Rengasvalintasi busaan ? - Lähinnä sporttouring-tyyppistä ajatellen

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :;): :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :tyhmamina: :baaa: :bike: :blues: :pomppu: :bowdown: :thumbup:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: Rengasvalintasi busaan ? - Lähinnä sporttouring-tyyppistä ajatellen

Kirjoittaja mprenkaat » 11 Loka 2016, 10:08

toimeve kirjoitti:
toimeve kirjoitti:Nyt lähti testiin Dunlop SportSmart II, joka tuskin kestää lähellekhän 10.000 km, mutta siitäpä lisää kun on enemmän kokemusta. Alle laitoin viime torstaina ja ajettu nyt vasta rapiat 500km eli lauantaina Kauhavalla mutka. Sadekeliä menomatka, ei luistanu reippaammissakhan ohitteluissa, joskin tietysti kaasukäteni säännöstelee turvallisesti vauhteja :p
...Dunlop SportSmart II ajettu nyt noin 7000km:

- tajuttoman hyvä pito renkaassa
- takarengas kulunut tosi hienosti, pyöreyttä on (paineet 3,1-3,2 bar, Busa suositus 2,9), pintaa itse asiassa melkosesti vielä jäljellä!
- eturengas kulunut reilusti takarengasta enemmän (paineet 3,0-3,2 bar, suositus 2,9), jo noin 6tkm oli nyppyä tullut kuvioiden reunalle, selkeästi jopa pieni "harjanne", jonka huomaa mutka-ajossa koko ajan enemmän
- noin 5tkm saakka eturenkaassakaan ei huomannut mitään poikkeamaa, mutta ilmeisesti Busan paino tekee tuolle normirenkaalle sen, että käyttäytyy tuolla tavalla.

Huomioitavaa tässä on, että tällä renkaalla ei ajettu kuin yksi ratapäivä, muut ajot enemmän ja vähemmän tourinkia ja mutkapätkänautiskelua.

Yllättävän hyvä käytös myös kostealla kelillä reippaassakin ajossa. Ei huono missään tapauksessa. Ehkä kuitenkin Dunlopilta Sportmax RoadSmart 2 (tai etenkin nyt huippu-uutuus RoadSmart 3) soveltuu Busalle paremmin.

Seuraavaksi alle laitetaan tämän kesän toinen kova uutuusrengas eli Metzeler Roadtech 01. Siitä raporttia viimeisthän syksyn loputtua...

Kuva

Pidetäänhän kumit tietä kohti.
Asiallista tekstiä. Lisää vaan tuloksia tulemaan! :)

Kirjoittaja ile63 » 10 Heinä 2016, 00:09

michelinin voittanutta ei ole,pilot road 2-3 sekä etusessa ja takasessa,taka nakilla pääsin yli 14000 kilsaa ja etupäällä 10000 ja kulutus pinta hyvä mutta vasen puoli kulunnut hieman kantille,joten se menee vaihtoon lähiaikoina

Kirjoittaja toimeve » 21 Kesä 2016, 14:09

toimeve kirjoitti:Nyt lähti testiin Dunlop SportSmart II, joka tuskin kestää lähellekhän 10.000 km, mutta siitäpä lisää kun on enemmän kokemusta. Alle laitoin viime torstaina ja ajettu nyt vasta rapiat 500km eli lauantaina Kauhavalla mutka. Sadekeliä menomatka, ei luistanu reippaammissakhan ohitteluissa, joskin tietysti kaasukäteni säännöstelee turvallisesti vauhteja :p

...Dunlop SportSmart II ajettu nyt noin 7000km:

- tajuttoman hyvä pito renkaassa
- takarengas kulunut tosi hienosti, pyöreyttä on (paineet 3,1-3,2 bar, Busa suositus 2,9), pintaa itse asiassa melkosesti vielä jäljellä!
- eturengas kulunut reilusti takarengasta enemmän (paineet 3,0-3,2 bar, suositus 2,9), jo noin 6tkm oli nyppyä tullut kuvioiden reunalle, selkeästi jopa pieni "harjanne", jonka huomaa mutka-ajossa koko ajan enemmän
- noin 5tkm saakka eturenkaassakaan ei huomannut mitään poikkeamaa, mutta ilmeisesti Busan paino tekee tuolle normirenkaalle sen, että käyttäytyy tuolla tavalla.

Huomioitavaa tässä on, että tällä renkaalla ei ajettu kuin yksi ratapäivä, muut ajot enemmän ja vähemmän tourinkia ja mutkapätkänautiskelua.

Yllättävän hyvä käytös myös kostealla kelillä reippaassakin ajossa. Ei huono missään tapauksessa. Ehkä kuitenkin Dunlopilta Sportmax RoadSmart 2 (tai etenkin nyt huippu-uutuus RoadSmart 3) soveltuu Busalle paremmin.

Seuraavaksi alle laitetaan tämän kesän toinen kova uutuusrengas eli Metzeler Roadtech 01. Siitä raporttia viimeisthän syksyn loputtua...

Kuva

Pidetäänhän kumit tietä kohti.




Edited By toimeve on 1466507469

Kirjoittaja mprenkaat » 11 Helmi 2016, 14:53

Suzuki GSX 1300 R Hayabusa - Sopivia renkaita!

Avon AV 56 Storm 2 Ultra
Bridgestone Hypersport Battlax S 20 myös EVO
Bridgestone BT 014
Bridgestone Battlax T 30 myös EVO
Continental SportAttack 1 ja 2
Dunlop Sportmax Qualifier 1 ja 2
Metzler Roadtec 01, Z6, Z8
Michelin Pilot Road 4
Michelin Power 3
Pirelli Angel ST ja GT (GT:stä A versio)

:)

http://mprenkaat-store.com

Kirjoittaja toimeve » 14 Heinä 2015, 18:32

toimeve kirjoitti:...pari tuhatta kilometriä takana Pirelli Angel GT:llä. Lyhyesti ensituntuma tähän minulle uuteen tuotteeseen:

Taustatiedot:
- Suzuki GSXR Hayabusa (lievästi originaalia tehokkaampi)
- paineet edessä 3,0, takana 3,1 (Suzukin suositus 2,9/2,9)
- kuski 110kg varusteet päällä
- edellisvuosina Michelin Pilot Road 2 ehdottomasti paras rengas Busalleni/ajotyylilleni kestävyys/tunnokkuus huomioiden (ajanut n. 11-14 tkm per satsi)
-- toiseksi edellinen satsi/testasin Continental RoadSmart II; en tykännyt, liukas
-- ennen tätä Angel GT alla Bridgestone S20, tykkäsin kovasti, hyvä radalla ja vesikelillä, kesti n. 8000km ajoillani

Maantieajo "tourinki", kuiva keli, n. 1200 km

- erinomaisen tunnokas
- jouhevasti käyttäytyvä
- kestävän oloinen (ei kulumaa havaittavissa yhteensä n. 2000 km jälkeen)

Maantieajo "mutkapätkäily", kuiva keli n. 400km

- luotettavan oloinen
- tunnokas

Rata-ajo (Kemora, aurinkoinen +20 astetta), n. 110 km (n. 40 kierrosta omaa kovaa...)
- paineet edessä kylmänä 2,3, takana 2,3
- jouhevasti mutkissa toimiva
- ei sula, kuten vähän pehmeämpi (esim Bridgestone S20) sport-touring rengas on minulla tehnyt
- ei repeile reunoilta (kuten Michelin Pilot Road 3 teki minulla)
- rajummassa avauksessa kallellaan luisti hieman ulostuloissa, eli ei ilmeisesti “lämmennyt” riittävästi paremman pidon saavuttamiseksi, mutta tuosta huolimatta omaan ajoon silti ehottoman luotettavan oloinen. Takarenkaan paineenlasku 2 bar olisi ehkä auttanut, en kokeillut.

Vesisade, märkä maantie, n. 300km

- hyvä, luotettava pito ohituksissa
- ei mitään vesiliirtoon, vetelyihin puolelta toisella jne viittaavaa myöskään moottoritienopeuksilla runsaassa vesimäärässä

Yhteenvetoa Angel GT ekan 2000 km jälkhen yllä olevilla ajomäärillä eri "tyyleillä":
- miellyttävä, jouhevasti käyttäytyvä rengas
- mielenkiinnolla odotan kilometrejä lisää, eli kestääkö PR2:n ajomääriin noin hyvänä
- suosittelen raskaampiin sport-tourinkeihin, mutta pidän itse paineita hieman suosituksia korkeampina (käytännössä kokenut paljon paremmaksi ja vähemmän rengasta kuluttavaksi tuolla omalla Busa-kuski-ajotyylini -kombolla.
...ja loppuyhteenveto n. 13.100km jälkhen:

- erittäin hyvä "pyöreys" ilman kanttia n. 8000 km saakka, sen jälkhen alkoi keskikohta tasoittua MUTTA ei tullut samanlaista "pattia" takarenkaan molemmin puolin kuin PR2 esimerkiksi. Eli siinä mielessä oli parempi

- pitokyky säily erinomaisena koko ajan, ajotuntuma samaten

- eturenkhalla olis ajanu vielä useita tuhansia kilometrejä, mutta vaihan aina molemmat renkhat yhtäaikaa

- eturengas myös ilman "nyppyjä" joita on aiemmissa merkeissä/malleissa jonkin verran tullut (HUOM! käytän paineita 3.1-3.2, sillä lie joku merkitys näissä keleissä)

Nyt lähti testiin Dunlop SportSmart II, joka tuskin kestää lähellekhän 10.000 km, mutta siitäpä lisää kun on enemmän kokemusta. Alle laitoin viime torstaina ja ajettu nyt vasta rapiat 500km eli lauantaina Kauhavalla mutka. Sadekeliä menomatka, ei luistanu reippaammissakhan ohitteluissa, joskin tietysti kaasukäteni säännöstelee turvallisesti vauhteja :p

Kirjoittaja Kekee » 28 Kesä 2015, 21:35

Eturengas tartteis vaihtaa ennen ratajuttuja...oiskoha tuo paha valinta power3 etunakiksi pr4 takarengas kaveriksi. Vois jopa kulua yhtämatkaa...

Kirjoittaja Dösä » 27 Huhti 2015, 23:26

Miseliini pilotti neljä alla. Tänään Tambereelda Hämeenlinnaan ja takas kunnon sateessa. Lämpö 7°, runsasta vesisadetta.
Paras rengas koskaan. Ajonautinto!!!

Kirjoittaja Tontsa » 23 Tammi 2015, 12:27

Kohtalaisen kokemattomana bussin omistaja oisin kysynyt onko jollain kokemusta busan alla michelin power pure renkaiden kestävyydestä ( lähinnä takakumi) sitä näyttäisi saavan 200 leveänä joka on tärkeinpiä kriteeri hyvän pidon jälkeen. Niin ja normi katuajoa, pikku retki kesäisin. Kiitoksia jo etukäteen ja vinkkejä saa ehdottaa jos jollakulla on.

Kirjoittaja Stabiili » 19 Kesä 2014, 16:37

Olipas toimeve:ltä syväluotaava analyysi Pirellin renkaasta, kiitos :thumbup:
Minulla Misukan PR2 pyörii alla, kilometrejä nähneet 6tkm. Takanen jo selvästi kulunut, etunen erittäin hyvä vielä. Takarenkaalla pääsee ehkä pari tonnia vielä, sitten menee vaihtoon.
Angel GT tai PR2 tulee alle seuraavaksi, tuosta Misukan renkaasta ei ole ollut mitään neg.sanottavaa, mutta vaihtelu vois virkistää.

Kirjoittaja toimeve » 19 Kesä 2014, 14:50

...pari tuhatta kilometriä takana Pirelli Angel GT:llä. Lyhyesti ensituntuma tähän minulle uuteen tuotteeseen:

Taustatiedot:
- Suzuki GSXR Hayabusa (lievästi originaalia tehokkaampi)
- paineet edessä 3,0, takana 3,1 (Suzukin suositus 2,9/2,9)
- kuski 110kg varusteet päällä
- edellisvuosina Michelin Pilot Road 2 ehdottomasti paras rengas Busalleni/ajotyylilleni kestävyys/tunnokkuus huomioiden (ajanut n. 11-14 tkm per satsi)
-- toiseksi edellinen satsi/testasin Continental RoadSmart II; en tykännyt, liukas
-- ennen tätä Angel GT alla Bridgestone S20, tykkäsin kovasti, hyvä radalla ja vesikelillä, kesti n. 8000km ajoillani

Maantieajo "tourinki", kuiva keli, n. 1200 km

- erinomaisen tunnokas
- jouhevasti käyttäytyvä
- kestävän oloinen (ei kulumaa havaittavissa yhteensä n. 2000 km jälkeen)

Maantieajo "mutkapätkäily", kuiva keli n. 400km

- luotettavan oloinen
- tunnokas

Rata-ajo (Kemora, aurinkoinen +20 astetta), n. 110 km (n. 40 kierrosta omaa kovaa...)
- paineet edessä kylmänä 2,3, takana 2,3
- jouhevasti mutkissa toimiva
- ei sula, kuten vähän pehmeämpi (esim Bridgestone S20) sport-touring rengas on minulla tehnyt
- ei repeile reunoilta (kuten Michelin Pilot Road 3 teki minulla)
- rajummassa avauksessa kallellaan luisti hieman ulostuloissa, eli ei ilmeisesti “lämmennyt” riittävästi paremman pidon saavuttamiseksi, mutta tuosta huolimatta omaan ajoon silti ehottoman luotettavan oloinen. Takarenkaan paineenlasku 2 bar olisi ehkä auttanut, en kokeillut.

Vesisade, märkä maantie, n. 300km

- hyvä, luotettava pito ohituksissa
- ei mitään vesiliirtoon, vetelyihin puolelta toisella jne viittaavaa myöskään moottoritienopeuksilla runsaassa vesimäärässä

Yhteenvetoa Angel GT ekan 2000 km jälkhen yllä olevilla ajomäärillä eri "tyyleillä":
- miellyttävä, jouhevasti käyttäytyvä rengas
- mielenkiinnolla odotan kilometrejä lisää, eli kestääkö PR2:n ajomääriin noin hyvänä
- suosittelen raskaampiin sport-tourinkeihin, mutta pidän itse paineita hieman suosituksia korkeampina (käytännössä kokenut paljon paremmaksi ja vähemmän rengasta kuluttavaksi tuolla omalla Busa-kuski-ajotyylini -kombolla.




Edited By toimeve on 1403178831

Kirjoittaja toimeve » 14 Huhti 2014, 23:52

...laitan kohta rengastarjousta busanisteille Pirellin ja Metzelerin renkaista...neuvottelut ehdoista kesken meille (Huolto-Kaksikko, Jämsä) pääosin tavaraa toimittavan tahon kanssa. Näillä näkymin loppuviikosta laitan tarkempaa infoa tuonne "Pörssifoorumi - Yritysten ilmoitukset" -osioon. Nyt siellä mm. Schuberthin C3 ja muitaki kypäriä muuttorysäyksessä, myös uudet Pro -mallit sopivasti, kannattaa kysyä!

Kirjoittaja bussikuski » 21 Loka 2013, 09:06

Pirelli Angel ST toimii hienosti Busan alla.

Kirjoittaja Jukkis » 21 Syys 2013, 09:14

Laittovat kutosen huollossa Metzelerer sportec m5 (180¤)
taakse, eli tämä tarkoittanee että kemulla ajetaan myös ensikesänä ku parempiakaan oo... :kippis:




Edited By Jukkis on 1379744442

Kirjoittaja toimeve » 04 Elo 2013, 14:50

toimeve kirjoitti:
tilt kirjoitti:Ensiviikolla laitan alle Bridgestone S20 kumit, joten kokemusta ei vielä ole; olen vain uskonut median kehuihin.
...kyllä tuntuu hyvältä...tosin mulla nyt vasta takanen alla, koska laitettaessa ei maahantuojalla ollu eturengasta. Pitänee kävästä kysäsemässä, että joko paikalliseen on sellainen tullut.

Mutta siis erinomasen hyvän tuntunen rengas, toimii radalla, normiajossa, ja etenki sateella tuntuu hyvältä, tunnokkaalta. Kestävyyestä en vieä tiiä, nyt tuota kulumaa kun kattoo, niin ehkä vähän lyhempi-ikänen kuin PilotRoad2 on...saas nähä.
...ja olihan se lyhytikäsempi ku nuo Misukan PR2 ja PR3: S20 takarengas kesti rapiat 8000 km
- kolme ratapäivää (keskiryhmä, omaa kovaa!)
- yksi lentokenttäajo (3 vetoa)
- tourinkia yksi päällä tietysti muut kilometrit

Huomiot:
- radalla erinomasen hyvä omiin tarkotuksiin/vauhtiin
- pito märällä tiellä ja sateella erinomanen, eli ei tarvinnu ohituksissakhan mietiskellä että kui käy vaikka reilusti ohittelikin
- pehmeän tuntuinen, tunnokas (liiankin?)
- pinnasta läpi, eli kuluminen "kankaille" meni lopussa nopsasti, eli 250 km matkalla tuli näkösille. Ennen ko. stinttiä ei tullu ees mielhen, että noin voi kävästä :laugh:


Kokonaisuutena suosittelen! Ja taian laitattaa toisen satsin samanlaisia...

Kirjoittaja tilt » 01 Elo 2013, 12:45

jbusa kirjoitti:
Kovaa on menty; videossa näkyvän otsikon mukaan ajettu jo tulevaisuudessa... :p
Itse menin parhaimmillaan 1:55, mutta kovemmilla kiihdytyksillä suorilla saisi varmaan helposti 10s pois. Eli aika rauhassa ajelin.

Enpä ollut tota pvm-typoa huomannutkaan :-)

Ylös