Välitysten laskeminen... - Pieleen tai kohdalleen ?!?

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :;): :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :tyhmamina: :baaa: :bike: :blues: :pomppu: :bowdown: :thumbup:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: Välitysten laskeminen... - Pieleen tai kohdalleen ?!?

Kirjoittaja BussiJussi » 09 Kesä 2009, 16:53

waiski10 kirjoitti:kuis nuo nopeudet vaihteittain välityksillä 18/40, kumina 190/50 tai 190/55?

190/50
1. 132
2. 178
3. 226
4. 268
5. 303
6. 330

190/55
1. 136
2. 183
3. 233
4. 276
5. 313
6. 340

osapuilleen noin about...

Kirjoittaja waiski10 » 09 Kesä 2009, 16:18

kuis nuo nopeudet vaihteittain välityksillä 18/40, kumina 190/50 tai 190/55?

Kirjoittaja toimeve » 09 Kesä 2009, 14:04

jarim kirjoitti:Toimevelle: 16/40 välityksillä 100-rajoitukselle sopiva vauhti kierroksina on jossain ~4500rpm oman mittarin mukaan. Kyllä se enemmän soppaa syö ja lisäksi juuri noilla tienoin on se kaikista rivi-4 moottoreista löytyvä resonanssialue Busassa.

...no justiinsa tämmöstä "kokemusta" hain...elikkäs tuo tietysti jonkulaisena miinuksena, kun mietin lopullisesti mitä tehen. Toishaalta tuossa ehkä pahempana tuo resenointi, kulutukselle näissä lukemissa ei niin suurta merkitystä (siis sillä, että menneekö 5,5 vai 6 litraa/100km)

edit: ...tai onhan tuolla 0,5 litraa/100km kyllä sen verran iso merkitys, että sehän tekkee toistasattaa euroa/kesä jos ajelee sen meikäläisen ka:n elikkäs n. 20tkm...ja rapialla 100eurolla taas saa ostettua melekein vaikka mitä!




Edited By toimeve on 1244545570

Kirjoittaja jarim » 09 Kesä 2009, 13:42

16/40 välityksillä menee 296 rajoittajaan, useamman kerran kokeiltu juttu... Toimevelle: 16/40 välityksillä 100-rajoitukselle sopiva vauhti kierroksina on jossain ~4500rpm oman mittarin mukaan. Kyllä se enemmän soppaa syö ja lisäksi juuri noilla tienoin on se kaikista rivi-4 moottoreista löytyvä resonanssialue Busassa.

Kirjoittaja tenhulttio » 09 Kesä 2009, 13:01

toimeve kirjoitti:...mietin tässä, kun kohta on ketju-ratas -paketti vaihon rajalla, että josko laittais 16-piikkisen eturattaan tuon vakion tilalle:

- normiajossa (matka-ajoa tarkotan) ei lie suurta eroa bensankulutuksen/kierrosten suhteen (mittarivirhe ei oleellinen tekijä tässä)
- radalla ehkä sopivampi, kun tullee kuitenki ajeltua 2-3 vaihteilla rata-ku-rata lävitte turhia jarruttelematta eli moottorijarrutusta hyväksi käyttäen
- jos aikoo yrittää 300km/h puhkasua, niin vaatii kaiketi kuitenki tuon 17-piikkisen etteen tuossa meikän Busassa?

käykö normipitunen ketju, vai pitäskö se huomioida myös jos pelekän eturattaan vaihtaa 16:een?

Huomioita tähän ajatukshen, kun tiiättä suurinpiirthein meikäläilsen ajotottumukset, kiitos :bike:

16/40 välityksillä eri vaihteiden nopeudet (190/50 rengas 10200r/min)
1st 112.3
2nd 151.6
3rd 192.4
4th 228.5
5th 258.5
6th 281.5 (10800 r/min = 298km/h)

17/40 välityksillä sama
1st 119.3
2nd 161.1
3rd 204.5
4th 242.7
5th 274.6
6th 299.1

Sama ketju käy. Muihin kysymyksiin saa asioista paremmin perillä olevat vastata.

Kirjoittaja toimeve » 09 Kesä 2009, 11:48

...mietin tässä, kun kohta on ketju-ratas -paketti vaihon rajalla, että josko laittais 16-piikkisen eturattaan tuon vakion tilalle:

- normiajossa (matka-ajoa tarkotan) ei lie suurta eroa bensankulutuksen/kierrosten suhteen (mittarivirhe ei oleellinen tekijä tässä)
- radalla ehkä sopivampi, kun tullee kuitenki ajeltua 2-3 vaihteilla rata-ku-rata lävitte turhia jarruttelematta eli moottorijarrutusta hyväksi käyttäen
- jos aikoo yrittää 300km/h puhkasua, niin vaatii kaiketi kuitenki tuon 17-piikkisen etteen tuossa meikän Busassa?

käykö normipitunen ketju, vai pitäskö se huomioida myös jos pelekän eturattaan vaihtaa 16:een?

Huomioita tähän ajatukshen, kun tiiättä suurinpiirthein meikäläilsen ajotottumukset, kiitos :bike:

Kirjoittaja Titaani » 07 Kesä 2009, 12:46

Ekakertalaisena riittää 300 ylitys ensin.

Pienemmällä teholla pärjää pienemmillä rattailla. Max kierroksilla ottaa yli 340 noilla väleillä ja se vaatii kuitenkin takatuuli kelejä että se menee rajoittimelle painavalla kuskilla.

Jos kaasut tai pitkäisku olis ympättynä tuohon mun myllyyn, niin 18-39 olis asiaa. Ehkä tulevaisuudessa.

Kirjoittaja jarim » 07 Kesä 2009, 11:50

Ksthb kirjoitti:
Titaani kirjoitti:Laskuria on nyt pyöritelty ja valinta kohdistui 17 -39 väleihin. Riittää lähesvakioon vapari-tourinki mopoon.

Laskuri on erittäin hyvä. Loppujen lopuksi tuulien suunta pienemmällä teholla vaikuttaa eniten.

ota suosiolla pidemmät välit, 18/40 :shocked:
Pieni reservi ei oo pahitteeks, jos vaikka hiukan tulis tuuli apuja

liian tarkoilla väleillä 200 kerho jää pian haaveiks
Komppaan tätä. Itse ajattelin 18/39 ja 190/55 rengas...

Kirjoittaja 107-1089231881 » 07 Kesä 2009, 09:53

Titaani kirjoitti:Laskuria on nyt pyöritelty ja valinta kohdistui 17 -39 väleihin. Riittää lähesvakioon vapari-tourinki mopoon.

Laskuri on erittäin hyvä. Loppujen lopuksi tuulien suunta pienemmällä teholla vaikuttaa eniten.
ota suosiolla pidemmät välit, 18/40 :shocked:
Pieni reservi ei oo pahitteeks, jos vaikka hiukan tulis tuuli apuja

liian tarkoilla väleillä 200 kerho jää pian haaveiks

Kirjoittaja Titaani » 07 Kesä 2009, 08:29

Laskuria on nyt pyöritelty ja valinta kohdistui 17 -39 väleihin. Riittää lähesvakioon vapari-tourinki mopoon.

Laskuri on erittäin hyvä. Loppujen lopuksi tuulien suunta pienemmällä teholla vaikuttaa eniten.

Kirjoittaja PetriK » 03 Elo 2008, 15:31

Joensuun omaa ajoa analysoidessa ja miettiessä että mitä meni pieleen (=miksi meni niin nopeasti rajoittimelle), lisäsin tuon tuulen vaikutuksen laskukaavaan ja yllätys oli melkoinen kun katsoin vaikutusta takarengastehoon. Eli nyt taulukkoon on lisätty myötätuulen(=positiivinen, vastatuuli=negatiivinen) vaikutus suorana lisäyksenä.

Lisäksi nopeuslaskurista laskukaavavirhe mph -> km/h on korjattu.

Joensuun tulosten perusteella tuulen vaikutus lienee suurempi ilmanvastuksen kautta kuin mitä aiemmin tuli ymmärretyksi ? Tarkennetaan tätä arviota kun saadaan tutkatut tulokset julkiseksi.

Alla esimerkki missä arvioitu tuulen vaikutusta Joensuun ajoon yhdellä esimerkkikokoonpanolla. Eilinen sääraportti kertoo myötätuulta olleen 8-9m/s, lämpö 14C ja ilmanpaine 1014hPa.

Tässä 7m/s myötätuulessa normirajoittimeen ajaminen ja optimit (teoreettiset välitykset) noin 200hp takapyöräteholla:
Kuva

Tässä tuulettomana päivänä normirajoittimeen ajaminen ja optimit (teoreettiset välitykset) noin 200hp takapyöräteholla:
Kuva

Luisto molemmissa yllä olevissa perustuu oman renkaan luistoon. Kisarenkaat saattavat luistaa sen 2.5% mitä jenkit kertovat. Oma luisto on ollut nyt arviolta luokkaa 4.3-4.5%. Luiston avulla lasketaan vain huippunopeutta ja teho tulee huippunopeusarvion perusteella - joten luisto vaikuttaa vain rajoittimen paikkaan.

Edit 2 - ennen kuin joku katsoo forecasta tuulennopeuden, niin siellä on keskituuli joka oli muistaakseni 4m/s, mutta tässä kiinnostavat enemmän puuskat jotka mahdollisesti ovat osuneet hyvään vetoon. Alla kuva jossa näkyy puuskatuulen huiput 2.8. iltapäivällä Joensuussa.
Kuva

Ja tässä vielä keskituuli:
Kuva




Edited By PetriK on 1217773039

Kirjoittaja PetriK » 29 Heinä 2008, 18:39

Muokkasin hieman tuota laskuria. Laitoin siihen näkymään tarvittavan hevosvoiman. Suurimpaan osaan dynotuloksista pitää käyttää tuota ylempää lukemaa. Luulen kyllä että mulle riittävät vakiovälityksetkin jos en säädä konetta isommalle kaasusuuttimelle - tai jos päivä ei ole varsinainen hellepäivä.

Jos joku haluaa ajaa vakiovälityksillä 200mph kerhoon tarvitsevat kierrosrajoittimen noston tasolle 11100 saakka ja vastaavasti nokkien ajoituksen ja kaasut niin että normaalidynossa tuolla 11100 kierroksella tulee noin 200hp takarenkaalta. Tällöin putkiviritteisessä tarvittava kaasusuutin on luokkaa 32-36 ja bensaa annetaan koneeseen kaikki mitä vakioinjektoreista saadaan ulos.

Alla vakiomopon maksiminopeus ennen kuin normaali rajoittaja tulee vastaan, eli ns. tampereen (TRE) bussit.

Kuva




Edited By PetriK on 1217345982

Kirjoittaja busajasa » 29 Heinä 2008, 17:56

PetriK kirjoitti:Tällä hetkellä mopossa on sitten 17/40 ja renkaana 17/190/50 eli ihan vakiot - tai ainakin siinä rattaassa oli tällä kertaa merkintä 17 ja puolikas aurinkoa. Mitäpäs sitä nyt japanilaisen insinööritaidon helmiä muuttamaan.

No toinen totuus on se että kaasut on säädetty vain 11000 kierrokseen saakka ja vain suuttimella 32 ja todella kylmällä pullolla (vain 19hp takarengastehoa lisää kaasuilla) joten täytyisi ennättää säätämään uusiksi jos haluaisi muuta kuin vaparina tehoja noilla välityksillä.

17/40 ja siihen se 55 profiilin takanen - noilla tehoilla jaksaa jo kelata hienosti tuolla setupilla. Jäisi 4% luistoillakin varaa 11krpm kohdalla...




Edited By busajasa on 1217343428

Kirjoittaja PetriK » 29 Heinä 2008, 17:49

Tällä hetkellä mopossa on sitten 17/40 ja renkaana 17/190/50 eli ihan vakiot - tai ainakin siinä rattaassa oli tällä kertaa merkintä 17 ja puolikas aurinkoa. Mitäpäs sitä nyt japanilaisen insinööritaidon helmiä muuttamaan.

No toinen totuus on se että kaasut on säädetty vain 11000 kierrokseen saakka ja vain suuttimella 32 ja todella kylmällä pullolla (vain 19hp takarengastehoa lisää kaasuilla) joten täytyisi ennättää säätämään uusiksi jos haluaisi muuta kuin vaparina tehoja noilla välityksillä.

Kirjoittaja jarim » 29 Heinä 2008, 13:44

PetriK kirjoitti:EDIT - Käsittääkseni kaasukoneissa pullon tuottama lisäteho pienenee vedon loppua kohden. Kiihtyvyys kuitenkin alussa on suurempi. Mitenkähän tähän pitäisi suhtautua välityksiä valittaessa ?
Tämän takia olen pohtinut sitä kahden pullon järjestelmää... ???

Ylös