Kirjoittaja PetriK » 01 Kesä 2006, 21:01
akseli kirjoitti:kaikissa taitaa olla catti ja x.n muuttaminen samansuuntaiseksi yhdysputkeksi kuulostaa hyvältä idealta :p
Joo ... ehkä ... samansuuntaiseksi yhdysputkeksi - mitä tarkoitat ? Yksi putki, kaksi putkea ja H vai kaksi putkea ja X. Millaisella H:n muodolla tai millaisella X:n muodolla. Missä kohtaa ja kuinka pitkä väliputki jos X tai H ? Miten haetaan oikea väliputken kohta ? ... nämä ovat mielenkiintoisia kysymyksiä ? Jos on yksi putki, niin mikä on kollektorin optimi etäisyys pakoventtiilistä ? Entä miten minimoidaan äänenvaimentajan paluupulssien palaaminen pakoventtiilin kautta palotilaan ?
Jos on vain yksi putki kollektorilta eteenpäin, on tämä toki mahdollista - mutta ei katteja säilyttämällä. En ole ihan varma lainsäädännöstä, mutta käsittääkseni vähäpäästöinen laite pitäisi sellaisena säilyttää ja tämä on myös oma lähtökohta tässä pohdinnassa. Muilla voi olla erilaisia lähtökohtia ja näkemyksiä ja niitä arvostettakoon samalla tavalla.
Eikös ole niin että katit tulivat vasta lambdan myötä 02 vanhempiin malleihin (lambda+katti+pair?). En ole tästä ihan varma - mutta näin muistelen. Katilla on paitsi vähäpääsisyysrooli myös hyvä rooli pakoputkessa - se nostaa kaasun lämpöä ja siten tilavuutta eli nopeuttaa virtausta kaasun virtausta katilta putken päähän asti. Tämä taas sallii isomman putkikoon katilta eteenpäin kuin mitä muuten vaparissa olisi. Ilman kattia tuplaputkiston pitää olla paljon kapeampi ja ehkä änkkäreiden paikkakin jo aiemmin putkistossa. Toki samalla virtausvastus jonkin verran kasvaa... toisaalta kapeammassa putkessa on myös enemmän virtausvastusta.... no, jos löydän jostain kateilla varustetun orggis putkiston ilman änkkäreitä (josta omistaja edullisesti luopuu), mittaan sen sekä X:n kanssa että ilman X:ää ja sitten syntyy näkemys paljonko orggisputkisto ahdistaa vai ahdistaako. Pulssien ajoitus taas on vaikeampaa, mutta sen voi osittain hoitaa joko katsomalla missä X on tai sitten laittamalla siirrettävä välilevy X:n risteyskohtaan.
Oma tavoite on löytää helppo tapa nostaa tehoja minimimuutoksilla ja siihen ei tällä hetkellä kuulu 421 bolt on ratkaisu jota tehdään kun niin muutkin ovat tehneet - vaan systemaattisesti etsimällä ne kohdat joilla saavutetaan paras tehonlisäys ja mittaamalla tai perustelemalla jokainen muutettava kohta hyvin etukäteen ... pitäisi onnistua ihan helposti koska siihen reseptiin on täältä palstalta sekä palstalaisilta löytynyt todella paljon hyvää tietoa, keskustelukumppaneita sekä vinkkejä lisätiedon hankkimiseen.
Mulla on busa koska siinä on iso takapenkki ja kun katselin varttimailin kalustoa yhdessä artikkelissa jenkeissä oli yli puolet busia. Uskon että Suzuki on tehnyt hyvän alustan ja jopa alussa tehnyt moottoreita joista on löytynyt huomattavasti enemmän tehoa kuin mitä niissä vakiona on. Sitten Suzuki on tehnyt kompromisseja ajettavuuden, äänten, saastepäästöjen ja luotettavuuden lisäämisen takia ja näin on syntynyt nykyinen tuotantoversio. Busa on erinomainen platformi toteuttaa omia ideoitaan, ulkoasun, tehon tai vaikkapa vaan ajamisenkin suhteen.
Edited By PetriK on 1149185080
[color=#000000][quote="akseli"]kaikissa taitaa olla catti ja x.n muuttaminen samansuuntaiseksi yhdysputkeksi kuulostaa hyvältä idealta :p[/quote]
Joo ... ehkä ... samansuuntaiseksi yhdysputkeksi - mitä tarkoitat ? Yksi putki, kaksi putkea ja H vai kaksi putkea ja X. Millaisella H:n muodolla tai millaisella X:n muodolla. Missä kohtaa ja kuinka pitkä väliputki jos X tai H ? Miten haetaan oikea väliputken kohta ? ... nämä ovat mielenkiintoisia kysymyksiä ? Jos on yksi putki, niin mikä on kollektorin optimi etäisyys pakoventtiilistä ? Entä miten minimoidaan äänenvaimentajan paluupulssien palaaminen pakoventtiilin kautta palotilaan ?
Jos on vain yksi putki kollektorilta eteenpäin, on tämä toki mahdollista - mutta ei katteja säilyttämällä. En ole ihan varma lainsäädännöstä, mutta käsittääkseni vähäpäästöinen laite pitäisi sellaisena säilyttää ja tämä on myös oma lähtökohta tässä pohdinnassa. Muilla voi olla erilaisia lähtökohtia ja näkemyksiä ja niitä arvostettakoon samalla tavalla.
Eikös ole niin että katit tulivat vasta lambdan myötä 02 vanhempiin malleihin (lambda+katti+pair?). En ole tästä ihan varma - mutta näin muistelen. Katilla on paitsi vähäpääsisyysrooli myös hyvä rooli pakoputkessa - se nostaa kaasun lämpöä ja siten tilavuutta eli nopeuttaa virtausta kaasun virtausta katilta putken päähän asti. Tämä taas sallii isomman putkikoon katilta eteenpäin kuin mitä muuten vaparissa olisi. Ilman kattia tuplaputkiston pitää olla paljon kapeampi ja ehkä änkkäreiden paikkakin jo aiemmin putkistossa. Toki samalla virtausvastus jonkin verran kasvaa... toisaalta kapeammassa putkessa on myös enemmän virtausvastusta.... no, jos löydän jostain kateilla varustetun orggis putkiston ilman änkkäreitä (josta omistaja edullisesti luopuu), mittaan sen sekä X:n kanssa että ilman X:ää ja sitten syntyy näkemys paljonko orggisputkisto ahdistaa vai ahdistaako. Pulssien ajoitus taas on vaikeampaa, mutta sen voi osittain hoitaa joko katsomalla missä X on tai sitten laittamalla siirrettävä välilevy X:n risteyskohtaan.
Oma tavoite on löytää helppo tapa nostaa tehoja minimimuutoksilla ja siihen ei tällä hetkellä kuulu 421 bolt on ratkaisu jota tehdään kun niin muutkin ovat tehneet - vaan systemaattisesti etsimällä ne kohdat joilla saavutetaan paras tehonlisäys ja mittaamalla tai perustelemalla jokainen muutettava kohta hyvin etukäteen ... pitäisi onnistua ihan helposti koska siihen reseptiin on täältä palstalta sekä palstalaisilta löytynyt todella paljon hyvää tietoa, keskustelukumppaneita sekä vinkkejä lisätiedon hankkimiseen.
Mulla on busa koska siinä on iso takapenkki ja kun katselin varttimailin kalustoa yhdessä artikkelissa jenkeissä oli yli puolet busia. Uskon että Suzuki on tehnyt hyvän alustan ja jopa alussa tehnyt moottoreita joista on löytynyt huomattavasti enemmän tehoa kuin mitä niissä vakiona on. Sitten Suzuki on tehnyt kompromisseja ajettavuuden, äänten, saastepäästöjen ja luotettavuuden lisäämisen takia ja näin on syntynyt nykyinen tuotantoversio. Busa on erinomainen platformi toteuttaa omia ideoitaan, ulkoasun, tehon tai vaikkapa vaan ajamisenkin suhteen.
:kippis:[/color]
Edited By PetriK on 1149185080