Kirjoittaja PetriK » 19 Kesä 2008, 15:56
Excelin laskentakaavojen perusteella ei taida päästä täysin vakiolla tuohon Suomen olosuhteissa. Jos lämpötila alkaisi lähenemään 40C ja ilmanpaine 995mbar niin lähellä olisi 300km/t vakiolla.
Tässä laskennallisia tehoveikkauksia mailin loppunopeuksien perusteella, muistaakseni lämpötila oli 17C ja ilmanpaine 1005mbar.
292km/t, 152rwhp/166hp, normaalikorkuinen
300km/t, 168rwhp/183hp, normaalikorkuinen
308km/t, 184rwhp/201hp, touring plexi +5cm
328km/t, 214rwhp/233hp, madallettu 5cm
335km/t, 228rwhp/248hp, madallettu 5cm
369km/t, 300rwhp/329hp, madallettu 5cm
392km/t, 360rwhp/393hp, madallettu 5cm
Noissa luvuissa on varmaan pientä heittoa suuntaan jos toiseenkin. Kuskin koko, paino, ajoasento yms. vaikuttavat myös paljon - jotta saan kerättyä paremmin vertailudataa niin tätä laskentaa saa mielellään kommentoida omalta osaltaan !
ps. 10 asteen lämpötilanmuutos vastaa noin 10hp pienempää tehontarvetta eli jos tulee nopeuksia muista tapahtumista niin täytyisi tietää ilmanpaine ja ilman lämpötila.
[color=#000000]Excelin laskentakaavojen perusteella ei taida päästä täysin vakiolla tuohon Suomen olosuhteissa. Jos lämpötila alkaisi lähenemään 40C ja ilmanpaine 995mbar niin lähellä olisi 300km/t vakiolla.
Tässä laskennallisia tehoveikkauksia mailin loppunopeuksien perusteella, muistaakseni lämpötila oli 17C ja ilmanpaine 1005mbar.
292km/t, 152rwhp/166hp, normaalikorkuinen
300km/t, 168rwhp/183hp, normaalikorkuinen
308km/t, 184rwhp/201hp, touring plexi +5cm
328km/t, 214rwhp/233hp, madallettu 5cm
335km/t, 228rwhp/248hp, madallettu 5cm
369km/t, 300rwhp/329hp, madallettu 5cm
392km/t, 360rwhp/393hp, madallettu 5cm
Noissa luvuissa on varmaan pientä heittoa suuntaan jos toiseenkin. Kuskin koko, paino, ajoasento yms. vaikuttavat myös paljon - jotta saan kerättyä paremmin vertailudataa niin tätä laskentaa saa mielellään kommentoida omalta osaltaan !
ps. 10 asteen lämpötilanmuutos vastaa noin 10hp pienempää tehontarvetta eli jos tulee nopeuksia muista tapahtumista niin täytyisi tietää ilmanpaine ja ilman lämpötila.[/color]