Miksi mopedin männät sulaa?

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :;): :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :tyhmamina: :baaa: :bike: :blues: :pomppu: :bowdown: :thumbup:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: Miksi mopedin männät sulaa?

Kirjoittaja mju0288 » 27 Kesä 2017, 15:31

sillyflier kirjoitti:Kuinka olette todenneet että putki ahdistaa? Oottako mitanneet jotenkin?
Ja eilen taas Vittaniemen penkissä mopolle kyytiä uuden polttoaineen paineensäätimen johdosta. Kertova säädin sai mennä myyntiin.

Nyt huomattiin putken ahdistus. Ahdot kävi 1.6 bar korvissa, ja 2.5" putken päässä olleen gppron (avattu 2.5" kokoiseksi) pois ottamisen jälkeen ahdot putosi 1.3 korville. Oli eri putki kun viimeksi. Lämmöt reagoi myös positiivisesti sliparin poistoon.

Eli 2.5" ränni vaihtuu koko matkalle 3" kokoon.

Positiivista oli, että jälleen sai nostaa ehjän mopon kärryyn ja pannu ei keittänyt kertaakaan!!!

Maksimitehoja ei koetettu, koska tuho olisi ollut varma.

Kirjoittaja mju0288 » 28 Maalis 2017, 17:25

Hyvä tuuri että ei palanu. Tai alkanu pakovenat kellumaan. Mä oon tehny molemmat. Venat sain tosin kellumaan, kun laitoin rehvakkaasti iö:n pannun hukkikseen 2bar jouset... meni vähän tukkoon.

No, yhtäkaikki, ny pyörä toimii ihan ok, vähän rupeltaa rikkaalla 0.6 bar kohdilla, mutta kyl o lyöntii!! Ja kyl täytyy sanoa, että bussin kone on raaka ahdettuna. Ja toimii hienosti. Ehkä pitää laskea hieman ja jatkaa...

Edit. Taidan kokeilla tuolla penkkiputkella vielä kadulla, että aiheuttaako se ton rikkaalle menon...




Edited By mju0288 on 1490711279

Kirjoittaja Fella » 28 Maalis 2017, 10:02

Tähän samaan aiheeseen omakohtainen kokemus -03 turbo gikseristä.
Vaihdoin hukkaportin screamerin yhtymään putkeen ja ajatus oli että eise siinä mitään ala ahdistamaan.
Seuraavan kerran penkittäessä ihmettelin kun ahtopaine jää roikkumaan hieman alas eikä sitä saanut säädettyä millään. Aina vaan jökötti samassa 0.7bar.

Kurkkasin sliparin sisälle ja totesin vähän ahtaaksi. Hieman jyrsimistä ja rälläkkää että sai tehtyä tilaa niin jopas alkoi ahtopaineetkin nousemaan.

Eli tosiaan se pakopuoli ahdisti vaan niin paljon ettei ahdin ahtanut enempää. Samaisen muutoksen myötä nousi samalla paineella huipputeho n. 15hp joten kyllä ne putket kannattaa pitää oikeesti kokoluokaltaan järeinä.

Kirjoittaja mju0288 » 06 Maalis 2017, 18:46

Juu, mitattiin pakokaasun virtausnopeutta eri putkivaihtoehdoilla...
Kaikkea ei välttämättä tarvi itse mittailla. Jos läpimitta lähenee enemmän 2" kuin 3", nii alkaa ahdistamaan 300hp luvuilla. Ja penkkiin ei todellakaan kannata mennä ahdistavalla putkella. Jos penkitetään oikein.

Kirjoittaja sillyflier » 06 Maalis 2017, 12:25

Kuinka olette todenneet että putki ahdistaa? Oottako mitanneet jotenkin?

Kirjoittaja mju0288 » 05 Maalis 2017, 08:58

Ostin merkkiliikkeestä. 32e.
Mulla oli penkissä 2.5" suora putki. Kadulla mennään tuplaputkilla. Hukkis tulee screamerina katteen kyljestä.
Metanoliruisku oli penkissä asennettuna, mutta ei käytetty. Tuplaputket ahdistaa sen verran, että varoiksi siis.
Joo, paketti ei toimi aivan optimaalisesti, pitäisi tulla hiukan yli 300 1.1 barilla. Mutta... viimekesä meni mäntiä vaihdellen, joten tämä kesä ajellaan.
Talvella sitten rakennetaan bensalinjat uusiksi, pumppu tankkiin, m&w pro12 sytkä, uudet kanget ja 1.5 bar jouset hukkikseen.

Kirjoittaja AtteKoo » 04 Maalis 2017, 20:46

Hieno homma että pyörä pelittää, mistä hommasit termarin? Vois itse tehdä varuudeksi saman homman koska yhtälailla imuilma kuumenee.. Sami viime kesänä epäili samanlailla ahdinta syyksi, itse vähän veikkaan putkea..

Kirjoittaja 1340R86 » 03 Maalis 2017, 10:00

sillyflier kirjoitti:mju... Miksi mainitsemasi isompi ahdin kuumentaisi imuilmaa vähemmän kuin pieni? Eikö imuilma lämpene sen vuoksi kompressoripesässä kun sitä painetaan pienempään tilavuuteen -> suurempaan paineeseen. Sehän tapahtuu samalla tavalla ahtimen koosta riippumatta. Aiheutuuko ahimessa ahdettaessa muutakin?
Tuo onkin mielenkiintoinen juttu jotain erilaista fysikaa kenties,

enemin ulostulopuoli ahdistaa ja lämpö nousee siitä syystä tia sitten
johtaa lämpöä ahtimen pakopuoleta imupuolle

Kirjoittaja sillyflier » 02 Maalis 2017, 16:27

mju... Miksi mainitsemasi isompi ahdin kuumentaisi imuilmaa vähemmän kuin pieni? Eikö imuilma lämpene sen vuoksi kompressoripesässä kun sitä painetaan pienempään tilavuuteen -> suurempaan paineeseen. Sehän tapahtuu samalla tavalla ahtimen koosta riippumatta. Aiheutuuko ahimessa ahdettaessa muutakin?

Kirjoittaja jarim » 02 Maalis 2017, 09:32

Vaihda toimiva termari on minun mielipide. Tosi hitaasti lämpiää ilman termaria varsinkin kylmemmillä keleillä, sekään ei liene hyvä juttu.

Kirjoittaja mju0288 » 01 Maalis 2017, 17:10

Juurikin näin.. monien sattumien summa, josta on nyt poistunut tarvittava määrä vikoja, jotka johtaa sulamiseen. Toivottavasti. Tai sitten kävi järjetön säkä eilen...:p

Noo. Jatketaan taas...

Kirjoittaja 1340R86 » 01 Maalis 2017, 09:33

mju0288 kirjoitti:
1340R86 kirjoitti:
mju0288 kirjoitti:Ja tähänkin ongelmaan löydettiin tänään ratkaisu. Kympin vika...termostaatti aukeaa normaalisti, kunnes läjähtää kiinni...
tänään tuli todistettua. Vedet pihalle yhtä-äkkiä. Koukittiin tulikuumasta koneesta termari irti, ja se mökötti kiinni. Hetkeä aiemmin vesi olii kiertäny iloisesti. Ei hajuakaan miksi,miten,hä jne...
termari irti ja penkitys jatkui.
notta tämmöstä.
maksoi vain 3000 e ja enemmänkin.
Mitenkäs tuo sopii aloitus viestiin
siinähän kaikki kävi niin äkisti että mitään ei ollut tehtävissä
ja vedetkin vielä pysyi sisällä
jos siis nyt oikeen ymmärsin

vai onko jotain muutettu kokoon panossa'
mikäs sitten on hidastanut sitä "pika" sulamista ?
Niinpä?
Jos termari lävähtää kiinni, niin paska palaa sekunnissa.
viimeksi keitti yli, mutta vasta tuhon jälkeen...
nyt ei ehtiny palaa?

Yhtäkaikki, varmaan jokaisessa tuhossa lopputulos oli monen asian summa, ja sulkeutuva termari oli päätekijä. Nyt kaikki muu oli kunnossa, joten ei ehtiny sulaa.

Eli isompi ahdin ei kuumentanu imuilmaa niiin paljoa?

Veikkauksiaveikkauksia...

Nyt pohdin, että laitanko termaria ollenkaan, vai suolistanko vanhasta pelkän propun paikalleen..

Nyt oli siis kaikki muu paitsi painekotelo muutettu edelliseen tuhoon verrattuna..
Eli todelinen syy ei selvinnyt
toivotavasti kuitenkin poistui
muutosten mukan eikä vaan nyt
ollut tuuria että tällä kertaa jäi tulematta
mutta yhä piilevän odotelemassa

hienoa kuitenkin että toimii
toivotavasti pitkään :)

Kirjoittaja mju0288 » 01 Maalis 2017, 09:25

1340R86 kirjoitti:
mju0288 kirjoitti:Ja tähänkin ongelmaan löydettiin tänään ratkaisu. Kympin vika...termostaatti aukeaa normaalisti, kunnes läjähtää kiinni...
tänään tuli todistettua. Vedet pihalle yhtä-äkkiä. Koukittiin tulikuumasta koneesta termari irti, ja se mökötti kiinni. Hetkeä aiemmin vesi olii kiertäny iloisesti. Ei hajuakaan miksi,miten,hä jne...
termari irti ja penkitys jatkui.
notta tämmöstä.
maksoi vain 3000 e ja enemmänkin.

Mitenkäs tuo sopii aloitus viestiin
siinähän kaikki kävi niin äkisti että mitään ei ollut tehtävissä
ja vedetkin vielä pysyi sisällä
jos siis nyt oikeen ymmärsin

vai onko jotain muutettu kokoon panossa'
mikäs sitten on hidastanut sitä "pika" sulamista ?

Niinpä?
Jos termari lävähtää kiinni, niin paska palaa sekunnissa.
viimeksi keitti yli, mutta vasta tuhon jälkeen...
nyt ei ehtiny palaa?

Yhtäkaikki, varmaan jokaisessa tuhossa lopputulos oli monen asian summa, ja sulkeutuva termari oli päätekijä. Nyt kaikki muu oli kunnossa, joten ei ehtiny sulaa.

Eli isompi ahdin ei kuumentanu imuilmaa niiin paljoa?

Veikkauksiaveikkauksia...

Nyt pohdin, että laitanko termaria ollenkaan, vai suolistanko vanhasta pelkän propun paikalleen..

Nyt oli siis kaikki muu paitsi painekotelo muutettu edelliseen tuhoon verrattuna..




Edited By mju0288 on 1488353191

Kirjoittaja 1340R86 » 28 Helmi 2017, 23:08

mju0288 kirjoitti:Ja tähänkin ongelmaan löydettiin tänään ratkaisu. Kympin vika...termostaatti aukeaa normaalisti, kunnes läjähtää kiinni...
tänään tuli todistettua. Vedet pihalle yhtä-äkkiä. Koukittiin tulikuumasta koneesta termari irti, ja se mökötti kiinni. Hetkeä aiemmin vesi olii kiertäny iloisesti. Ei hajuakaan miksi,miten,hä jne...
termari irti ja penkitys jatkui.
notta tämmöstä.
maksoi vain 3000 e ja enemmänkin.
Mitenkäs tuo sopii aloitus viestiin
siinähän kaikki kävi niin äkisti että mitään ei ollut tehtävissä
ja vedetkin vielä pysyi sisällä
jos siis nyt oikeen ymmärsin

vai onko jotain muutettu kokoon panossa'
mikäs sitten on hidastanut sitä "pika" sulamista ?

Kirjoittaja mju0288 » 28 Helmi 2017, 18:52

Ja tähänkin ongelmaan löydettiin tänään ratkaisu. Kympin vika...termostaatti aukeaa normaalisti, kunnes läjähtää kiinni...
tänään tuli todistettua. Vedet pihalle yhtä-äkkiä. Koukittiin tulikuumasta koneesta termari irti, ja se mökötti kiinni. Hetkeä aiemmin vesi olii kiertäny iloisesti. Ei hajuakaan miksi,miten,hä jne...
termari irti ja penkitys jatkui.
notta tämmöstä.
maksoi vain 3000 e ja enemmänkin.

Ylös