Kirjoittaja -Artsi- » 30 Marras 2009, 22:30
Kyllä, jos ajoneuvossa on katalysaattori niin mikä-tahansa öljy ei semmoiseen koneeseen sovi. Tietyt öljyjen lisäaineet tuhoavat katin, vaikka moottorin voitelu toimisikin loistavasti. Kattikoneet vaativat ns. low SAPS öljyn, jotka on rakennettu (valittu perusöljyt ja lisäainepaketit) niin ettei synny noita katille tuhoisia aineksia. Sulfaattituhka, fosfori, rikki esimerkkeinä. "Katalysaattoriluokitus" on ACEA- ja API-luokituksissa omina kirjainkoodeinaan (ACEA:lla lisäkirjain C* ja API:lla leivottu luokituskoodeihin sisään, uusimmat).
Mopoöljyn haasteena on että sen pitää suoriutua hyvin moottorin voitelusta (korkeat kierrokset, leikkautuvuus ym), vaihteiston voitelusta (mm. ne pintapaineet) ja vielä tyypillisesti selvitä märkäkytkimen kitkavaatimuksista. Autoissa moottoriöljy voidaan rakentaa vain moottorin (nykyään päästö-) vaatimukset huomioiden, vaihteistoöljy taas vain vaihteiston (GL-luokan) vaatimuksiin. Märkäjarruöljyt on oma lukunsa, joka ois kytkimelle passelein. Pyörässä kaikkien noiden täytyy onnistua yhdellä öljyllä, ja homman on pelattava vielä öljynvaihtovälin loppupäässäkin kuluneella öljyllä. 200 hepan litratehot ja mitoituksiltaan minimoidut koneenosat eivät edesauta asiaa. JASO-luokituksella pyritään varmistamaan että kaikki em. jutut on kyseisellä öljyllä hanskassa.
[color=#000000]Kyllä, jos ajoneuvossa on katalysaattori niin mikä-tahansa öljy ei semmoiseen koneeseen sovi. Tietyt öljyjen lisäaineet tuhoavat katin, vaikka moottorin voitelu toimisikin loistavasti. Kattikoneet vaativat ns. low SAPS öljyn, jotka on rakennettu (valittu perusöljyt ja lisäainepaketit) niin ettei synny noita katille tuhoisia aineksia. Sulfaattituhka, fosfori, rikki esimerkkeinä. "Katalysaattoriluokitus" on ACEA- ja API-luokituksissa omina kirjainkoodeinaan (ACEA:lla lisäkirjain C* ja API:lla leivottu luokituskoodeihin sisään, uusimmat).
Mopoöljyn haasteena on että sen pitää suoriutua hyvin moottorin voitelusta (korkeat kierrokset, leikkautuvuus ym), vaihteiston voitelusta (mm. ne pintapaineet) ja vielä tyypillisesti selvitä märkäkytkimen kitkavaatimuksista. Autoissa moottoriöljy voidaan rakentaa vain moottorin (nykyään päästö-) vaatimukset huomioiden, vaihteistoöljy taas vain vaihteiston (GL-luokan) vaatimuksiin. Märkäjarruöljyt on oma lukunsa, joka ois kytkimelle passelein. Pyörässä kaikkien noiden täytyy onnistua yhdellä öljyllä, ja homman on pelattava vielä öljynvaihtovälin loppupäässäkin kuluneella öljyllä. 200 hepan litratehot ja mitoituksiltaan minimoidut koneenosat eivät edesauta asiaa. JASO-luokituksella pyritään varmistamaan että kaikki em. jutut on kyseisellä öljyllä hanskassa.[/color]