Kytkimen toiminta... - ... ja suojalaippa

Tänne myös vaihteistoon ja kytkimeen liittyvät asiat
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

jussibussi kirjoitti:No pirulauta, Ihmettelin tuota 1-vaihteen takkuilua kaupungissa. Ei meinaa mennä päälle, kun valoissa seisoo vapaalla ja polkaisee, mutta yksi ylimääräinen kytkimen painallus, niin heti menee. Pyörä oli aivan uusi eli 50km ajettu, niin ajattelin että se on uutuudenjäykkyyttä. Voisiko vika olla alkup. öljyissä tai kytkinnesteissä heti uudesta alkaen ? Nyt on mittarissa 300km ja samaa tekee ykkönen vieläkin. Tietääkö joku tekniikan ammattilainen, kysyy epätietoinen J.P hämeestä . P.S onko takuukorjaukseen asiaa...

Mullakin oli samaa ilmiötä uudessa pyörässä, kunnes ajossa lähti tuo vaihteensiirtäjä irti - oli kai huolimattomasti ruuvattu tehtaalla... aiemmassa pyörässä kun unohti öljytä vaihteensiirtäjän tapin "nivelen" niin aina takkusi.

Sanovat muuten että esimmäinen öljysatsi joka vaihdetaan tuossa 1000km kohdalla olisi erilaista kamaa, kuulopuheita mutta tuntuu siltä että aina öljynvaihdon yhteydessä laatikko toimii jonkin aikaa paremmin - myös tuon tonnin huollon yhteydessä. Siihen saakka kaikki on sisäänajoa ja pyörän sekä moottorin hiomista (kirjaimellisesti) uuden omistajan tavoille...




Edited By PetriK on 1154608368
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
Timppa
Site Admin
Viestit: 716
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 16:15
Paikkakunta: Anjalankoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timppa »

rosmo kirjoitti:Kummastuttaa kovin se väite, että ketjuöljy voisi kulkeutua kytkinnesteen sekaan. Tämä kaiketi edellyttäisi huomattavia välyksiä kytkimen työsylinterissä. Jos välykset olisivat niinkin suuria, niin miten selitetään se, että kytkineste pysyy työsylinterissä eikä valu maahan.
Nesteiden sisälläpysymisenhän loppupelissä hoitaa se sylinterin tiiviste, joka taas on rakenteeltaan stefa. Eli tiivistyy nesteen paineesta, mutta laskee paskaa sisäänpäin yllättävän helposti. Ja kyllähän ne nesteet sieltä lopuksi aina ulos valuvat, kunhan sylinteri ja stefa ovat riittävästi tuon paskan vaikutuksesta kuluneet :thumbdown:
<span style='font-size:9pt;line-height:100%'>"I Reject Your Reality & Substitute My Own"</span>, Adam Savage
109-1147455589

Viesti Kirjoittaja 109-1147455589 »

jussibussi kirjoitti:No pirulauta, Ihmettelin tuota 1-vaihteen takkuilua kaupungissa. Ei meinaa mennä päälle, kun valoissa seisoo vapaalla ja polkaisee, mutta yksi ylimääräinen kytkimen painallus, niin heti menee. Pyörä oli aivan uusi eli 50km ajettu, niin ajattelin että se on uutuudenjäykkyyttä. Voisiko vika olla alkup. öljyissä tai kytkinnesteissä heti uudesta alkaen ? Nyt on mittarissa 300km ja samaa tekee ykkönen vieläkin. Tietääkö joku tekniikan ammattilainen, kysyy epätietoinen J.P hämeestä . P.S onko takuukorjaukseen asiaa...
En tiedä mistä johtuu mutta mulla tekee myös samaa eli ykkönen ei mene aina silmään vaan pitää kytkintä vetästä pari ylimäärästä kertaa. Pyörällä ajettu nelisen tonnia.
Avatar
jarim
Site Admin
Viestit: 4614
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:42
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarim »

rosmo kirjoitti:Kummastuttaa kovin se väite, että ketjuöljy voisi kulkeutua kytkinnesteen sekaan. Tämä kaiketi edellyttäisi huomattavia välyksiä kytkimen työsylinterissä. Jos välykset olisivat niinkin suuria, niin miten selitetään se, että kytkineste pysyy työsylinterissä eikä valu maahan. Kytkinneste on kuitenkin huomattavasti vikkelämpää tavaraa kuin ketjujen pinnassa oleviin epäpuhtauksiin sekoittunut ketjuöljy, tai puhdaskaan öljy. Lisäksi, kytkinpiirissä oleva paine heittäisi nesteet pihalle pienimmästäkin raosta jo muutenkin.

...

Tietääkseni SV 1000:ssakaan kytkimen työsylinteriä ei ole erikseen koteloitu, vaan homma on hoidettu vastaavanlaisella suojalla, kuin mitä löytyy uusimmista busseista. Liekö SV-kuskeilla sitten ongelmia vaihteiston kanssa. En tunne yhtään isolla SV:lla ajavaa, mutta ainakaan !ORG:in merkkifoorumilla ei asiasta ole ollut porinaa.

Omasta tuttavapiiristä yhdestä Hayabusasta sekä yhdestä SV1000:sta on tullut kytkinnesteet pihalle juuri tuon takia. Molemmat vuosimallia 2003. Itse nesteiden värjäytymisen suhteen voit hyvinkin olla oikeassa jotta tulee irronneesta metallista uutena.

Omasta yksilöstäni vaihdoin nesteet + asensin suojalaipan noin 15tkm ajettuna. Neste oli aivan sameaa ja säiliön pohjalle jäi melkoinen musta töhnäkasa. Usko huviksesi, ei se laippa ihan turha keksintö ole. :;):

Ja vielä yksi editointi... jos vaihteita ei meinaa löytyä niin ainakin itsellä syy on miltei aina ollut liian löysissä tai kireissä ketjuissa.




Edited By jarim on 1154629116
Ylinopeus pitää poissa pahanteosta
+200 MPH & +100 m/s CLUB FINLAND (224.4 mph + 108.37 m/s)
Jari // GSX1400R '0x tuned by TT-Motorsport
Avatar
rosmo
Viestit: 14
Liittynyt: 18 Kesä 2006, 10:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja rosmo »

Ok, eli laipasta siis on aikuisten oikeastikin hyötyä. Tätä tietoa juuri haeskelinkin :)
Taidanpa hommata sen laipan ja asennella sitten mopon talviteloille laittamisen yhteydessä, joka tapahtuukin tämän kuun loppuun mennessä...ellei sitten joku sattuisi tietämään hyvää pyöränsäilytystilaa Tampereelta. Sellaista, jossa voi myös käydä moikkaamassa ja rassaamassa mopoa talvi-iltoina...
Avatar
purzzi
Viestit: 485
Liittynyt: 02 Kesä 2004, 20:25
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja purzzi »

Joo, laittakaa ihmeessä laippa sinne, ni pysyy kytkinnesteet puhtaana...

Tässä MiksaK:n laippa.

Ja tässä PurzziP:n versio... :smoking:
Hayabusa GSX1340R K8 Black/Gray

King of team purzzi :rasberry:
Avatar
Jone
Viestit: 188
Liittynyt: 29 Kesä 2004, 21:38
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Jone »

purzzi kirjoitti:Joo, laittakaa ihmeessä laippa sinne, ni pysyy kytkinnesteet puhtaana...

Tässä MiksaK:n laippa.

Ja tässä PurzziP:n versio... :smoking:

Tuo PurzziP-versio näyttää myös varsin pätevältä suojalta. Tuollasta päällyputkea kytkinrtapin päälle itsekin ideoin, mutta sille asteelle se jääkin. :D
Metallic Thunder Grey/ Candy Red -23
GSX-R1100 -86, -90 & 750 -87
118-1106829594

Viesti Kirjoittaja 118-1106829594 »

purzzi kirjoitti:Joo, laittakaa ihmeessä laippa sinne, ni pysyy kytkinnesteet puhtaana...

Tässä MiksaK:n laippa.

Ja tässä PurzziP:n versio... :smoking:

Oliskos tää PurzziP:n versio ihan "kaupallisestikin" saatavilla, vai onko spesiaalityöstetty yksittäiskappale ???
Avatar
purzzi
Viestit: 485
Liittynyt: 02 Kesä 2004, 20:25
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja purzzi »

valtsu1300r kirjoitti:
purzzi kirjoitti:Joo, laittakaa ihmeessä laippa sinne, ni pysyy kytkinnesteet puhtaana...

Tässä MiksaK:n laippa.

Ja tässä PurzziP:n versio... :smoking:

Oliskos tää PurzziP:n versio ihan "kaupallisestikin" saatavilla, vai onko spesiaalityöstetty yksittäiskappale ???
Spesiaali... :cool:
Hayabusa GSX1340R K8 Black/Gray

King of team purzzi :rasberry:
86-1136476978

Viesti Kirjoittaja 86-1136476978 »

PetriK kirjoitti:... kunnes ajossa lähti tuo vaihteensiirtäjä irti - oli kai huolimattomasti ruuvattu tehtaalla...

Samanlainen kokemus uudella 2005 mallilla viime kesänä Norjassa. Vaihdepoljin irtosi n. 2000 km ajetulla busalla lennosta. Onneksi ei pudonnut pois, vaan jäi killumaan pakoputken päälle... Siis ominaisuus. Kannattaa tsekata uusista pyöristä. :cool:
109-1085635237

Viesti Kirjoittaja 109-1085635237 »

Vikla kirjoitti:
PetriK kirjoitti:... kunnes ajossa lähti tuo vaihteensiirtäjä irti - oli kai huolimattomasti ruuvattu tehtaalla...

Samanlainen kokemus uudella 2005 mallilla viime kesänä Norjassa. Vaihdepoljin irtosi n. 2000 km ajetulla busalla lennosta. Onneksi ei pudonnut pois, vaan jäi killumaan pakoputken päälle... Siis ominaisuus. Kannattaa tsekata uusista pyöristä. :cool:
Sama sattui minullakin muutama viikko sitten. Ja Norjassa :D ...siellä on ilmeisesti paha karma :D .

Oli poljin vain lähtenyt kierteiltä; hiukan piti aluksi ihmetellä, että onkos täällä mutteri takana... ei muuta kuin ruuvata kiinni ja menoksi.
Avatar
Jone
Viestit: 188
Liittynyt: 29 Kesä 2004, 21:38
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Jone »

mursu kirjoitti:
Vikla kirjoitti:
PetriK kirjoitti:... kunnes ajossa lähti tuo vaihteensiirtäjä irti - oli kai huolimattomasti ruuvattu tehtaalla...

Samanlainen kokemus uudella 2005 mallilla viime kesänä Norjassa. Vaihdepoljin irtosi n. 2000 km ajetulla busalla lennosta. Onneksi ei pudonnut pois, vaan jäi killumaan pakoputken päälle... Siis ominaisuus. Kannattaa tsekata uusista pyöristä. :cool:

Sama sattui minullakin muutama viikko sitten. Ja Norjassa :D ...siellä on ilmeisesti paha karma :D .

Oli poljin vain lähtenyt kierteiltä; hiukan piti aluksi ihmetellä, että onkos täällä mutteri takana... ei muuta kuin ruuvata kiinni ja menoksi.

Sama juttu mulla -05:ssa. Tasasen löysälle tuntuu polkimet jääneen. :glare:
Metallic Thunder Grey/ Candy Red -23
GSX-R1100 -86, -90 & 750 -87
66-1152056983

Viesti Kirjoittaja 66-1152056983 »

Kuten myös, -05:ssa oli vaihdepoljin päättäny motarilla tipahtaa sen akselin varaan killumaan, siinähän sitä oli sitten pitkä ramppi motarilta noustessa aikaa ihmetellä, että mihin se on joutunu.
Avatar
-Artsi-
Viestit: 1057
Liittynyt: 23 Touko 2004, 17:38
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Artsi- »

Joku uuden ostanut voisi reklamoida Suzuki Finlandia tuosta, näyttäisi olevan "tyyppivika" ainakin -05 malleissa...

Saisivat ohjeistaa luovutushuoltoon kuuluvaksi tuon polkimen kiinnityksen tarkistuksenkin.
:glare:
Club 100 m/s
Avatar
Jaakko
Viestit: 618
Liittynyt: 24 Huhti 2005, 21:03
Paikkakunta: länsi suomi

Viesti Kirjoittaja Jaakko »

Busajani kirjoitti:Kuten myös, -05:ssa oli vaihdepoljin päättäny motarilla tipahtaa sen akselin varaan killumaan, siinähän sitä oli sitten pitkä ramppi motarilta noustessa aikaa ihmetellä, että mihin se on joutunu.
Täsmälleen näin kävi kaverin -05pyörässä. motarilla tippu akselin varaan.
jeejee 1/4 alle kympin
Vastaa Viestiin