Bussin iskutilavuus (bb+stroker)

Tänne myös vaihteistoon ja kytkimeen liittyvät asiat
74-1211486656

Viesti Kirjoittaja 74-1211486656 »

Ksthb kirjoitti:
BussiJussi kirjoitti:
Jouniri kirjoitti:Jeps

Simulontia, kommentoikaa:

Niin minä kuin Tenhulttiokin ollaan tuota taxi projektia simuloitu ja päästy vaparina 251hp/10000rpm tehoihin ja minä 70hp kaasuja 7000 kierroksesta lähtien käyttäen 308hp/10000rpm tehoihin.

Nokkana muistaakseni yosin type rk5, kannen arvoina jampan mörkön arvot ja muut arvot (putkea lukuunottamatta) taitaakin olla taxin omia arvoja.

Ilmeisesti kokonaisuus on suht kasassa, sillä ainakaan mä en millään pääse ton 308 yli jos kaasu määrään ei koske.

JR

No kommentoidaan, kun kerran pyydät... eli aika paljon meinasit kaasun varaan laskea, toivotaan että ei mene laihalle, yms. tuhoa tule! Nopeuden uskoisin asettuvan n.350km/h paikkeille, jos ei samanlaiset olosuhteet kuin tänä kesänä! (silloin jopa 100m/s mahdollinen)Toivotaan, että menee kovaa, kuten toivon itsellänikin menevän...

Hmm.. veikkaisin että ens kesänä vaparit/ kaasutetut sellaiset pullistelee oiken kunnolla kenttä karkeloissa.
350 km/h raja pyykki tulee olemaan ihan paperia. Jopa parhaat hätyyttelee Artsin mahti lukuja.
370 km/h puhkaisu on ihan mahdollisuuksien rajoilla, suosiollisissa olosuhteissa. :;):
Ehdottomasi samaa mieltä, jotta saattaapi useammallakin pyörällä olla mahikset 350 nopeuksiin ja pettynyt olen jos ei nopeimmat 370 puhkaise? Yleensäkin lajissa kuin lajissa terveen "kilpailun" lisääntyminen tuo yllättävänkin hyviä parannuksia tuloksiin. Onkos esim. nopeusajoissa kehitys kaari -06 336, -07 350, -08 367 ja jos vertaa -06 300 ylitysten määrää -08 300 ylityksiin on kehitys aika mahtavaa!

Kun joskus olen todennut ettei mua (TFM) kiinnosta tehdä sadattaensimmäistä nopeaa busaa, mutta TFM on erittäin kiinnostunut tekemään ensimmäistä "suomi" pyörää joka ylittää 400kmh tässä pointti joka motivoi ainakin tänään ja huomisestahan ei koskaan tiedä?

Jotta hulttion topikin aihetta edes sivuaisin, niin mitähän ei ole vielä tullut otettua huomioon? Bensassa ollaan esim. päätymässä ruottin "bensaan"?
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

BussiJussi kirjoitti:No kommentoidaan, kun kerran pyydät... eli aika paljon meinasit kaasun varaan laskea, toivotaan että ei mene laihalle, yms. tuhoa tule! Nopeuden uskoisin asettuvan n.350km/h paikkeille, jos ei samanlaiset olosuhteet kuin tänä kesänä! (silloin jopa 100m/s mahdollinen)Toivotaan, että menee kovaa, kuten toivon itsellänikin menevän...

Nyt vähän tipahdin - mihin tuo laihalle vetäminen viittaa ? Siihen että turbopyörät ovat menneet laihalle ?

Kaasuilla ajaminen on mielestäni jopa turvallisempaa kuin turboilla kahdesta syystä johtuen:
1) Palo/pakolämmöt ovat kaasuilla ajettaessa pienempiä
2) Pullonpaineen tippuminen huippunopeutta kohden samalla kun patopaine (RAM AIR) kasvaa tarkoittaa sitä että seos pysyy kohdallaan

Noista molemmista asioista löytyy tarinaa ja mittausdataa muutamalta kaasukuskilta.

350 menee jos olosuhteet sallivat monelta rikki ensi kesänä. Tuo 380-400km/t vaatii aika loppuun saakka rakennettua ja testattua turbopyörää jollainen täällä on yksi (myynnissä ?). Kaasutetuista suomalaisista tuskin kukaan vielä tuota lukemaa kolkuttelee. (Muistaakseni tällä hetkellä ECTA ennätykset: Charilie Anstett, DaveO:n rakentama turbobusa 418km/t, Guy Caputon kaasutettu tiikeribussi 355km/t, tiikeribussin ennätys lienee muuten 366km/t)

Toivottavasti moottorin rakentamisen lisäksi näissä projekteissa panostetaan myös alustaan, aerodynamiikkaan ja jarruihin.




Edited By PetriK on 1224344364
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
74-1211486656

Viesti Kirjoittaja 74-1211486656 »

PetriK kirjoitti:
BussiJussi kirjoitti:No kommentoidaan, kun kerran pyydät... eli aika paljon meinasit kaasun varaan laskea, toivotaan että ei mene laihalle, yms. tuhoa tule! Nopeuden uskoisin asettuvan n.350km/h paikkeille, jos ei samanlaiset olosuhteet kuin tänä kesänä! (silloin jopa 100m/s mahdollinen)Toivotaan, että menee kovaa, kuten toivon itsellänikin menevän...

Nyt vähän tipahdin - mihin tuo laihalle vetäminen viittaa ? Siihen että turbopyörät ovat menneet laihalle ?

Kaasuilla ajaminen on mielestäni jopa turvallisempaa kuin turboilla kahdesta syystä johtuen:
1) Palo/pakolämmöt ovat kaasuilla ajettaessa pienempiä
2) Pullonpaineen tippuminen huippunopeutta kohden samalla kun patopaine (RAM AIR) kasvaa tarkoittaa sitä että seos pysyy kohdallaan

Noista molemmista asioista löytyy tarinaa ja mittausdataa muutamalta kaasukuskilta.

350 menee jos olosuhteet sallivat monelta rikki ensi kesänä. Tuo 380-400km/t vaatii aika loppuun saakka rakennettua ja testattua turbopyörää jollainen täällä on yksi (myynnissä ?). Kaasutetuista suomalaisista tuskin kukaan vielä tuota lukemaa kolkuttelee. (Muistaakseni tällä hetkellä ECTA ennätykset: Charilie Anstett, DaveO:n rakentama turbobusa 418km/t, Guy Caputon kaasutettu tiikeribussi 355km/t, tiikeribussin ennätys lienee muuten 366km/t)

Toivottavasti moottorin rakentamisen lisäksi näissä projekteissa panostetaan myös alustaan, aerodynamiikkaan ja jarruihin.
Siis TFM tavoite 367kmh kaasutaxilla kausi 2009, Maailman nopeinta intiaania lainaten "enhän mä tänne jarruttamaan tullutkaan!"

Totta totta kyllä noissa nopeuksissa kokonaisuus pitää olla kunnossa... jotenkin kaipaan ysi vainaata vieläkin.. hyvä ajaa, hyvät jarrut, moni paikka kestävämmin tehtynä jo alkujaan.. lauantai illan kevennys ;-)
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

epävirallisen tiedon mukaan ennen kauden viimeistä koitosta 366 on nopein kaasutettu mopo tuolla rapakon takana.

Taitaa olla ihan mahdollisuuksien rajoissa taxill tai muillakin hyvissä olosuhteissa tuo ylittää...
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
Titaani
Viestit: 887
Liittynyt: 27 Syys 2006, 20:32
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Titaani »

Samaa mieltä että kehitys on ollut huimaa ja tulee jatkumaan huimana. Kun kaikki natsaa kohdalle, niin en epäilisi 380km/h ylitystä turbo/kaasu laitteilla.

Mutta kisojen määrä ja olosuhteet kisojen aikana rajoittaa hieman sitä, että voisi aina kunnolla tuloksia verrata edellisiin kisoihin. Ajatellaan vaikka että 09 ekassa kisassa olisi kova vastatuuli ja yli 200mph vain muutama pyörä. Silloin helposti tuntuu että eikö mikään kehittynytkään. Toki muutaman kisan tuloksien analysointi kertoo jo aika paljon. Onko missään tallennettuna olosuhdetietoja eri kisoista?
SMR - team

UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar
BussiJussi
Viestit: 1039
Liittynyt: 31 Elo 2004, 16:13
Paikkakunta: NILSIÄ
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BussiJussi »

PetriK kirjoitti:Nyt vähän tipahdin - mihin tuo laihalle vetäminen viittaa ? Siihen että turbopyörät ovat menneet laihalle ?

Viittasin 9 K..an tuhoon, en tarkoittanut muuta...Oletin räjähdyksen syyksi laihalle menon? Kun puhutaan tolllasista tehonlisäyksistä (n.+100hp) olipa kaasutettu, tai turbo, voi tuho tulla... Kuten kirjoitinkin: "toivotaan että ei mene laihalle, yms. tuhoa tule!" Eli väärin vissiin sanottu toi laihalle meno, tarkoitin yleensäkin konetuhoa, jota en toivo kenellekkään!!!
Hayabusa GenII 100m/s Club Finland
100mph kelkalla
100km/h veneellä

Ihan ite ajoin, omilla katiskoilla!

Savolaista huippunopeus"toilailua" jo vuodesta 1999

"yli kolmepuolsataa, tutka ei näyttänyt"
"ei lukemaa, liian lujaa"
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

Titaani kirjoitti:Samaa mieltä että kehitys on ollut huimaa ja tulee jatkumaan huimana. Kun kaikki natsaa kohdalle, niin en epäilisi 380km/h ylitystä turbo/kaasu laitteilla.

Mutta kisojen määrä ja olosuhteet kisojen aikana rajoittaa hieman sitä, että voisi aina kunnolla tuloksia verrata edellisiin kisoihin. Ajatellaan vaikka että 09 ekassa kisassa olisi kova vastatuuli ja yli 200mph vain muutama pyörä. Silloin helposti tuntuu että eikö mikään kehittynytkään. Toki muutaman kisan tuloksien analysointi kertoo jo aika paljon. Onko missään tallennettuna olosuhdetietoja eri kisoista?
Joo - omassa mallinnuksessa suhteutan nykyään tuuliolosuhteet ja muutkin säätekijät optimituloksiin.

Historiasta ei niin viis kun tietää että mitä koneen olisi kuulunut mennä - nyt siis tuuli mukana huomioissa.

Mulla olisi täällä kotona kyllä sääasema jonka saisi mittausauton katolle jos tässä oiken ammattimaisiksi ryhdytään.
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
PetriK
Viestit: 1650
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 19:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja PetriK »

BussiJussi kirjoitti:
PetriK kirjoitti:Nyt vähän tipahdin - mihin tuo laihalle vetäminen viittaa ? Siihen että turbopyörät ovat menneet laihalle ?

Viittasin 9 K..an tuhoon, en tarkoittanut muuta...Oletin räjähdyksen syyksi laihalle menon? Kun puhutaan tolllasista tehonlisäyksistä (n.+100hp) olipa kaasutettu, tai turbo, voi tuho tulla... Kuten kirjoitinkin: "toivotaan että ei mene laihalle, yms. tuhoa tule!" Eli väärin vissiin sanottu toi laihalle meno, tarkoitin yleensäkin konetuhoa, jota en toivo kenellekkään!!!
Oletko jo nähnyt noi ekat K8 stage 1 turbon käppyrät jenkkifoorumilta mitä ovat sinne laittaneet ?
Miksi ... aina jää varaa parantaa...

http://www.facebook.com/ecueditorcom
Avatar
Titaani
Viestit: 887
Liittynyt: 27 Syys 2006, 20:32
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Titaani »

PetriK kirjoitti:Mulla olisi täällä kotona kyllä sääasema jonka saisi mittausauton katolle jos tässä oiken ammattimaisiksi ryhdytään.
Tuossa olis asiaa. Kehityskäyrän suunta senverran yläviisstoon, että mielestäni joitain asioita olisi vakioitava. Jenkkien enkat on jo aika lähellä monella kaverilla ja kun suomipojat vetää uudet pohjat, niin alkavat kiinnostua meidän laitteista ym. touhuista.

Oma päivitysprojekti etenee. Koneesta kaikki oheisrekkulat irti, eli saisi tiputtaa rungosta.

Katselin sitä imupuolen lyhennysjuttua.
Petri ja Jamppa! Oletteko hieman nostaneet kanavaa samalla että tavara riittää alapuolella kun sitä sen 10mm lyhentää?
SMR - team

UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar
107-1089231881

Viesti Kirjoittaja 107-1089231881 »

Titaani kirjoitti:
PetriK kirjoitti:Mulla olisi täällä kotona kyllä sääasema jonka saisi mittausauton katolle jos tässä oiken ammattimaisiksi ryhdytään.

Tuossa olis asiaa. Kehityskäyrän suunta senverran yläviisstoon, että mielestäni joitain asioita olisi vakioitava. Jenkkien enkat on jo aika lähellä monella kaverilla ja kun suomipojat vetää uudet pohjat, niin alkavat kiinnostua meidän laitteista ym. touhuista.

Oma päivitysprojekti etenee. Koneesta kaikki oheisrekkulat irti, eli saisi tiputtaa rungosta.

Katselin sitä imupuolen lyhennysjuttua.
Petri ja Jamppa! Oletteko hieman nostaneet kanavaa samalla että tavara riittää alapuolella kun sitä sen 10mm lyhentää?
Vaatii täyttö hitsauksen, porauksen/koneistuksen ja välikumien sovittamisen /vulkanoinnin esim sikan 221:sellä.
Korotus ei mielestäni ole mahdollista.
Avatar
Titaani
Viestit: 887
Liittynyt: 27 Syys 2006, 20:32
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Titaani »

OK, hitsaamista vähän mietinkin. Miksi tarvii vulkanointia?
SMR - team

UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar
107-1089231881

Viesti Kirjoittaja 107-1089231881 »

Kannen imukanavan/läppis välikumin tiiveyden varmistamiseksi
74-1211486656

Viesti Kirjoittaja 74-1211486656 »

BussiJussi kirjoitti:
PetriK kirjoitti:Nyt vähän tipahdin - mihin tuo laihalle vetäminen viittaa ? Siihen että turbopyörät ovat menneet laihalle ?

Viittasin 9 K..an tuhoon, en tarkoittanut muuta...Oletin räjähdyksen syyksi laihalle menon? Kun puhutaan tolllasista tehonlisäyksistä (n.+100hp) olipa kaasutettu, tai turbo, voi tuho tulla... Kuten kirjoitinkin: "toivotaan että ei mene laihalle, yms. tuhoa tule!" Eli väärin vissiin sanottu toi laihalle meno, tarkoitin yleensäkin konetuhoa, jota en toivo kenellekkään!!!

Juu kyllähän ysin tuhon (-07 Joensuu) syy oli laihalle meneminen ja harmi jotta kävi niin kuin kävi sillä tälle -08 kaudelle oli parannuksia siihen tehty esim. oma bensa linja lisä rikastukselle heti tankilta asti ja nitrous controlleri progresiiviselle kaasun / lisäbensan ohjaukselle jne...

Mä jääräpäisesti haluan kokeilla 2 ilokaasu systeemin viritelmää taxissa ja tossa lieneekin niiden 2 ilokaasu kartan laatiminen pääroolissa, mutta luotan saavani apuja tuohon noista kartta-asioista tietäviltä?




Edited By Jouniri on 1224403689
Avatar
Titaani
Viestit: 887
Liittynyt: 27 Syys 2006, 20:32
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Titaani »

Ksthb kirjoitti:
Titaani kirjoitti:
PetriK kirjoitti:Mulla olisi täällä kotona kyllä sääasema jonka saisi mittausauton katolle jos tässä oiken ammattimaisiksi ryhdytään.

Tuossa olis asiaa. Kehityskäyrän suunta senverran yläviisstoon, että mielestäni joitain asioita olisi vakioitava. Jenkkien enkat on jo aika lähellä monella kaverilla ja kun suomipojat vetää uudet pohjat, niin alkavat kiinnostua meidän laitteista ym. touhuista.

Oma päivitysprojekti etenee. Koneesta kaikki oheisrekkulat irti, eli saisi tiputtaa rungosta.

Katselin sitä imupuolen lyhennysjuttua.
Petri ja Jamppa! Oletteko hieman nostaneet kanavaa samalla että tavara riittää alapuolella kun sitä sen 10mm lyhentää?

Vaatii täyttö hitsauksen, porauksen/koneistuksen ja välikumien sovittamisen /vulkanoinnin esim sikan 221:sellä.
Korotus ei mielestäni ole mahdollista.
Onko muistikuvaa käytetystä alumiinin lisäainepuikosta?
SMR - team

UltraTurbo 597rwhp/1.6Bar
tenhulttio
Viestit: 500
Liittynyt: 05 Elo 2008, 09:46
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja tenhulttio »

Titaani kirjoitti:Onko muistikuvaa käytetystä alumiinin lisäainepuikosta?

Jos voi täältä sivusta kommentoida niin veikkaisin, että lisäaine on AlMg5

Ite oon ainakin jotakin valettua alumiinia (Saabin paineputkia) onnistunut tuolla hitsaamaan. Tosin empä ole muitakaan lisäaineta kokeillut...
Ja siis suurella varauksella, minen tiijä hitsaamisesta mitn.
Vastaa Viestiin