Lappeenrannassa kenttäajoa la 26.05.2012

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :;): :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :tyhmamina: :baaa: :bike: :blues: :pomppu: :bowdown: :thumbup:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: Lappeenrannassa kenttäajoa la 26.05.2012

Kirjoittaja snuggles » 15 Elo 2012, 12:47

Koska mahtaa olla syksyn ilmailupäivä ? Alkaa syyskuu lähenemään.

Kirjoittaja jakehaanpää » 29 Touko 2012, 18:19

jake13 kirjoitti:no niin pääsee itse uhrikin sanomaan jotain,ei nyt kuitenkaan ihan ensikertalainen tässä touhussa,4 vuosi koluttu näitä kinkereitä,eri mopoilla tosin,hallissa paras jarrumerkin paikka,näkyy sille likinäköisellekin kaverille joka autosta katselee lippumiestä..hyviä neuvoja tosin kyllä kaikki,mutta tekevälle sattuu,kyllä sitä itsekkin ihmetteli että nyt rupee ajo kestään..tais lippukaveri pistää just tupakas,kun vedin ohi..tosiasiassa en koko kaveria nähny,ekalla vedolla kylläkin...mutta onni onnettomuudessa,kuudes niskanikama palasina,lapaluu ja solisluu murtui,niskan kaikki siteet repesi,nilkat mustana,vasemman polven sisäsiteet repesivät...hyvät ajovarusteet taisi pelastaa hengen,ja lihat ympärillä..tämän kesän riennot ohi,ens vuonna uudestaan kun kerran hengissä selvittin...hyviä vetoja kaikille kuskeille,ottakaa opiksi,kokeneellekin kuskille voi sattua......t,Jake
:oho:
Toipumista sinne sairasvuoteelle.... näinhän se on et tekevälle sattuu ja hyvä kun pystyit tännekkin mietteitä laitamaan, ne on opiksi kaikille harrastajille :respekt:

Kirjoittaja 106-1307819418 » 29 Touko 2012, 17:55

no niin pääsee itse uhrikin sanomaan jotain,ei nyt kuitenkaan ihan ensikertalainen tässä touhussa,4 vuosi koluttu näitä kinkereitä,eri mopoilla tosin,hallissa paras jarrumerkin paikka,näkyy sille likinäköisellekin kaverille joka autosta katselee lippumiestä..hyviä neuvoja tosin kyllä kaikki,mutta tekevälle sattuu,kyllä sitä itsekkin ihmetteli että nyt rupee ajo kestään..tais lippukaveri pistää just tupakas,kun vedin ohi..tosiasiassa en koko kaveria nähny,ekalla vedolla kylläkin...mutta onni onnettomuudessa,kuudes niskanikama palasina,lapaluu ja solisluu murtui,niskan kaikki siteet repesi,nilkat mustana,vasemman polven sisäsiteet repesivät...hyvät ajovarusteet taisi pelastaa hengen,ja lihat ympärillä..tämän kesän riennot ohi,ens vuonna uudestaan kun kerran hengissä selvittin...hyviä vetoja kaikille kuskeille,ottakaa opiksi,kokeneellekin kuskille voi sattua......t,Jake
:oho:

Kirjoittaja Marbusa » 29 Touko 2012, 17:23

Viime vuonna Lappeessa oli aiemman palautteen johdosta hommattu jarrumerkin kohdalle vielä Destian auto näkyvillä vilkuilla ja kenttävalot oli suojattu vuorivillapaaleilla. Muista kiireistä johtuen yhteydenpito järjestäjiin jäi tältä keväältä, mutta varmaankin syksyllä asia taasen korjaantuu.

Nyt oli 5. kerta, kun Lappeessa ajelin, joten jokinmoinen kokemus on ehtinyt kertyä ko. kentästä ja yleensäkin kenttäajoista.

Hyviä neuvoja on toki tullut, mutta kyllä sen kuskin pitää koko vedon aikana olla hajulla, missä jarrumerkki on.
Liika yrittäminen ja keskittyminen johonkin muuhun aiheuttaa varmastikin sattuneen kaltaisia tilanteita.

Ekassa vedossa keskityin kyllä täysin jarrumerkkiin & lippumieheen ja pysymään pois siitä Veten porsimasta öljystä. Jo tieto tuosta öljystä kentällä lisäsi jännitysmomenttia, joten eka veto tunnustellen.

Muutenkin kannattaisi kuskien kiinnittää enemmän huomiota turvalliseen suoritukseen ja keskittyä yhteen asiaan kerrallaan ja lisäksi tarkistamaan, että se pyörä on muutenkin kunnossa ja turvallinen ajaa (renkaiden ja ketjujen kunto jarruja unotamattakaan).

Kaikesta huolimatta pikaista paranemista kontanneelle kuskille! :please:
Toivottavasti toi oli tän (ja tulevienkin) kauden ainut onnettomuus näissä kinkereissä ja toivottavasti antaa aihetta miettiä harrastukseen liittyviä riskejä itse kullekin.

Ja onnea uudelle +200 mph kuskille! :respekt:

Kirjoittaja ysi-ärrä » 29 Touko 2012, 16:57

Paitsi sitte jos tuijottaa vain kiekkamittaria että milloin lyödä isompaa kehiin ,niin siinä jää kaikki muut huomioimatta. Nim.merk. Itellä kävi juurikin näin 2 vuotta sitte. Vilkkuauton kohdalla löin vielä kuutosta kehiin ja nostin katseeni takas kiitoradalle. Ja ylläri ylläri,eihän täällä ole enää ketään,huh.
Jarrut pohjaan ja ukko ylös. Onneksi kerkesin pysähtyä ihan hyvissä ajoin(100m) ennen hietikkoa.
Jarrumerkkiukko sanoi:"että voisit ruveta jarruttelee HIEMAN aiemmin , ku näytti hurjalta menos."
Nykyään ei tartte tuijottaa mittareita ku on vaihto valo joka ei jää huomaamatta ja vaihdevalo myös.
Ei muutaku hanaa ja isompaa kehiin ainaku välähtää silmille.
Siinä jää aikaa ihailla maisemiakin :)

Kirjoittaja jakehaanpää » 29 Touko 2012, 16:52

Tietysti aina on olemassa myös se mahdollisuus, että teknisen vian tms johdosta kampe lähtee lapasesta ennen jarrupaikkaa. Tästä näkökulmasta tarkasteltuna ajosuunta olisi hyvä pitää mahdollisimman "puhtaana" kaikesta mikä voi aiheuttaa törmäämisen.

Parasta olisi jos jarrumerkin kohdalle sais viritettyä vaijerin tms n 3 metrin korkeuteen jossa vilkkuvaloja kiinni.

Kirjoittaja TJJ » 29 Touko 2012, 16:17

Ginkaze kirjoitti:Onko niin, että me prätkällä ajavat emme välttämättä lippumiestä tarvitse jarrupaikan alkua näyttämässä? Mikä olisi näkyvä tapa ilmoittaa se paikka jatkossa? Kerätään ehdotuksia ja viedään tiedoksi syksyn ajoissa toteutettavaksi. Kuinka näissä muissa tapahtumissa on homma toteutettu ja onko toiminut?
Lippumiehellä ei tee tasan mitään mopoilija. Sinisillä vilkuilla varustettu auto (tai useampi) ja vilkut päällä on muualla aina ollut ja ne on huomannut.

Kirjoittaja tenhulttio » 29 Touko 2012, 15:27

Ginkaze kirjoitti:Onko niin, että me prätkällä ajavat emme välttämättä lippumiestä tarvitse jarrupaikan alkua näyttämässä? Mikä olisi näkyvä tapa ilmoittaa se paikka jatkossa? Kerätään ehdotuksia ja viedään tiedoksi syksyn ajoissa toteutettavaksi. Kuinka näissä muissa tapahtumissa on homma toteutettu ja onko toiminut?
Joensuussa ambulanssi poikittain kiitoradan laidalla vilkut päällä. Näkyy hyvin. Hallissa sama, mutta suuri paloauto. Hallissa jarrupaikka ei näy lähtöön koska kiitorata laskeutuu muutaman metrin 1km jälkeen.
Nyrkkisääntönä sanoisin, että semmonen maali mikä näkyy lähtöön, niin sitä on helppo seurata ajon aikana.

Testeissä on käytetty joko lanssia tai siviiliautoa hätävilkut päällä. Jarrumerkin sijainti ja miltä se näyttää pitää olla tiedossa ennen täysillä ajelua.

Kirjoittaja toimeve » 29 Touko 2012, 13:40

Ginkaze kirjoitti:Kuinka näissä muissa tapahtumissa on homma toteutettu ja onko toiminut?
...ainaki Hallissa on vilkkuautoja molemmin puolin mailin kohalla lippumiehen lisäksi. Näkyy siniset vilkkuvalot hyvin (armeijan palo- tms muuta kaluston katolla).

Kirjoittaja Ginkaze » 29 Touko 2012, 10:05

Onko niin, että me prätkällä ajavat emme välttämättä lippumiestä tarvitse jarrupaikan alkua näyttämässä? Mikä olisi näkyvä tapa ilmoittaa se paikka jatkossa? Kerätään ehdotuksia ja viedään tiedoksi syksyn ajoissa toteutettavaksi. Kuinka näissä muissa tapahtumissa on homma toteutettu ja onko toiminut?

Kirjoittaja RHead » 29 Touko 2012, 08:28

Joensuussa onneksi on ambulanssi siinä jarrumerkkinä. Itestä se on tuntunut ok:lta , mutta toki kuskeja on niin eritasoisia.
Joten otan tämän asian järjestäjä kokouksessa ja muistutan, että ainakin ekalla kerralla jokaiselle mainitaan jarrutuspaikasta yms.

Kirjoittaja Nesmit » 29 Touko 2012, 08:08

Ja sehän kannattaa muistaa että trippi näyttää väärin jos välityksiä muutellaan... :bulb:

Kirjoittaja Tomppa » 28 Touko 2012, 22:18

Huh huh! Onneksi ei ukolle käynyt pahemmin! Pitää ruveta itsekin käyttämään varalta tuota trippimittaria vaikka nyt kyllä keskityin lippumieheen ja huomasin sen molemmilla kerroilla. Oli vaan kova homma saada busa pysymään poissa veten öljyistä, kun tuuli yritti väkisin painaa siihen oikeaan reunaan...

Kirjoittaja snuggles » 28 Touko 2012, 21:55

Tästä oli aikasemmin puhetta että koitettais opastaa ensikertalaisia ihan perusvinkeillä, ettei pääsis sattuun vahinkoja. Mutta lpr:ssa se on hieman vaikeaa kaikkien ollessa samassa pitkässä jonossa. Hallissa voisi onnistua helpommin ja Joensuussa ihan varmasti. Jiihoolla oli jo antaa vinkkiä paikan päällä, trippi nolliin ja kattoo mailin paikkaa siitä jos muuten näkyvyys huono. Toinen voisi olla että maksimikiihdytyksellä kun kuutonen silmässä kuluu tietty sekuntimäärä kun pitää alkaa jarruttaan. Ennemmin himmaa ennen tutkaa ja koittaa uudestaan kun antaa tämmöistä tapahtua.

Kirjoittaja RHead » 28 Touko 2012, 21:33


Ylös