Kirjoittaja PetriK » 08 Kesä 2008, 11:46
[color=#000000]Kun ei oikein osaa niin on pakko yrittää opetella kaikella
mahdollisella tavoin että mitä tuossa ajon aikana tapahtuu.
Itselleni yksi hyvä tapa oppia on dataloggerin käyttö joka oli nyt motoparkissa ekaa kertaa käytössä. Logeja lukemalla havaitsee omat virheensä ja voi todentaa niiden suuruuden näin jälkeenkin päin. Valitettavasti start/stop nappi ei toiminut joten vedot eivät ole ihan parhaita mitä tuli logattua - mutta kyllä näistä virheet näkee helposti.
Tuossa ekassa kuvassa on numerot jotka tässä alla on selitetty ja analysoitu
1. Burnis.
Noin 3 sekunnin paikallaan sudittelu ja sitten muutaman metrin ajo takarengas sutien kunnes löytyy pitoa vielä 3-4 sekunttia.
2. Staging
Haen staging paikan käyttämällä kaasua ja kytkintä. Ihan turhaan konetta lämmitetään ja kytkintä luistatetaan. Staging pitäisi hakea jaloilla paikka etsimällä.
3. Aloituskierrokset
Tässä vedossa aloituskierrokset ovat olleet noin 3000 tienoilla ja heti lähdössä vedetty kaasua auki. Parempi olisi pitää isommat pohjakierrokset ja avata kaasua rauhallisemmin. Tällainen agressiivinen kaasun käyttö lähdössä lisää keulimisen riskiä kun lähtökierroksia nostaa.
4. Kytkimen luistattaminen lähdössä
Pyrin luistattamaan mahdollisimman vähän kytkintä lähdössä. Tästä on montaa mielipidettä mutta tämä on meikäläisen tyyli. Tässä näkee että kiihtyvyys on sama vaikka kierrokset tippuvatkin. Joka tapauksessa lähtö pitäisi olla agressiivisempi, tässä on heikko noin 1.78/1.81s 60ft lähtö. Toisaalta aika rajoilla ollaan kun kiihtyvyyskäyrästä näkyy että keula on ollut ylhäällä.
5. Ykkösvaihteella kaasu aukenee noin 70% saakka. Voi olla että voisi avata enemmänkin. Mutta kuten tuosta alempaa näkyy kun avasin 80% ykkösvaihteella niin alkoi keulimaan. Tuo rajan hakeminen on hienonhieno - tärkeintä olisi että kaasusta olisi aina samanlainen ote jotta tietää mihin saakka voi kääntää. Jos ote ei ole lähdössä sama pitää hakea takapuolituntumalla ja se johtaa siihen että vedoista tulee erilaisia.
6. Tärkeintä on kuitenkin että kakkosen aikana kaasun saa täysin auki. Tässä vaiheessa pitää olla todella vakiomittaisella todella herkkä käsi ettei nouse keula liikaa.
7. Vaihdoissa suljen ihan turhaan kaasua liikaa. Riirräisi pieni pudotus, nyt tästä näkee että kaasu tulee suljettua melkein täysin vaihdon aikana. Tämä on isoin ongelmakohta meikäläisen ajamisessa. Häviän jokaisessa vaihdossa merkittävästi aikaa.
8. Seos on ihan liian rikkaalla radalle 12.5-12.8. Täytyy laihentaa, optimi olisi noin 13.1 - 13.4 kohdalla. Näyttää siltä että ram air kompensaatiokerroin jonka olin laskenut on liaan optimistinen.
9. Tässä näkyy kiihtyvyyskäyrässä piikki joka muistuttaa siitä että tässäkin vedossa keulittiin kolmoselle vaihdossa. Keuliminen vähenee jos saan tuon vaihdon (7) niin että en vedä kaasua täysin kiinni. Tällöin tuo kiihtyyvyyskäydän pudotus ja sitten nousu tasoittuvat merkittävästi.
Tämä alalysoitu on joko 9.92 tai 10.1 veto, en ole ihan varma kumpi se noista se aikakortin vedoista on. Näytti olevan ajanottajien ja mun dataloggerin kellot vähän eri ajassa.
[img]http://macmadigan.no-ip.com/Public/drag_veto_log.jpg[/img]
Tässä vertailukohdaksi yksi huono veto jossa nelonen ei vaan mene päälle, näitä tuli paljon. Oppi on se että kaavio täytyy kääntää:
[img]http://macmadigan.no-ip.com/Public/drag_veto_nelosmissi.jpg[/img]
Toinen tyyppiesimerkki. Lähtö on liian agressiivinen kaasun käytön osalta ja on alkanut keulimaan ykkösellä ja jouduin hölläämään kaasua. Ero on pieni, tässä kaasunasento on max 80% ykkösellä ja keulii, kun taas ylimmän kuvan 70% ei vielä keuli.
[img]http://macmadigan.no-ip.com/Public/drag_veto_keuliiykkösellä.jpg[/img]
Paljon on tekemistä että saan perusasiat edes jollain tavalla kuntoon... toivottavasti tästä saavat muutkin jotain vinkkejä mahdollisista omista virheistä.
Vielä loppun värien selitykset:
Ylin violetti = pakokaasun lämpö, vedon aikana noin 750C
Oranssi = kiihtyvyys
Alempi violetti = AFR
Musta = kierrokset
Vihreä = kaasunasento
Sininen tasaisesti nouseva = nopeus[/color]
Edited By PetriK on 1212915560