Kannen teettäminen ja nokka-akselit

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :;): :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :tyhmamina: :baaa: :bike: :blues: :pomppu: :bowdown: :thumbup:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: Kannen teettäminen ja nokka-akselit

Kirjoittaja Jape79 » 12 Elo 2018, 11:35

Soittelin Jampan kanssa viikolla, alkaa tän homman suuntaviivat oleen selvillä :thumbup:



Edited By Jape79 on 1534062975

Kirjoittaja SMR » 12 Elo 2018, 11:33

Jarin kansi oli hyvin tehty alkujaan kun pelitti niin hyvin vakioalakerran päällä, sekä nokat just kohillaan, aina tuo ei onnistu jos menee tekeen kannen överiksi heti ensimmäiseks.

Kirjoittaja BaTTman » 07 Elo 2018, 09:10

Tuo kannen porttaus voisi aluksi riittää minullekkin. Tosin race-cutti vaihteistoon olisi mielessä myös. Mutta "helpommalla" pääsisi kyllä jos ottaa vaan yläkerran auki.

Hemmettin Jari, kun esitteli käppyröitä. :angry:

Kirjoittaja jarim » 07 Elo 2018, 06:40

Tuo monttu näkyy käppyrässä jos kaasun vääntää mittauksessa heti lähdöstä selälleen. Gen2:ssa ei tätä "ongelmaa" ole kun siellä toisioläpät rajoittaa ilman saantia tuossa tapauksessa. Tasaisempi käppyrä tulee kun avaa kaasun hitaammin.

Kirjoittaja juu-zo » 06 Elo 2018, 22:40

Jos minun micron+k&n+airbox virityksillö irtoaa 176hp niin tuo 180 on hyvinkin realistinen jos siihen kuuluu vielä nokkien muokkausta tai kannen modifiointia. Tuo 4000rpm monttu taitaa olla busalle ihan ominaista kun omassakin ssllainen on.

Kirjoittaja Jape79 » 06 Elo 2018, 20:45

Mistä muuten johtuu tuo monttu käyrissä (1-4) ennen 4000rpm, Yoshin putkesta? Eli kohtuu realistinen tavoite budjetti moottoriin jarim käppyröiden perusteella voisi olla sinä 180hp tietämillä... Menee nyt topikin vierestä mutta onko noissa yoshin ja akran putkistojen mitoilla isojakin eroja? Ite arvon edelleen 4-2-1 ja 4-2 välillä, jälkimmäinen käy omaan silmään paremmin mutta 4-2-1 ilmeisesti saa jonkun humman ylärekisteriin enemmän ???

Kirjoittaja juu-zo » 06 Elo 2018, 19:22

Erittäin mielenkiintoista katseltavaa nämä käppyrät jarim:lta. Pitäisiköhän sitä itsekin lähteä harkitsemaan 100tkm remonttia jossa laittaisi isompaa ryhmää vaikka koneessa nyt ei mitään sen kummempaa tunnu olevankaan... Nuo +200hp lukemat vain houkuttelisi.

Kirjoittaja jarim » 06 Elo 2018, 19:10

No omasta historiikkia:
- Muuten vakio paitsi vaimentimet vaihdettu:
Kuva
- Yoshimura 4-2-1, suodatinkotelo modattu, kone vakio:
Kuva
- Edellisten lisäksi kansi portattu, Yoshimura GSX-R 1000 k5 type-s profiilin nokat (vakioista hiotut):
Kuva
- Edellisten lisäksi 84mm männät:
Kuva
- Pakopuolta avarrettu, pakoventtiilit +1mm, Akrapovic 4-2-1, nokat Brocks 0.416/246 ja 0.386/248:
Kuva

Tää oli paras tehon/väännön suhteen mutta tuli todettua ettei tuo imunokka kestäny kilometrejä, söi paininkupit paskaksi jne. Tuo jälkeen tuliki monta vuotta taikinoitua ilokaasujen kanssa, melko monta kansipahvia tuli vaihdettua jne, kävi eri kansiki välillä kunnes 2014 nokkaketjun katkettua penkissä palautin tuon 2010 Kansiset kannen takaisin ja nokiksi imu 9.65mm/254ast pako 9.1mm/250ast (by Mauri Virtanen). Lisäksi tullu vielä Gen2 kampura eli 1441cc nyt:
Kuva

Tämä on nyt tuntunu kestävänkin (kop kop). :)

Kirjoittaja Jape79 » 06 Elo 2018, 18:08

SMR kirjoitti:Saako heti alkuunsa mollata hyvää suunnitelmaa,

Arvioisin että ponteva moottori mutkaradalle ja nopeusajoon lentokentälle on aika erilaiset toisiinsa nähden. Paitsi jos tekee hyvän katumotin niin sillä menee kaikki, sillai kohtuullisesti.

Suunnitelma virikannesta mikä pelittää vakioalakerran ja 1400cc päällä on kyseenalainen. Toimii kyllä, ei siinä mitään, mutta semmonen kansi mikä antaa kunnon hyödyn isolohkosta on melkein yhtä tyhjän kanssa vakioalakerrassa, joskus jopa huonompi.
Pointti on siinä, (siis tämä ihan henkilökohtainen mielipide eikä välttämättä kohtaa todellisuutta), että helposti kuvitellaan joka virityksen tuovan x määrän tehoa aina lisää edellisen päälle, kun kyse on ennemmin rajoittavien tekijöiden poistamisesta.
Jos on vakioalakerta normipuristuksilla niin vakiokansi ei rajoita tehoa juurikaan, mutta isommat männät, nokkaa ym niin kansi ei enää virtaakaan muiden osien vaatimaa määrää ja joudutaan tekemään lisää töitä että päästään seuraavalle tasolle.

Helpoin teholisä on tuo 84mm männät. Valinta ei ole vaikea jos pitää valita kahdesta samanhintaisesta virityksestä, joko 84mm alakerta tai virikansi nokkineen. Yhdessä tietysti paras hyöty.

Toki saa ja pitääkin mollata, tarkoitus olikin saada vähän keskustelua aikaan ja mielipiteitä esille :thumbup: Tiedossa oikeastaan oli ettei sama kansi välttämättä pelaa molemmilla alakerroilla.

Omalla kohtaa vois olla paras jos koittaa rakentaa hyvän all around motin joka selviää, kuten tuossa kirjoititkin niin kaikista kohtuudella. Pääasiassa tulee kuitenkin ajettua tourinkia ja mutkarataa.

Jonkun sortin budjettimoottorin joutuu kuitenkin tekemään kun ei noita pelimerkkejä kuitenkaan tuhottomasti määriä ole kerralla laittaa. Ajatus selvinnee hieman kun koneen saa auki ja löytyy syy minne tuo öljy häviää.

Kirjoittaja SMR » 06 Elo 2018, 14:13

Saako heti alkuunsa mollata hyvää suunnitelmaa,

Arvioisin että ponteva moottori mutkaradalle ja nopeusajoon lentokentälle on aika erilaiset toisiinsa nähden. Paitsi jos tekee hyvän katumotin niin sillä menee kaikki, sillai kohtuullisesti.

Suunnitelma virikannesta mikä pelittää vakioalakerran ja 1400cc päällä on kyseenalainen. Toimii kyllä, ei siinä mitään, mutta semmonen kansi mikä antaa kunnon hyödyn isolohkosta on melkein yhtä tyhjän kanssa vakioalakerrassa, joskus jopa huonompi.
Pointti on siinä, (siis tämä ihan henkilökohtainen mielipide eikä välttämättä kohtaa todellisuutta), että helposti kuvitellaan joka virityksen tuovan x määrän tehoa aina lisää edellisen päälle, kun kyse on ennemmin rajoittavien tekijöiden poistamisesta.
Jos on vakioalakerta normipuristuksilla niin vakiokansi ei rajoita tehoa juurikaan, mutta isommat männät, nokkaa ym niin kansi ei enää virtaakaan muiden osien vaatimaa määrää ja joudutaan tekemään lisää töitä että päästään seuraavalle tasolle.

Helpoin teholisä on tuo 84mm männät. Valinta ei ole vaikea jos pitää valita kahdesta samanhintaisesta virityksestä, joko 84mm alakerta tai virikansi nokkineen. Yhdessä tietysti paras hyöty.

Kirjoittaja Jape79 » 06 Elo 2018, 11:33

Cebusa kirjoitti:Ääni Jampalle.

Haetko lisätehoa matka-ajoon vai maksimitehoa vartille?
Kerro mitä haluat, niin Jamppa kertoo mitä tarvitaan käytännössä.

Kannattaa vaihtaa kampiakseli ja alakerran laakerointi samalla kertaa kun käytät koneen irti.
Varaudu myös vaihteensiirtimien vaihtoon sekä harkitse vaihteiston racecuttia. :D

Pääasiassa tourinkia, rataa ehkä 2-3 kertaa kesässä. Vartille ei ainakaan vielä suunnitelmissa mennä mutta toisaalta mailin vedot kiinnostaa kovastikkin :thumbup:

Meinasin suosiolla vaihtaa kk ja runkolaakerit kun kerran avaa, saas nähdä löytyykö tuolle 5- ja 6. vaihteen jollotukselle samalla mitään syytä. Siirtäjissä ei ainakaan käytössä vikaa ja pykälät tuntuu kestävän päällä. Noh, sitä ollaan sitten jännän äärellä mitä kaikkea tuo pitää sisällään kunhan saa auki :oops:

Pitääpä hetki odotella jos ksthb vaikka sattuisi topikin lukaisemaan ja vastaaman, jos ei niin sitten itelle luuri kouraan ja soitettava suuntimia projektille.

Kirjoittaja Cebusa » 06 Elo 2018, 08:54

Ääni Jampalle.

Haetko lisätehoa matka-ajoon vai maksimitehoa vartille?
Kerro mitä haluat, niin Jamppa kertoo mitä tarvitaan käytännössä.

Kannattaa vaihtaa kampiakseli ja alakerran laakerointi samalla kertaa kun käytät koneen irti.
Varaudu myös vaihteensiirtimien vaihtoon sekä harkitse vaihteiston racecuttia. :D

Kirjoittaja jarim » 06 Elo 2018, 07:44

Kysäsepä kannesta ksthb (Jarmo Saastamoinen) / Kansiset.

Kirjoittaja Jape79 » 05 Elo 2018, 22:37

Talvella olisi tarkoitus kutitella lisää puhtia omasta rojektista. Pikkuhiljaa pitää siis alkaa budjettia laskeskelemaan ja laiska kun olen soittelemaan eri pajoille tms. niin kyselen täältä kautta kun varmasti monikin omiinsa kenties samoja juttuja lähiaikoina teettänyt..

Eli missäs kansi kannattaisi teettää ja paljonko tuo suurimpiirtein kustantaa? Jos budjetti antaa myöten niin tulossa myös 84mm alakerta... Onkohan mahdollista teettää kansi joka pelaa vakiolla ja isolla alakerralla?

Nokka-akseleita näyttää löytyvän pilvinpimein. Ilmeisesti omistakin kepeistä saa hiomalla, saattaisi säästyä muutama satanen. Minkähänlaisia profiileja on olemassa, kuka tai missä hiovat, ja kannattaako tässä kohtaa säästää ???

Ylös