Sivu 10/30
Lähetetty: 16 Heinä 2008, 13:30
Kirjoittaja Busaixu
Elikäs onko "nakutuksen tunnistus" busassa huomioitu?
Edited By Busaixu on 1216371713
Lähetetty: 18 Heinä 2008, 16:01
Kirjoittaja PetriK
Ei ole bussissa nakutuksen tunnistinta. Ongelmahan noissa yleisemminkin on se että ne tunnistavat nakutuksen vain kohtuullisen alhaalla kierrosalueella. Nakutuksen (kuulemma) näkee dynossa pakolämmöistä tai nopean laajakaistan käppyrän värinästä. Esim innovaten laajakaista on riittävän nopea huomaamaan nakutuksen afr käyrästä.
Lähetetty: 18 Heinä 2008, 22:11
Kirjoittaja Busaixu
PetriK kirjoitti:Ei ole bussissa nakutuksen tunnistinta. Ongelmahan noissa yleisemminkin on se että ne tunnistavat nakutuksen vain kohtuullisen alhaalla kierrosalueella. Nakutuksen (kuulemma) näkee dynossa pakolämmöistä tai nopean laajakaistan käppyrän värinästä. Esim innovaten laajakaista on riittävän nopea huomaamaan nakutuksen afr käyrästä.
...
Elikäs, miten käytännössä, saako Innovaten laajakaistalla ohjelman tuolloin lisärikastamaan, vaiko myhäistämämään sytytystä vain tilapäisellä ennakkokorjauksella?
"GM projektissa nakutunnistin", havaitsi muutetun ennakon alakierroksilla -kuten mainitsit ja pudotti ecun oletusarovoille.
Yhden muutetun dynovedon ecu salli 5 asteen lisäennakon koko kartalla (+15hp rullateho).
Lähetetty: 19 Heinä 2008, 00:39
Kirjoittaja busajasa
nyt on mun kone myös säädetty suoraan omalle boxille. Suuret kiitokset Samille ja Petrille
Lähetetty: 19 Heinä 2008, 01:08
Kirjoittaja Busaixu
busajasa kirjoitti:nyt on mun kone myös säädetty suoraan omalle boxille. Suuret kiitokset Samille ja Petrille
Menestystä!!!
Lähetetty: 20 Heinä 2008, 17:24
Kirjoittaja PetriK
Busaixu kirjoitti:...
Elikäs, miten käytännössä, saako Innovaten laajakaistalla ohjelman tuolloin lisärikastamaan, vaiko myhäistämämään sytytystä vain tilapäisellä ennakkokorjauksella?
"GM projektissa nakutunnistin", havaitsi muutetun ennakon alakierroksilla -kuten mainitsit ja pudotti ecun oletusarovoille.
Yhden muutetun dynovedon ecu salli 5 asteen lisäennakon koko kartalla (+15hp rullateho).
Yleensä nakutuksen tunnistinta käytetään matalilla kierroksilla kun resonointi on pientä. Jos tuolloin tunnistetaan nakutusta niin silloin kone siirtyy nakutuskartalle. Yksi syy tunnistaa nakutusta on esim matalaoktaaninen bensa, joten nakutustunnistimella tavallaan säädetään sytkä bensalle kohdalleen. Tästä yllä olevasta johtuu se harhaluulo että korkeaoktaanisella saisi enemmän tehoa. Jos autossa on nakutustunnistin niin silloin toki kartta on aikaistettu ja tehoa tuleekin lisää, mutta ei siksi että sitä tulisi bensan takia vaan siksi että ennakot muuttuvat.
Bussissa ei ole nakutustunnistinta joten ei ole mitään mitä silloin ohjattaisiin.
Innovatella voi datalogista huomata nakutuksen, mutta se ei osaa sitä ajonaikaisesti tunnistaa. Innovaten voi myös laittaa ohjaamaan yoshbox syöttöä ja antamaan lisärikastusta - mutta yleensä laajakaistan suora kytkeminen ei toimi koska palaute on liian äkkinäistä aiheuttaen nykimistä tms.
Bussin vakiosysteemi on todella hieno. Sillä voi säätää monet asiat kohdalleen. Vaikkapa bensankulutusmittarin hienosäädön tai ram air kompensoinnin kun välitykset muutetaan. Nakutustunnistin tai automaattinen rikastus eivät kuulu niihin - koska molemmat ominaisuudet toisivat lisää mahdollisia ongelmakohtia.. Mulla on Jeepissä kaksi lambdaa, yksi ennen kattia toinen katin jälkeen - säätö tehdään molempien lambdojen perusteella jotta saastepäästöt ovat mahdollisimman pienet. Auton litratehot ovat olemattomat. Nissanissa on kummallekin V-lohkolle oma lambda sekä nakutustunnistin. Nakutustunnistin toimii vain <4000rpm koska tämän jälkeen resonanssit eivät osu kohdalleen joten auton voi laittaa, asiast aon kokemusta, liialla ennakolla nakuttamaan isoilla kierroksilla ja mikään elektroniikka ei sitä huomaa.
Lähetetty: 20 Heinä 2008, 18:01
Kirjoittaja busajasa
busajasa kirjoitti:nyt on mun kone myös säädetty suoraan omalle boxille. Suuret kiitokset Samille ja Petrille
Pääsinpä vihdoin ja viimein testaaman säädettyä pyörää.. elikkäs kotona taas.
Voi hitsin pimpulat että voi käydä tasaisesti ja hyvin. Loppuu ylistys sanat.. vastaa kaasuun todella napakasti, moottorijarrulta ei ole pykälää, ei nypytä isoilla eikä nypytä pienillä eikä nypytä missään kaasun asennoilla.
Aivan uskomaton peli ja vielä kerran SUURI kiitos herroille Petri ja Sami!! Se näyttää olevan helppoa kun sen osaa!
Lähetetty: 21 Heinä 2008, 00:33
Kirjoittaja busajasa
Kaapelin rakentamisesta yksi kysymys:
Ohjelmointitilaan vietäessä olenko ymmärtänyt oikein:
(FWE = +5 AND MD1 = 0) ja sitten RST jolla ECU resetoidaan ohjelmointitilaan.
Eli FWE ja MD1 pitää olla asetettuna yhtäaikaa? Lähinnä kytkimen johdotuksia mietin...
ja Pin48 ECUlta ei tarvitse olla kytkettynä jos ottaa +5 V TTL convertterilta?
Edited By busajasa on 1216589756
Lähetetty: 21 Heinä 2008, 06:01
Kirjoittaja PetriK
Hienoa että mopo toimii niin kuin sen pitääkin.
Kuten julteltiin bensankulutusmittarin lukema nyt korotetulla paineella ei ihan pidä paikkaansa. Se täytyy muuttaa kunhan saat itse kaapelin valmiiksi.
Samaan aikaan pitää olla kytkettynä ennen resetointia, mutta kytkemisen välissä saa olla vaikka useamman sekunnin viive. Mulla on yksi kytkis jossa on kolme kytkintä ja reset nappi sekä yksi kytkis jossa on yksi kytkin eikä reset nappia.
Resetoinnin voi hoitaa mopon tappokatkaisijalla painamalla sen hetkeksi pois päältä ja sitten takaisin päälle.
Edited By PetriK on 1216609344
Lähetetty: 21 Heinä 2008, 20:31
Kirjoittaja PetriK
Meillä oli Jasan pyörän kanssa vähän pohdiskelua siinä että rele tuntui irrottavan ECU:n kakkoskartalle siirtävän kontaktin tärinästä johtuen ja pyörä meni aina välillä rikkaalle. Tämä ongelma poistui kun maadotettiin singnaali pysyvästi. Rikkaalla pitämisessä ei ongelmaa ollut. Tuon MS signaalin tarvitsema ohjausvirta on niin pieni että pienikin kosketushäiriö releessä aiheuttaa ongelmia.
Jenkeistä RR ehdotti muutosta kytkikseen niin että singaali kytketään diodin kautta maihin pysyvästi paitsi silloin kun rele laitetaan vetämään. Tässä alla RR:n idean mukaisesti muokattu kytkis ilman window switch toimintoa. Eli käytännössä jos releessä on jo suojadiodi niin silloin tarvitaan yksi diodi, jos releessä ei ole suojadiodia niin sitten laitetaan molemmat diodit.
Tuon aktivointikytkimen voi vetää suoraan pitkien väläytyskytkimeltä siltä johdolta johon tulee +12V kun väläytyskytkintä painetaan. Tällöin ilokaasusysteemi toimii kun on pitkät päällä - ja muutenhan valoja voi väläytellä vaikka kääntämällä pitkät/lyhyet kytkintä.
Edited By PetriK on 1216665710
Lähetetty: 22 Heinä 2008, 11:49
Kirjoittaja PetriK
Tässäpä keskisuomen kaasunrakentelijoille tämä suoraan kierrosluvun mukaan säädettävän ilokaasusysteemin uudistettu kytkentäkaavio joka on todettu toimivaksi myös työpöydällä testaamalla. Eli ECUeditorissa kun asetetaan solenoid control kierrokset vaikkapa 8000-10500 ja TPS >85% niin tämä aktivoituu noilla asetuksilla jos systeemi on kytketty kytkimestä. Kytkin voi olla myös painonappi jolla kaasu kytkeytyy päälle/pois vain silloin kun ollaan täyskaasu(melkein) ja tuolla kierosalueella eli toimii kuten ne kaupasta ostettavat window switch laitteet.
Käytettäessä tätä kytkentää riittää että kaasukartan kolme oikeanpuoleisinta saraketta rikastetaan.
Lähetetty: 22 Heinä 2008, 12:07
Kirjoittaja busajasa
Onko ehdotuksia diodeiksi?
Lähetetty: 22 Heinä 2008, 12:15
Kirjoittaja PetriK
Noiden virrankestokykyvaatimus on hyvin pieni joten varmaan kaikki käy. Jos on valinnanvaraa niin 1N4001 tai ihan mitä nyt vaikkapa clasohlssonilta tai muusta paikallisesta liikkeestä sattuu löytymään.
Itselläni aktivointi on muuten kytketty tuohon pitkien väläytyskytkimeen. Siitä poskessa olevasta liittimestä voi vetää suoraan johdon releelle jolloin kytkis muuttuu seuraavanlaiseksi:
Edited By PetriK on 1216718288
Lähetetty: 22 Heinä 2008, 17:47
Kirjoittaja jarim
Kaksi ECU:a flashatty Oulussa. To be continued...
Lähetetty: 22 Heinä 2008, 18:28
Kirjoittaja busajasa
jarim kirjoitti:Kaksi ECU:a flashatty Oulussa. To be continued...
Ja yksi Raahessa....