nakutus/säklätys - Ketju vai venat?

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :;): :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :tyhmamina: :baaa: :bike: :blues: :pomppu: :bowdown: :thumbup:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: nakutus/säklätys - Ketju vai venat?

Kirjoittaja 116-1372661458 » 24 Heinä 2013, 18:43

:D

Kirjoittaja toimeve » 24 Heinä 2013, 00:38

...minun Busasta (siis nuo Heksan laittamat kuvat).

Juuri tännään tallilla juttelin mestarille, että meikäläinen on lopettanu tarkemman kuuntelun jo vuosia sitten; moottorit, apulaitteet yms pitävät kuitenki aina ääntä (mekaanisia kun ovat), toiset on paremmin eristettyjä tai joku muu tekijä tekkee niistä ehkä hiljasemman kuin joku toinen.

Tosin olen itte niin tumpelo näitten kans, että vaikka jottain kuuluiski, niin enpä mithän alakais tekemhän. Itte siis ainakhan.

Ja tuo kuvatus tuosta 121 tkm ajetusta nokkaketjusta aiheutti silloin keskustelua:

a) onpa se vaan sinkunu kun vertaa tuohon viereishen, tais olla n. 20 tkm ajethun

b) onpa se vaan toiminu kun kuski ei ole mithän huomannu

Mutta tietysti vaihettiin se, ja paljon muuta, kun koko kone oli auki ja päätin, että ajan tällä seuraavatki yli 100 tkm. Hyvässä vauhissa mennään, nyt mittarissa rapiat 145 tkm ja lissää tullee koko ajan (huominen ja torstai, niin matkaa ja mutkaa n. 600km sekä siihen vielä päivä Kemoraa ympäri, wuhuuuu!), joten ennustamani yli 150 tkm tämän kauen jälkhen on meleko varmaa, ja kolmen-neljän vuojen päästä sitten pääshän kuvvaamhan matkamittarista 200.000 km rajapyykkiä.

Ajamista vartenhan nämä on tehty. Jätän itte kuuntelun ja analysoinnin muille (ja sen kyllä huomaa, varmasti sielä moni aattelee :laugh: )




Edited By toimeve on 1374615567

Kirjoittaja Heksa » 23 Heinä 2013, 22:47

on se sit vaihtokunnossa
poks tuolla kuva "noin uudesta" ja 120tkm ajetusta
kuva tästä topikista

Kirjoittaja 116-1372661458 » 23 Heinä 2013, 22:08

83tkm ajettu

Otin ekä sen 12mm pultin pois ja sieltä tuli ne jouet ja tappi jonossa ulos, sitten öljynpaineletku ja lopuksi 2 kiinnitys pulttia. Ei siinä ollu yhtään enää varaa kiristyä. runkkasin sitä mötikkää kädessä parin tupakan verran ja pukkasin känteisessä järjestyksessä takasin.. :arskat:

Kirjoittaja Heksa » 23 Heinä 2013, 22:03

paljonko ajettu?
miten irroitit kiristimen?
eka se mutteri jossa tappi ja jousi... ja sitte koko möltti käteen? vai
pelkästään koko hässäkkä irti?
jos jälkimmäinen menee kiristin tietenkin kaikki ulos
Ketju on yleensä vaihtokuntoinen noin 100tkm ...
jos ei kiristy tarpeeksi: epäilen ettei pelkkä ketju riitä
pitää vaihtaa myös laahaimet,joka tarkoittaa et kansi pitää käyttää irti

Kirjoittaja 116-1372661458 » 23 Heinä 2013, 21:49

Käytin tuon kiristimen irti. Öljynpaineellinen kiristin. Säätö ihan tapissa... Pitäiskö vaihdattaa se ketju vai painella vaan menemään?? Kiristimessähän tuskin vikaa jos siinä ei enää vaan ole varaa kiriä?

Kirjoittaja jarim » 06 Heinä 2013, 01:41

Irrallaan pyörittelin ilman tulppia kampuran päästä, sormin kireälle ja 1/4 taakse ja kiristys siihen. Kylmänä rallattelee ja joskus moottorijarrulla huomaa saman. Ehkä hitusen vois kireämmällä olla vaan menee näinkin. :)

Kirjoittaja Joke » 05 Heinä 2013, 20:17

jarim kirjoitti:Ite nykyää mieluummin pidän vähä löysällä ku liika kireällä tuota kiristintä, syö nuo ohjaimet vaan kun liika kireellä. Ja lämmetessäänhän tuo ketju vähän kiristyy joka tapauksessa kun alumiini laajenee rautaa enemmän.

Miten säädät manuaalisen kiristimen? Ohjeen mukaan konetta pyöritetään eteenpäin ja kun tapaa ketjuun otetaan 1/4 taaksepäin. Itse en alkanut purkamaan ilmanputsaria ja tulppia pois, vaan asennuksen jälkeen kiristin sormilla, niin paljon kuin meni ja laitoin koneen käyntiin. Ketju rallatti mekoisesti, joten koneen käydessä kiristin sormilla lisää ja sehän pyöri ihan helposti vielä pari kierrosta ja rallatus hävisi. Siitä sitten pakitin sen 1/4 kierrosta. Lieneekö kireys kohdallaan?
:shocked:

Kirjoittaja 116-1372661458 » 04 Heinä 2013, 21:40

kylläpä kyllä, mutta kun en osaa paikantaa sitä ääntä, että onko venat vai ketju... Miten erilainen niissä on ääni? saako sen ketjun ja kiristimen näkösälle ilman suuria purkuja ja onko se ketjun kiristäminen kirurgiaa vai raskastyöstöä :bike: harvemmin on tarvinnu sisuskaluihin asti poiketa..

Kirjoittaja jarim » 04 Heinä 2013, 20:28

Ite nykyää mieluummin pidän vähä löysällä ku liika kireällä tuota kiristintä, syö nuo ohjaimet vaan kun liika kireellä. Ja lämmetessäänhän tuo ketju vähän kiristyy joka tapauksessa kun alumiini laajenee rautaa enemmän.

Kirjoittaja jamonaattori » 04 Heinä 2013, 20:16

Onkos sulla manuaalinen ketjunkiristin?Mulla on ja joku vuosi sitten teki samaa oiretta,pikkusen ku kiristi ni hävis säklätykset tai pikemmin ääni oli semmosta ketjun rallatusta.

Kirjoittaja Bärräbete » 04 Heinä 2013, 12:24

Kytkin se sillä naputtaa

Kirjoittaja minizz66 » 04 Heinä 2013, 10:01

Mulla rupee kuuluu ihan samaa pientä (ketjun?) naputusta jos joutuu kuumalla kelillä seisoo kauan ruuhkassa..kilsoja se 50tkm



Edited By minizz66 on 1372921331

Kirjoittaja martti » 04 Heinä 2013, 09:44

Miulla aikanaan ainakin gen1 alko kuumilla ilmoilla hiljaa ajellessa hiukka säksättämään kun lämmöt nousi flektin käynnistymisen rajoille

Kirjoittaja jarim » 04 Heinä 2013, 09:08

Tai pakosarja vuotaa hieman?

Ylös