Jousituksen säädöt?

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :;): :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :tyhmamina: :baaa: :bike: :blues: :pomppu: :bowdown: :thumbup:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: Jousituksen säädöt?

Kirjoittaja Titaani » 06 Elo 2008, 16:14

Busan etujousien esijännitys saa olla jo yli 60kg kuskilla täysillä, eli aivan liian pehmeet vieterit ja varsinkin meillä 100kg busanisteilla. Ei saa säädettyä uppoumaa sopivaksi, vaan makaa liian alhaalla kuskilla ja ilman(ei riittävästi sisäänjoustoa jäljellä). Jäykemmät jouset auttaa, jotta pääsee säätöalueelle.

Edellytys kunnollliselle etupään toiminnnalle on, että ensin pitää saada uppoumat oikeiksi ja sen jälkeen hakea iskarin säädöillä sopivat vaimennukset kulloiseenkin käyttöön.

Jos stefanvaihtoa suunnittelet, jousien päivitys Öhlins, HyperPro tai vast. jäykempi vaihtoehto, tietenkin samalla oikea öljy sisään.

Kirjoittaja toimeve » 05 Elo 2008, 12:48

Löyty tämmönen vanha ketju, kun nyt olen askaroinu noitten jousitusten säätöjen kans ennen tuota Norjan reissua (kaks päällä ja matkatavaroita liki 30kg...eli paukku suositeltu max kuorma pyörälle jonku verran yli :oho: ).

No, takapään esijännityksen vejin kohtuu tiukalle, elikkäs ajotuntuma kaks päällä mukava myös möykkysillä teillä. Yksin ajaessa pittää nyt pehmentää kun potkii jonnin verran takasin - ja keulii meleko heleposti :omituinen: palautusta kiristin pari napsahusta, jotka palautin yksin ajhon, mutta pitänee löysätä vielä hieman enemmän, testaan/sääjän iltasella normiajossa tuon ittelleni mukavantuntuseksi. Muita säätöjä en taakse teheny.

Etupään esijännityksen kiristin siten, että kolme rengasta näky...putken alapäästä sishänmenot 8 napsahusta auki ja yläpäästä ulosjoustot kaksi napsua auki (siis kun väännät myötäpäivhän täysin kiini niin siitä laskettuna kaksi napsahusta auki). Toimi minusta hienosti reilulla kuormalla kaksi päällä tosi jouhevasti myös möykkyteillä, joita Norjassa riitti kun pikkuteitä päästelimmä!

Ilmanpainhet lisäksi pikkasen päälle kolmessa.

Mutta mitenkäs nuo toimi yksin ajaessa reissun jälkhen?
- takapää "potki" takasin kuten jo mainittin
- etupää noilla säävöillä löi jonku verran käsille töyssyissä, mutta oli tosi tunnokas ja kevyt kääntää ympyröissä (kiertoliittymissä) ja mutkissa, tykkäsin

Sääjin etupään perussäätöihin ja eilisiltasen muutaman kymmenen kilometrin ajon jälkhen sääjän tännään takasin tiukemmaksi; yksinkertasesti aliohjas niin paljon ja oli tosi raskhan tuntonen muutenki...ainaki itte tykkään enemmän kevyestä keulasta käännellä, varsinki kun en nyt limiitillä aja radalla, jolloin kevyestä keulasta vois tulla toisenlaisia ongelmia.

Takapäätä sääjän tännään takasin löysemmäksi (vaikka keuliminen tuntuki hetken mukavalta kun sitä ei aikasemmin ollu tuo pyörä teheny noin herkästi), mutta jätän silti tiukemmalle kuin nuo perussääjöt...johtuu osin tietysti myös omasta 100kg painosta ajokamphet päällä. Painhet tiputin jo eilen takasin 2,9 killoon.

Noilla ulos- ja sishänjoustojen napsahuksilla myös normiajossa tuntuu olevan merkitystä, ja nyt kun noita on vähän käpistelly, niin seuraavalla ratasessiolla varmasti tullee sääjettyä paikanpäällä ja testailtua ittelle mukavimmat ja sopivimmat muutamien kierrosten aikana.

Suosittelen koittamhan. Valtava ero pehmiällä ja vähän tiukemmalla pyörällä joustojen puolesta ajella. Itteasiassa isompi kuin uskalsin ees oottaa.

edit: ja etupään jarrutustuntuma kovemmalla jousituksella tuntu ittestäni paaaaaljon mukavammalta ja tunnokhammalta kuin perussääjöillä (jotka mielestäni vähän liian löysät, tietysti voi johtua myös etuputkien öljyistä joita en ole vaihtanu kun ei ole vuotanukhan stefat yms yms...se on ens talven juttu huollattaa net)




Edited By toimeve on 1217939391

Kirjoittaja 116-1126624259 » 22 Heinä 2006, 12:50

Pitääpä kokeilla itsekkin noita säätöjä. Outoa vaan tuo peräpään löysentäminen kun itse vaistomaisesti aiemmin kiristin sitä,tai siis vaan puristusta lisäsin :shocked: Etupään säädöt on aika lähellä tuota jo ollutkin, mut päivitetään nekin nyt ohjeen mukaiseks tarkasti

Kirjoittaja Quadron » 30 Touko 2006, 08:30

Tälläiselle satakiloiselle ainakin tuntui tuo etupään kiristäminen paljon mukavammalta normaaliajossa, ennen niias aika syvään jo tavallisessa jarruttelussa, nyt hieman jäykempi.

Pikasäätäessäni en esijännityksen rinkuloita siirrellyt kun ovat syvällä korokepalan takia, naksuttelin vain ruuvarilla ohimennen nuo muut säädöt eteen. Persiön annoin olla ennallaan kun tuo meillä asuva nainen tunkee usein kyytiin.

Kirjoittaja Jone » 22 Touko 2006, 11:45

Glycoli kirjoitti:Jep!

Tuli toissapäivänä askarreltua itellekin artikkelin säädöt jousituksiin. Ei oo valittamista. Takapää tuntu aluks melko pehmoselta, mut en oo huomannu et haittais yhtään. Pitoa tuntuu olevan hyvin!

Onko kellään kokemuksia miten em. säädöt toimii kaks-päällä? Vaikuttais äkkiseltään aika löysältä toi takajousen asetus siihen hommaan. Vois sitäpaitsi toi takajousen esijännityksen säätäminen olla vähän vaivattomammaksi tehty!! Ei kiinnosta ihan viikottain ruuvailla sitä. :thumbdown:

Rata-ajo säätö on kyseessä. Liian pehmeä touringiin kuormattuna. Radalla varmaankin lähellä optimaalista.
Touringiin olen käyttänyt vakiosäätöä + stiff-säätöä keulaan - kestää stefatkin luullakseni paremmin, kun ei pohjaa niin helposti.




Edited By Jone on 1148290576

Kirjoittaja 71-1146210115 » 21 Touko 2006, 23:57

Jep!

Tuli toissapäivänä askarreltua itellekin artikkelin säädöt jousituksiin. Ei oo valittamista. Takapää tuntu aluks melko pehmoselta, mut en oo huomannu et haittais yhtään. Pitoa tuntuu olevan hyvin!

Onko kellään kokemuksia miten em. säädöt toimii kaks-päällä? Vaikuttais äkkiseltään aika löysältä toi takajousen asetus siihen hommaan. Vois sitäpaitsi toi takajousen esijännityksen säätäminen olla vähän vaivattomammaksi tehty!! Ei kiinnosta ihan viikottain ruuvailla sitä. :thumbdown:

Kirjoittaja 76-1139058759 » 14 Touko 2006, 10:11

MGa kirjoitti:Hehe Lerssi eiköhän kaikilla toi vakio setuppi oo jo vakiona :D
Niin suomensin sen vakion. :wtf:

Kirjoittaja Sepe » 14 Touko 2006, 00:02

MGa kirjoitti:Hehe Lerssi eiköhän kaikilla toi vakio setuppi oo jo vakiona :D
Mut jos siihen haluaa palata harha-askelien jälkeen. :D

Kirjoittaja MGa » 13 Touko 2006, 23:55

Hehe Lerssi eiköhän kaikilla toi vakio setuppi oo jo vakiona :D

Kirjoittaja MGa » 13 Touko 2006, 23:53

Elikkä noi setupit on rata-ajoa varten yhdelle henkilölle(luonnollisesti), painosta ei puhuta..
Rangaspaineet ovat laittaneet taakse 38psi ja eteen 34psi.

PB setuppi:

Takana:
Esijännitys: 6mm kierrettä näkyvissä jousen ylhäältä lukitukseen
Palautus: 15naksahdusta täysin sisäänkierretystä aukipäin
Puristus: 17naksahdusta täysin sisäänkierretystä aukipäin

Edessä:
Esijännitys: 2 rinkulaa näkyvissä
Palautus: 2naksahdusta täysin sisäänkierretystä aukipäin
Puristus: 5naksahdusta täysin sisäänkierretystä aukipäin

Jos joku huomee virheitä niin kertokaa... :p

Kirjoittaja 76-1139058759 » 13 Touko 2006, 23:35

No perskeles minäpä kokeilen pikku hiivassa!

Vakio takapää:
-Jousen kireys: 12 mm kierrettä näkyvissä lukitusrenkaan yläpuolella
- Paluu: kiinni ja 9 cliksua auki
- Puristus: sama
ps: Oikeanpuolen jalkatappihässäkän irroittaminen helpottaa tuskaa.

Vakio etupää:
- Jousen kireys: 6 rengasta näkyviin.
- paluu: (etuiskarin yläpäässä) kiinni ja 6 cliksua auki.
- puristus: (etuiskarin alapäässä) kiinni ja 8 cliksua auki.




Edited By Lerssi on 1147553328

Kirjoittaja MGa » 13 Touko 2006, 12:40

Hehe noi säädöthän lukee tossa boksissa ei se teksti oo niin tarkkaa...
Kun noi käyttää tommosii "britti termejä" kuten tossa kuvassa mis on busan jalkatappi vihjaavat et ei oo ollenkaa vaikee saada sitä maahan..
Heti kun ehdin ni voin noi tärkeimmät kääntää :D

Kirjoittaja BussiJussi » 13 Touko 2006, 12:28

ksthb kirjoitti:Hmm.. joku näppärä kun pistäs noi vielä suomeksi,niin avautuis monelle muullekkin. Hmm.. Lontoo taipuuu paikoitellen huonosti mulle ja ehkäpä parille muullekkin :arskat:
TODELLA hyvin sanottu siellä takarivissä!!

:p :p

Kirjoittaja 107-1089231881 » 13 Touko 2006, 11:46

Hmm.. joku näppärä kun pistäs noi vielä suomeksi,niin avautuis monelle muullekkin. Hmm.. Lontoo taipuuu paikoitellen huonosti mulle ja ehkäpä parille muullekkin :arskat:

Kirjoittaja MGa » 13 Touko 2006, 00:36

Mäkin heitin noi performance biken setit ja kivasti toimii mutkissa, varsinkin kun noi rengaspaineetkin tiputtaa...

Ylös