Kirjoittaja toimeve » 30 Heinä 2015, 19:09
Pakma kirjoitti:Vakio jousi ja swingi millainen esijännitys?Löysäsin jousta yhden kiekan kun tuntunu perä hiukan pintakovalta eikä painaumaa ole ollut juuri ollenkaan.Nyt kierrettä lukitusmutterin jälkeen noin 5mm näkösällä.Napsut tehtaan säädöissä.
...tuossa alla kuva, jota olen itte käyttäny kun yrittäny ymmärtää jousitusta ja mitä mikäki asia vaikuttaa ajettavuuen kannalta.
Esijännitys on melko "helppo" saaha kohilleen kulloiseenki ajotarpeeshen, siitä löytyy oppaita ja materiaalia mittaustapoinhen näiltäki sivuilta.
Enemmän tuohon "hienosäätöön" sitten voi harjaantua noita sishänmeno- ja paluujoustoja hinkatessa...ja siellä joskus se yksi napsukin on just se oleellinen siihen omaan ajotuntumhan...tai sen saamiseksi halutunlaiseksi. Mutta tuossa alla tosin selkokielellä (?) vähän vaikuttavuuksista.
Hyvä lähtökohta on ehottomasti ne tehdassäädöt. Siitä sitten voi pikkasen lähtiä suunthan jos toishenki kokkeilemhan. Eronhan huomaa vain, jos ajat jonku lenkin, jossa vaihtelevaa pintaa, kaarretta jne, ja säädät, säädön jälkhen taas sama lenkki ja mutustelet että muuttuko mikhän. Ja mihin suunthan. Ja yhtä asiaa kerralhan, muuten ei tiiä mikä vaikuttaa mihinki.
Tärkiää myös, ja nyt kerron omakohtasesta kokemuksesta , on kattoa käyttöohjeesta, että mihin päin pyörittämällä ne napsut on ns. nollatilassa... :1087
Menestystä säätöihin. Mutta eron tulet huomaamhan.
p.s. ja ensimmäiseksi ei haittaa, vaikka pumppu ois huollettu tai muuten varmistettu että on kunnossa...
[color=#000000][quote="Pakma"]Vakio jousi ja swingi millainen esijännitys?Löysäsin jousta yhden kiekan kun tuntunu perä hiukan pintakovalta eikä painaumaa ole ollut juuri ollenkaan.Nyt kierrettä lukitusmutterin jälkeen noin 5mm näkösällä.Napsut tehtaan säädöissä.[/quote]
...tuossa alla kuva, jota olen itte käyttäny kun yrittäny ymmärtää jousitusta ja mitä mikäki asia vaikuttaa ajettavuuen kannalta.
Esijännitys on melko "helppo" saaha kohilleen kulloiseenki ajotarpeeshen, siitä löytyy oppaita ja materiaalia mittaustapoinhen näiltäki sivuilta.
Enemmän tuohon "hienosäätöön" sitten voi harjaantua noita sishänmeno- ja paluujoustoja hinkatessa...ja siellä joskus se yksi napsukin on just se oleellinen siihen omaan ajotuntumhan...tai sen saamiseksi halutunlaiseksi. Mutta tuossa alla tosin selkokielellä (?) vähän vaikuttavuuksista.
[img]http://galleria.busanistit.org/var/resizes/Busat/toimeven-Hayabusa-01/jousitus_saato001.jpg[/img]
Hyvä lähtökohta on ehottomasti ne tehdassäädöt. Siitä sitten voi pikkasen lähtiä suunthan jos toishenki kokkeilemhan. Eronhan huomaa vain, jos ajat jonku lenkin, jossa vaihtelevaa pintaa, kaarretta jne, ja säädät, säädön jälkhen taas sama lenkki ja mutustelet että muuttuko mikhän. Ja mihin suunthan. Ja yhtä asiaa kerralhan, muuten ei tiiä mikä vaikuttaa mihinki.
Tärkiää myös, ja nyt kerron omakohtasesta kokemuksesta :oops: , on kattoa käyttöohjeesta, että mihin päin pyörittämällä ne napsut on ns. nollatilassa... :1087
Menestystä säätöihin. Mutta eron tulet huomaamhan.
p.s. ja ensimmäiseksi ei haittaa, vaikka pumppu ois huollettu tai muuten varmistettu että on kunnossa...[/color]