Sivu 2/2
Lähetetty: 22 Huhti 2006, 12:13
Kirjoittaja Jone
Jokatapauksessa -05 malli lambda anturi kiinni, Yoshimuran putkella, tre:llä, oma boxi säädettynä Yoshimuran laitteella toimii hyvin. Ja käy mielestäni paremmin tyhjäkäyntiä varsinkin kylmänä kuin aiempi -01 malli samoilla vireillä ilman lambda-anturia.
Toimivuudessa en ole huomannut eroja muuta kuin,että -01 malli kävi puhtaammin 2500-3000rpm:n kieppeillä. Vissiin hieman erilailla säädettyjä. Ajettavuudessa en ole havainut eroja ja kulutus suurinpiirtein sama.
Lähetetty: 23 Huhti 2006, 15:58
Kirjoittaja PetriK
Mittailin tänään seoksen pintakaasulla ajettaessa.
Ensimmäinen huomio oli että en huomannut että PAIR olisi missään vaiheessa puuttunut peliin. Tämä voi johtua siitä että mulla oli LM1 emuloimassa vakiolambdaa ja voi olla että jostain syystä tuo emulointi ei onnistunut. Jos joku osaisi kommenoida missä tilassa PAIR menee päälle niin se olisi kyllä mielenkiintoista kuulla...
Toinen mielenkiintoinen juttu on se että Suzuki näyttäisi käyttävän <2000rpm tilassa sytytystä jossa se katkoo kaikkia puolia yhtä-aikaa. Kun mennään yli 2000rpm niin silloin puolia ajetaan peräkkain.
Tyhjäkäyntiseokset olivat mielestäni jo valmiiksi vähän rikkaalla perusasetuksilla, ja niinpä Yosbox sai asetuksen -2 ja seos asettui paremmin ja käynti parani.
Ajettaessa kokeilin asetuksia -5/0/0 0/0/0 5/0/0 10/0/0
-5 on selvästi liian laihaa peruskoneelle, menee tuonne 16-17 pintaan tuo AFR
0 on ihan kohdallaan pintakaasulla tuossa 14-15 välissä
5 alkaa olemaan vähän rikkaalla pintakaasua ajatellen 12-13 välillä
10 antaa 11-12 AFR
No asetuksilla 5 ja 10 kyllä selvästi meno hieman tasoittuu pintakaasulla ajettaessa, mutta kyllä homman nimi on se että ainakin tuo oman pyörän pieni nykiminen johtuu varmaan jostain muusta kuin seoksesta.
Ehdotuksia ja ajatuksia sähköpuolen asioista jotka voisivat tähän kierrosalueeseen vaikuttaa vastaanotetaan ...
Kiitokset -artsi-:lle tuosta lambdan liittimestä, nyt on vehje joka on kytkettävissä pyörään ilman että johtoja täytyy rikkoa.
Edited By PetriK on 1145898462
Lähetetty: 24 Huhti 2006, 20:05
Kirjoittaja PetriK
Ei nypi nykiminen enään... kun ei nyi ...
Tarkempi tutustuminen dataan näytti että laajakaistalambda-anturin käyrät näyttivät että seokset pomppivat eri sylintereillä. Tämä siis tarkoitti että pytyt käyvät eri seoksilla tai että joku tulpista sytyttää satunnaisemmin. Eli vikaa siis tulpissa / sähköjärjestelmässä tai sitten kaasareiden synkronoinnissa. Tosin synkan olin tehnyt noin 500km aikaisemmin joten sitä ei ihan heti uskoisi syyksi - mutta tällöin en synkatessa huolimattomuuttani irrottanut MAPpia (tuli luettua manuaali kunnolla vasta myöhemmin)... joten ei muuta kun hommiin.
- Iridium NKG tulpat tuli laitettua sisään, ei vanhoissa mitään vikaa päälle päin tosin näyttänyt olevan. Yksi oli vähän musta keramiikan ja metallin välistä sisältä, mutta kärjet kaikissa ihan puhtaita.
- Yosbox:lla ohjelmointi vakioeculle +5/0/0, tasoittamaan laihempien pyttyjen seosta jos kerran vikaa olisi seosten pomppimisessa.
- Läppien synkronointi manuaalin + vanhan kikan (abc)mukaisesti isommallakin kierrosnopeudella voisi siis autta.
Muistelen lukeneeni että uudemmissa malleissa pitää MAP sensorin johto irroittaa. Syyksi epäilen että että muuten keskimmäisissä pytyissä käytetään eri ennakkoa kuten manuaalissa lukee. Veikkaan myös että kun MAP sensori on irti ECU menee virhetilaan ja silloin tyhjäkäynnissä käytetään kaikilla pytyillä samaa ennakkoa. (Tämä on arvaus mutta autoista saadun kokemuksen perusteella näin arvaan ja taisi toimia.) Muutenkin synkkaohje 1150rpm:llä ainoastaan oli jotain joka ei aina ole toiminut kaikilla vehkeillä joten ei muuta kuin kokeilemaan vanhaa kikkaa:
a) Ensin perussynkronointi tyhjäkäynnillä
b) Testataan että paineet ovat samat pintakaasulla. Sain heti 2.500rpm eri lukemat, joten synkronointi tällä kierrosnopeudella tehtiin uudestaan. Tehdasuudessa mekaniikassa taitaa olla vähän väljyyttä, likainen se ei juurikaan näyttänyt olevan. (Toinen vaihtoehto on että injektoreissa on eroa niin että pytyt käyvät vähän erilailla, mutta sitä en nyt heti haluaisi uskoa.)
c) Tarkastus että 1150rpm tyhjäkäynnin vakuumit ovat suunnilleen tasan. Ja olihan ne vaikka olikin säädetty 2500rpm.
Veikkaan että jos kaasarit eivät ole synkronissa niin lambda antaa signaalia joka pumppaa seosta ylös-alas sen mukaan miten kukin pytty saa ilmaa. Eli enemmän ilmaa saavat ovat laihemmalla ja vähemmän ilmaa saavat ovat rikkaammalla. Sitten kun lambda nopeasti rikastaa niin seuraavaksi se saakin jo laihentaa. Voi mennä näin tai voi olla joku muukin syy.
Kilometrejä on tullut tämän viestiketjun aloittamisestä 950 lisää, eli mittarissa on 1300km ... ja nyt ei ole nykimistä eikä nypi enään ... ainakaan toistaiseksi Tosin voihan se olla että joku liitin oli vaan löysällä ja asia tuli samalla korjattua kun tulpat vaihdettiin ja kaasari synkattiin. No toivottavasti tästä yllä kirjoitetusta vinkistä on apua muille jos tulee vastaavaa eteen...
Alla vielä pari kuvaa siitä mitä tarkoitan tuolla lambdan hyppimisellä, ylemmässä normaali lamban "suora" toisesta pyörästä aiemmasta testistä (oli kuluneet kaasarin holkit joten kävi todella rikkaalla alakierroksilla). Alemmassa kuvassa busan hyppivä lambda violetilla. Punainen on vakuumi ja musta on RPM. Vakuumi ylemmässä pomppii kun se on kiinnitettynä suoraan kaasarin porttiin, busassa se oli vakuumidampperin vieressä VTV valven takana joten käyttäytyy rauhallisemmin.
Normaali:
Tässä hyppii:
... ja jos tänne saakka jaksoit lukea, niin tätä voi myös kommentoida - ettei jää pelkiksi omiksi arvauksiksi ... tai jos yleensä tällainen busan toiminnan analysointi kiinnostaa niin keskustelu auttaa aina selkeyttämään myös omia ajatuksia ?
(Edit: editoitu viestiä selkeämmäksi ja luettavammaksi)
Edited By PetriK on 1145903443
Lähetetty: 24 Huhti 2006, 20:48
Kirjoittaja Jone
Huomasitko, että oliko iridiumeista mitään taikaa? Muuttuko mittausarvot mitenkään? Entä nykiminen?
Edited By Jone on 1145900952
Lähetetty: 24 Huhti 2006, 22:12
Kirjoittaja -Artsi-
Täytyy PetriK sanoa että aika perusteellisesti olet perehtynyt aiheeseen. Äläkä vielä kiittele liittimistä, odota kunnes saan tuon oman kikottimen pöriseen ja liikkeelle niin taatusti tulen kiusaamaan sinua ja laajakaistalambdaasi.
Lähetetty: 25 Huhti 2006, 09:09
Kirjoittaja PetriK
Huomasitko, että oliko iridiumeista mitään taikaa? Muuttuko mittausarvot mitenkään? Entä nykiminen?
Luulisin että kaasareiden synkronoinnilla oli tähän nykimiseen isompi vaikutus. En ole mitannut uudestaan kun siinä on sellainen parin tunnin rupeama kun irroittaa katteet ja vaihtaa lambdan yms... jossain vaiheessa sitten. Mulla kun on catit paikallaan niin ei voi luottaa putken päästä saatavaan dataan - jos catit on poissa niin mittaaminen on puolet helpompaa kun voi käyttää putken päähän asennettavaa clamppia. Tosin nyt kun on nuo peruskäyrät tiedossa niin ajattelin jossain välissä tehdä empiiristä tutkimusta siitä että miltä arvot catin jälkeen näyttävät. Kuulemma WOT:lla catista ei ole merkitystä, mutta pintakaasulla kylläkin.
Täytyy PetriK sanoa että aika perusteellisesti olet perehtynyt aiheeseen. Äläkä vielä kiittele liittimistä, odota kunnes saan tuon oman kikottimen pöriseen ja liikkeelle niin taatusti tulen kiusaamaan sinua ja laajakaistalambdaasi.
No tuo kirjoitettuhan on pitkälti teoriaa ja arvauksia. Kaikesta en ole läheskään varma ja siksi jos jollain on faktoihin pohjautuvaa tietoa niin mielelläni asioista juttelisin. Laitetaan vaan -Artsi- sun kikotinta perussäätöihin kunhan se ruuvikasa lattialta on löytänyt paikkansa. Mä voin ajella mielelläni sinnepäin kun näyttää testiolosuhteet olevan sielläpäin enemmän otolliset. Kaikki tarvittavat peruskamat kulkee mukana tankkilaukussa.
Edited By PetriK on 1145945434
Lähetetty: 13 Touko 2006, 20:35
Kirjoittaja PetriK
Ei nyi enään - jatkuu, osa 2...
Kaasareiden synkkauksesta tehtiin noin 1500km sitten ja alkoi taas tuntua nykimistä. Ilmanputsari pois ja synkkamaan vaan, mutta yllätys yllätys. Kaasarit täynnä pientä hienoa pölyä !!! Ei siinä mitään, carb cleaner suihkupulloa auttaa - mutta eihän tuo voi olla pyörän ominaisuus että kaasareihin tulee pölyä...
Tutkimisen jälkeen kävi selväksi että ilmanputsari vuotaa liitoskohdasta jolla yläpuoli ja alapuoli on liitetty yhteen. Kyseessä on K5 joten kyseessä on hyvinkin valmistusvirhe. Teippiä ympärille ja vuoto loppuu, mutta suosittelen muitakin busanisteja tarkistamaan ilmanputsarin liitoksen tiiviyden. Testaus käy ihan puhaltamalla saumaan, jos ilmaa menee lävitse niin silloin vuotaa... takuuseenhan tuo menisi, mutta ei enään kannata kun tuli jo korjattua teippaamalla sauma ulkopuolelta.
Toinen asia joka koko prosessissa selvisi on se että puolien saama volttimäärä heittelee jopa yli voltin verran alaspäin. Puolille tuleva käyttöjännite tulee virtalukon kautta ja kun käyttövirta on noin 6A (12v/1.9Ohm) niin ei ihmekään ettei ohuiden johtojen kautta virtaa riitä. Ajattelin vetää ison kondensaattorin tasaamaan tarvittavia virtapiikkejä suoraan runkoon, toinen vaihtoehto olisi kytkentä suoraan akkuun releen kautta. Varsinkin turbokavereilla kipinän voima kannattaa varmistaa miettimällä tuo kytkentä uudestaan.
Kolmas asia joka selvisi synkatessa on että nuo Storm Motorsin myymät neljän mittarin sarjat näyttävät noin 2mmgh eroa eri mittareiden välillä. Koska niitä ei voi säätää kohdalleen oikea tapa synkata niillä on seuraava:
1) Synkataan normaalisti ohjeiden mukaisesti,
2) Katsotaan lopuksi yhdellä mittarilla että kaikkien vakuumi on sama, hienosäätö yhden mittarin avulla.
------------------------------------------------------
Alla kysymyslista jonka mukaan itse selvittelin asiaa tässä prosessissa, toivottavasti on apua jos joku muukin sattuu samanlaiseen prosessiin ...
Oireet:
- Nykii 3-5krpm
- Ei nyi <2krpm
- Ei nyi yli 5krpm
- Ei ongelmia käynnistettäessä
Muuta huomattavaa:
- Tarvittiin uusi synkkauskerta 1000km jälkeen kun nykiminen alkoi uudestaan. Huomattu että kaasarin kurkut pölyiset ja likaiset ? ->> Ilmanputsarin sauma vuotaa kurkkuihin suodattimen jälkeisestä osasta !!!
Kolme vaihtoehtoa:
1. Sytytys
-> Volttimäärä vaihtelee liikaa ?
-> Joku puola rikki -> Puolat mitattu, jännite vaihtelee 0...-1v, lisäjännite ei auta
-> Joku tulppa rikki -> Tulpat tarkistettu silmämääräisesti, näyttävät ok
2. Polttoaineensyöttö
-> Polttoaineregulaattori ei toimi kunnolla ?
-> Volttimäärä vaihtelee liikaa -> Testattu, 13.5v aika tasaisesti, ei ole ongelma
-> polttoainepumppu toimii epäsäännöllisesti -> Pitäisi vaikuttaa myös isoilla kierroksilla. EI ole ongelma
3. Vacuum leak
-> Primary vacuum problem, kasattaessa huomattu että ilmanputsarikotelo vuotaa saumasta !!!
-> Secondary vacuum problem, testattu vakuumipiirit ei ongelmaa
Työvaiheet testausta varten
Jäähtyessä:
- Disconnect ecu for 30mins for reset
-> Aloitetaan ottamalla ECU liittimet irti. Tehty, ei vaikutusta.
- TPS working properly, wires OK ?
-> Mitataan jännitteen käyttäytyminen lineaarisesti koko alueella ? Ei tehty, toimi PCIIIr ei ole ongelma
-> Asetettu service toolin avulla -C00 asentoon
- All sensor resistanses ?
-> Mitataan ecun päästä, ei tehty
- Bad plugs in regulator or elsewhere in the harness ?
-> Mitataan kaikki ? Löydetty että puolien jännite vaihtelee +-1v, liikaa !!!
- Air in cooling system ?
-> Luetaan manuaalista miten täyttö pitää tehdä ?, ei tehty
Kylmänä:
- Puolien resistanssit ja ECU liitynnät
-> Mitataan, jännite vaihtelee 1v, ei tasoita käyntiä jos kytketään akkuun
- spark plug gap ?
-> Irti, katselmointi ja mittaus ?
-> Tehty 0.7mm, näyttävät hyvältä
- Injectors dirty / has residual ?
-> Irti, puhdistus ja asennus
-> Avattu ja katsottu silmämääräisesti, ei epäpuhtauksia
- Fuel pump dirty / has residual ?
-> Irti, puhdistus ja asennus
-> Avattu ja suodatin putsattu vähän likainen pohjasta 2600km kohdalla, ei vaikutusta
- Throttle bodies not properly seated ?
-> Tarkistettu silmämääräisesti, ei näytä ongelmalta
- Headers etc. need tightening ?
-> Kiristetään vihdoinkin kaikki pultit, ei vielä headereihin käsiksi
- yksisuuntaventtiilin toiminta ?
-> Testataan puhaltamalla ja imemällä
-> Toimii
- Engine temp sensor and intake air sensor connectors mixed ?
-> Tarkistetaan visuaalisesti, ei taida johdot riittää joten ei ongelma
Käyntiin ja lämpimänä:
- Puolien toiminta
-> LM1 indikaattorilla
-> LM1 volttien seuranta
-> Voltit seilaavat liikaa +-1v, täytyy tasata. Vedetty johto harmaiden liitoksesta käyttöjännitteen alkukohtaan, tasasi hieman mutta tarvitaan joko kondensaattori runkoon tai rele akulle.
- Idle vacuum 10-14hgmm ?
-> Mitataan
-> ON noin 10, synkattu uudestaan
-> Synkkamittarit eivät itse ole synkassa, synkkamittareilla ensin esiasetus 4 mittarilla, sitten lopullinen asetus yhdellä mittarilla
- Idle meters not in sync ?
-> Asetettiin ensin neljällä mittarilla ja sitten imuletkut ristiin
-> mittarit ei ole ihan synkassa, +-2hgmm erot
- Battery voltage / regulator working correctly ?
-> LM1 Mittari kiinni
-> Battery voltage ok
-> Regulator voltage ok
-> Fuel pump relay voltage fluctuating
- Key sensor voltages ?
-> Ei tehty
- Oil lines positive pressure to intake ?
-> Ei varmaankaan, kokeillaan sormella tyhjäkäynnillä ?
-> Oil lines ok
- Injektor balance test
-> Testattu: Injektorit vuorollaan irti, ei isoa eroa tyhjäkäynnissä pyttyjen välillä
- Ignition coil balance test
-> Testattu: Kukin vuorollaan irti, ei isoa eroa tyhjäkäynnissä pyttyjen välillä
Edited By PetriK on 1147542492