nokkaketjusta ja laahaimista - rallattaa

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :;): :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :tyhmamina: :baaa: :bike: :blues: :pomppu: :bowdown: :thumbup:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: nokkaketjusta ja laahaimista - rallattaa

Kirjoittaja Titaani » 23 Marras 2015, 21:26

Kun pannat on reilusti löyhdytetty läppärungoista, niin vähän parempi ote ja nytkäytät niitä eteenpäin niin lähtee irti. Ne kumit on sulla hieman kovettunut, niin tuntuu olevan tiukat.

Kirjoittaja jesse55 » 23 Marras 2015, 20:53

Noniin tämäkin vähän etenee, venakopan kansi pois kamalan taistelun saattelemana.. prkl!! ei lähtenyt kaasuttimet irti vaikka kuinka hölläs kaikki pannat... joutu venakopan alta taiteileen nokkaketjun ylälaahaimen pultit auki, et mahtu tulemaan. Kädet verillä nuoleen haavoja saunaan... Miks kaikki täytyy tehdä niin saatanan ahtaaks. En ehtinyt vielä sen enempää zoomaileen, mut eikös se pultti tarvi ottaa siittä nokkaketjun välistä pois? Kyllä tämäkin homma tekis mieli luovuttaa jollekkin alkaa vaan vituttaan kun ei ehdi tekeen...

Kirjoittaja snuggles » 16 Syys 2015, 14:37

jesse55 kirjoitti:Mitä olette laittaneet venakopan tiivisteeseen ja muihin kumitiivisteisiin?
Jos tiivari näyttää hyvältä niin ei välttämättä mitään, mutta jos laitettu niin vain päätyjen puolikuihin

Kirjoittaja jarim » 15 Syys 2015, 21:22

Jep, koneen etupuolen laahaimen osalta näin on, sitä ei kone paikoillaan pääse vaihtamaan. Eli tuosta: http://www.ronayers.com/oempart....m-chain tuo osanumero 2. Kannesta: http://www.ronayers.com/oempart....er-head tuo pultti 24 pitää saada irti, ahdasta on kannen ja rungon välissä vaan kyllä sen tosi lyhyeksi katkaistulla kuusiokulma-avaimella saa avattua. Muuta ihmeellistä siinä ei juuri ole, osat irti ja uudet paikoilleen. Ja kunhan nokat saa sattumaan oikeille hampaille. :)

Kirjoittaja jesse55 » 15 Syys 2015, 20:43

Mitä olette laittaneet venakopan tiivisteeseen ja muihin kumitiivisteisiin? Meillä voisi töissä olla rocolin tiivisterasvaa tuollaista
https://www.rocol.com/products/sapphire-potable-water-bearing-grease
Käytetään ainakin hyde ja vesi sylkkyjen tiivareissa.
Venttiilivälykset ajattelin kans tarkistaa kun koppa on pois.
Kai mää noi koitan räpeltää tuolla kallioluolassa, kiitos kuitenkin jarim.
RM heinolla sanoivat että laahaimien niveltapit menevät johonkin kannen väliin, et sen takia tarvii pilkkoa.




Edited By jesse55 on 1442339242

Kirjoittaja jarim » 15 Syys 2015, 20:14

Ketjun, kiristimen laahaimen ja ylälaahaimen saa kone paikoillaan vaihdettua. Tuo vaikka tänne jos ei lähempää löydy. :)

Kirjoittaja jesse55 » 15 Syys 2015, 20:05

Siittä että kiristin tapissa/en tiedä miten on rääkätty edellisen omistajan toimesta. Ainakin radalla oli käyty takarenkaasta päätellen ja muutenkin ilmeisesti revitty kun vetopakan kumit sököt. RM-heinolla oltiin ainakin sitä mieltä, että pelkkä ketju ja kiristin yleensä riittää. Ihmettelen kyllä että miks ehjä kiristin pitää vaihtaa.. eikö pelkkä jousi riitä.



Edited By jesse55 on 1442336811

Kirjoittaja Jone » 15 Syys 2015, 14:33

Hei, mistä päättelet, että ketju ja laahaimet pitää vaihtaa? Rallatteleehan nuo aina vähän, varsinkin kylmänä. Vähänhän sulla on kilsoja takana tuossa pyörässä, jos 45tkm.

Mulla on toisena pyöränä 80tkm ajettu GSXR 1100 -90 eikä siinäkään ole tarvinnut vielä mitään tehdä, vaikka noissa vanhoissa on nokkaketjuna ns. pyöränketju.

Kirjoittaja jesse55 » 15 Syys 2015, 06:24

Juu jos näin on, niin ne laahaimet onkin ihan hyvät. Ellei täältä löydy jotakuta jolla on paikka ja innostusta tehdä. RM Heino laannutti innostuksen kun ilmoitti hinnaksi 1400e



Edited By jesse55 on 1442287545

Kirjoittaja jarim » 14 Syys 2015, 23:00

KFM Motorraeder

Kirjoittaja Heksa » 14 Syys 2015, 21:09

jesse55 kirjoitti:Nyt on venakoppa pois ja vkl pääsee ketjun kimppuun ja ventiilivälyksiä mittaileen. Mitäs porukka on laittanut uuteen vekopantiivisteeseen vai raakana vain paikkaan? Kiristin oli moitteettomassa kunnossa, kilometrejä 45-tonnia. Toivottavasti venat menee vain tarkistuksella. Onko suositella jotain ulkolaista puljua mistä sais varaosat vähän edullisemmin, kun mp-osat.fi tai marmoritiski/storm. Tarve olisi siis

-nokkaketju
-mahdollisesti laahaimet
-kiristimen tiiviste
-venakopan tiiviste/tulppien tiivisteet
-mahdolliset shimmit
jos vaihdat molemmat "pitkät laahaimet" tarvit myös kannentiivisteenkin
ja jos otat kannen irti joudut myös ottaan koko moottorin irti rungosta

Kirjoittaja jesse55 » 14 Syys 2015, 19:35

Nyt on venakoppa pois ja vkl pääsee ketjun kimppuun ja ventiilivälyksiä mittaileen. Mitäs porukka on laittanut uuteen vekopantiivisteeseen vai raakana vain paikkaan? Kiristin oli moitteettomassa kunnossa, kilometrejä 45-tonnia. Toivottavasti venat menee vain tarkistuksella. Onko suositella jotain ulkolaista puljua mistä sais varaosat vähän edullisemmin, kun mp-osat.fi tai marmoritiski/storm. Tarve olisi siis

-nokkaketju
-mahdollisesti laahaimet
-kiristimen tiiviste
-venakopan tiiviste/tulppien tiivisteet
-mahdolliset shimmit

Kirjoittaja Hayapari » 15 Heinä 2013, 18:42

Samoja ääniä kuin keskustelun aloittaja, minäkin ihmettelen. Naksuttaa, rallattaa erityisesti tyhjäkäynnilla ja alle kahden tuhannen kierroksilla mekaaniset äänet ovat mielestäni poikkeavan kovia. Otin nokkkaketjun kiristimen irti enkä havainnut siinä mitään poikkeavaa. Laitoin takaisin kiinni ja sama rallatus jatkui.

Busa on mallia 03 ja n. 67 000km ajettu. Venttiilien välyksissä ei ole ollut tähän mennessä säätämisen tarvetta.
Voi vika olla myös omassa päässä, sillä lomalla tuli ajeltua 2-viikkoa vuokrapyörällä (Triumph Tiger 800), jossa oli todella hiljaiset mekaaniset äänet. Voimansiirto kyllä inisi tietyillä nopeuksilla.

Sattuisiko Helsingissä (Lauttasaaressa) olemaan joku toinen Busan omistava, jotta voisi verrata ääniä ennen kuin ryhtyy isompiin hommiin.

Talvella on kyllä aikaa huoltohommia tehdä, mutta nyt mielellään ajelisi, mutta ei viitsisi kuitenkaan moottorille aiheuttaa isompaa tuhoa.

Tuli kokeiltua vuokrapyörän jälkeen, että busa kyllä kiihtyy ja kulkee ongelmitta. Mekaaniset äänet vain huolettaa.

Kirjoittaja alpine » 24 Kesä 2013, 22:43

nyt on uus kiristäjäkin ja siinä se rallattelee kylmänä 2000 rpm kohdilla aika ikävästi.. tiiä sit mikä mättää.. yhen nasauksen manuaalisesti kiristää lisää niin loppuu, mut pelottaa et menee sitte liian tiukalle.

Kirjoittaja finvalp » 17 Kesä 2013, 09:06

Miten tämä turina päättyi ?

Ylös