Öljynpaineet

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :;): :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :tyhmamina: :baaa: :bike: :blues: :pomppu: :bowdown: :thumbup:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: Öljynpaineet

Kirjoittaja jakehaanpää » 30 Heinä 2012, 23:09

ari1630 kirjoitti:No nyt Vauhtiajot ajettu ja laitteet pysy nipussa :thumbup:
Paineet billettipumpulla+tehorattaalla ja vakiopaineen säätimellä kuumana 3bar. öljy 10-60w
Öljynlämpömittari pitää vielä laittaa ja lisätä lauhdutin tehoa,öljyn lämmöt saattaa olla korkeat.Öljyt kun otti lähdön jälkeen jäähdyttyään pois niin melko lurua oli.
Ylivoimaasta vauhtia näytti laite pitävän :thumbup:

Kirjoittaja 107-1089231881 » 29 Heinä 2012, 23:48

ari1630 kirjoitti:No nyt Vauhtiajot ajettu ja laitteet pysy nipussa :thumbup:
Paineet billettipumpulla+tehorattaalla ja vakiopaineen säätimellä kuumana 3bar. öljy 10-60w
Öljynlämpömittari pitää vielä laittaa ja lisätä lauhdutin tehoa,öljyn lämmöt saattaa olla korkeat.Öljyt kun otti lähdön jälkeen jäähdyttyään pois niin melko lurua oli.
Hmm.. onkos koneen säädöt kohillaan ? ettei oljy jatkus vaan bensalla...

Kirjoittaja ari1630 » 29 Heinä 2012, 21:59

No nyt Vauhtiajot ajettu ja laitteet pysy nipussa :thumbup:
Paineet billettipumpulla+tehorattaalla ja vakiopaineen säätimellä kuumana 3bar. öljy 10-60w
Öljynlämpömittari pitää vielä laittaa ja lisätä lauhdutin tehoa,öljyn lämmöt saattaa olla korkeat.Öljyt kun otti lähdön jälkeen jäähdyttyään pois niin melko lurua oli.

Kirjoittaja jarim » 24 Heinä 2012, 21:02

Heksa kirjoitti:
jarim kirjoitti:Soittele Heksa heti kun keksit miten kampuran ja veivien laakeroinnille saat 20mm kanavat... :;):

nyt rupee menee hiusten halkomiseksi. :vilkutus:
jos kasvattaa 1,5mm reikää 1,7mm virtaus kasvaa jo reilusti
laske sä insinöörinä paljonko tulee tolla muutoksella lisää putken pinta-alaksi
kaavahan on pii kertaa r (säde) toiseen potenssiin


No oli vähän asiaton, sorry. :) Mutta mielenkiintosena nippelitietona muuten että esim. Gen2 kampuralaakereissa on isommat öljykanavat mitä Gen1 vastaavissa. Ja yhteensopivia ovat keskenään. Ei tartte miettiä kumpia kannattaa tilata...




Edited By jarim on 1343153067

Kirjoittaja Heksa » 24 Heinä 2012, 20:42

jarim kirjoitti:Soittele Heksa heti kun keksit miten kampuran ja veivien laakeroinnille saat 20mm kanavat... :;):

nyt rupee menee hiusten halkomiseksi. :vilkutus:
jos kasvattaa 1,5mm reikää 1,7mm virtaus kasvaa jo reilusti
laske sä insinöörinä paljonko tulee tolla muutoksella lisää putken pinta-alaksi
kaavahan on pii kertaa r (säde) toiseen potenssiin

Kirjoittaja snuggles » 24 Heinä 2012, 20:41

jarim kirjoitti:Soittele Heksa heti kun keksit miten kampuran ja veivien laakeroinnille saat 20mm kanavat... :;):
Pora ?

Kirjoittaja jarim » 24 Heinä 2012, 19:32

Soittele Heksa heti kun keksit miten kampuran ja veivien laakeroinnille saat 20mm kanavat... :;):

Kirjoittaja Heksa » 24 Heinä 2012, 19:13

waiski10 kirjoitti:Kumpiko virtaa paremmin:
10kpl 1,5mm putkea vai 1kpl 15mm putki?

Meilläpäin myös paine vaikuttaa virtaaman litramäärään.[/quote]
varmasti vaikuttaa... mutta sä tiät et 20mm putkesta virtaa enemmän ku 10* 2mm putkista millä paineella tahansa
myös tiedät jos lykkäät vettä puutarhaletkulla ja sit painat sitä littiin lentää se pidemmälle vaikka hanasta tuleva litramäärä on sama :kippis:

Kirjoittaja waiski10 » 24 Heinä 2012, 17:01

Heksa kirjoitti:
-Artsi- kirjoitti:Enempiä nyt sekaantumatta, öljyn eräs merkittävä tehtävä on lämmönsiirto (eli kuumapisteestä kuljettaa lämpöä pois).
Kenties korkeammalla öljynpaineella halutaan lisätä tätä 'huuhtelua' laakeripinnoilla näissä kovemmin rasitetuissa koneissa...

:omituinen:
näinhän se on mutta:
kun kanavat ovat liian pienet. kasvaa vain vastus (paine nousee ja lämpötila öljyn)
eli pitäis saada menemään litroja enemmän haluttuun kohteeseen,
mutta se vaatis öljynkierto järjestelmään muutakin muutosta kuin pelkkä pumpun suurentaminen
öljyn pitäis myös ehtiä luovuttaa lämpönsä pois ennekuin palaa taas tehtäväänsä
Kumpiko virtaa paremmin:
10kpl 1,5mm putkea vai 1kpl 15mm putki?
Meilläpäin myös paine vaikuttaa virtaaman litramäärään.

Kirjoittaja ari1630 » 24 Heinä 2012, 14:50

Kunhan vaan sais pumpun niin pääsisi testaamaan mihin paineet asettuu autokäytössä.
Tulipa ainakin tässä topicissa eri versioita ilmoille mitä voi kokeilla.
Nyt joutuu Vauhtiajoissa tyytymään Yammun koneeseen :(
jossa huomattavasti isompi ö-pumppu kuin Busan koneessa :wtf:

Kirjoittaja jarim » 24 Heinä 2012, 12:26

Ja paineetkin lienee kiinni vielä öljyn viskositeetista. Yksi muuttuja lisää vertailuun.

Mutta minä lopetan väittelyn tähän; ehkä 5bar riittää mutta 7bar ei haittaakaan. :)

Kirjoittaja snuggles » 24 Heinä 2012, 12:23

tenhulttio kirjoitti:Eli vaiko paineensäädin vois edelleen tuollakin perusteella olla ok, kun kuumillä öljyillä ei missään vaiheessa päästä niin isoille paineille että venttiili aukeaa.
Sitä vakio ratasta kannattais kokeilla billettipumpun kanssa, näkis miten se paine käyttääntyy verrattuna välitettyyn rattaaseen (ei liene iso ero, välityshän muuttuu luokkaa 5-10%).
Arvio tommoset 2bar laskis paine joillain kierroksilla ja mikälienee lämpötilalla rattaan vaihdolla. Meitin pumppu pukkas 10bar virirattaal ja 8bar normilla.

Kirjoittaja Heksa » 24 Heinä 2012, 12:20

-Artsi- kirjoitti:Enempiä nyt sekaantumatta, öljyn eräs merkittävä tehtävä on lämmönsiirto (eli kuumapisteestä kuljettaa lämpöä pois).
Kenties korkeammalla öljynpaineella halutaan lisätä tätä 'huuhtelua' laakeripinnoilla näissä kovemmin rasitetuissa koneissa...

:omituinen:

näinhän se on mutta:
kun kanavat ovat liian pienet. kasvaa vain vastus (paine nousee ja lämpötila öljyn)
eli pitäis saada menemään litroja enemmän haluttuun kohteeseen,
mutta se vaatis öljynkierto järjestelmään muutakin muutosta kuin pelkkä pumpun suurentaminen
öljyn pitäis myös ehtiä luovuttaa lämpönsä pois ennekuin palaa taas tehtäväänsä
Kumpiko virtaa paremmin:
10kpl 1,5mm putkea vai 1kpl 15mm putki?

Kirjoittaja -Artsi- » 24 Heinä 2012, 11:30

Enempiä nyt sekaantumatta, öljyn eräs merkittävä tehtävä on lämmönsiirto (eli kuumapisteestä kuljettaa lämpöä pois).
Kenties korkeammalla öljynpaineella halutaan lisätä tätä 'huuhtelua' laakeripinnoilla näissä kovemmin rasitetuissa koneissa...

:omituinen:

Kirjoittaja tenhulttio » 24 Heinä 2012, 01:45

jarim kirjoitti:Tekulla taidettiin laskea max rasitus yläkuolokohdassa 86mm männällä olevan ~11000kg että ei liene haittaa siitä että öljynpaine on vähän korkeampi?

Pyynnöstä huolimatta (ei sen takia) :tapu:

11000kg -> laakeripaine 813bar. Eli miten(kähän) paljon vaikuttaa onko öljynpaine 5 tai 7bar? Eli jääkö laakerille suoraa painetta 808 vai 810 bar, mahtaakohan olla paljon merkitystä? :mopo:

Ylös