Ilmanputsari

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :;): :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :tyhmamina: :baaa: :bike: :blues: :pomppu: :bowdown: :thumbup:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: Ilmanputsari

Kirjoittaja MGa » 29 Joulu 2007, 15:57

Muistaakseni -99 mulla oli tommonen tulppa siinä, mutta onko näissä uudemmissa sitten jätetty se pois?
Tarkastan asian....
Edit. No niin katsoin tuolta räjäytyskuvia ja huomasin että K3 ja vanhemmat näyttää tuo tulppa olevan ja K4, sekä K5 tulppaa ei ole!
Varmaa tätä kuuluisaa painonsäästöä :D
Aika hassua miksi sinne on se alunperinkään laitettu jos sitten myöhemmin jätetty pois...

Muilla ajatuksia tästä...?




Edited By MGa on 1198937581

Kirjoittaja Kekku » 29 Joulu 2007, 14:47

Menee joo, mutta eipä siitä mitään höytyä ole jos siitä ilmaa yrittää sisään imeä.
Karkaa ne vähäisetkin, kalliit patopaineet sieltä reiästä.

Kirjoittaja suiza » 29 Joulu 2007, 14:36

"Tulppahan siinä pitäisi olla, sellanen josta vesi valuu ulos mutta ei ime ilmaa sisään"

Tuota, muistankohan väärin, mutta eikö reikä mene ilmanputsarin likaiselle puolelle
???

Kirjoittaja Kekku » 29 Joulu 2007, 14:26

MGa kirjoitti:Säästetään topiceja ja heitetään tänne kyssäri.
Elikkä heitin tossa PAIRin mäkeen ja tukin sen ilmansuodatinkotelon reijän mistä otin letkun pois kuten tässä Artsi on tehny (toi oikee alhaalla)
Samalla huomasin, että oli imukurkuissa likaa kuten tässäkin topicissa mainittu ja mulla on myös tuo -05.
Suurin huoleni oli kuitenkin että siin kotelossa oli yksi letkupaikka iha avoinna ilman letkua tai tulppaa kuvassa vasemmalla keskellä
Eli kuuluuko -05 mallissa toi olla tulpattu?
Kun en ainakaa mitää letkua keksiny siihen... ???

Tulppahan siinä pitäisi olla, sellanen josta vesi valuu ulos mutta ei ime ilmaa sisään.
Sellainen poikkileikkaukseltaan v muotonen.
Ainaki mulla on sellanen tossa vakio putsarikotelossa.
Kuvan löytää service manuaalista.


edittiä:

http://www.nickslick.com/nico/HayabusaServiceManual-1999-2000.pdf

esim: sivulta 4-21




Edited By Kekku on 1198931691

Kirjoittaja suiza » 29 Joulu 2007, 14:24

Petri K kanssa samaa mieltä. Kyllä sateella ajaessa öljynlauhduttimeen, syyläreihin ja katteisiin aika paljon varastoituu vettä.
Huomaa hyvin kun maantieajosta pysähtyy esim. tankkaamaan katon alla olevalle mittarille. Vettä valuu kuin hanasta laskien, katteista pitkään pysähtymisen jälkeen.
Varmaan tuo höyrykin tulee syyläristä, kun ajoviima lakkaa ja vesi valuu kuumiin osiin.

Kirjoittaja PetriK » 29 Joulu 2007, 14:10

Siellä ram air putkien alaosassakin on pieni reikä, jos vaikka niitäkin samalla isontaa... mutta kyllä määrät on näissä normaainopeuksissa on niin pieniä että ei juuri kannata. Veikkaan että kysymys on enemmänkin kondenssiveden poistosta, eli siitä että lämmin ilma kylmetessään höyrystää kosteuden muovin pinnalle. Tämä taas valuu ulos tuosta pienestä reiästä...

Höyrystyminen liittynee enemmän siihen että syylariin menee ajaessa vettä kennoon ?

Asia joka enemmän huolestuttaa on se että siihen alimpaan tulpanreikään valuu vettä kun pyörä on sateella ulkona seisontatuen varassa. Pitäisi jotenkin tiivistää tankin ja rungon liitos...

Kirjoittaja Quadron » 29 Joulu 2007, 13:49

ksthb kirjoitti:Hyvin oivallettu, värkkään omaanikin poisto letkun.
:mosh:

Sulla kun on kuitenkin kamat levällään, niin kato ohimennessäs minkäkokoista letkua siihen tötteröön menee?

Ehtis napata joku kerta kaupasta mukaan ennen kevättä...

Kirjoittaja 107-1089231881 » 29 Joulu 2007, 10:32

Hyvin oivallettu, värkkään omaanikin poisto letkun.
:mosh:

Kirjoittaja Quadron » 29 Joulu 2007, 10:19

MGa kirjoitti:Eli kuuluukin ollappi auki, no jotain semmosta ajattelinkin kun se siihe motin päälle sojottaa ni valuupi siitä sitten pois tai höyrystyypi miten vaan.
No mutta kiitoksia taasen ei mee sitte yöunet miettiessä sitä... :p

Tästä tuli :bulb: -elämys, kun olen miettinyt omituista ilmiötä sateella.

Sateessa ajellessa kun pysähtyy liikennevaloihin niin alkaa höyry nousta jostain ohjauskolmion takaa, tuoksuu vähän muoville. Pelkäsin että vesi tekee jossain päin sähkölle temppuja. Joskus sitä höyryä tuli vielä aika runsaastikkin.

Joten:
vesi menee ajaessa ilmatorvista putsariin--->pysähdyttäessä vesi jatkaa eteenpäin ja pääsee poistoreikään--->valuu moottorin päälle jossa höyrystyy kuumasta moottorista---->moottorin päällä on kumimatto joka haisee veden höyrystyessä.

Tuolla logiikalla on tuo ilmiö päivänselvä juttu, vastaväitteitä saa esittää.

Taidan ensikesäksi virittää tuohon reikään letkun joka vie poistuvan veden johonkin muualle, ja katson loppuuko höyrykoneilu sillä tempulla. :thumbup:

Kirjoittaja MGa » 29 Joulu 2007, 02:25

Eli kuuluukin ollappi auki, no jotain semmosta ajattelinkin kun se siihe motin päälle sojottaa ni valuupi siitä sitten pois tai höyrystyypi miten vaan.
No mutta kiitoksia taasen ei mee sitte yöunet miettiessä sitä... :p

Kirjoittaja 107-1089231881 » 29 Joulu 2007, 02:05

MGa kirjoitti:Säästetään topiceja ja heitetään tänne kyssäri.
Elikkä heitin tossa PAIRin mäkeen ja tukin sen ilmansuodatinkotelon reijän mistä otin letkun pois kuten tässä Artsi on tehny (toi oikee alhaalla)
Samalla huomasin, että oli imukurkuissa likaa kuten tässäkin topicissa mainittu ja mulla on myös tuo -05.
Suurin huoleni oli kuitenkin että siin kotelossa oli yksi letkupaikka iha avoinna ilman letkua tai tulppaa kuvassa vasemmalla keskellä
Eli kuuluuko -05 mallissa toi olla tulpattu?
Kun en ainakaa mitää letkua keksiny siihen... ???
Ram putkien kautta putsarille tullut vesi poistuu tosta reijastä.

Kirjoittaja MGa » 29 Joulu 2007, 01:40

Säästetään topiceja ja heitetään tänne kyssäri.
Elikkä heitin tossa PAIRin mäkeen ja tukin sen ilmansuodatinkotelon reijän mistä otin letkun pois kuten tässä Artsi on tehny (toi oikee alhaalla)
Samalla huomasin, että oli imukurkuissa likaa kuten tässäkin topicissa mainittu ja mulla on myös tuo -05.
Suurin huoleni oli kuitenkin että siin kotelossa oli yksi letkupaikka iha avoinna ilman letkua tai tulppaa kuvassa vasemmalla keskellä
Eli kuuluuko -05 mallissa toi olla tulpattu?
Kun en ainakaa mitää letkua keksiny siihen... ???

Kirjoittaja 100-1133255914 » 29 Syys 2006, 18:51

Kävin just koittaas ja pair toimi tosi hienosti. Ei tullut yhtään ilmaa imemällä ja trumpetti soi hienosti. Taisin panikoida vähän turhaan. Tiivistän boxin varmuuden vuoksi ja katotaan sit toimiko.
KIITOS VINKEISTÄ :respekt:

Kirjoittaja 100-1133255914 » 29 Syys 2006, 17:26

Joo kyllä se letku keskelle tulee. Pöly jota kurkuista löytyi oli tosi hienojakoista, eikä sitä mitään lapiokuormallisia siellä ollut mutta oli kuitenkin. Ja tosiaan ykkösessä sitä oli eniten. Pair letku tulee sitten ilmeisesti sinne neloskurkun suunnalle. Täytyypä testailla kun pääsen kotiin. Oiskohan sitä paskaa mahdollisuus päästä kurkuille sieltä ilmansuodattimen alapään vaahtomuovi tiivisteen läpi tai suodattimenkannen välistä.
Kuinka puhdas kotelo on teidän vehkeissä ollut?

Kirjoittaja PetriK » 29 Syys 2006, 17:01

Pöly jää yleensä putsariin jos ei sauma vuoda, puhalluskoe on ainut tapa testata sauman pitävyys. Korjaukseen kannattaa käyttää muoviliimaa ympäri ja teippiä päälle. esim kuumaliimalla en saanut pitävää saumaa ja teippikin aina luisti pois moottorin lämmetessä.

Huohotinletkustakin tulee tavaraa, mutta se ei jää hiekkapölynsekaisena hiontatahnan omaisena mönjänä kurkkuun, vaan enemmänkin tuntuu öljyisenä luistavana pintana.

Päinvastoin kuin mitä artsi kertoi muistaakseni huohotinletku tulee keskelle ja PAIR letku reunaan joten tässä tapauksessa tuskin on huohotusöljyt joista on kysymys.

Tietysti jos pair vuotaa käänteisesti niin voi se tuoda pakokaasuja kurkkuun. Tämän saa testattua imemällä pair letkusta - ei saisi vuotaa paljoa. Sen sijaan puhallus pitäisi avata läpät ja äänen olla kuin trumpetista.




Edited By PetriK on 1159538572

Ylös