Takanen kuluu toispuoleisesti

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :;): :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :tyhmamina: :baaa: :bike: :blues: :pomppu: :bowdown: :thumbup:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: Takanen kuluu toispuoleisesti

Kirjoittaja busakevät » 22 Loka 2012, 22:46

Takanen (kuten myös etunen) kuluu vasemmalta reunalta siksi, että Suomen tiet ovat pääosin yksikaistaisia ja tiet rakennetaan keskeltä ojiin päin kallistuviksi, jotta sadevedet valuisivat pientareen kautta pois liikennettä haittaamasta!

Aja kuivien urien oikeanpuoleista reunaa (uriahan riittää näillä teiden kunnostusbudjeteilla ympäri vuoden), niin saat renkaat kulumaan molemmilta reunoilta.

Huom!!! käytä urien seuraamiseksi ääreisnäköä, sillä katse pitää olla suunnattuna mahdollisimman kauaksi huomioidaksesi edessä olevat tilanteet esim. pienetkin sivutiet (sillä sieltä se mummo tulee marjasta suoraan eteesi) - samalla kun havainnoit hämärällä tai pimeässä kavioeläinten "nilkkasukkia" tai silmistä tulevia heijastuksia.

Kaikkeen löytyy ihan järkevä selitys.. :arskat:

t.arska

Kirjoittaja suiza » 21 Elo 2012, 21:30

Heksa kirjoitti:
snuggles kirjoitti:
Heksa kirjoitti:ei leka oo huono asennuskaveri jos tietää mitä tekee
Nim. satoja laakereita, hammasrattaita, variaattoripyöriä asentanu
lekalla, lämmöllä,hiilihapolla,typellä
Ja sitte annoit amatöörien asentaa tiimikilpurin pyöränlaakerit vaikka oot ammattilainen, saas nähdä mihkä suuntaan se alkaa kampeemaan :D
oli pakko. ku se isoin leka oli viety piiloon :tongue:
Eihän se lekakaan ole huono työkalu oikeassa paikassa, oikein käytettynä!
Mutta tahtoo itsellä olla sen verran tuota asentajan vikaa, että joku hajoaa kun alkaa lekalla remontoimaan :;):
Siksi vein pajalle. Voihan se olla, että siellä käytettiin isoakin lekaa mutta kuntoon tuli :thumbup:

Kirjoittaja Heksa » 21 Elo 2012, 16:19

snuggles kirjoitti:
Heksa kirjoitti:ei leka oo huono asennuskaveri jos tietää mitä tekee
Nim. satoja laakereita, hammasrattaita, variaattoripyöriä asentanu
lekalla, lämmöllä,hiilihapolla,typellä

Ja sitte annoit amatöörien asentaa tiimikilpurin pyöränlaakerit vaikka oot ammattilainen, saas nähdä mihkä suuntaan se alkaa kampeemaan :D

oli pakko. ku se isoin leka oli viety piiloon :tongue:

Kirjoittaja snuggles » 21 Elo 2012, 12:24

Heksa kirjoitti:ei leka oo huono asennuskaveri jos tietää mitä tekee
Nim. satoja laakereita, hammasrattaita, variaattoripyöriä asentanu
lekalla, lämmöllä,hiilihapolla,typellä
Ja sitte annoit amatöörien asentaa tiimikilpurin pyöränlaakerit vaikka oot ammattilainen, saas nähdä mihkä suuntaan se alkaa kampeemaan :D

Kirjoittaja Snowman » 21 Elo 2012, 07:00

Ole hyvä, Mitä isompi vika sitä isompi leka! :D

Kirjoittaja Mrk » 20 Elo 2012, 21:35

Snowman kirjoitti:Noniin rupeaahan se kulkemaan sitten suoraan. :) hyvä ettei löytynynnä muuta.Vaistomaisesti korjaat että mopo kulkee suoraan kun etunen ei kulje.

Ilmeisesti juu, pitää vaihtaa laakeri.

Kävin tänään vielä 200 km "testilenkillä" ensimmäinen 100 km meni ihan suht normisti mutta sitten muuttui mielenkiintoiseksi ajaa, ei juuri tehnyt mieli kanttailla kurveihin kun tuntui että lähtee lapasesta, ääntäkin alkoi pitämään.

Kiitoksia vastanneille.

Kirjoittaja Heksa » 20 Elo 2012, 20:19

suiza kirjoitti:Omassa Gen2 vaihdettu kaksi kertaa takapyörän laakerit 37000km matkalla :ghostface:
Niin ja aina liikkeessä ammattimiehen ottein, ei kotikonstein lekaa apuna käyttäen :thumbup:
voitko olla varma ettei oo käyttäny lekaa asennuksessa?
ei leka oo huono asennuskaveri jos tietää mitä tekee
Nim. satoja laakereita, hammasrattaita, variaattoripyöriä asentanu
lekalla, lämmöllä,hiilihapolla,typellä

Kirjoittaja Kekee » 20 Elo 2012, 19:39

takalaakerit vaihettu kertaalleen parempiin....muistaakseni 20tkm kohilla...etulaakeri tässä kesällä 35tkm kohilla varmuuen vuoksi...vähän uutta väljemmät oli...ja itte tein pientä vasaraa käyttäen kuten suizan mainittema ammattilainenkin ;)

Kirjoittaja suiza » 20 Elo 2012, 17:43

Mrk kirjoitti:Hämärästi muistelen jostain kyllä lukeneeni että laakeriongelmia on ollut näissä mutta luulin että gen1 vain :O
Pitänee tarkistaa tilanne, viimekertaa edellisellä kerralla kun takasen kaivoi irti oli renkaan pultti aika tiukka, laitoin rasvaa pulttiin ja viime kerralla pultti lähti normaalisti.
Vaan ompa heikkolaatuista kamaa jos näillä kilsoilla tai vähemmillä joutuu niitä vaihtelemaan :pylly:

Edittiä: Joopa, takasessa ei klappia mutta etusessa senkin edestä :shocked:
Omassa Gen2 vaihdettu kaksi kertaa takapyörän laakerit 37000km matkalla :ghostface:
Niin ja aina liikkeessä ammattimiehen ottein, ei kotikonstein lekaa apuna käyttäen :thumbup:

Kirjoittaja Snowman » 20 Elo 2012, 13:57

Noniin rupeaahan se kulkemaan sitten suoraan. :) hyvä ettei löytynynnä muuta.Vaistomaisesti korjaat että mopo kulkee suoraan kun etunen ei kulje.



Edited By Snowman on 1345460371

Kirjoittaja Mrk » 20 Elo 2012, 09:14

Hämärästi muistelen jostain kyllä lukeneeni että laakeriongelmia on ollut näissä mutta luulin että gen1 vain :O
Pitänee tarkistaa tilanne, viimekertaa edellisellä kerralla kun takasen kaivoi irti oli renkaan pultti aika tiukka, laitoin rasvaa pulttiin ja viime kerralla pultti lähti normaalisti.
Vaan ompa heikkolaatuista kamaa jos näillä kilsoilla tai vähemmillä joutuu niitä vaihtelemaan :pylly:

Edittiä: Joopa, takasessa ei klappia mutta etusessa senkin edestä :shocked:




Edited By Mrk on 1345451925

Kirjoittaja Snowman » 20 Elo 2012, 08:25

Mrk kirjoitti:^ En nyt perkl ala uudenkarheeseen pyörään vaihtamaan laakereita :omituinen:
Siis eikö siihen ole takapyörän laakereita vielä vaihdettu?
Hmm katso ne laakerit..voit yllättyä. Omassa K8:ssa etuset meni alle 30tkm ja takaset n.35tkm..Ja on ollut tapauksia joissa laakerit menny alle 20tkm.

Kirjoittaja Mrk » 20 Elo 2012, 02:40

^ En nyt perkl ala uudenkarheeseen pyörään vaihtamaan laakereita :omituinen:
Huhan Kolli kirjoitti:...
Jos ajelee suht rauhallisesti matkaa, niin se luonnollisesti kuluu vasemmasta reunasta.
....

Joo.. matkaa on kyllä tullut nyt ajettua ja vielä mummo tarakalla eikä isoa lujaa ollenkaan, saati sitten että olis radalle ehtinyt.
Eipä vaan moista toispuoleista kulumista ennen sattunut, onkohan tässä tullut wanhaksi :wtf:

Kirjoittaja Snowman » 19 Elo 2012, 20:34

Mrk kirjoitti:Tasaseen on kulunut, ei aaltoilemalla.
Olisko sitten tosiaan swingi vääntynyt, kumia ei tule poltettua mutta etunen kevenee vahingossa aina sillointällöin.
Pennusta asti on tullut pyörällä ajettua ja simmonen olo on että kaarteet menee molempiin suuntiin ihan samalla tapaa.

Pyörällä nyt ajettu n. 60tkm, aikasemmin kului tasaisesti, ja aiemmissa pyörissä en mokomaan ole törmännyt, pitänee alkaa katselemaan puimurikauppojen suuntaan :ghostface:
Katso ne laakerit jos ei ole vaihdettu viimeiseen 15tkm..
Toki kannattaa tarkastaa svinginkin laakerointi.

Kirjoittaja Huhan Kolli » 19 Elo 2012, 20:11

Kuten jo aiemmin totesin, saatta johtua ihan vain tien kaltevuudesta. Jos ajelee suht rauhallisesti matkaa, niin se luonnollisesti kuluu vasemmasta reunasta. Itse vaihdoin perjantaina Pilot Road II takaa pois, jolla oli ajettu 11200 kilometriä, ja selvästi oli havaittavissa vasemman puolen kulumista. Viisi vuotta kun noita mopon renkaita vaihteli työkseen, niin kyllä se selvästi oli havaittavissa että vasen puoli kuluu normaaliajossa enemmän. Toki ilman kuvaa on vaikea sanoa mikä on normaalia ja mikä ei. Voihan toki renkaassakin olla valmistusvika.

Ylös