Ecun käynnistäminen

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :;): :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :tyhmamina: :baaa: :bike: :blues: :pomppu: :bowdown: :thumbup:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: Ecun käynnistäminen

Kirjoittaja PetriK » 31 Loka 2007, 21:47

Kiitos - näin vähän ajattelinkin, mutta kun ei ollut kokemusta niin parempi kysyä.

Kirjoittaja 65-1193743727 » 31 Loka 2007, 21:17

Jos nyt oikein tulkkaan skoopin kuvaa, niin rippeli on luokkaa 50mV. Ei tunnu vielä missään ainakaan 12V puolella, eikä varmaan 5V puolellakaan. Tuon verran rippeliä saa aikaan helposti vaikka skoopin maadoituksen lenkeillä, eli välttämättä todellisuus ei ole noinkaan paha. Tätä voi testata mittaamalla ECU:n maata samoilla skoopin asetuksilla. Jos silloinkin näkyy samanlaista rippeliä, niin kyseessä on pääosin häiriö mittauksessa.

Digitaalipuolella saa olla jopa satojen millivolttien rippeliä 5V käyttöjännitteessä ilman mitään haittaa, näin karkeasti yleistäen.

Kirjoittaja PetriK » 31 Loka 2007, 18:17

Jep - kokeilin 12V akulla, ei muutosta.

Veikkaan että tuo D404 on vioittunut. Siitä tarkemmin täällä:

http://www.busanistit.org/foorumi....;t=4721

Kirjoittaja busajasa » 31 Loka 2007, 14:57

Juu taitaa pyörän regu antaa myös aika likaista sigunaa ulos - sinänsä jännä että itse kortilla ei ole kunnon suodatusta kun käsittääkseni tulee ulostulsota samanlaisena oskillaationa?

Eihän voi johtua virran saanista? Eli kun kontrolleri potkii oskillaattorit käyntiin niin alkaa jännnite nytkähdellä?

Kirjoittaja timo3 » 31 Loka 2007, 13:29

Epäilen, että kun pyörä on käynnissä ei se kovin tasaista jännite silloinkaan ole, mutta jos epäilet tuon aiheuttavan häiriötä niinkäytä 12v akkua, eikä virtalähdettä, tai laita regulaattorin lähtöpuolelle elko ja keraaminen konkka tasoittamaan jännitettä.

Onko se sun virtalähde kokoaalto vai puoliaalto tasasuunattu?

Koki muuten Z1000-03:sen oman kawan ecu myös tremelin kohtalon näyttäis löytyvän 64F7052F40 piti tässä vaiheessa avata, että on aikaa ensi kesäksi etsiä uutta heh...




Edited By timo3 on 1193830591

Kirjoittaja PetriK » 31 Loka 2007, 12:51

Tutkittaessa ohjelmointiongelmaa törmättiin seuraavaan siihen että PSU:lta tulee aika likaista tavaraa ulos.

Missäköhän rajat menevät ? Voisiko tällainen aiheuttaa ongelman ohjelmoitavuudessa ? Mihin häiriösuojaukset kannattaisi rakentaa ?

12V regulaattorilta ECU:lle:

Kuva

5V output ECU:lta harness connectorille:
Kuva




Edited By PetriK on 1193827942

Kirjoittaja PetriK » 29 Loka 2007, 23:59

Tuli sitten yritettyä laittaa ECU käyntiin tänään. Jännitelähteeksi tein 12V regulaattorin jossa perässä on 500mA virtasuoja. Jännitelähteenä joku tavallinen 12v verkkolaite 300mA.

Virrat päälle koneeseen ja vihreä valo syttyi 12v merkiksi, toinen vihreä meni päälle kertoen että ecu osaa reguloida +5v jännitteen oikeaksi. Sitten vielä skooppi kiinni sarjadataan ja tällä pystyi toteamaan että prosessorikin toimii.

Helppoa kuin heinänteko. Virta siis syötetään ison liittimen pinnaan 17 (+12V) ja maahan jollaiseksi käy mikä vaan maadoituksista.

+5v tulee ulos pienen liittimen pinnasta 48 ja sarjadata ison liittimen pinnasta 33.

Alla kuva liittimen layoutista jolla virrat voidaa kytkeä ja jota jatkossa muutenkin varmaan käpistelllään. Ohjelmointia varten tosiaan vain pinna 17 ja maadoitus tarvitsee kytkeä.

Kuva

Ylös