Sivu 8/19
Lähetetty: 11 Touko 2020, 11:06
Kirjoittaja jarim
Itselläni on perinteinen manuaalikytkimellä oleva. Aikansa kesti alkuperäinen ennenkuin viime kesänä hitsasi navat kiinni.. Syykin tosin löytyi, oli ilmeisesti jo pidempään ollu startin päässä huonosti johto kiinni liittimessä.
Edited By jarim on 1589184498
Lähetetty: 11 Touko 2020, 11:54
Kirjoittaja juu-zo
Automaatti systeemit ei kovin paljoa kustanna niin ajattelin sen verran askarrella tuohon lisäksi. Releet kympillä biltsusta ja tuohon päälle vähän liittimiä ja johtoja.
Lähetetty: 11 Touko 2020, 12:04
Kirjoittaja jarim
Laitahan raporttia kuinka toimii jahka saat väsättyä.
Lähetetty: 11 Touko 2020, 17:22
Kirjoittaja juu-zo
Tuumasta toimeen ja töiden jälkeen kävin paikallisessa autotarvikeliikkeessä kysäisemässä vähän tarvikkeita. 10mm2 kaapelia tarpeeksi ja pari relettä sekä liittimiä. 10 neliöiselle ei tietysti ole oikein kunnon liittimiä mutta kokeillaan mennään juottamalla ja kutistesukalla.
Toinen akku sopii siis tuonne takaloosteriin ihan passelisti.
Lähetetty: 11 Touko 2020, 17:35
Kirjoittaja Make80
Kun saat tuon valmiiksi niin jos viitsit tehdä selkeän tarvikelistan ja ohjeen mitä kytketään mihinkin napaan.
Olisin kiitollinen tuosta kun ei tuo sähköpuoli ole itsellä hallussa.
Lähetetty: 11 Touko 2020, 17:47
Kirjoittaja juu-zo
Tottakai viitsin, sitä vartenhan näitä kertomuksia tehdään.
Näissä liittimissä olikin ihan kätevä holkki päällä johon tuon 10 neliön kaapelinkin saa oikein hyvin juotettua. Täytyy katsoa releille seuraavaksi paikat että saa mallattua johtojen pituudet.
Lähetetty: 11 Touko 2020, 21:51
Kirjoittaja Dipshit
Itse asensin kyseisen akun ja 35mm² kaapelit ja hyvin lähtee käyntiin ja samalla loppu kahdella akulla pelaaminen
https://www.fullspectrumpower.com/collect....y-p-10s
Lähetetty: 11 Touko 2020, 21:52
Kirjoittaja juu-zo
Lähetetty: 12 Touko 2020, 08:48
Kirjoittaja juu-zo
Päivittelin vielä kytkennät niin että näkyy sulakkeet jotka pitää itsekin vielä lisätä tuohon.
Lähetetty: 12 Touko 2020, 10:36
Kirjoittaja Dipshit
Eikös tämän systeemin saisi rakennettua kyseisen relen ympärille ilman että on tarvetta ruveta kolvailee tehtaan piuhoja. Jos tollasen systeemin tahtoo tehä joku joka ei luota omaan osaamiseen niin paljon että alkaisi niitä piuhoja kolvailee?
https://www.amazon.com/SCHNEID....1ON97VY
Lähetetty: 12 Touko 2020, 11:17
Kirjoittaja juu-zo
Dipshit kirjoitti:Eikös tämän systeemin saisi rakennettua kyseisen relen ympärille ilman että on tarvetta ruveta kolvailee tehtaan piuhoja. Jos tollasen systeemin tahtoo tehä joku joka ei luota omaan osaamiseen niin paljon että alkaisi niitä piuhoja kolvailee?
https://www.amazon.com/SCHNEID....1ON97VY
Kyseisessä releessä on vain kaksi vaihtokärkeä yhessä releessä eli kytkennät sinänsä on aivan samat. Voihan liitoksia tehdä rosvoliittimillä ja vaikka millä, mutta juotetut liitokset on vain tärisevässä pyörässä huomattavasti luotettavampia.
Itsekin kysyin kyllä tuolta autotarvikeliikkeestä jos olisi suoraan ollut DPDT releitä eli kahdella vaihtokärjellä varustettua relettä, mutta niitä ei ihan joka paikasta löydä kun taas noita SPDT eli yhdellä vaihtokärjellä varustettuja releitä löytyy joka paikasta.
Lähetetty: 12 Touko 2020, 13:18
Kirjoittaja jarim
Sen taka-akun kiinnitys tosiaan kannattaa tehdä kunnolla, hyppii nimittäin ihan kiitettävästi siellä perässä.
Lähetetty: 12 Touko 2020, 14:03
Kirjoittaja juu-zo
Kävin kytkemässä nuo ohjauskarvat kiinni ja testasin releiden toimintaa. Iloisesti pyörähti kahdella vanhemmalla perus akullakin. Ei kaikki tietysti ihan vielä täysin toiminut vaan toinen rele hitsautui muutaman testikerran jälkeen kiinni. Eli ainakaan tämä 30A mini rele otti itseensä. Todennäköisesti kytkentää pitää muuttaa sellaiseksi, että taka-akun releet vetäisivät ennen kuin starttirele vetää, jotta kytkentänastoille ei tule kovaa kytkentäräpsyä. Tutkitaan vähän kytkentäkaavioita ja mietitään mikä tuohon olisi järkevin.
Edited By juu-zo on 1589281422
Lähetetty: 12 Touko 2020, 14:14
Kirjoittaja jarim
Tuohon omaan kytkimen sulamiseen liittyen meinasinkin jo kytkentäkaavion nähtyäni sanoa että melko järeät releet todennäköisesti tarttee.