Nykiminen nyppii - yoshimura ems cube ? - Auttaisiko tähän #"¤#"¤ nykimiseen...

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :;): :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :tyhmamina: :baaa: :bike: :blues: :pomppu: :bowdown: :thumbup:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: Nykiminen nyppii - yoshimura ems cube ? - Auttaisiko tähän #"¤#"¤ nykimiseen...

Kirjoittaja PetriK » 13 Touko 2006, 20:35

Ei nyi enään - jatkuu, osa 2...

Kaasareiden synkkauksesta tehtiin noin 1500km sitten ja alkoi taas tuntua nykimistä. Ilmanputsari pois ja synkkamaan vaan, mutta yllätys yllätys. Kaasarit täynnä pientä hienoa pölyä !!! Ei siinä mitään, carb cleaner suihkupulloa auttaa - mutta eihän tuo voi olla pyörän ominaisuus että kaasareihin tulee pölyä...

Tutkimisen jälkeen kävi selväksi että ilmanputsari vuotaa liitoskohdasta jolla yläpuoli ja alapuoli on liitetty yhteen. Kyseessä on K5 joten kyseessä on hyvinkin valmistusvirhe. Teippiä ympärille ja vuoto loppuu, mutta suosittelen muitakin busanisteja tarkistamaan ilmanputsarin liitoksen tiiviyden. Testaus käy ihan puhaltamalla saumaan, jos ilmaa menee lävitse niin silloin vuotaa... takuuseenhan tuo menisi, mutta ei enään kannata kun tuli jo korjattua teippaamalla sauma ulkopuolelta.

Toinen asia joka koko prosessissa selvisi on se että puolien saama volttimäärä heittelee jopa yli voltin verran alaspäin. Puolille tuleva käyttöjännite tulee virtalukon kautta ja kun käyttövirta on noin 6A (12v/1.9Ohm) niin ei ihmekään ettei ohuiden johtojen kautta virtaa riitä. Ajattelin vetää ison kondensaattorin tasaamaan tarvittavia virtapiikkejä suoraan runkoon, toinen vaihtoehto olisi kytkentä suoraan akkuun releen kautta. Varsinkin turbokavereilla kipinän voima kannattaa varmistaa miettimällä tuo kytkentä uudestaan.

Kolmas asia joka selvisi synkatessa on että nuo Storm Motorsin myymät neljän mittarin sarjat näyttävät noin 2mmgh eroa eri mittareiden välillä. Koska niitä ei voi säätää kohdalleen oikea tapa synkata niillä on seuraava:
1) Synkataan normaalisti ohjeiden mukaisesti,
2) Katsotaan lopuksi yhdellä mittarilla että kaikkien vakuumi on sama, hienosäätö yhden mittarin avulla.

------------------------------------------------------

Alla kysymyslista jonka mukaan itse selvittelin asiaa tässä prosessissa, toivottavasti on apua jos joku muukin sattuu samanlaiseen prosessiin ...


Oireet:
- Nykii 3-5krpm
- Ei nyi <2krpm
- Ei nyi yli 5krpm
- Ei ongelmia käynnistettäessä
Muuta huomattavaa:
- Tarvittiin uusi synkkauskerta 1000km jälkeen kun nykiminen alkoi uudestaan. Huomattu että kaasarin kurkut pölyiset ja likaiset ? ->> Ilmanputsarin sauma vuotaa kurkkuihin suodattimen jälkeisestä osasta !!!


Kolme vaihtoehtoa:

1. Sytytys
-> Volttimäärä vaihtelee liikaa ?
-> Joku puola rikki -> Puolat mitattu, jännite vaihtelee 0...-1v, lisäjännite ei auta
-> Joku tulppa rikki -> Tulpat tarkistettu silmämääräisesti, näyttävät ok

2. Polttoaineensyöttö
-> Polttoaineregulaattori ei toimi kunnolla ?
-> Volttimäärä vaihtelee liikaa -> Testattu, 13.5v aika tasaisesti, ei ole ongelma
-> polttoainepumppu toimii epäsäännöllisesti -> Pitäisi vaikuttaa myös isoilla kierroksilla. EI ole ongelma

3. Vacuum leak
-> Primary vacuum problem, kasattaessa huomattu että ilmanputsarikotelo vuotaa saumasta !!!
-> Secondary vacuum problem, testattu vakuumipiirit ei ongelmaa

Työvaiheet testausta varten
Jäähtyessä:

- Disconnect ecu for 30mins for reset
-> Aloitetaan ottamalla ECU liittimet irti. Tehty, ei vaikutusta.

- TPS working properly, wires OK ?
-> Mitataan jännitteen käyttäytyminen lineaarisesti koko alueella ? Ei tehty, toimi PCIIIr ei ole ongelma
-> Asetettu service toolin avulla -C00 asentoon

- All sensor resistanses ?
-> Mitataan ecun päästä, ei tehty

- Bad plugs in regulator or elsewhere in the harness ?
-> Mitataan kaikki ? Löydetty että puolien jännite vaihtelee +-1v, liikaa !!!

- Air in cooling system ?
-> Luetaan manuaalista miten täyttö pitää tehdä ?, ei tehty

Kylmänä:

- Puolien resistanssit ja ECU liitynnät
-> Mitataan, jännite vaihtelee 1v, ei tasoita käyntiä jos kytketään akkuun

- spark plug gap ?
-> Irti, katselmointi ja mittaus ?
-> Tehty 0.7mm, näyttävät hyvältä

- Injectors dirty / has residual ?
-> Irti, puhdistus ja asennus
-> Avattu ja katsottu silmämääräisesti, ei epäpuhtauksia

- Fuel pump dirty / has residual ?
-> Irti, puhdistus ja asennus
-> Avattu ja suodatin putsattu vähän likainen pohjasta 2600km kohdalla, ei vaikutusta

- Throttle bodies not properly seated ?
-> Tarkistettu silmämääräisesti, ei näytä ongelmalta

- Headers etc. need tightening ?
-> Kiristetään vihdoinkin kaikki pultit, ei vielä headereihin käsiksi

- yksisuuntaventtiilin toiminta ?
-> Testataan puhaltamalla ja imemällä
-> Toimii

- Engine temp sensor and intake air sensor connectors mixed ?
-> Tarkistetaan visuaalisesti, ei taida johdot riittää joten ei ongelma

Käyntiin ja lämpimänä:

- Puolien toiminta
-> LM1 indikaattorilla
-> LM1 volttien seuranta
-> Voltit seilaavat liikaa +-1v, täytyy tasata. Vedetty johto harmaiden liitoksesta käyttöjännitteen alkukohtaan, tasasi hieman mutta tarvitaan joko kondensaattori runkoon tai rele akulle.

- Idle vacuum 10-14hgmm ?
-> Mitataan
-> ON noin 10, synkattu uudestaan
-> Synkkamittarit eivät itse ole synkassa, synkkamittareilla ensin esiasetus 4 mittarilla, sitten lopullinen asetus yhdellä mittarilla

- Idle meters not in sync ?
-> Asetettiin ensin neljällä mittarilla ja sitten imuletkut ristiin
-> mittarit ei ole ihan synkassa, +-2hgmm erot

- Battery voltage / regulator working correctly ?
-> LM1 Mittari kiinni
-> Battery voltage ok
-> Regulator voltage ok
-> Fuel pump relay voltage fluctuating

- Key sensor voltages ?
-> Ei tehty

- Oil lines positive pressure to intake ?
-> Ei varmaankaan, kokeillaan sormella tyhjäkäynnillä ?
-> Oil lines ok

- Injektor balance test
-> Testattu: Injektorit vuorollaan irti, ei isoa eroa tyhjäkäynnissä pyttyjen välillä

- Ignition coil balance test
-> Testattu: Kukin vuorollaan irti, ei isoa eroa tyhjäkäynnissä pyttyjen välillä




Edited By PetriK on 1147542492

Kirjoittaja PetriK » 25 Huhti 2006, 09:09

Huomasitko, että oliko iridiumeista mitään taikaa? Muuttuko mittausarvot mitenkään? Entä nykiminen?


Luulisin että kaasareiden synkronoinnilla oli tähän nykimiseen isompi vaikutus. En ole mitannut uudestaan kun siinä on sellainen parin tunnin rupeama kun irroittaa katteet ja vaihtaa lambdan yms... jossain vaiheessa sitten. Mulla kun on catit paikallaan niin ei voi luottaa putken päästä saatavaan dataan - jos catit on poissa niin mittaaminen on puolet helpompaa kun voi käyttää putken päähän asennettavaa clamppia. Tosin nyt kun on nuo peruskäyrät tiedossa niin ajattelin jossain välissä tehdä empiiristä tutkimusta siitä että miltä arvot catin jälkeen näyttävät. Kuulemma WOT:lla catista ei ole merkitystä, mutta pintakaasulla kylläkin.

Täytyy PetriK sanoa että aika perusteellisesti olet perehtynyt aiheeseen. Äläkä vielä kiittele liittimistä, odota kunnes saan tuon oman kikottimen pöriseen ja liikkeelle niin taatusti tulen kiusaamaan sinua ja laajakaistalambdaasi.


No tuo kirjoitettuhan on pitkälti teoriaa ja arvauksia. Kaikesta en ole läheskään varma ja siksi jos jollain on faktoihin pohjautuvaa tietoa niin mielelläni asioista juttelisin. Laitetaan vaan -Artsi- sun kikotinta perussäätöihin kunhan se ruuvikasa lattialta on löytänyt paikkansa. Mä voin ajella mielelläni sinnepäin kun näyttää testiolosuhteet olevan sielläpäin enemmän otolliset. Kaikki tarvittavat peruskamat kulkee mukana tankkilaukussa.




Edited By PetriK on 1145945434

Kirjoittaja -Artsi- » 24 Huhti 2006, 22:12

Täytyy PetriK sanoa että aika perusteellisesti olet perehtynyt aiheeseen. :respekt: Äläkä vielä kiittele liittimistä, odota kunnes saan tuon oman kikottimen pöriseen ja liikkeelle niin taatusti tulen kiusaamaan sinua ja laajakaistalambdaasi. :D

Kirjoittaja Jone » 24 Huhti 2006, 20:48

Huomasitko, että oliko iridiumeista mitään taikaa? Muuttuko mittausarvot mitenkään? Entä nykiminen?



Edited By Jone on 1145900952

Kirjoittaja PetriK » 24 Huhti 2006, 20:05

Ei nypi nykiminen enään... kun ei nyi ... :pomppu:

Tarkempi tutustuminen dataan näytti että laajakaistalambda-anturin käyrät näyttivät että seokset pomppivat eri sylintereillä. Tämä siis tarkoitti että pytyt käyvät eri seoksilla tai että joku tulpista sytyttää satunnaisemmin. Eli vikaa siis tulpissa / sähköjärjestelmässä tai sitten kaasareiden synkronoinnissa. Tosin synkan olin tehnyt noin 500km aikaisemmin joten sitä ei ihan heti uskoisi syyksi - mutta tällöin en synkatessa huolimattomuuttani irrottanut MAPpia (tuli luettua manuaali kunnolla vasta myöhemmin)... joten ei muuta kun hommiin.

- Iridium NKG tulpat tuli laitettua sisään, ei vanhoissa mitään vikaa päälle päin tosin näyttänyt olevan. Yksi oli vähän musta keramiikan ja metallin välistä sisältä, mutta kärjet kaikissa ihan puhtaita.
- Yosbox:lla ohjelmointi vakioeculle +5/0/0, tasoittamaan laihempien pyttyjen seosta jos kerran vikaa olisi seosten pomppimisessa.
- Läppien synkronointi manuaalin + vanhan kikan (abc)mukaisesti isommallakin kierrosnopeudella voisi siis autta.

Muistelen lukeneeni että uudemmissa malleissa pitää MAP sensorin johto irroittaa. Syyksi epäilen että että muuten keskimmäisissä pytyissä käytetään eri ennakkoa kuten manuaalissa lukee. Veikkaan myös että kun MAP sensori on irti ECU menee virhetilaan ja silloin tyhjäkäynnissä käytetään kaikilla pytyillä samaa ennakkoa. (Tämä on arvaus mutta autoista saadun kokemuksen perusteella näin arvaan ja taisi toimia.) Muutenkin synkkaohje 1150rpm:llä ainoastaan oli jotain joka ei aina ole toiminut kaikilla vehkeillä joten ei muuta kuin kokeilemaan vanhaa kikkaa:
a) Ensin perussynkronointi tyhjäkäynnillä
b) Testataan että paineet ovat samat pintakaasulla. Sain heti 2.500rpm eri lukemat, joten synkronointi tällä kierrosnopeudella tehtiin uudestaan. Tehdasuudessa mekaniikassa taitaa olla vähän väljyyttä, likainen se ei juurikaan näyttänyt olevan. (Toinen vaihtoehto on että injektoreissa on eroa niin että pytyt käyvät vähän erilailla, mutta sitä en nyt heti haluaisi uskoa.)
c) Tarkastus että 1150rpm tyhjäkäynnin vakuumit ovat suunnilleen tasan. Ja olihan ne vaikka olikin säädetty 2500rpm.

Veikkaan että jos kaasarit eivät ole synkronissa niin lambda antaa signaalia joka pumppaa seosta ylös-alas sen mukaan miten kukin pytty saa ilmaa. Eli enemmän ilmaa saavat ovat laihemmalla ja vähemmän ilmaa saavat ovat rikkaammalla. Sitten kun lambda nopeasti rikastaa niin seuraavaksi se saakin jo laihentaa. Voi mennä näin tai voi olla joku muukin syy.

Kilometrejä on tullut tämän viestiketjun aloittamisestä 950 lisää, eli mittarissa on 1300km ... ja nyt ei ole nykimistä eikä nypi enään ... ainakaan toistaiseksi ;-) Tosin voihan se olla että joku liitin oli vaan löysällä ja asia tuli samalla korjattua kun tulpat vaihdettiin ja kaasari synkattiin. No toivottavasti tästä yllä kirjoitetusta vinkistä on apua muille jos tulee vastaavaa eteen...

Alla vielä pari kuvaa siitä mitä tarkoitan tuolla lambdan hyppimisellä, ylemmässä normaali lamban "suora" toisesta pyörästä aiemmasta testistä (oli kuluneet kaasarin holkit joten kävi todella rikkaalla alakierroksilla). Alemmassa kuvassa busan hyppivä lambda violetilla. Punainen on vakuumi ja musta on RPM. Vakuumi ylemmässä pomppii kun se on kiinnitettynä suoraan kaasarin porttiin, busassa se oli vakuumidampperin vieressä VTV valven takana joten käyttäytyy rauhallisemmin.

Normaali:
Kuva

Tässä hyppii:
Kuva

... ja jos tänne saakka jaksoit lukea, niin tätä voi myös kommentoida - ettei jää pelkiksi omiksi arvauksiksi ... tai jos yleensä tällainen busan toiminnan analysointi kiinnostaa niin keskustelu auttaa aina selkeyttämään myös omia ajatuksia ?

(Edit: editoitu viestiä selkeämmäksi ja luettavammaksi)




Edited By PetriK on 1145903443

Kirjoittaja PetriK » 23 Huhti 2006, 15:58

Mittailin tänään seoksen pintakaasulla ajettaessa.

Ensimmäinen huomio oli että en huomannut että PAIR olisi missään vaiheessa puuttunut peliin. Tämä voi johtua siitä että mulla oli LM1 emuloimassa vakiolambdaa ja voi olla että jostain syystä tuo emulointi ei onnistunut. Jos joku osaisi kommenoida missä tilassa PAIR menee päälle niin se olisi kyllä mielenkiintoista kuulla...

Toinen mielenkiintoinen juttu on se että Suzuki näyttäisi käyttävän <2000rpm tilassa sytytystä jossa se katkoo kaikkia puolia yhtä-aikaa. Kun mennään yli 2000rpm niin silloin puolia ajetaan peräkkain.

Tyhjäkäyntiseokset olivat mielestäni jo valmiiksi vähän rikkaalla perusasetuksilla, ja niinpä Yosbox sai asetuksen -2 ja seos asettui paremmin ja käynti parani.

Ajettaessa kokeilin asetuksia -5/0/0 0/0/0 5/0/0 10/0/0

-5 on selvästi liian laihaa peruskoneelle, menee tuonne 16-17 pintaan tuo AFR
0 on ihan kohdallaan pintakaasulla tuossa 14-15 välissä
5 alkaa olemaan vähän rikkaalla pintakaasua ajatellen 12-13 välillä
10 antaa 11-12 AFR

No asetuksilla 5 ja 10 kyllä selvästi meno hieman tasoittuu pintakaasulla ajettaessa, mutta kyllä homman nimi on se että ainakin tuo oman pyörän pieni nykiminen johtuu varmaan jostain muusta kuin seoksesta.

Ehdotuksia ja ajatuksia sähköpuolen asioista jotka voisivat tähän kierrosalueeseen vaikuttaa vastaanotetaan ...

Kuva

Kiitokset -artsi-:lle tuosta lambdan liittimestä, nyt on vehje joka on kytkettävissä pyörään ilman että johtoja täytyy rikkoa.




Edited By PetriK on 1145898462

Kirjoittaja Jone » 22 Huhti 2006, 12:13

Jokatapauksessa -05 malli lambda anturi kiinni, Yoshimuran putkella, tre:llä, oma boxi säädettynä Yoshimuran laitteella toimii hyvin. Ja käy mielestäni paremmin tyhjäkäyntiä varsinkin kylmänä kuin aiempi -01 malli samoilla vireillä ilman lambda-anturia.

Toimivuudessa en ole huomannut eroja muuta kuin,että -01 malli kävi puhtaammin 2500-3000rpm:n kieppeillä. Vissiin hieman erilailla säädettyjä. Ajettavuudessa en ole havainut eroja ja kulutus suurinpiirtein sama.

Kirjoittaja jarim » 22 Huhti 2006, 10:30

En jaksa alkaa lainailemaan mitään .. mullahan on siis vuosimalli 2001 jossa ei alunperinkään ole mitään lambdoja sotkemassa toimintaa. :;):

Kirjoittaja PetriK » 22 Huhti 2006, 10:10

Jone kirjoitti:Lambda-anturin ei pitäs sotkea säätöjä, kun ei vaikuta kuin 2500rpm asti. Syy miksi kannattaa jättää paikalleen putken vaihdon yhteydessä on, että tasoittaa tyhjäkäyntiä varsinkin kylmänä. Näin ketoi Bikefoxin säätömestari Oulussa.

Olisi ihmeellistä jos Denson (Suzukin) ecu toimisi toisella tavoin kuin muut liittyen lambdan toimintaan. Perusperiaate on ainakin muissa mihin olen tutustunut seuraava:

Pintakaasulla ajettaessa Lambda antaa paluuinformaatiota seoksen oikeellisuudesta ECUn sisään (ei PC tai EMS) ohjelmoituun karttaan verrattuna. Kylmällä ilmalla se hieman rikastaa, lämpimämmällä laihentaa. Tämän perusteella määritellään vakiokerroin K jolla kerrotaan injektorin pulssinpituutta. Muistaakseni pulssinpituus määräytyy alla olevalla kaavalla.

Pulssinpituus = muut vakiot * K * RPM / TP

TP on tuossa se niin sanottu teoreettinen pulssinleveys joka saadaan katsomalla ECUn sisäisestä kartasta kierrosnopeuden ja TP:n asennon tai kierrosnopeuden ja MAP sensorin perusteella.

Muut vakiot ovat muita moottorin sensoreita, esim. lämpötilat ovat sellaisia. Lisäksi kahvasta kääntämisen nopeus muuttaa tuota muut vakiot numeroa hetkeksi ikään kuin "kiihdytyspumppuna" rikastaen seosta.

Veikkaan että myös Yoshbox vaikuttaa juuri tuohon muut vakiot kohtaan omalla taulukollaan - eli alapää kannattaa säätää mielestäni tästä syystä aina Yoshbox:lla, ja PC tai EMS ottaa käyttöön tuolla 4000+rpm alueella.

Eli jos ja kun K muuttuu Lambdan ohjaamana koko kierrosalueelle niin silloin sen toiminta vaikuttaa koko karttaan.

Jos nyt sitten kuvitellaan että rikastetaan seosta lambdan toiminta-alueella ulkoisella modulilla (PC tai EMS) niin ECU yrittää kompensoida tuon rikastamisen tiettyyn rajaan saakka. Jos säätäjä ei tiedä tätä niin on vaara että hän ylikompensoi seosta niin paljon että K saavuttaa maksimiarvon. Tämä tilanne tuottaa epästabiilin seoksenmäärittelyperusteen jossa esim. lämpötilan muutos saattaa heilauttaa seokset toiseen äärilaitaan.

Lambdan toiminta-alueella seoksen rikastaminen piggyback ECU:lla tarkoittaa että K arvoa pienennetään lambdan palautteen perusteella. Kun K on pieni niin silloin siirryttäessä ulos Lambdan toiminta-alueelta K säilyy ja laihentaa seosta. Lambda todellakin tasoittaa käyntiä kylmällä koska se säätää tuota K-arvoa.

Eli piggybackien kanssa on kyllä yleensä tarkkaa ettei säädä seosta Lambdan toiminta-alueella ja enpä usko että Suzukin käyttämä DENSO ECU toimintaperiaateeltaan eroaa muista ECUista tässä saastepäästöjen kannalta tärkeässä K arvon määrittelyssä.

Kannattaa kysyä tämän K -arvon määräytymisperusteista siltä kaveriltasi, asiantunteva virittäjä osaa kertoa asiasta paljon lisää - asiaa tuntematon taas saattaa todeta että tuolla ei ole merkitystä me on tehty satoja pyöriä täällä ja ne kaikki toimii (eli kääntää puheenaiheen johonkin muuhun).

No ainahan lambdan voi nyppäistä poiskin - silloin tuota K-arvoa ei muuteta ja näin ollen ei ole riskiä siinä että mitä kohtaa karttaa optimoi jos haluaa käyttää piggybackiä.




Edited By PetriK on 1145690687

Kirjoittaja Jone » 22 Huhti 2006, 09:15

Lambda-anturin ei pitäisi sotkea säätöjä, kun ei vaikuta kuin 2500rpm asti. Syy miksi kannattaa jättää paikalleen putken vaihdon yhteydessä on, että tasoittaa tyhjäkäyntiä varsinkin kylmänä. Näin kertoi Bikefoxin säätömestari Oulussa.



Edited By Jone on 1145799184

Kirjoittaja PetriK » 21 Huhti 2006, 23:25

Onko sulla vielä lambda käytössä ?

Yleensä jos lambdan käyttöalueella säätää seoksia tuollaisella piggyback (yoshimura EMS tai powercommander) niin seuraavaksi ecu säätää ns. palautevakion Lambdan palautteen perusteella.

Siis jos säätää +10/20%/3000rpm niin lambda säätää vakion tuon mukaisesti arvoon -10 jotta lambda antaa stoich (14.7) tai vastaavan arvon.

Sitten kun siirrytään ulos closed loop alueelta niin jos kartalla on vaikkapa 0 (nolla) niin tuon säätövakion -10 tekee sen että todellinen arvo on taas -10 eli 14.7.

Tämän ilmiön takia pitäisi tietää että millä alueella lambda vaikuttaa, koska muuten tuolla alueella tehdyt muutokset saattavat kertaantua.

Toivottavasti YoshBox toimii niin että se huomioi tuon lambdan käyttäytymisen ja että sen muuttaminen ei muuta tuota säätövakiota. Katsoin YoshBox:n sisään ja se on täysin analoginen vastusmatriisi. Jos joku sanoo että se pystyy vain +5 ja +10 arvoihin, niin sitä on käytännössä erittäin helppo muuttaa niin että se osaa kaikki arvot +1,+2, .... +10 väliltä ja ehkä enemmänkin.

Säätövakioon yleensä vaikuttaa muutkin arvot, kuten esim. ulkoilman lämpötila, imuilman lämpötila, koneen lämpötila jotka kaikki hienosäätävät tuota vakiota...

En ole varma toimiiko busan ECU näin, mutta yleensä ECU:t toimivat tällä periaatteella.

... hmmmm, en tiedä selvensikö - toivottavasti ...




Edited By PetriK on 1145651241

Kirjoittaja jarim » 21 Huhti 2006, 21:39

PetriK kirjoitti:YoshBox tuli tänään, kokeilin 5/0/0 ja ihan hyvin pelaa 3-4k välillä, paitsi mitä nyt ihan vähän 2.5-3 pinnassa vähän tuntuu kun oikein keskityy etsimään. Tosin sääkin oli vähän lämpimämpi joten sillä voi olla jotain vaikutusta. Seuraavaksi täytyy kokeilla tuota tyhjäkäyntipiirin säätöä koska se vaikuttaa juuri tuonne 3krpm:een saakka. Aiemmin kun laitoin +5 tyhjäkäyntipiiriin niin ei tahtonut edes käydä tyhjäkäyntiä, täytyy laittaa varmaan ruuvista läppiä enemmän auki.
Elä laita sinne alas noin hirmu paljoa. Se alakerran säätö vaikuttaa _huomattavasti_ rankemmalla kädellä mitä ne osakaasusäädöt, tuolla +5 asetuksella menee jo varmaan tosi paksulle. Suosittelen kokeilemaan jotain +1 - +3, pitäisi riittää.

Tänään keskityin itse hiplamaan tuota pintakaasualuetta EMS:stä, toimii jo aika hyvin, ehkä hieman 2000rpm tienoille pitää vielä kakkua lisätä. Kartta näyttää nyt pintakaasualueella tältä:

Kuva

Kirjoittaja PetriK » 21 Huhti 2006, 21:10

YoshBox tuli tänään, kokeilin 5/0/0 ja ihan hyvin pelaa 3-4k välillä, paitsi mitä nyt ihan vähän 2.5-3 pinnassa vähän tuntuu kun oikein keskityy etsimään. Tosin sääkin oli vähän lämpimämpi joten sillä voi olla jotain vaikutusta. Seuraavaksi täytyy kokeilla tuota tyhjäkäyntipiirin säätöä koska se vaikuttaa juuri tuonne 3krpm:een saakka. Aiemmin kun laitoin +5 tyhjäkäyntipiiriin niin ei tahtonut edes käydä tyhjäkäyntiä, täytyy laittaa varmaan ruuvista läppiä enemmän auki.

Vakiopyörän powercommander peruskartassa näytti olevan (alla ympyröitynä) juuri tämä sama ns. tyhjäkäyntipiiri (ja ehkä vähän low aluekin) rikastettuna. Joten kai tässä asiassa jotain perääkin on...

Toisaalta täytyisi ennättää mittaamaan kunnolla seokset ettei tule hypättyä johtopäätöksiin suoraan. Lisäksi lambdan toiminta-alueen tuntemattomuus vielä hieman huolestuttaa että onkohan näillä säädöillä kerrannaisvaikutuksia. Yleensä kun lambdan toiminta-alueella säätää vaikka PowerCommanderilla (tai yleensäkin jotain muuta kuin ECU:n sisäistä karttaa), niin sen vaikutus kertaantuu päinvastaisena muille alueille. Siksi lambda lambdan vaikutusalue pitäisi tietää ettei siihen ala sörkkimään jollain PC:llä.

Juuri tästä kerrannaisvaikutuksesta johtuen hankin YoshBox:n alakerran säätöön - mutta eihän sitä tarvitse paitsi jos yleensä haluaa lambdan säilyttää tai jos ei halua PC:tä. Mutta nyt kun ei ole tietoa että kuinka hyvin YoshBox toimii lambdan kanssa niin menee testaamiseksi... jollei jollain sitten jo ole tästä kokemusta ?

ps. Joo - ihan hyvä idea tuo huollon yhteydessä, paitsi että teen itse huollot. Mulla on vanhoista harrastuksista firma, tarpeelliset manuaalit, useimmat mittarit ja jopa leimat huoltokirjaa varten omiin tarpeisiin.

Kuva




Edited By PetriK on 1145643961

Kirjoittaja 106-1109769419 » 21 Huhti 2006, 16:12

normihuollossa otin puheeksi ja säätivät ilmeisesti yoshi-vermeillä ongelman pois.. ei pätki enää.

Kirjoittaja JakkeBusa » 21 Huhti 2006, 15:11

Moi

Mä käväisin aikoinani Suzuki Finlandin pihalla Ahventiellä.
Siellä homma hoitui parissa minuutissa Yoshimuran boksiila ja ajettavuus parani huomattavasti. Free of charge.

Uudempaan aioin hankkia PC :n.




Edited By JakkeBusa on 1145621566

Ylös