Sivu 9/19

Lähetetty: 12 Touko 2020, 14:23
Kirjoittaja juu-zo
Kyllä tuota itsekin jo aluksi hieman epäilin, mutta täytyi se vielä kantapään kautta todistaa. :D Hieman foorumeita selaillessa moni on tehnyt tuon vain niin että releiden ohjausvirta on otettu suoraan sytytysvirrasta ja maa otetaan tuosta kytkimen maattopiiristä joka menee alkuperäiselle starttireleellekin. Tällöin kytkimen vetäminen aina naksauttelee noita releitä. Itse hieman ajatusta vieroksun että taka-akkua kytketään ja irroitetaan koko ajan, joten mietin ottaisiko releiden ohjauksvirran suoraan akulta erillisen kytkimen kautta, jolloin startatessa pitää muistaa vielä yksi kytkin laittaa päälle.

Lähetetty: 12 Touko 2020, 17:06
Kirjoittaja juu-zo
Kokeilin ottaa releiden ohjausjännitteen suoraan akusta ja maa sitten tuon kytkinkahvan kautta. Parantaa ehkä tuota releen kestoa hieman, mutta en silti tiedä uskaltaako tuollaiseen systeemiin luottaa. Parempi lienee metsästää tuohon vain järeämmät releet tilalle ja mennä alkuperäisellä kytkennällä. Täytyy katsoa mistä löytyisi jotain vähän järeämpää vaihto relettä tilalle.

Edit. Tosin homma menee astetta hankalemmaksi kun 5-napaisia tehoreleitä ei sitten ihan joka paikasta löydykään.




Edited By juu-zo on 1589292749

Lähetetty: 12 Touko 2020, 17:55
Kirjoittaja Dipshit
Eikös automaatti systeemin pointti mene vähän hukkaan jos alkaa manuaali kytkimiä lisäilee kun samaan vaivaan se yksi kytkin voisi sitten olla tuo perinteisen 24v systeemin kytkin

Lähetetty: 12 Touko 2020, 20:50
Kirjoittaja juu-zo
Löytyy näköjään biltsustakin 50/80A vaihtorelettä joten vaihdetaan vielä releet tuollaisiin. Vaatii kylläkin abikoiden vaihtamisen vielä leveämpiin, mutta eipä se haittaa. Tuossa varmaankin sen verran järeämmät kontaktit että kestää starttailut.



Edited By juu-zo on 1589305884

Lähetetty: 13 Touko 2020, 01:38
Kirjoittaja SMR
Eikös tuommoista automaattikytkentää ollu kaupankin, vissii jenkkikamaa, ja ropleemana just huono releiden kestävyys.

Lähetetty: 13 Touko 2020, 01:40
Kirjoittaja SMR
Dipshit kirjoitti:Itse asensin kyseisen akun ja 35mm² kaapelit ja hyvin lähtee käyntiin ja samalla loppu kahdella akulla pelaaminen
https://www.fullspectrumpower.com/collect....y-p-10s
Minkälainen moottori ?

Lähetetty: 13 Touko 2020, 06:28
Kirjoittaja BaTTman
Melkoiset tuusailut. Mutta hienoa että tännekkin jaksetaan niistä kertoa. :)
Itse olin iloisesti yllättynyt kun eilen öljyjä vaihtelin ja ajattelin kevään ensi savuja ottaa. Motonetin geeliakku pyöräytti mopedin käyntiin kuin palmun alta.

Lähetetty: 13 Touko 2020, 08:58
Kirjoittaja Dipshit
SMR kirjoitti:
Dipshit kirjoitti:Itse asensin kyseisen akun ja 35mm² kaapelit ja hyvin lähtee käyntiin ja samalla loppu kahdella akulla pelaaminen
https://www.fullspectrumpower.com/collect....y-p-10s

Minkälainen moottori ?

Perus setti 1441 13:5, 395/378 nokat jne.
Sitä en tiedä onko low rpm cranking laitettu päälle ecueditorissa penkityksen yhteydessä




Edited By Dipshit on 1589351572

Lähetetty: 13 Touko 2020, 11:40
Kirjoittaja 1340R86
Dipshit kirjoitti:
SMR kirjoitti:
Dipshit kirjoitti:Itse asensin kyseisen akun ja 35mm² kaapelit ja hyvin lähtee käyntiin ja samalla loppu kahdella akulla pelaaminen
https://www.fullspectrumpower.com/collect....y-p-10s
Minkälainen moottori ?
Perus setti 1441 13:5, 395/378 nokat jne.
Sitä en tiedä onko low rpm cranking laitettu päälle ecueditorissa penkityksen yhteydessä
Ei se ainakaan kaapeleista ole kiinni tuon kokoisilla metrien pituisilla lähtee diselitikin talvipakasilla,
on varmaan ollut melkoisen ahdas asenella/saada akulta lähtemään sopivaan suuntaan ettei murjo napoja

Lähetetty: 13 Touko 2020, 11:43
Kirjoittaja 1340R86
juu-zo kirjoitti:Löytyy näköjään biltsustakin 50/80A vaihtorelettä joten vaihdetaan vielä releet tuollaisiin. Vaatii kylläkin abikoiden vaihtamisen vielä leveämpiin, mutta eipä se haittaa. Tuossa varmaankin sen verran järeämmät kontaktit että kestää starttailut.
Hyvältä näytää
Ja johdotahn tulee varmaankin kiinni myös matkalta runkoon/johtosarjaan tms kun systeemi on valmis ?

Lähetetty: 13 Touko 2020, 12:39
Kirjoittaja Dipshit
1340R86 kirjoitti:
Dipshit kirjoitti:
SMR kirjoitti:
Minkälainen moottori ?

Perus setti 1441 13:5, 395/378 nokat jne.
Sitä en tiedä onko low rpm cranking laitettu päälle ecueditorissa penkityksen yhteydessä

Ei se ainakaan kaapeleista ole kiinni tuon kokoisilla metrien pituisilla lähtee diselitikin talvipakasilla,
on varmaan ollut melkoisen ahdas asenella/saada akulta lähtemään sopivaan suuntaan ettei murjo napoja

Juu yleensä porukka päivittelee 20mm² kaapeleihin mutta sattu nyt olee tota 35mm² niin sillä mentiin.
Onneksi kyseinen kaapeli on lerjuu kun mikä
https://www.fanaticaudio.com/shop....peli-20

Lähetetty: 13 Touko 2020, 13:32
Kirjoittaja juu-zo
1340R86 kirjoitti:
juu-zo kirjoitti:Löytyy näköjään biltsustakin 50/80A vaihtorelettä joten vaihdetaan vielä releet tuollaisiin. Vaatii kylläkin abikoiden vaihtamisen vielä leveämpiin, mutta eipä se haittaa. Tuossa varmaankin sen verran järeämmät kontaktit että kestää starttailut.
Hyvältä näytää
Ja johdotahn tulee varmaankin kiinni myös matkalta runkoon/johtosarjaan tms kun systeemi on valmis ?
Toki, niputellaan sitten kun kaikki valmista ja toimii. Jos tänään tai huomenna ehtisi tehdä reissun biltsuun niin saa sulakepesät ja järeämmät releet haettua.

Lähetetty: 14 Touko 2020, 13:55
Kirjoittaja SMR
Dipshit kirjoitti:Itse asensin kyseisen akun ja 35mm² kaapelit ja hyvin lähtee käyntiin ja samalla loppu kahdella akulla pelaaminen
https://www.fullspectrumpower.com/collect....y-p-10s
309 dollaria :oops:

Lähetetty: 15 Touko 2020, 20:25
Kirjoittaja juu-zo
Biltsusta nyt haettu 50/80A releet eli 50A virrankesto NC kärjellä ja 80A virrankesto NO kärjellä. Tuo varmasti jo kestää aika paljon paremmin kuin 30A rele. Itsellä ei pihtimittaria ole että näkisi paljonko startti nappaa hetkellisesti virtaa. Samassa otin sulakepesät ja sulakkeet ja pitää ne viritellä tuohon nyt vielä. Akut matkaavat vielä ruotsista tänne ja arviolta ensi viikon alussa perillä. Eipä tässä viikonloppuna oikein ajokelejä taas olekaan.



Edited By juu-zo on 1589563542

Lähetetty: 15 Touko 2020, 20:40
Kirjoittaja jarim
Starttihan ottaa tehoa minkä ottaa ja virran määrä pyrkii kasvamaan mikäli jännite kyykkää. Siihen ainakin nuo LiFePot tuo apua kun jännite pysyy stabiilimpana.