Kuristettu ?

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :;): :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :tyhmamina: :baaa: :bike: :blues: :pomppu: :bowdown: :thumbup:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: Kuristettu ?

Kirjoittaja Snowman » 28 Kesä 2016, 12:17

Keitetään soppaa lisää tai hämmennetään. :D
Imukurkkujen ja läppärungon halkaisijaa pienentämällä tai liikerataa rajoittamalla saadaan moottorille vähemmän ilmaa-> tehon lasku. Toki pakopuoltakin voidaan edellämainitusti jarruttaa supistuskappaleilla jolloin moottorin hengitys vaikeutuu ja taas ilmaa kulkee vähemmän moottoriin. Nokka-akseleilla saadaan myös tehoa alas tai ylöspäin. Nehän parantaa tai huonontaa moottorin hengitystä. Eikös se suhde ollu jotain 14/1.
Ny jostakin luin H**** blackbirdissä oli kuristuksina ecussa eri softa, läppärungot ja imukaulat kuristettu. Ja nyt taas treenaamaan opetuslupa tenttiin...God help us.. :p




Edited By Snowman on 1467105595

Kirjoittaja sillyflier » 28 Kesä 2016, 11:47

Kiitos, jarim. Sehän voipi sitten selittää aika paljon asioita ne toiset läpät! Sitten ymmärrän että sillä voidaan tehdä erilaisia ajomoodeja, kutsuttakoon niitä sitten sanoilla "kuristettu" ja "täysillä" tai "älytön". Tai sitten A,B,C. Jos ei niitä toisia läppiä, joita ohjaa ecu, olisi, mielestäni se tehonrajoitus ecun ohjaamana ei ole hallitusti toteutettavissa, esim GEN1 tapauksessa. En näe ratkaisuna ainoastaan rajoittaa ruiskutuksessa soppaa vaan myös sisään otettavaa ilmaa on pystyttävä rajoittamaan että saadaan seossuhde pidettyä oikeana. Siis soppaa annetaan aina sisään otetun ilman funktiona. Korjatkoon joku moottorista jotain ymmärtävä ja säätämisen kanssa aikaa käyttänyt jos olen aivan metsässä. :)

Kirjoittaja jarim » 28 Kesä 2016, 06:43

Gen2:ssa on kuskin ohjaamien kaasuläppien lisäksi toisioläpät joita ohjaa ecu, siinähän tuon rajoituksen toteuttaminen on helpompaa (ja siinähän onkin valmiina ajomoodit A,B,C).

Kirjoittaja Heksa » 27 Kesä 2016, 19:55

eiköhän se kuristus oo tehty mahdollisimman yksinkertaisesti ja halavalla

En tiä: mut epäilen läpät ei aukee koko matkaa ja pakokaasujen virtausta rajoitettu vaimentimissa jollain...
tyyliin:Putkissa holkit ennen vaimennin osaa

Kirjoittaja sillyflier » 27 Kesä 2016, 18:18

Hetkonen... Hei... yritän nyt saada vain vastauksen alkuperäisen kysyjän kysymyksiin. Nyt on moneen kertaan moni kertonut että ohjainboxi hoitaa kuristuksen... boxi sitä ja tätä ja keittää vaikka kananmunia.. Juu.. se tiedetään. Mutta edelleen minulle on nyt epäselvää se "MITÄ" oikeasti tapahtuu jos ecu hoitaa kuristamisen. Vastaukseksi ei nyt riitä se että kartoilla. Jos ecun käyttämä kartta rajoittaa tarvittavan polttoaineen määrää, seos suhde menee pieleen ja palamisesta tulee epätäydellistä. Oletan että uusissa busissakin kaasuläppiä ohjataan manuaalisesti niinkuin ainakin GEN1:ssä. Ecu ei voi silloin vaikuttaa sylintereihin päästettyyn ilmamäärään. Se voi vaikuttaa ainoastaan polttoaineen ruiskutettuun määrään. Jos polttoainetta aletaan rajoittaa vain tehon kuristamisen vuoksi, sehän tarkoittaa että palamisesta tulee epätäydellistä minkä en usko menevän missään tahossa läpi ja uskoisin että käyntikin on mitä sattuu. Siis en puhu nyt dieselmoottorista vaan nelitahtisesta bensakoneesta. :) Eli siis mitenkä homma on hoidettu ihan periaatteellisella tasolla "jos kuristaminen" on mahdollista softalla? Onko se oikeasti mahdollista vai tarvitaanko myös mekaaninen muutos imukanavaan että saadaan vähennettyä moottorin ottaman imuilman määrää? :)

Kirjoittaja 1340R86 » 27 Kesä 2016, 14:41

jarim kirjoitti:ECU:ssahan on vakiona kaksi identtistä karttasettiä olemassa ja huhu kertoo että noissa rajoitetuissa käytettäisiin nimenomaan sitä toista karttasettiä .
Tämmöiseen toteutukseen törmännyt ranskalisilla
siitä ei tietoa miten monta kilowatti oli rajoitettu

mutta heppu oli oikein iloinen normali ohjelman käytöön oton jälkeen

Kirjoittaja jarim » 27 Kesä 2016, 14:20

Voi siellä olla rajoitettu kaasuläppien avautumistakin. Koskaan en ole tällaista nähnyt niin mielellään kuulisin miten tuo lopulta on tehty. ECU:ssahan on vakiona kaksi identtistä karttasettiä olemassa ja huhu kertoo että noissa rajoitetuissa käytettäisiin nimenomaan sitä toista karttasettiä mitä meikäläiset käyttää lähinnä ilokaasukarttoina ecueditorin jäljiltä.

Kirjoittaja sillyflier » 26 Kesä 2016, 22:53

Mitenkäs "otto"-moottorin tehoa oikein säädellään? Muistelisin että ilma ja soppa sekoitetaan keskenään jo ennen sylinteriä ja tehoa kontrolloidaan sillä kuinka paljon "valmista seosta" päästetään sylinteriin. Jos ecu alkaa vain vähentää soppaa... silloinhan sylinteriin pääsetty "seos", sen seossuhde ilma(happi) vs bensa menee vituralleen. Eikös tässä kohtaa pitäisi kuristaa myös sylinteriin päästetyn ilman määrää? Sitä ei softalla tehdä niin kauan kun kaasuläppiä ohjataan ranneliikkeellä ja vaijereilla suoraan. Miten toimii hallitusti se että tehoa aletaan rajoittaa vähentämällä kipinöitä? Ymmärrän sen että kipinä katkaistaan hätätoimenpiteenä estäen moottoria leviämästä pitkin katua esim. ylikierrettäessä mutta mites homma toimii kun aletaan katkoa kipinää... ei siis kaikkia.. täyskaasulla vedettäessä? Huom... täyskaasu ei ole sama asia kuin täydet kierrokset. Ei kovin smoothh lopputulos...

Kirjoittaja Snowman » 26 Kesä 2016, 21:08

sillyflier kirjoitti:Ihan kiinnostuksesta aiheeseen, kertokaas ""mitä arvoa"" säätämällä "softalla" voi hoitaa kuristamisen olettaen että ruiskurunkojen kaasuläpät ovat originaalit ja suoralla vaijerivedolla suhteessa kuskin kahvankääntöön??? Niin ja vaatimuksena siis koneen normaali toiminta ja oikea seossuhde mutta tehot kuristettu. Mahtaako onnistua softalla vai tarvittaisko sittenkin jotain muutakin prikkaa oikeaan paikkaan??
Luulisi että bensan syöttöä ja sytystystä on ecussa peukaloitu jos pelkällä eculla on kuristukset tehty. Ei anneta soppaa tarpeeksi ja sytkä jättää joitain kipinöitä välistä. Noin raa-asti sanottuna. Mutta jos vanhempaan busaan on tehty pakolliset ecu-editorin vaatimat muutokset mm.syttypyörä, ecu (ei kaikissa muistaakseni) ja pari piuhaa ecun liitimeen jne..näistä löytyy haulla täältä foorumilta. Ecu-editorilla voi säätää sytytyksen ajoituksen koko kierrosalueella kuten myös bensansyötön määrät ja ajat. Toki vaatii penkissä ajon. Jos saksan kieli kääntyy niin saksan maahantuoja voi olla että neuvoo onko kuristetuissa muitakin muutoksia. Toki voi olla että nokka-akselit, kurkut, koko ecu (mitä epäilen) on vaihdettu täystehoiseen verrattuna. Ecu-editorista löytyy paljon asiaa ja asian vierestäkin juttua. Imukurkut ja ruiskurungot on helppo mitata ja verrata täystehoiseen. Täällä on jollakin kuitenkin osat pöydällä. :) Nokkien erot hankalampi mitata ainakaan nokat kiinni koneessa mutta löytyisköhän niistä mitään numeroita? Jarim tietää kyllä jos löytyy. Tai vie esim Kujolle koko mopo niin saat tehoa sen mitä tarvitset tai enemmänkin. Toki vie muutaman euron. Toki joku jolla on ecu-editor+kaapeli vois verrata pelkkää softan eroja ja niistä voisi nähdä riittääkö pelkän ecun ohjelmointi uudelleen.
Porukoilla täällä on valmiina eri kokoonpanoihin softia jos on esim Yoshimuran 4-1 putki+vaparisuodatin ja muuten vakio. niin perus säädöt löytyvät kyllä. Veloittaako joku sitten jotain softasta, en tiedä kun ei ole itsellä ollut tarvetta (Gen2) vakio mitä nyt rajoittimet vain poistettu.
Toivottavasti tästä saa joku vielä selvääkin.. :1087

Kirjoittaja sillyflier » 26 Kesä 2016, 01:27

Ihan kiinnostuksesta aiheeseen, kertokaas ""mitä arvoa"" säätämällä "softalla" voi hoitaa kuristamisen olettaen että ruiskurunkojen kaasuläpät ovat originaalit ja suoralla vaijerivedolla suhteessa kuskin kahvankääntöön??? Niin ja vaatimuksena siis koneen normaali toiminta ja oikea seossuhde mutta tehot kuristettu. Mahtaako onnistua softalla vai tarvittaisko sittenkin jotain muutakin prikkaa oikeaan paikkaan??

Kirjoittaja Snowman » 24 Kesä 2016, 18:34

Vanhoissa ärrissä oli vaihdettu nokka-akseli(t) ja kaasarin neulat ja joissakin jopa kurkut. Busasta ei ole varmuutta onko muutakin kuin softa ero. Ranskalaisilla/belgialaisilla on noita kuristettuja 100kw mopottimia. Saksassakin vanhemmat voi olla kuristettuja joko pelkällä paperilla tai osilla. Noissa maissa oli vakuutusmaksu/vero etuja jos alle 100kw. Nykyisistä suskista ainakin iso bandit on "kuristettu" eu-tehoille sopivasti.



Edited By Snowman on 1466782544

Kirjoittaja jarim » 23 Kesä 2016, 22:17

Veikkaisin olevan softalla "kuristettu". Softaamalla saa oikeat tehot (ecueditor). Jos jollain parempaa tietoa niin seison korjattuna.

Kirjoittaja Malco » 23 Kesä 2016, 17:05

Osaako joku valistaa, jos tuota nyt ostaa Hayabusan; ongelmana on että rekkarissa seisoo 72KW. Asiasta vähän googlettelin, niin näyttäsi olevan Saksa/Belgia jne. että myyvät jotain TUV hyväksyttyä kuristuspakettia 1998-2001. esim: elahti



Kaksiosainen kysymys:
1. Oletan, että kurituksista pääsee lain silmissä eroon muutoskatsastamalla ?
2. Osaako joku sanoa, että onko tämmösen kuristuspaketin poistaminen muuta, kuin ottaa ne kuristavat osat pois, vai onko sieltä samalla poistettu joitain olennaisia osia, jotka pitäisi sitten tilalle hankkia ?

Ylös