Imukurkuista yms.. - Mietintöjä
... en olisi ihan varma. Alan pioneereja ovat ne jotka kyseenalaistavat, kokeilevat ja usein epäonnistumisen kautta saavat aikaan jotain uutta ... mutta jos kukaan ei kyseenalaista, niin ei kehitys kehity...
Mulle moottorin virittämisessä kaikki lähtee moottorin toimintaperiaatteesta ja erilaisista työkaluista millä sitä voi mallintaa.
Juttelin Marc:n kanssa juttua siitä miten hän oli kehittänyt tuon uuden imukurkun pituuden busaan. Ei perustunut laskennalliseen malliin vaan kolmeen asiaan:
1) Virtausten ymmärtämiseen kappaleen pinnalla, erityisesti suppilon päässä (ei pelkkään pituuteen)
2) Yrityksen ja erehdyksen kautta oikean pituuden löytämiseen
3) Härkäpäiseen uskoon siitä että yhteen moottoriin kehitetty malli voidaan soveltaa muihinkin
Heitetäänpä vaan mallit peliin ja pannaan tietoa jakoon - se hyödyntää kaikkia. Esim tuo pulssien merkitys imu- ja popuolen virittämisessä on asia joka varmaan muuttuu taajuuden kasvaessa, mutta siitä en ole vielä löytänyt selviä faktoja.
Mulle moottorin virittämisessä kaikki lähtee moottorin toimintaperiaatteesta ja erilaisista työkaluista millä sitä voi mallintaa.
Juttelin Marc:n kanssa juttua siitä miten hän oli kehittänyt tuon uuden imukurkun pituuden busaan. Ei perustunut laskennalliseen malliin vaan kolmeen asiaan:
1) Virtausten ymmärtämiseen kappaleen pinnalla, erityisesti suppilon päässä (ei pelkkään pituuteen)
2) Yrityksen ja erehdyksen kautta oikean pituuden löytämiseen
3) Härkäpäiseen uskoon siitä että yhteen moottoriin kehitetty malli voidaan soveltaa muihinkin
Heitetäänpä vaan mallit peliin ja pannaan tietoa jakoon - se hyödyntää kaikkia. Esim tuo pulssien merkitys imu- ja popuolen virittämisessä on asia joka varmaan muuttuu taajuuden kasvaessa, mutta siitä en ole vielä löytänyt selviä faktoja.
PetriK kirjoitti:... en olisi ihan varma. Alan pioneereja ovat ne jotka kyseenalaistavat, kokeilevat ja usein epäonnistumisen kautta saavat aikaan jotain uutta ... mutta jos kukaan ei kyseenalaista, niin ei kehitys kehity...
Mulle moottorin virittämisessä kaikki lähtee moottorin toimintaperiaatteesta ja erilaisista työkaluista millä sitä voi mallintaa.
Juttelin Marc:n kanssa juttua siitä miten hän oli kehittänyt tuon uuden imukurkun pituuden busaan. Ei perustunut laskennalliseen malliin vaan kolmeen asiaan:
1) Virtausten ymmärtämiseen kappaleen pinnalla, erityisesti suppilon päässä (ei pelkkään pituuteen)
2) Yrityksen ja erehdyksen kautta oikean pituuden löytämiseen
3) Härkäpäiseen uskoon siitä että yhteen moottoriin kehitetty malli voidaan soveltaa muihinkin
Heitetäänpä vaan mallit peliin ja pannaan tietoa jakoon - se hyödyntää kaikkia. Esim tuo pulssien merkitys imu- ja popuolen virittämisessä on asia joka varmaan muuttuu taajuuden kasvaessa, mutta siitä en ole vielä löytänyt selviä faktoja.
... en olisi ihan varma. Alan pioneereja ovat ne jotka kyseenalaistavat, kokeilevat ja usein epäonnistumisen kautta saavat aikaan jotain uutta ... mutta jos kukaan ei kyseenalaista, niin ei kehitys kehity...
Hmm.. mä alan olemaan varma jostain asioista.
Pioneerista olen kaukana, mutta 15v kokemus on takana ja paljon juttuja on kehitetty/testattu. Ja pohjimmaisen ideana on koneen luotettavuus/kestävyys. Ja kun oppii ymmärtämään ettei moottorin tekemiseen ei liity noituutta/taikuutta niin voi jotain saavuttaakkin
Ja toiseksi leipää ne siellä muuallakin syövät.
Mulle moottorin virittämisessä kaikki lähtee moottorin toimintaperiaatteesta ja erilaisista työkaluista millä sitä voi mallintaa.
Hmm.. Näihin asioihin perustuu minunkin puuhastelu moottoreihin sillä poikkeuksella, että testaan juttuja myös KÄYTÄNNÖSSÄ (Tärkeä painoitus)
Ei perustunut laskennalliseen malliin vaan kolmeen asiaan:
1) Virtausten ymmärtämiseen kappaleen pinnalla, erityisesti suppilon päässä (ei pelkkään pituuteen)
2) Yrityksen ja erehdyksen kautta oikean pituuden löytämiseen
3) Härkäpäiseen uskoon siitä että yhteen moottoriin kehitetty malli voidaan soveltaa muihinkin
Hmm.. taitaa olla pikkasen huono ulos anti mulla tai sitten on vikaa jossain muualla, joillain luetun ymmärtämisessä?
Kaikki edellä mainitsemasi asiat ovat tällä saralla itsestään selvyyksiä.
Niin ja mikään ongelma ei oo tehdä super tehokasta moottoria.
Mutta kun siihen lisätään sanat luotettavuus/kestävyys, haasteet lisääntyy kymmenkertaisesti.
Tälläkin hetkellä suomessa on muutama nikkari onnistunut tekemään hyviä busan koneita jotka ratkaisuiltaan/ hinnaltaan/luotettavuudeltaan ovat vertaansa vailla. Maailmalla suurella rahalla tehtyihin moottoreihin ollaan tehoissa jäljessä alle 10% ja parhaillaan vähemmänkin.
Viimme kauden aikana, on tapahtunut kummia Suzukin moottorin kans (GSXR K6), tosin itseäni en ala kehuskelemaan/ juttuja todistelemaan. Teot ja tulokset puhukoon puolestaan jos sellaiseen on aihetta.
Tulevalla kaudella on kehittelyn tulokset nähtävissä telkusta ja jokainen voip vetää omat johtopäätöksensä miten on onnistuttu (pieni syys uho )
joo, kstbh:n kanssa on aina mukava jutella... asiantuntemusta löytyy, samoin kokemusta - vaikka muutamasta asiasta ollaankin erimieltä. Niin hyvin asiantunteva ja aikaansaava kaveri siellä on ! Busista ei varmaan kukaan Suomessa tiedä enempää kuin kstbh !?! Mutta ei nyt liikaa kehuta ettei siellä joku lukija tule liian ylpeäksi
Enemmänkin kirjoitin tiedonjakamisesta siksi että oma tavoide on tiedon jakaminen ja keskustelun aikaansaaminen. Mulla ei ole edes tavoitteena huipputehokas pyörä - vaan enemmänkin tavoite on löytää kaikkien helposti toteutettavissa olevia helppoja mutta silti tehokkaita ratkaisuja ja aina perustelut sille miksi joku asia toimii tai joku asia ei toimi.
Esim velocity stackejä (imukurkkuja) on moni testannut ja jo pitkään moottoripyörien kanssa koska se on perinteinen tapa siirtää powerbandia polttomoottirissa. Nyt sitten yllättäen joku tulee ja sanoo että kun putken pituus on 70mm ja muotoilu on oikea niin min 5hp ja nokkien kanssa niillä saa lisää noin 20hp. Ei tunnu alkuun uskottavalta ollenkaan. Mutta kun asiaan tutustuu niin se alkaa kuulostaa järkevältä - mutta toimiiko, sen tietää vasta kun on testattu. Sitten kun asiaa joku esittää niin silloin kuullaan että onhan noita jo kokeiltu että ei ne voi toimia, ja niin onkin - ei ne toimi jos pelkkää pituutta muuttaa. Pitää samalla muuttaa myös muotoilua, ja unohdetaan että miksi noi todennäköisesti toimivat. Sitten kohta joku sanoo että en saanut noita toimimaan omassa pyörässä - varmaan tulee näinkin käymään jos pyörä eroaa paljon niistä pyöristä joille noi on rakennettu. Tällaisen keskustelun kautta sitten koko idea alkaa vesittymään ja ihmiset eivät tiedä miksi ja mihin uskoa. Kuten factoryn saitilla sanotaan, noi pitäisi ensisijaisesti testata vakiopyörässä ilman PC:tä tai muita lisähärpäkkeitä.
Mulle noi amerikan pitkät ihmeet tulee postissa ensi viikolla, joten sitten ehkä saadaan mittoja ja kuvia jonka perusteella voi mallintaa toimintaa paremmin. Pyörä on ihan muualla joten testejä ei pääse tekemään ennen ensi kevättä. Noissa kuitenkin koko toiminta perustuu virtaukseen, pulsseihin ja resonointiin joten en usko että virtauspenkissä noita saa ihan täydellisesti mallinnettua. Sen virtauksen saa penkissä kyllä, muttei sitä miten pulssien ajoituksella ja imuvirtauksen jatkuvuudella parannetaan VE:tä (sylinterin täyttöastetta). Ja mun mielestäni VE on loppujen lopuksi se tärkein asia koska polttoainekartat, nokan ajoitus, imu ja pakoputkiston virtaus/pulssit ja muut asiat optimoidaan juuri VE:n kannalta.
Tämä on syy miksi ajattelen että virtauspenkkiin pitäisi pystyä rakentamaan pulssitus...
Enemmänkin kirjoitin tiedonjakamisesta siksi että oma tavoide on tiedon jakaminen ja keskustelun aikaansaaminen. Mulla ei ole edes tavoitteena huipputehokas pyörä - vaan enemmänkin tavoite on löytää kaikkien helposti toteutettavissa olevia helppoja mutta silti tehokkaita ratkaisuja ja aina perustelut sille miksi joku asia toimii tai joku asia ei toimi.
Esim velocity stackejä (imukurkkuja) on moni testannut ja jo pitkään moottoripyörien kanssa koska se on perinteinen tapa siirtää powerbandia polttomoottirissa. Nyt sitten yllättäen joku tulee ja sanoo että kun putken pituus on 70mm ja muotoilu on oikea niin min 5hp ja nokkien kanssa niillä saa lisää noin 20hp. Ei tunnu alkuun uskottavalta ollenkaan. Mutta kun asiaan tutustuu niin se alkaa kuulostaa järkevältä - mutta toimiiko, sen tietää vasta kun on testattu. Sitten kun asiaa joku esittää niin silloin kuullaan että onhan noita jo kokeiltu että ei ne voi toimia, ja niin onkin - ei ne toimi jos pelkkää pituutta muuttaa. Pitää samalla muuttaa myös muotoilua, ja unohdetaan että miksi noi todennäköisesti toimivat. Sitten kohta joku sanoo että en saanut noita toimimaan omassa pyörässä - varmaan tulee näinkin käymään jos pyörä eroaa paljon niistä pyöristä joille noi on rakennettu. Tällaisen keskustelun kautta sitten koko idea alkaa vesittymään ja ihmiset eivät tiedä miksi ja mihin uskoa. Kuten factoryn saitilla sanotaan, noi pitäisi ensisijaisesti testata vakiopyörässä ilman PC:tä tai muita lisähärpäkkeitä.
Mulle noi amerikan pitkät ihmeet tulee postissa ensi viikolla, joten sitten ehkä saadaan mittoja ja kuvia jonka perusteella voi mallintaa toimintaa paremmin. Pyörä on ihan muualla joten testejä ei pääse tekemään ennen ensi kevättä. Noissa kuitenkin koko toiminta perustuu virtaukseen, pulsseihin ja resonointiin joten en usko että virtauspenkissä noita saa ihan täydellisesti mallinnettua. Sen virtauksen saa penkissä kyllä, muttei sitä miten pulssien ajoituksella ja imuvirtauksen jatkuvuudella parannetaan VE:tä (sylinterin täyttöastetta). Ja mun mielestäni VE on loppujen lopuksi se tärkein asia koska polttoainekartat, nokan ajoitus, imu ja pakoputkiston virtaus/pulssit ja muut asiat optimoidaan juuri VE:n kannalta.
Tämä on syy miksi ajattelen että virtauspenkkiin pitäisi pystyä rakentamaan pulssitus...
Jep, sekkasin Marc:n ensin refet parista paikasta ja sitten pistin tilauksen sinne perustuen refeihin ja siihen mitä ne väittävät keksineensä suzukin tehdastiimin kanssa joku aika sitten. Erityisesti se Suzukin tehdastiimistä kertova juttu on aika herkullinen... uskomatonta ettei kukaan ole käskenyt poistaa sitä. Kyseinen saitti referoi varttikuskeihin tuossa tre:n poisjättöasiassa, mutta samaa olen lukenut muualtakin.
Toisaalta täällä suomessa mulle on vakuutettu että nopeusrajoitin iskee päälle katkomalla kakkosinjektoria - mutta tässä pitää musta erottaa seuraavat tekijät jotka pitää huomioida koko asiassa:
- nopeusrajoitin ei välttämättä ole sama kuin kierrosrajoitin
- kierrosrajoitin kyllä käsittääkseni katkoo kakkosinjektoria
- esim. kierrosrajoitin toimii eri tavoin vapaalla, vaihteilla ja kytkintä käytettäessä. Painettaessa kytkintä vaihde päällä kierrosrajoitin tippuu muistaakseni noin 500rpm josta johtuen nopein tapa vaihtaa voi joskus olla kevyt kytkimen painallus jos ollaan lähellä punaista - ei siksi että kytkin tulee peliin vaan siksi että kaasua ei tarvitse löysätä kun kierrosrajoitin hoitaa vedon poistamisen. ... ja kun kaasua ei löysätä niin virtaus imupuolessa pysyy tasaisena/häiriintymättömänä ja näin seuravalla vaihteella on tehot paremmin käytössä.
Mutta kyseisellä saitilla on tosiaankin todella rohkeaa tekstiä ja eikä se visuaalisesti ole mikään paras saitti. Silti asiantuntemus on aika kovaa ja faktapohjaista kun kaverin kanssa mailailee.
Katsotaan toi putkien testaus sitten kun nähdään että mikä on toimitustilanne, eli milloin saapuvat maahan.
Edited By PetriK on 1163773843
Toisaalta täällä suomessa mulle on vakuutettu että nopeusrajoitin iskee päälle katkomalla kakkosinjektoria - mutta tässä pitää musta erottaa seuraavat tekijät jotka pitää huomioida koko asiassa:
- nopeusrajoitin ei välttämättä ole sama kuin kierrosrajoitin
- kierrosrajoitin kyllä käsittääkseni katkoo kakkosinjektoria
- esim. kierrosrajoitin toimii eri tavoin vapaalla, vaihteilla ja kytkintä käytettäessä. Painettaessa kytkintä vaihde päällä kierrosrajoitin tippuu muistaakseni noin 500rpm josta johtuen nopein tapa vaihtaa voi joskus olla kevyt kytkimen painallus jos ollaan lähellä punaista - ei siksi että kytkin tulee peliin vaan siksi että kaasua ei tarvitse löysätä kun kierrosrajoitin hoitaa vedon poistamisen. ... ja kun kaasua ei löysätä niin virtaus imupuolessa pysyy tasaisena/häiriintymättömänä ja näin seuravalla vaihteella on tehot paremmin käytössä.
Mutta kyseisellä saitilla on tosiaankin todella rohkeaa tekstiä ja eikä se visuaalisesti ole mikään paras saitti. Silti asiantuntemus on aika kovaa ja faktapohjaista kun kaverin kanssa mailailee.
Katsotaan toi putkien testaus sitten kun nähdään että mikä on toimitustilanne, eli milloin saapuvat maahan.
Edited By PetriK on 1163773843
4kpl = 249+14 postikuluja, tuo metalliosa on helppo mitata ja vaikka tehdä muutama versio pidempiä ja lyhyempiäkin - mutta kumiosaa ei oikein taida pystyä kopioimaan ?
Nämä on kätevät jos lähtee mitottamaan imukurkkuja ja tilaa tai tekee itse vaikka sitten lisää pituuksia...
Edited By PetriK on 1164457295
Nämä on kätevät jos lähtee mitottamaan imukurkkuja ja tilaa tai tekee itse vaikka sitten lisää pituuksia...
Edited By PetriK on 1164457295
Lueskelin myös Factoryn sivuilta noista tötteröistä, ymmärsin että nuo olisi mitoitettu vakio airboxille?? Kyselinkin aikanaan Allrightilta hintaa ja lupasivat ilmoitella, vaan eipä ole kuulunut
Schnitziltä olisi saatavana lyhyempää mallia, millä korostuisi yläteho
Edit: Noilla lyhkäsillä sisähalkaisija on 50mm, kun taas vakiolyhyillä on vastaava 48mm. Millä sitä sais sorvattua nätisti tuon 2mm pois kurkun vahvuudesta?? ??? Toisaalta pitkän mallin vakiokurkut jos saisi lyhennettyä asiallisesti, olisi siinä valmiina tuo 50mm sisähalkaisija.
Ja on siinä tuon imukartion halkaisijassakin eroa. Vakio 70mm, Schnitzin 79,5mm.
Edited By Fastard on 1164476491
Schnitziltä olisi saatavana lyhyempää mallia, millä korostuisi yläteho
Edit: Noilla lyhkäsillä sisähalkaisija on 50mm, kun taas vakiolyhyillä on vastaava 48mm. Millä sitä sais sorvattua nätisti tuon 2mm pois kurkun vahvuudesta?? ??? Toisaalta pitkän mallin vakiokurkut jos saisi lyhennettyä asiallisesti, olisi siinä valmiina tuo 50mm sisähalkaisija.
Ja on siinä tuon imukartion halkaisijassakin eroa. Vakio 70mm, Schnitzin 79,5mm.
Edited By Fastard on 1164476491
1/4 7.69s/307kmh
1/8 5.0s/245kmh
1/8 5.0s/245kmh
Yläteho on kivaa, mutta käytännössä se on se pinta-ala mitä tehokurvi pysyy vakion yläpuolella joka määrittelee maksimikiihtyvyyden esim. stripillä. Siksi pelkkä lyhyt kurkku ei ollut ensimmäisenä mielessä.
Se miktä tuossa Factoryssa vaan kiinnostaa on että väittävät 70mm kurkun toimivan paremmin koko alueella kuin että vakiona olisi kaikki lyhyitä. Eli näin ollen kahden käyrän välinen pinta-ala kasvaa ja siten kiihtyvyys. Ei kai ne pituudet niinkään ole sidottuina boxiin kuin koneen hengittämiseen. Airbox taas on musta resonanssiboxi kun taas imuputket jokaiselle sylinterille erikseen. Airbox:n virtaukset on yksi juttu, mutta toinen on sen tilavuus. Esim. läpän pois ottamisella ei ole tähän normaalin tehoalueen tilavuuteen juurikaan merkitystä.
Itse olen ajatellut että noita Factoryn putkia on helppo tilata 5mm ja 10mm lyhyempiä jos on tarvis, mutta jos ajatellaan kokonaisuutta niin ensin kone pitää saada hengittämään paremmin - ja jos ei avata myllyä niin mitäs silloin voidaan tehdä? ?
Jos siis ajatellaan ihan perusjuttuja, stage 1 tyyliin niin:
- imupuolelta kurkkujen mitoitus täytyy laittaa uusiksi niin että pulssit toimivat paremmin ja boxin pieni viilaus vähän paremmin virtaavaksi. (vrt. lyhyissä liikkuva ilmamassa jää pienemmäksi ja siten toiminta perustuu enemmän imunokkaan). Imunokkaan ei tarvitse koskea koska siellä käsittääkseni ei ahdista niin paljoa kuin pakopuolella. Jos imupulssit osuu kohdalleen niin se nopeuttaa virtausta koneen sisään. Ei niinkään se liikkuva massa vaan massan virtauksen nopeus ja ajoitus ovat ne jotka kiinnostavat imupuolella.
- Pakopuolella hieman nokan duraatiota ja ehkä nostettakin lisää ja jos putkisto aukeaa riittäväksi niin vähän enemmän overlappia.
- Putkistoon perusmodit x pois ja änkkärien avartaminen.
Pakopuolen modien suurin huoli on paluupulssien ajoitus. Siellä on kaikenlaista härpäkettä matkalla pakosarjasta änkkäriin. Ne pitää oikaista ja ehkäpä vielä testatakin pariin kertaan ettei paluupulssit osu huonolle kierrosluvulle.
Tilanne muuttuu merkittävästi jos kansiset alkaa tekemään kantta tai muuten siitä alaspäinkin aletaan vaihtamaan komponentteja. Mutta miksipäs noita tekemään ennen kuin on saanut perusvirtaukset kuntoon... vaikka tietysti volyymi sitten muuttuu...
Se miktä tuossa Factoryssa vaan kiinnostaa on että väittävät 70mm kurkun toimivan paremmin koko alueella kuin että vakiona olisi kaikki lyhyitä. Eli näin ollen kahden käyrän välinen pinta-ala kasvaa ja siten kiihtyvyys. Ei kai ne pituudet niinkään ole sidottuina boxiin kuin koneen hengittämiseen. Airbox taas on musta resonanssiboxi kun taas imuputket jokaiselle sylinterille erikseen. Airbox:n virtaukset on yksi juttu, mutta toinen on sen tilavuus. Esim. läpän pois ottamisella ei ole tähän normaalin tehoalueen tilavuuteen juurikaan merkitystä.
Itse olen ajatellut että noita Factoryn putkia on helppo tilata 5mm ja 10mm lyhyempiä jos on tarvis, mutta jos ajatellaan kokonaisuutta niin ensin kone pitää saada hengittämään paremmin - ja jos ei avata myllyä niin mitäs silloin voidaan tehdä? ?
Jos siis ajatellaan ihan perusjuttuja, stage 1 tyyliin niin:
- imupuolelta kurkkujen mitoitus täytyy laittaa uusiksi niin että pulssit toimivat paremmin ja boxin pieni viilaus vähän paremmin virtaavaksi. (vrt. lyhyissä liikkuva ilmamassa jää pienemmäksi ja siten toiminta perustuu enemmän imunokkaan). Imunokkaan ei tarvitse koskea koska siellä käsittääkseni ei ahdista niin paljoa kuin pakopuolella. Jos imupulssit osuu kohdalleen niin se nopeuttaa virtausta koneen sisään. Ei niinkään se liikkuva massa vaan massan virtauksen nopeus ja ajoitus ovat ne jotka kiinnostavat imupuolella.
- Pakopuolella hieman nokan duraatiota ja ehkä nostettakin lisää ja jos putkisto aukeaa riittäväksi niin vähän enemmän overlappia.
- Putkistoon perusmodit x pois ja änkkärien avartaminen.
Pakopuolen modien suurin huoli on paluupulssien ajoitus. Siellä on kaikenlaista härpäkettä matkalla pakosarjasta änkkäriin. Ne pitää oikaista ja ehkäpä vielä testatakin pariin kertaan ettei paluupulssit osu huonolle kierrosluvulle.
Tilanne muuttuu merkittävästi jos kansiset alkaa tekemään kantta tai muuten siitä alaspäinkin aletaan vaihtamaan komponentteja. Mutta miksipäs noita tekemään ennen kuin on saanut perusvirtaukset kuntoon... vaikka tietysti volyymi sitten muuttuu...
akseli kirjoitti:petri täysin vakio busa ja toinen vähemmän vakio menossa penkkiin aivan lähiaikoina-oiva testausmahdollisuus suppiloillesi(kahdet erilaiset pulssit,virtaukset ja alipaineet) :p ja vertailukohteina lyhyitä ja pitkiä kumi- ja alumiinitorvia? orkkis- ja modiboxissa.aikataulu vielä avoin
Nappaisko Akseli testailla noita kumikurkkuja? Tämä ilta meni noita modatessa. Suurensin vakio lyhyitten sisähalkaisijan 50mm:n ja sain laajennettua kartion halkaisijaa myös 75 milliin. Tietenkin kurkun korkeus muuttui 52 millistä 48millimetriin..
Korkeus muutos
Hionnan ja lämpökäsittelyn jälkeen
Ei kait näillä kokeiluilla hävittävääkään ole ???
Edit.Edullista ylätehoa?
Edited By Fastard on 1164633826
1/4 7.69s/307kmh
1/8 5.0s/245kmh
1/8 5.0s/245kmh