Kirjoittaja PetriK » 06 Loka 2006, 08:51
Joo - onhan mulla yoshbox ) joten heitettiin eilen moottorin omaan ecuun yoshboxilla perussäädöt ja juteltiin pitkään oireesta:
- kakkospytyn tulppa tummenee ja lopulta menee sököksi
- kakkospytyn kurkussa näkyy pölyä ja öljy/polttoaineseosta
tuskin on yoshbox säädöstä apua koska todennäköisyys sille että olisi pieleen säädetty on aika pieni, mutta kuitenkin näin yksi mahdollisuus karsittiin pois.
Koska kurkussa näkyy pölyä ja öljy/polttoaineseosta on vika todennäkisesti joko läppärungon asennossa, injektorissa tai imuventtiilissä. Aiemmin epäiltiin myös puolaa, mutta jos kurkku on likainen ei puolan pitäisi sinne saakka vaikuttaa.
Tuosta tuli mieleen oikeastaan vain muutama vaihtoehto joka voi sen aiheuttaa. Kirjataan ne tänne jotta muillakin on sama tieto käytettävissä:
1) Injektori voi olla juuttunut auki likaantumisen tai korroosion takia. Sen testaaminen ristiin toisen injektorin kanssa auttaa. Kyseessä on vanhempi malli jossa on tankin ulkopuolinen polttoainepumppu. Näissä malleissa on todettu aiemmin polttoainesuodattimen tukkeutumista jonka takia osa omistajista on poistanut suodattimen. Tämä taas johtaa siihen että injektoriin saattaa päästä helpommin roskia tai likaa joka jumittaa injektorin toimintaa. Injektorin aukijäämisen voi myös testata laittamalla virrat pyörään päälle jolloin polttoainepumppu käynnistyy hetkeksi. Sitten jos injektori vuotaa, niin polttoainepumppu käynnistyy uudestaan jonkin (ehkä pitkänkin ajan jälkeen) kun injektori vuotaa.
2) Imuventtiili voi olla rikki tai venttiilin kumi voi vuotaa. Jos venttiili on rikki on puristuspaineiden mittaaminen keino todeta vuoto. Se on noin 30-45min homma ja erittäin helppo tehdä (jos on puristupainemittari jossa adapterin pituus riitttää tulppien kierteisiin saakka) Jos taas venttiilin kumi vuotaa, pitäisi kannessa näkyä imukurkussa enemmänkin öljyä kuin polttoainetta.
3) Läppärunko voi olla tyhjäkäynnillä säätynyt itsestään olemaan täysin kiinni. Tuo on helppo tarkastaa tekemällä läppärunkojen synkronointi. Tuo voi johtua mm. siitä että mekaniikka kuluu, elää ja likaantuu. Tästä johtuen ne läppärungot ptätää aika usien tarkistaa että ovat säädöissä. Kiinni olevan läpän takia polttoainetat ei pitäsi vuotaa kurkkuun saakka, mutta on mahdollista että jos sylinteriin ei ole mitään virtausta niin silloin injektori voi tyhjäkäynnillä heittää polttoainetta kurkkuun läppään saakka josta se taas imupulssien synnyttämän pumppausliikkeen takia matkaa vielä ylöskinpäin. Tällöin kyllä tyhjäkäynnin pitäisi kyllä olla aikalailla röpöttämistä, vähintäänkin kylmänä ja kiihdytyksen alussa saattaa olla pientä viivettä ennen kuin kakkospytty tulee mukaan, mutta muuten pyörä sitten toimii normaalisti (jos siinä ei ole lambdaa).
ps. mahtuuko normaali puristuspainemittari, mallia Biltema, busan tulppien koloihin vai tarvitaanko joku erityinen anturi ?
Edited By PetriK on 1160114099
[color=#000000]Joo - onhan mulla yoshbox ;-)) joten heitettiin eilen moottorin omaan ecuun yoshboxilla perussäädöt ja juteltiin pitkään oireesta:
- kakkospytyn tulppa tummenee ja lopulta menee sököksi
- kakkospytyn kurkussa näkyy pölyä ja öljy/polttoaineseosta
tuskin on yoshbox säädöstä apua koska todennäköisyys sille että olisi pieleen säädetty on aika pieni, mutta kuitenkin näin yksi mahdollisuus karsittiin pois.
[b]Koska kurkussa näkyy pölyä ja öljy/polttoaineseosta on vika todennäkisesti joko läppärungon asennossa, injektorissa tai imuventtiilissä. [/b] Aiemmin epäiltiin myös puolaa, mutta jos kurkku on likainen ei puolan pitäisi sinne saakka vaikuttaa.
Tuosta tuli mieleen oikeastaan vain muutama vaihtoehto joka voi sen aiheuttaa. Kirjataan ne tänne jotta muillakin on sama tieto käytettävissä:
1) [i] Injektori voi olla juuttunut auki likaantumisen tai korroosion takia. [/i] Sen testaaminen ristiin toisen injektorin kanssa auttaa. Kyseessä on vanhempi malli jossa on tankin ulkopuolinen polttoainepumppu. Näissä malleissa on todettu aiemmin polttoainesuodattimen tukkeutumista jonka takia osa omistajista on poistanut suodattimen. Tämä taas johtaa siihen että injektoriin saattaa päästä helpommin roskia tai likaa joka jumittaa injektorin toimintaa. Injektorin aukijäämisen voi myös testata laittamalla virrat pyörään päälle jolloin polttoainepumppu käynnistyy hetkeksi. Sitten jos injektori vuotaa, niin polttoainepumppu käynnistyy uudestaan jonkin (ehkä pitkänkin ajan jälkeen) kun injektori vuotaa.
2) [i] Imuventtiili voi olla rikki tai venttiilin kumi voi vuotaa.[/i] Jos venttiili on rikki on puristuspaineiden mittaaminen keino todeta vuoto. Se on noin 30-45min homma ja erittäin helppo tehdä (jos on puristupainemittari jossa adapterin pituus riitttää tulppien kierteisiin saakka) Jos taas venttiilin kumi vuotaa, pitäisi kannessa näkyä imukurkussa enemmänkin öljyä kuin polttoainetta.
3) [i] Läppärunko voi olla tyhjäkäynnillä säätynyt itsestään olemaan täysin kiinni. [/i] Tuo on helppo tarkastaa tekemällä läppärunkojen synkronointi. Tuo voi johtua mm. siitä että mekaniikka kuluu, elää ja likaantuu. Tästä johtuen ne läppärungot ptätää aika usien tarkistaa että ovat säädöissä. Kiinni olevan läpän takia polttoainetat ei pitäsi vuotaa kurkkuun saakka, mutta on mahdollista että jos sylinteriin ei ole mitään virtausta niin silloin injektori voi tyhjäkäynnillä heittää polttoainetta kurkkuun läppään saakka josta se taas imupulssien synnyttämän pumppausliikkeen takia matkaa vielä ylöskinpäin. Tällöin kyllä tyhjäkäynnin pitäisi kyllä olla aikalailla röpöttämistä, vähintäänkin kylmänä ja kiihdytyksen alussa saattaa olla pientä viivettä ennen kuin kakkospytty tulee mukaan, mutta muuten pyörä sitten toimii normaalisti (jos siinä ei ole lambdaa).
[b] ps. mahtuuko normaali puristuspainemittari, mallia Biltema, busan tulppien koloihin vai tarvitaanko joku erityinen anturi ? [/b][/color]
Edited By PetriK on 1160114099