Kirjoittaja Busanisti » 19 Touko 2015, 00:49
K. Olen kuullut että litium-akut toimivat huonosti pakkasessa, pitääkö se paikkansa?
V. On totta, että lämpötilan laskiessa litium-kennojen sisäinen resistanssi kasvaa nopeammin verrattuna lyijyakkuihin.
Mutta litium-kennot myös reagoivat paremmin kylmässä tehtävään käynnistys-yritykseen. Lyijyakun resistanssi kasvaa
jokaisella käynnistys-yrityksellä kunnes se ei enää jaksa pyörittää konetta ollenkaan. Jos taas Shorai LFX akku ei jaksa
käynnistää konetta ensimmäisellä yrityksellä, seuraava yritys onkin jo paljon tehokkaampi koska ensimmäinen yritys
lämmitti akkua jolloin Shorai LFX akku luovuttaakin enemmän virtaa. Käynnistysteho kasvaa jokaisella yrityksellä
kunnes kone käynnistyy.
Shorai LFX akut toimivat paljon paremmin kylmässä kuin muut litium-akut, johtuen eXtreme-kennojen matalammasta
sisäisestä resistanssista. Useimmat laitteet käynnistyvät normaalisti ensimmäisellä yrityksellä jos lämpötila on yli -7°C.
Kylmässä starttaamista voi helpottaa pitämällä esimerkiksi ajovaloja päällä jonkin aikaa ennen ensimmäistä
käynnistys-yritystä jolloin akusta otettava pieni virta lämmittää akkua ja pienentää akun sisäistä resistanssia.
Suositeltava lämmitysaika riippuu lämpötilasta. Esimerkiksi +5°C lämpötilassa jo 30 sekunnin lämmitys parantaa
käynnistystehoa, -17°C valoja kannattaa pitää päällä 4~5 minuuttia. Näin ensimmäinen käynnistys on tehokkaampi ja
se myös parantaa akun kestoikää. Myös muita virrankuluttajia voi käyttää akun lämmitykseen, kuten lämpökahvoja,
radiota jne…
[color=#000080]K. Olen kuullut että litium-akut toimivat huonosti pakkasessa, pitääkö se paikkansa?
V. On totta, että lämpötilan laskiessa litium-kennojen sisäinen resistanssi kasvaa nopeammin verrattuna lyijyakkuihin.
Mutta litium-kennot myös reagoivat paremmin kylmässä tehtävään käynnistys-yritykseen. Lyijyakun resistanssi kasvaa
jokaisella käynnistys-yrityksellä kunnes se ei enää jaksa pyörittää konetta ollenkaan. Jos taas Shorai LFX akku ei jaksa
käynnistää konetta ensimmäisellä yrityksellä, seuraava yritys onkin jo paljon tehokkaampi koska ensimmäinen yritys
lämmitti akkua jolloin Shorai LFX akku luovuttaakin enemmän virtaa. Käynnistysteho kasvaa jokaisella yrityksellä
kunnes kone käynnistyy.
Shorai LFX akut toimivat paljon paremmin kylmässä kuin muut litium-akut, johtuen eXtreme-kennojen matalammasta
sisäisestä resistanssista. Useimmat laitteet käynnistyvät normaalisti ensimmäisellä yrityksellä jos lämpötila on yli -7°C.
Kylmässä starttaamista voi helpottaa pitämällä esimerkiksi ajovaloja päällä jonkin aikaa ennen ensimmäistä
käynnistys-yritystä jolloin akusta otettava pieni virta lämmittää akkua ja pienentää akun sisäistä resistanssia.
Suositeltava lämmitysaika riippuu lämpötilasta. Esimerkiksi +5°C lämpötilassa jo 30 sekunnin lämmitys parantaa
käynnistystehoa, -17°C valoja kannattaa pitää päällä 4~5 minuuttia. Näin ensimmäinen käynnistys on tehokkaampi ja
se myös parantaa akun kestoikää. Myös muita virrankuluttajia voi käyttää akun lämmitykseen, kuten lämpökahvoja,
radiota jne…[/color]