Kirjoittaja PetriK » 13 Touko 2006, 20:35
Ei nyi enään - jatkuu, osa 2...
Kaasareiden synkkauksesta tehtiin noin 1500km sitten ja alkoi taas tuntua nykimistä. Ilmanputsari pois ja synkkamaan vaan, mutta yllätys yllätys. Kaasarit täynnä pientä hienoa pölyä !!! Ei siinä mitään, carb cleaner suihkupulloa auttaa - mutta eihän tuo voi olla pyörän ominaisuus että kaasareihin tulee pölyä...
Tutkimisen jälkeen kävi selväksi että ilmanputsari vuotaa liitoskohdasta jolla yläpuoli ja alapuoli on liitetty yhteen. Kyseessä on K5 joten kyseessä on hyvinkin valmistusvirhe. Teippiä ympärille ja vuoto loppuu, mutta suosittelen muitakin busanisteja tarkistamaan ilmanputsarin liitoksen tiiviyden. Testaus käy ihan puhaltamalla saumaan, jos ilmaa menee lävitse niin silloin vuotaa... takuuseenhan tuo menisi, mutta ei enään kannata kun tuli jo korjattua teippaamalla sauma ulkopuolelta.
Toinen asia joka koko prosessissa selvisi on se että puolien saama volttimäärä heittelee jopa yli voltin verran alaspäin. Puolille tuleva käyttöjännite tulee virtalukon kautta ja kun käyttövirta on noin 6A (12v/1.9Ohm) niin ei ihmekään ettei ohuiden johtojen kautta virtaa riitä. Ajattelin vetää ison kondensaattorin tasaamaan tarvittavia virtapiikkejä suoraan runkoon, toinen vaihtoehto olisi kytkentä suoraan akkuun releen kautta. Varsinkin turbokavereilla kipinän voima kannattaa varmistaa miettimällä tuo kytkentä uudestaan.
Kolmas asia joka selvisi synkatessa on että nuo Storm Motorsin myymät neljän mittarin sarjat näyttävät noin 2mmgh eroa eri mittareiden välillä. Koska niitä ei voi säätää kohdalleen oikea tapa synkata niillä on seuraava:
1) Synkataan normaalisti ohjeiden mukaisesti,
2) Katsotaan lopuksi yhdellä mittarilla että kaikkien vakuumi on sama, hienosäätö yhden mittarin avulla.
------------------------------------------------------
Alla kysymyslista jonka mukaan itse selvittelin asiaa tässä prosessissa, toivottavasti on apua jos joku muukin sattuu samanlaiseen prosessiin ...
Oireet:
- Nykii 3-5krpm
- Ei nyi <2krpm
- Ei nyi yli 5krpm
- Ei ongelmia käynnistettäessä
Muuta huomattavaa:
- Tarvittiin uusi synkkauskerta 1000km jälkeen kun nykiminen alkoi uudestaan. Huomattu että kaasarin kurkut pölyiset ja likaiset ? ->> Ilmanputsarin sauma vuotaa kurkkuihin suodattimen jälkeisestä osasta !!!
Kolme vaihtoehtoa:
1. Sytytys
-> Volttimäärä vaihtelee liikaa ?
-> Joku puola rikki -> Puolat mitattu, jännite vaihtelee 0...-1v, lisäjännite ei auta
-> Joku tulppa rikki -> Tulpat tarkistettu silmämääräisesti, näyttävät ok
2. Polttoaineensyöttö
-> Polttoaineregulaattori ei toimi kunnolla ?
-> Volttimäärä vaihtelee liikaa -> Testattu, 13.5v aika tasaisesti, ei ole ongelma
-> polttoainepumppu toimii epäsäännöllisesti -> Pitäisi vaikuttaa myös isoilla kierroksilla. EI ole ongelma
3. Vacuum leak
-> Primary vacuum problem, kasattaessa huomattu että ilmanputsarikotelo vuotaa saumasta !!!
-> Secondary vacuum problem, testattu vakuumipiirit ei ongelmaa
Työvaiheet testausta varten
Jäähtyessä:
- Disconnect ecu for 30mins for reset
-> Aloitetaan ottamalla ECU liittimet irti. Tehty, ei vaikutusta.
- TPS working properly, wires OK ?
-> Mitataan jännitteen käyttäytyminen lineaarisesti koko alueella ? Ei tehty, toimi PCIIIr ei ole ongelma
-> Asetettu service toolin avulla -C00 asentoon
- All sensor resistanses ?
-> Mitataan ecun päästä, ei tehty
- Bad plugs in regulator or elsewhere in the harness ?
-> Mitataan kaikki ? Löydetty että puolien jännite vaihtelee +-1v, liikaa !!!
- Air in cooling system ?
-> Luetaan manuaalista miten täyttö pitää tehdä ?, ei tehty
Kylmänä:
- Puolien resistanssit ja ECU liitynnät
-> Mitataan, jännite vaihtelee 1v, ei tasoita käyntiä jos kytketään akkuun
- spark plug gap ?
-> Irti, katselmointi ja mittaus ?
-> Tehty 0.7mm, näyttävät hyvältä
- Injectors dirty / has residual ?
-> Irti, puhdistus ja asennus
-> Avattu ja katsottu silmämääräisesti, ei epäpuhtauksia
- Fuel pump dirty / has residual ?
-> Irti, puhdistus ja asennus
-> Avattu ja suodatin putsattu vähän likainen pohjasta 2600km kohdalla, ei vaikutusta
- Throttle bodies not properly seated ?
-> Tarkistettu silmämääräisesti, ei näytä ongelmalta
- Headers etc. need tightening ?
-> Kiristetään vihdoinkin kaikki pultit, ei vielä headereihin käsiksi
- yksisuuntaventtiilin toiminta ?
-> Testataan puhaltamalla ja imemällä
-> Toimii
- Engine temp sensor and intake air sensor connectors mixed ?
-> Tarkistetaan visuaalisesti, ei taida johdot riittää joten ei ongelma
Käyntiin ja lämpimänä:
- Puolien toiminta
-> LM1 indikaattorilla
-> LM1 volttien seuranta
-> Voltit seilaavat liikaa +-1v, täytyy tasata. Vedetty johto harmaiden liitoksesta käyttöjännitteen alkukohtaan, tasasi hieman mutta tarvitaan joko kondensaattori runkoon tai rele akulle.
- Idle vacuum 10-14hgmm ?
-> Mitataan
-> ON noin 10, synkattu uudestaan
-> Synkkamittarit eivät itse ole synkassa, synkkamittareilla ensin esiasetus 4 mittarilla, sitten lopullinen asetus yhdellä mittarilla
- Idle meters not in sync ?
-> Asetettiin ensin neljällä mittarilla ja sitten imuletkut ristiin
-> mittarit ei ole ihan synkassa, +-2hgmm erot
- Battery voltage / regulator working correctly ?
-> LM1 Mittari kiinni
-> Battery voltage ok
-> Regulator voltage ok
-> Fuel pump relay voltage fluctuating
- Key sensor voltages ?
-> Ei tehty
- Oil lines positive pressure to intake ?
-> Ei varmaankaan, kokeillaan sormella tyhjäkäynnillä ?
-> Oil lines ok
- Injektor balance test
-> Testattu: Injektorit vuorollaan irti, ei isoa eroa tyhjäkäynnissä pyttyjen välillä
- Ignition coil balance test
-> Testattu: Kukin vuorollaan irti, ei isoa eroa tyhjäkäynnissä pyttyjen välillä
Edited By PetriK on 1147542492
[color=#000000]Ei nyi enään - jatkuu, osa 2...
Kaasareiden synkkauksesta tehtiin noin 1500km sitten ja alkoi taas tuntua nykimistä. Ilmanputsari pois ja synkkamaan vaan, mutta yllätys yllätys. Kaasarit täynnä pientä hienoa pölyä !!! Ei siinä mitään, carb cleaner suihkupulloa auttaa - mutta eihän tuo voi olla pyörän ominaisuus että kaasareihin tulee pölyä...
[b]Tutkimisen jälkeen kävi selväksi että ilmanputsari vuotaa liitoskohdasta jolla yläpuoli ja alapuoli on liitetty yhteen. Kyseessä on K5 joten kyseessä on hyvinkin valmistusvirhe. Teippiä ympärille ja vuoto loppuu, mutta suosittelen muitakin busanisteja tarkistamaan ilmanputsarin liitoksen tiiviyden. Testaus käy ihan puhaltamalla saumaan, jos ilmaa menee lävitse niin silloin vuotaa... takuuseenhan tuo menisi, mutta ei enään kannata kun tuli jo korjattua teippaamalla sauma ulkopuolelta. [/b]
Toinen asia joka koko prosessissa selvisi on se että puolien saama volttimäärä heittelee jopa yli voltin verran alaspäin. Puolille tuleva käyttöjännite tulee virtalukon kautta ja kun käyttövirta on noin 6A (12v/1.9Ohm) niin ei ihmekään ettei ohuiden johtojen kautta virtaa riitä. Ajattelin vetää ison kondensaattorin tasaamaan tarvittavia virtapiikkejä suoraan runkoon, toinen vaihtoehto olisi kytkentä suoraan akkuun releen kautta. Varsinkin turbokavereilla kipinän voima kannattaa varmistaa miettimällä tuo kytkentä uudestaan.
Kolmas asia joka selvisi synkatessa on että nuo Storm Motorsin myymät neljän mittarin sarjat näyttävät noin 2mmgh eroa eri mittareiden välillä. Koska niitä ei voi säätää kohdalleen oikea tapa synkata niillä on seuraava:
1) Synkataan normaalisti ohjeiden mukaisesti,
2) Katsotaan lopuksi yhdellä mittarilla että kaikkien vakuumi on sama, hienosäätö yhden mittarin avulla.
------------------------------------------------------
Alla kysymyslista jonka mukaan itse selvittelin asiaa tässä prosessissa, toivottavasti on apua jos joku muukin sattuu samanlaiseen prosessiin ...
Oireet:
- Nykii 3-5krpm
- Ei nyi <2krpm
- Ei nyi yli 5krpm
- Ei ongelmia käynnistettäessä
Muuta huomattavaa:
- Tarvittiin uusi synkkauskerta 1000km jälkeen kun nykiminen alkoi uudestaan. Huomattu että kaasarin kurkut pölyiset ja likaiset ? ->> Ilmanputsarin sauma vuotaa kurkkuihin suodattimen jälkeisestä osasta !!!
Kolme vaihtoehtoa:
1. Sytytys
-> Volttimäärä vaihtelee liikaa ?
-> Joku puola rikki -> Puolat mitattu, jännite vaihtelee 0...-1v, lisäjännite ei auta
-> Joku tulppa rikki -> Tulpat tarkistettu silmämääräisesti, näyttävät ok
2. Polttoaineensyöttö
-> Polttoaineregulaattori ei toimi kunnolla ?
-> Volttimäärä vaihtelee liikaa -> Testattu, 13.5v aika tasaisesti, ei ole ongelma
-> polttoainepumppu toimii epäsäännöllisesti -> Pitäisi vaikuttaa myös isoilla kierroksilla. EI ole ongelma
3. Vacuum leak
-> Primary vacuum problem, kasattaessa huomattu että ilmanputsarikotelo vuotaa saumasta !!!
-> Secondary vacuum problem, testattu vakuumipiirit ei ongelmaa
Työvaiheet testausta varten
Jäähtyessä:
- Disconnect ecu for 30mins for reset
-> Aloitetaan ottamalla ECU liittimet irti. Tehty, ei vaikutusta.
- TPS working properly, wires OK ?
-> Mitataan jännitteen käyttäytyminen lineaarisesti koko alueella ? Ei tehty, toimi PCIIIr ei ole ongelma
-> Asetettu service toolin avulla -C00 asentoon
- All sensor resistanses ?
-> Mitataan ecun päästä, ei tehty
- Bad plugs in regulator or elsewhere in the harness ?
-> Mitataan kaikki ? Löydetty että puolien jännite vaihtelee +-1v, liikaa !!!
- Air in cooling system ?
-> Luetaan manuaalista miten täyttö pitää tehdä ?, ei tehty
Kylmänä:
- Puolien resistanssit ja ECU liitynnät
-> Mitataan, jännite vaihtelee 1v, ei tasoita käyntiä jos kytketään akkuun
- spark plug gap ?
-> Irti, katselmointi ja mittaus ?
-> Tehty 0.7mm, näyttävät hyvältä
- Injectors dirty / has residual ?
-> Irti, puhdistus ja asennus
-> Avattu ja katsottu silmämääräisesti, ei epäpuhtauksia
- Fuel pump dirty / has residual ?
-> Irti, puhdistus ja asennus
-> Avattu ja suodatin putsattu vähän likainen pohjasta 2600km kohdalla, ei vaikutusta
- Throttle bodies not properly seated ?
-> Tarkistettu silmämääräisesti, ei näytä ongelmalta
- Headers etc. need tightening ?
-> Kiristetään vihdoinkin kaikki pultit, ei vielä headereihin käsiksi
- yksisuuntaventtiilin toiminta ?
-> Testataan puhaltamalla ja imemällä
-> Toimii
- Engine temp sensor and intake air sensor connectors mixed ?
-> Tarkistetaan visuaalisesti, ei taida johdot riittää joten ei ongelma
Käyntiin ja lämpimänä:
- Puolien toiminta
-> LM1 indikaattorilla
-> LM1 volttien seuranta
-> Voltit seilaavat liikaa +-1v, täytyy tasata. Vedetty johto harmaiden liitoksesta käyttöjännitteen alkukohtaan, tasasi hieman mutta tarvitaan joko kondensaattori runkoon tai rele akulle.
- Idle vacuum 10-14hgmm ?
-> Mitataan
-> ON noin 10, synkattu uudestaan
-> Synkkamittarit eivät itse ole synkassa, synkkamittareilla ensin esiasetus 4 mittarilla, sitten lopullinen asetus yhdellä mittarilla
- Idle meters not in sync ?
-> Asetettiin ensin neljällä mittarilla ja sitten imuletkut ristiin
-> mittarit ei ole ihan synkassa, +-2hgmm erot
- Battery voltage / regulator working correctly ?
-> LM1 Mittari kiinni
-> Battery voltage ok
-> Regulator voltage ok
-> Fuel pump relay voltage fluctuating
- Key sensor voltages ?
-> Ei tehty
- Oil lines positive pressure to intake ?
-> Ei varmaankaan, kokeillaan sormella tyhjäkäynnillä ?
-> Oil lines ok
- Injektor balance test
-> Testattu: Injektorit vuorollaan irti, ei isoa eroa tyhjäkäynnissä pyttyjen välillä
- Ignition coil balance test
-> Testattu: Kukin vuorollaan irti, ei isoa eroa tyhjäkäynnissä pyttyjen välillä[/color]
Edited By PetriK on 1147542492