Sivu 10/19

Lähetetty: 16 Touko 2020, 13:44
Kirjoittaja juu-zo
Aamupäivän arkastelut ja kytkennät kuntoon.
Tässä ero 80A ja 30A releen välillä. Kontakti nasta siis jonkin verran isompi.
Kuva

En jaksanut ruveta juottelemaan uusia liittimiä johtoihin, joten dremelillä nuo releiden 9mm terminaalien pienennys 6mm levyisiksi. Tässä toinen dremelöitynä.
Kuva

Samalla johtojen niputus kiinni.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Irrallaan olevat johdot on vielä navin, kahvanlämppäreiden ja vaihdenäytön johdot. Laitan kiinni sitten kun uudet akut tulee. Voin jonkinlaista videonpätkää vaikka koittaa laittaa starttauksesta sitten kun uudet akut on paikoillaan.

Lähetetty: 16 Touko 2020, 14:06
Kirjoittaja jarim
Hyvältä näyttää! :)

Lähetetty: 18 Touko 2020, 21:29
Kirjoittaja juu-zo
Akut tulivat tänään mutta sen verran oli ohjelmaa heti töiden jälkeen iltaan saakka ettei kerennyt vielä tänään testaamaan. Laitetaan huomenna paikalleen. On ne kyllä kevyet kun on noihin lyijyakkuihin tottunut. Mitoilta nämä ovat vähän matalemmat kuin alkuperäiset akut. Paketissa on mukana tuollaiset kovaa vaahtomuovia olevat korokepalat. Tuohon normaaliin akkupaikkaan ne varmaan pitääkin laittaa kiinni että navat ei jää liian alas.

Kuva

Lähetetty: 19 Touko 2020, 17:33
Kirjoittaja juu-zo
Akkuja testattu mutta eihän tuossa starttipiirissä mitkään sulakkeet kestä. 40A sulakkeetkin napsahtaa saman tien. Pitänee siis tehdä vielä uudet kaapelit ilman sulakepesiä tuohon. Sulakepesä pitää siirtää kakkosreleeltä maihin menevään piuhaan, jotta normaalikäytössä taka-akku on suojattu sulakkeella. Pitääpä siis hakea vielä vähän piuhaa lisää ennen kuin saa valmista.

Lähetetty: 19 Touko 2020, 18:52
Kirjoittaja Dipshit
Kerros tyhmälle miksi musta/keltanen piuha on vedetty releille? ???

Lähetetty: 19 Touko 2020, 18:58
Kirjoittaja juu-zo
Dipshit kirjoitti:Kerros tyhmälle miksi musta/keltanen piuha on vedetty releille? ???
Meinaatko releiden ohjausjännitteitä? Releille on vedetty siis samat ohjauskarvat kuin alkuperäiselle starttireleelle. Mustakeltainen on maa ja keltavihreä 12v.

Lähetetty: 19 Touko 2020, 19:08
Kirjoittaja Dipshit
Juurikin sitä meinasin. Aikasemmin vaan kirjoitit "niin saa nuo samat kytkin+starttinappi+jalka varotoiminnot toimimaan myös näillä ohjausreleillä"
Mutta musta/keltanen maadottaa itsensä vaan kun kytkimen painaa pohjaan. Jalan "sensori" on omassa kierrossaan kuten on myös tipover

Lähetetty: 19 Touko 2020, 19:26
Kirjoittaja jarim
Dipshit kirjoitti:Juurikin sitä meinasin. Aikasemmin vaan kirjoitit "niin saa nuo samat kytkin+starttinappi+jalka varotoiminnot toimimaan myös näillä ohjausreleillä"
Mutta musta/keltanen maadottaa itsensä vaan kun kytkimen painaa pohjaan. Jalan "sensori" on omassa kierrossaan kuten on myös tipover
Nyt ei ihan aukea mitä tällä haet? Kunhan starttirele ei vedä niin noille kahdelle muulle releelle on aivan sama missä asennossa ovat, startti ei silloin pyöri. Kun starttirele vetää niin samalla nuo kaksi muutakin relettä kytkee nuo akut sarjaan ja startti pyörii.

Lähetetty: 19 Touko 2020, 19:31
Kirjoittaja Dipshit
jarim kirjoitti:
Dipshit kirjoitti:Juurikin sitä meinasin. Aikasemmin vaan kirjoitit "niin saa nuo samat kytkin+starttinappi+jalka varotoiminnot toimimaan myös näillä ohjausreleillä"
Mutta musta/keltanen maadottaa itsensä vaan kun kytkimen painaa pohjaan. Jalan "sensori" on omassa kierrossaan kuten on myös tipover

Nyt ei ihan aukea mitä tällä haet? Kunhan starttirele ei vedä niin noille kahdelle muulle releelle on aivan sama missä asennossa ovat, startti ei silloin pyöri. Kun starttirele vetää niin samalla nuo kaksi muutakin relettä kytkee nuo akut sarjaan ja startti pyörii.

Varmaan vaan yliajattelen taas asiaa enkä tajua miten vaikuttaa noihin muihin varotoimiin ???




Edited By Dipshit on 1589906269

Lähetetty: 19 Touko 2020, 19:51
Kirjoittaja juu-zo
Tuossa on siis ideana että taka-akku muutetaan rinnan kytkennästä sarjaan vain ja ainoastaan silloin kun starttirelekin vetää.
Jalan kytkin ja vaihdeanturi liittyy samaan piiriin starttinapin kanssa eli starttinapille ei tule jännitettä mikäli vaihde ei ole vapaalla, tai jalka ylhäällä. Tässä on tuo koko starttipiirin toiminta service manualista.
Kuva




Edited By juu-zo on 1589907169

Lähetetty: 20 Touko 2020, 18:45
Kirjoittaja juu-zo
Ehkä se täytyy jo tämän jälkeen uskoa että ei tuossa tule minkäänlaiset releet pelaamaan. Biltsun rele suli siis aivan totaalisesti ensimmäisessä startissa lifepojen kanssa.

Kuva

Laitoin nyt taka-akun vain sarjaan tuohon normaalisti simppeleimmällä 24v startti kytkennällä. Testataan kauanko tuo taka-akku kestää lataamatta ja keksitään sitten mitä kytkentöjä tarvittaessa tehdään. Tulihan noilla akuilla tietysti jo painonsäästöä huomattavasti ja jos kestäisi nyt sitten pidempään kuin pari vuotta.

Lähetetty: 20 Touko 2020, 18:54
Kirjoittaja jarim
Se on tuo kytkin ratkaisu näemmä ihan pätevä. :)

Lähetetty: 20 Touko 2020, 20:23
Kirjoittaja jarim
Otin muuten omasta kytkimellisestä kerran johtomitat; kytkin on siis vasemmalla puolella siinä syvennyksessä mikä on tehty keskipukille nostamista varten. Siitä yltää johdot "omille paikoillensa" näillä mitoilla: https://photos.app.goo.gl/U2whdxdjzwgpzzye9

Lähetetty: 20 Touko 2020, 21:53
Kirjoittaja 1340R86
juu-zo kirjoitti:Ehkä se täytyy jo tämän jälkeen uskoa että ei tuossa tule minkäänlaiset releet pelaamaan. Biltsun rele suli siis aivan totaalisesti ensimmäisessä startissa lifepojen kanssa.

Kuva

Laitoin nyt taka-akun vain sarjaan tuohon normaalisti simppeleimmällä 24v startti kytkennällä. Testataan kauanko tuo taka-akku kestää lataamatta ja keksitään sitten mitä kytkentöjä tarvittaessa tehdään. Tulihan noilla akuilla tietysti jo painonsäästöä huomattavasti ja jos kestäisi nyt sitten pidempään kuin pari vuotta.
Joku tyyllin vanha auton startin solenoidi (semoisesta joskus veneen lisä akuille startin aikaisen yhdistymisen rakentelin
voisi kestä)
tai samanlainen rele mikä on pää virralle siellä vasemman taka katten alla

Lähetetty: 20 Touko 2020, 22:37
Kirjoittaja juu-zo
Solenoideja harvoin on vaihtokoskettimilla niin siksi vähän hankala löytää tai rakennella. Manuaalikytkin on varmaan kaikista järkevin loppupeleissä. Siinä ei tarvitse tuota startin haukkaamaa alkuvirtaa pamauttaa liikkeestä joten ei synny samanlaista hitsaavaa valokaarta kuin releiden kanssa. Dc virralla tuo valokaari on se mikä nuo releet hitsaa. Tehdään tässä nyt kuitenkin ensiksi testi kauanko tosiaan tuollainen taka-akku kestää tässä systeemissä lataamatta. Katsotaan sitten jaksaako viritellä kytkimen järkestelmään.



Edited By juu-zo on 1590003503