meikäläisellä paukkuu ja saa paukkua , aivan sama. jummikin kehu kun takana ajeli et on komeeta katottavaa kun putkessa lyö tulta :rasberry:
Lähetetty: 30 Elo 2008, 22:21
Kirjoittaja PetriK
Mulla ei ole tarkkaa mittausdataa kuin yhdestä pyörästä jolloin syy oli ihan selvä: Moottorijarrutuksessa sylinterin lävitse mennyt palamaton bensa syttyi putkessa ja paukahteli. Tätä teoriaa tukee myös se että pienillä kierroksilla putkiviritteiset Bussit on useimmiten alakerrasta olleet paksulla. Lisäksi jotkut koneet on säädetty niin paksulle että mittari alkaa näyttämään jo laihalle menemistä kun seos ei enään sytytä sylinterissä. Mutta voihan olla että jollain toisella on ollut toinen syy.
Moottoreissa en usko absoluuttiseen ja yhteen totuuteen, sen tämä mennyt viikko on taas todistanut sillä mitä kaikkea on tullut opittua kantapään kautta. Mitä enemmän tekee ja oppii, sitä helpompi on sanoa että ei missään nimessä tiedä kaikkea ja moottorien toiminta on sellaista jota vaan ei pysty täydellisesti ennakoimaan - vaikka välillä kirjoittaakin aktiivisesti joistain lähellä omaa sydäntä olevista aiheista. Kavereita jotka netissä tuntuvat tietävän kaiken ei missään nimessä kannata uskoa!
Edited By PetriK on 1220124274
Lähetetty: 30 Elo 2008, 22:51
Kirjoittaja janne
Lähetetty: 30 Elo 2008, 23:01
Kirjoittaja PetriK
Äh - tuo oli tarkoitettu itseironiaksi ... muttei tuo huumorin laji onnistuvan.
Lähetetty: 30 Elo 2008, 23:43
Kirjoittaja janne
PetriK kirjoitti:Äh - tuo oli tarkoitettu itseironiaksi ... muttei tuo huumorin laji onnistuvan.

Lähetetty: 31 Elo 2008, 00:00
Kirjoittaja PetriK
Vähän OT - mutta meilläkin paukkui viikolla yhdessä pyörässä, eri merkkisessä tosin, pariinkin otteeseen... savua tuli putkesta ja vähän muualtakin. Ehkä tämä vähän selittää taustaa tuolle mitä yritin kirjoittaa ... Ongelmia on niin monenlaisia meillä itse kullakin.
Syy

ja seuraus - varsinkin tässä vaiheessa putket paukkuivat kun niihin syljettiin metallinpaloja niin että menivät lommolle...

Laitetaan varmaan jossain välissä paremmin tarinaa koko viikosta ihan oppimismielessä.
Edited By PetriK on 1220130368
Lähetetty: 31 Elo 2008, 00:54
Kirjoittaja busapappa2
Se onpi ihan hianoo PetriK, että joku yrittää opiskella tota sarkaa misä tunnut olevan jo aikas meedio . Kyllä noi sun teesisi saattanevat pitää ja varmaan pitävätkin paikkansa. Ilmeisesti KUN putkiviri Busaa säädetään, niin PC:llä paukkeesta pääsisi eroon, eli säädöt tulisi OIKEESTI kohilleen, mutta tuon oman Boxin kanssa onpi lienee tehtävä joitain kompromisseja, että saadaan optimiseokset käytetyimmille kierrosalueille. Toisaalta mää en näistä kaaheesti jymmärrä, mut toi Ruusila on kylläkoittannu valistaa mua säätäessään mm. Nykyistä K8 mopotintani.
Tuolla Ruattin puolella on pari Hyper Busa Gurua, jotka on sitä mieltä, että AINA kun originaaliputkisto vaihdetaan, pitäisi laittaa myös Commari. Juuri siksi, että säädöt saataisiin oikeasti kohilleen jokaisella kierros alueella. Sillon ei paukkuisi . 
Lähetetty: 31 Elo 2008, 09:35
Kirjoittaja 98-1197316477
Itsellä rykkönen nyki aika lahjakkaasti alle 6000rpm,vaimentimien vaihdon jälkeen,joten oli laihalla eikä saanut paukkumaan putkessa millään,kusiaiseen vaihdoin kanssa devilit ja paukutti huolella,penkitin ja seokset ok.
Nykyinen busani ampuu kanssa lahjakkaasti putkessa ja seokset oli penkitettäessä kohdillaan.Nämä kokemukset kanssa tukisi teoriaa,että ylimääräset bensat syttyy putkessa ja saa paukkeen aikaan.
Lähetetty: 31 Elo 2008, 10:46
Kirjoittaja 83-1175441819
PetriK kirjoitti:Mulla ei ole tarkkaa mittausdataa kuin yhdestä pyörästä jolloin syy oli ihan selvä: Moottorijarrutuksessa sylinterin lävitse mennyt palamaton bensa syttyi putkessa ja paukahteli. Tätä teoriaa tukee myös se että pienillä kierroksilla putkiviritteiset Bussit on useimmiten alakerrasta olleet paksulla. Lisäksi jotkut koneet on säädetty niin paksulle että mittari alkaa näyttämään jo laihalle menemistä kun seos ei enään sytytä sylinterissä. Mutta voihan olla että jollain toisella on ollut toinen syy.
Moottoreissa en usko absoluuttiseen ja yhteen totuuteen, sen tämä mennyt viikko on taas todistanut sillä mitä kaikkea on tullut opittua kantapään kautta. Mitä enemmän tekee ja oppii, sitä helpompi on sanoa että ei missään nimessä tiedä kaikkea ja moottorien toiminta on sellaista jota vaan ei pysty täydellisesti ennakoimaan - vaikka välillä kirjoittaakin aktiivisesti joistain lähellä omaa sydäntä olevista aiheista. Kavereita jotka netissä tuntuvat tietävän kaiken ei missään nimessä kannata uskoa!
Itse en tiedä mitään mistään joten ei kannata uskoa tai ottaa mallia, mutta laitoin -99.ssä huohotinletkun pairiin kiinni kun en jaksanut sitä irrotella,eikä tuosta haittaa kai ollut ja loppui pauke,vaikka melko vaikuttavaahan se on antaa moottorijarrutuksella paukkua kunnolla 
Lähetetty: 31 Elo 2008, 11:24
Kirjoittaja busajasa
Oma kokemukseni paukkeesta on kaasaripelistä jossa yksi kaasarin kaula vuoti ilmaa ja näin ollen ao. sylinteri meni laihalle. Aiheutti pauketta ja tupsahtelua mutta silloin kuin oli vetoa päällä - tietyllä kierrosalueella vain.
Toisaalta moottorijarrussa mahtaa mennä paksulle ja tätä myötä syttymiseen vasta putkistossa. Eli molemmat mahdollisia kai, mutta varmaan eri tapauksissa ilmenevää pauketta.
Lähetetty: 31 Elo 2008, 12:46
Kirjoittaja 74-1155281906
busajasa kirjoitti:Toisaalta moottorijarrussa mahtaa mennä paksulle ja tätä myötä syttymiseen vasta putkistossa. Eli molemmat mahdollisia kai, mutta varmaan eri tapauksissa ilmenevää pauketta.
Jeps, toisaalta voi mennä niin laihallekin, ettei ole seosta tarpeeksi jotta syttyisi ja syttyy sitten vasta putkessa, kun sitä palamatonta kertyy sinne riittävä määrä..?
Lähetetty: 01 Syys 2008, 21:09
Kirjoittaja suiza
JanneT kirjoitti:busajasa kirjoitti:Toisaalta moottorijarrussa mahtaa mennä paksulle ja tätä myötä syttymiseen vasta putkistossa. Eli molemmat mahdollisia kai, mutta varmaan eri tapauksissa ilmenevää pauketta.
Jeps, toisaalta voi mennä niin laihallekin, ettei ole seosta tarpeeksi jotta syttyisi ja syttyy sitten vasta putkessa, kun sitä palamatonta kertyy sinne riittävä määrä..?
Näinpä epäilen käyvän, että menee laihalle. Itsellä K8:ssa Yoshimuran R77 kokoputki, paukkui vähänkin kovemman kiihdytyksen jälkeen moottorijarrulla aika komiasti.
Huollossa rikastettiin >3000rpm kevyttä kaasun asentoa 5% ja >3000rpm aluetta 2% eikä pauku enää oikeastaan kuin ratalla kovemmasti hapettaessa
ja silloinkin harvakseltaan.
Lähetetty: 02 Syys 2008, 00:06
Kirjoittaja Busaixu
Mikäli kierrokset tippuvat heti tasakaasusta hellittäessä, yleensä kone on tuolloin rikkaalla. Mikäli tuolloin paukahtelee on se todennäköisesti palamatonta -kuten tekee toisinaan omassani.
Lähetetty: 02 Syys 2008, 00:31
Kirjoittaja busapappa2
Busaixu kirjoitti:Mikäli kierrokset tippuvat heti tasakaasusta hellittäessä, yleensä kone on tuolloin rikkaalla. Mikäli tuolloin paukahtelee on se todennäköisesti palamatonta -kuten tekee toisinaan omassani.
Juu ei mullakaan aina pauku, sanotaanko että kun kun kovan kiihytyksen jälkeen puottelee pienempää, eli jarruttelee moottorilla reippaasti . Eli totapa taitaa pauke olla !
