Säätöä vailla...? - Ronksuttaa ku ratkori....

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :;): :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :tyhmamina: :baaa: :bike: :blues: :pomppu: :bowdown: :thumbup:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: Säätöä vailla...? - Ronksuttaa ku ratkori....

Kirjoittaja wiltzu » 30 Elo 2011, 11:11

Mitä meni pieleen edellis kesänä tehdyssä läppärunkojen synkkauksessa, kun pyörä ei meinannut pysyä käynnissä ollenkaan ja paukutti putkeen?

Putsarikotelon kun nakkasin takaisin kiinni niin kävi taas nätisti.

Kirjoittaja jakehaanpää » 09 Loka 2006, 19:40

jens kirjoitti:Nyt on kaasuläpät synkattu PetriK:n avustuksella ja on kyllä aivan eri mopo ajaa. Tyhjäkäynti on huomattavasti tasaisempi ja pyörä vetää paremmin matalilla kierroksilla. Tämän huomaa erityisesti kun lähtee 6-vaihteella kiihdyttämään. Mittailtiin myös vähän puristuspaineita ja säädettiin seosta Yoshboxilla. Vaihdoin myös kakkos-sylinteriin uuden tulpan.

Tänään reilun 500km ajon jälkeen tarkastin kakkosen tulpan ja se on täysin kirkas. Aiemmin mustuminen alkoi välittömästi tulpan vaihdon jälkeen.
Hjuva et homma selkeni :thumbup:

PetriK :respekt:

Kirjoittaja 106-1155827605 » 09 Loka 2006, 19:15

Nyt on kaasuläpät synkattu PetriK:n avustuksella ja on kyllä aivan eri mopo ajaa. Tyhjäkäynti on huomattavasti tasaisempi ja pyörä vetää paremmin matalilla kierroksilla. Tämän huomaa erityisesti kun lähtee 6-vaihteella kiihdyttämään. Mittailtiin myös vähän puristuspaineita ja säädettiin seosta Yoshboxilla. Vaihdoin myös kakkos-sylinteriin uuden tulpan.

Tänään reilun 500km ajon jälkeen tarkastin kakkosen tulpan ja se on täysin kirkas. Aiemmin mustuminen alkoi välittömästi tulpan vaihdon jälkeen.

Kirjoittaja 106-1155827605 » 06 Loka 2006, 10:34

Nyt aletaan olla lähellä ratkaisua. Tuo PetriK:n kirjoituksen kohta 3):n oireet alkavat tuntua tutulta.
- Röpöttävä tyhjäkäynti nimenomaan kylmänä. Lämpimänä käynti vähän tasoittuu.
- Kiidytyksen alussa vedon/voiman tulemisessa on pientä viivettä. Eri erityisesti sen huomaa isolla vaihteella lähdettäessä
- Kurkkasin kakkospytyn imukurkusta sisään taskulampulla ja se puhdas syvemmältä, lähempää venttiilejä. Likaa on siis vain siinä injektorin ja läpän lähettyvillä. Eikä kone syö yhtään öljyä.

Liekö kyse kuitenkaan pelkästä läppärungosta sillä eilisen yoshbox "nollauksen" jälkeen pyörä tuntuu käyvän tyhjäkäyntiä tasaisemmin.

Missä tuollaisen läppärunkojen synkkauksen pystyy tekemään?
Hommaan tarvitsee varmaan jonkilaisen mittarin.

Kirjoittaja PetriK » 06 Loka 2006, 08:51

Joo - onhan mulla yoshbox ;-)) joten heitettiin eilen moottorin omaan ecuun yoshboxilla perussäädöt ja juteltiin pitkään oireesta:
- kakkospytyn tulppa tummenee ja lopulta menee sököksi
- kakkospytyn kurkussa näkyy pölyä ja öljy/polttoaineseosta

tuskin on yoshbox säädöstä apua koska todennäköisyys sille että olisi pieleen säädetty on aika pieni, mutta kuitenkin näin yksi mahdollisuus karsittiin pois.

Koska kurkussa näkyy pölyä ja öljy/polttoaineseosta on vika todennäkisesti joko läppärungon asennossa, injektorissa tai imuventtiilissä. Aiemmin epäiltiin myös puolaa, mutta jos kurkku on likainen ei puolan pitäisi sinne saakka vaikuttaa.

Tuosta tuli mieleen oikeastaan vain muutama vaihtoehto joka voi sen aiheuttaa. Kirjataan ne tänne jotta muillakin on sama tieto käytettävissä:
1) Injektori voi olla juuttunut auki likaantumisen tai korroosion takia. Sen testaaminen ristiin toisen injektorin kanssa auttaa. Kyseessä on vanhempi malli jossa on tankin ulkopuolinen polttoainepumppu. Näissä malleissa on todettu aiemmin polttoainesuodattimen tukkeutumista jonka takia osa omistajista on poistanut suodattimen. Tämä taas johtaa siihen että injektoriin saattaa päästä helpommin roskia tai likaa joka jumittaa injektorin toimintaa. Injektorin aukijäämisen voi myös testata laittamalla virrat pyörään päälle jolloin polttoainepumppu käynnistyy hetkeksi. Sitten jos injektori vuotaa, niin polttoainepumppu käynnistyy uudestaan jonkin (ehkä pitkänkin ajan jälkeen) kun injektori vuotaa.
2) Imuventtiili voi olla rikki tai venttiilin kumi voi vuotaa. Jos venttiili on rikki on puristuspaineiden mittaaminen keino todeta vuoto. Se on noin 30-45min homma ja erittäin helppo tehdä (jos on puristupainemittari jossa adapterin pituus riitttää tulppien kierteisiin saakka) Jos taas venttiilin kumi vuotaa, pitäisi kannessa näkyä imukurkussa enemmänkin öljyä kuin polttoainetta.
3) Läppärunko voi olla tyhjäkäynnillä säätynyt itsestään olemaan täysin kiinni. Tuo on helppo tarkastaa tekemällä läppärunkojen synkronointi. Tuo voi johtua mm. siitä että mekaniikka kuluu, elää ja likaantuu. Tästä johtuen ne läppärungot ptätää aika usien tarkistaa että ovat säädöissä. Kiinni olevan läpän takia polttoainetat ei pitäsi vuotaa kurkkuun saakka, mutta on mahdollista että jos sylinteriin ei ole mitään virtausta niin silloin injektori voi tyhjäkäynnillä heittää polttoainetta kurkkuun läppään saakka josta se taas imupulssien synnyttämän pumppausliikkeen takia matkaa vielä ylöskinpäin. Tällöin kyllä tyhjäkäynnin pitäisi kyllä olla aikalailla röpöttämistä, vähintäänkin kylmänä ja kiihdytyksen alussa saattaa olla pientä viivettä ennen kuin kakkospytty tulee mukaan, mutta muuten pyörä sitten toimii normaalisti (jos siinä ei ole lambdaa).

ps. mahtuuko normaali puristuspainemittari, mallia Biltema, busan tulppien koloihin vai tarvitaanko joku erityinen anturi ?




Edited By PetriK on 1160114099

Kirjoittaja 106-1155827605 » 25 Syys 2006, 18:51

Voimakomentajaa ei ole pyörässä kiinni, joten tarttis löytää joku Uudenmaan alueelta jolla on toi Yoshbox niin voisi säätää ne perusarvot kohdalleen. Ei sulla PetriK satu olemaan tietoa onko sellaista lähettyvillä muuta kuin jossain Suzukin merkkihuollossa?

Kirjoittaja 106-1155827605 » 21 Syys 2006, 17:07

No niin nyt on sitten kakkos- ja ykköspytyn injektorit vaihdettu ristiin... laitetaan myös kädet ristiin ja katotaan mitä käy. Saas. nähdä kerkeääkö tässä syksyn aikana rullaamaan tuota testiin tarvittavaa paria tuhatta kilometriä Toivottavasti vika on injektorissa eikä todellakaan venttiileissä :O

Kirjoittaja PetriK » 21 Syys 2006, 11:08

Joo - jonkun olisi pitänyt säätää se pytty pieleen... kuka vaan jolla on Yoshbox osaa säätää perusarvot kohdalleen. Sama koskee PC:tä, muistaakseni siinäkin on sylinterikohtaiset asetukset jotka voisi varmuuden vuoksi nollata jos sellainen on kiinni.

Todennäköisempää on että injektori on viallinen ja esim vuotaa vähän tai on tukossa tai sitten se aukeaa nopeammin/hitaammin kuin muut ... jos vika siirtyy injektorin mukana niin homma on aikalailla selvä ja helppo lähteä korjaamaan.

Huonompi vaihtoehto on se että esim. venttiili olisi ko pytystä mennyt ja siksi tuhoaisi tulpan...

Kirjoittaja 106-1155827605 » 20 Syys 2006, 23:02

jarim kirjoitti:Hmh, voisikohan kakkossylinteri olla säädetty liian rikkaalle pintakaasu alueella? Pintakaasu alueen säätö tapahtuu sylinterikohtaisesti nääs.
Tuota säätöä ei ilmeisesti kotikonstein tehdä vaan pitää viedä jonnekin pajalle jossa on testerit sun muut?

Seuraavaks pitää kokeilla siirtää injektori kakkossylinteristä johonkin toiseen pyttyyn ja kattoa meneekö "rikkaus" siinä mukana.

Kirjoittaja PetriK » 20 Syys 2006, 22:38

Tai sitten injektorin latenssiarvo kakkosessa on erilainen kuin muissa sylintereissä. Virtausarvo voi olla sama kaikissa, mutta latenssi (avautumisajan viive) voi myös vaihdella.

Kokeilepa vaihtaa kakkosinjektori toiseen pyttyyn ja jos vika siirtyy samalla niin injektoria vaan vaihtoon.

Kirjoittaja jarim » 20 Syys 2006, 22:02

jens kirjoitti:Jep. Elikkä reilut 2tkm ajeltau ja taas kakkossylinterin tulppa rikki. Puolassa vika ei siis ollut. Mittasin vielä latausjännitteen, puolille tulevat jännitteet, puolien vastusarvot ja ne vaikuttaisivat olevan kunnossa. Kakkospytty saa ilmeisesti liikaa polttoainetta ainakin rikkoutuneen tulpan väristä voisi päätellä näin . Onko jollain gurulla ideoita mitä asialle voisi tehdä vai pitääkö viedä jonnekin huoltoon?

edit: kirj.virheet
Hmh, voisikohan kakkossylinteri olla säädetty liian rikkaalle pintakaasu alueella? Pintakaasu alueen säätö tapahtuu sylinterikohtaisesti nääs.

Kirjoittaja 106-1155827605 » 20 Syys 2006, 20:46

Jep. Elikkä reilut 2tkm ajeltau ja taas kakkossylinterin tulppa rikki. Puolassa vika ei siis ollut. Mittasin vielä latausjännitteen, puolille tulevat jännitteet, puolien vastusarvot ja ne vaikuttaisivat olevan kunnossa. Kakkospytty saa ilmeisesti liikaa polttoainetta ainakin rikkoutuneen tulpan väristä voisi päätellä näin . Onko jollain gurulla ideoita mitä asialle voisi tehdä vai pitääkö viedä jonnekin huoltoon?

edit: kirj.virheet




Edited By jens on 1158774409

Kirjoittaja 106-1155827605 » 11 Syys 2006, 12:28

Joo pitää vaan ajella ja seurata tilannetta. kakkospytyn tulppaa lukuunottamatta muut tulpat olivat oikean värisiä.

Kirjoittaja Quadron » 11 Syys 2006, 11:18

Ajele ensin jonkun aikaa, eihän tuo iso homma ole pyöräyttää tulpat irti ja katsoa minkä värisiä ne nyt on.

Pitäisi kyllä huomata jos antaa liikaa soppaa.

Kirjoittaja 106-1155827605 » 10 Syys 2006, 20:05

Monesti yksinkertaisin selitys on se oikea. Se on kyllä mahdollista, että Denson tulppa oli maanataikappale. Pitää nyt vaan ajella ja kattoo poksauttaako se tuon uudenkin tulpan.

Sellanen mutu on kuitenkin asiasta, että vika on jossain muualla kuin ite tulpassa. Epäilen ite, että pytty käypi liian rikkaalla tai sytytyksessä on jotain häikkää ja rikkoo tulpan sen vuoksi.
Naapuri foorumilta napattua
Vaihdoin vielä varmuuden vuoksi 1 ja 2 sylinterin puolat ristiin niin näkee onko vika mahdollisesti siinä, jos ykkönen pimenee

Ylös