Vakioänkkärin rakenne ?

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :;): :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :tyhmamina: :baaa: :bike: :blues: :pomppu: :bowdown: :thumbup:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: Vakioänkkärin rakenne ?

Kirjoittaja gsxr » 22 Touko 2009, 01:13

Nyt on lopultakin päästy kuuntelemaan modatun vakiopöntön ääniä ja voisi sanoa että yllättävän hiljainen on kyllä soundi ainakin vielä kun on uudet villat sisällä. Voisi ehkä toivoa enemmänkin jytinää, no eipähän kiinnitä liikaa huomiota...

Reikäputki hitsattiin toisesta päästään pöntön sisälle ja villaa ympärille melko tiukasti. Vapaana olevasta päästä reikäputkea piti vähän levittää jotta virtaus kulkee mahdollisimman hyvin. :)

Joo kyllä sitä villaa täyty laittaa kuten Jaakko mainitsikin, olis ollu varmaan liian kova möyke ontolla kuorella.




Edited By gsxr on 1242944324

Kirjoittaja 98-1237794938 » 27 Maalis 2009, 15:00

busanistien busat osiosta löytyy huono kuva räjäytetystä k8 vakio pöntöstä nimimerkillä: tomin kauppakassi
se on rälläköity kokonaan poikki 12cm kromipäädyn reunasta mitattuna. Ja sisukset moukaroitu pihalle.
suora reikäputki sisään, villat perään ja mielestäni tuli aika maukkaat sävelet! =)

edit by jarim, linkki: http://galleria.busanistit.org/v/Busat/tomin+kikotin/DSC00224.JPG.html




Edited By jarim on 1238160431

Kirjoittaja vikkelä » 26 Maalis 2009, 08:46

Toi vaimentimen modaaminen on kyllä hieman hankala juttu. Niin ku kujo aiemmin kertoi helpoimmalla pääsee kun katkaisee pöntön ja painaa prässillä kalut pois sisältä.

Mulla sattu olemaan yhtenä yövuorona erittäin tylsää siksi jaksoin näperrellä sen näin:

Itse otin irti tuon takalevyn, nillä kolmella pultilla. Tein pulttien keskelle 8mm poralla n. 20kpl reikiä ja sitten pikkusella puukkosahalla nätin aukon. Jäi siis laidat ja mutterit paikoilleen. Katkaisin ensimmäisen sisäputken, sitten sisemmän kammion kimppuun samalla tyylillä jne. Tosin tässä välissä juotin poranterään n. 400mm pitkän jatkovarren. On kyllä järjetön näpertely sahata ja porailla tuolta vaimentajan keskeltä rojuja mäelle. Lähti kuitenkin n. 1.5h ahkeroimisen jälkeen pieninä palasina. Sitten vaan 2.5" reikä putki sisään ja ympärille villaa. Takalevy kiinni alkuperäisillä pulteillaan ja valmis. Putki näyttää vieläkin ihan samalta kuin alkuperäinen, tosin jos katsoo suoraan takaa niin näkyyhän siellä se 63mm reikäputki aika hienosti. Eipähän ainakaan paljon ahdista.

Mietin josko tuohon takalevyyn jossa on valmiina n. 30-40mm pitkä purken törö, sahais sen hieman viistoksi ja juottais sellaisen alaspäin suuntautuvan käyrän, että ei näkisi vaimentajan sisälle suorilta.

Kirjoittaja Jaakko » 26 Maalis 2009, 01:20

gsxr kirjoitti:Riittää varmaan että reikäputki on toisesta päästään tiukasti kiinni ja villat tukee siinä ympärillä. Villoja ei kaiketi saa laittaa liian ilmavasti tai katoavat pakokaasun mukana pikkuhiljaa? Jotain suojaverkkoa väliin.

Tuo ykkösvaihtoehto virtauksen puolesta huonoin.
mulla on reikäputki etupäästä päin sitä alumiinikuoren sisäänmeno pokkausta, takapäästä hitsattu.

-luulisin että tuo sun ykkösvaihtoehto antaa melko erikoisen käyntiäänen. kumiseva / honottava. kyllä siellä villaa pitää olla

Kirjoittaja gsxr » 25 Maalis 2009, 23:39

Riittää varmaan että reikäputki on toisesta päästään tiukasti kiinni ja villat tukee siinä ympärillä. Villoja ei kaiketi saa laittaa liian ilmavasti tai katoavat pakokaasun mukana pikkuhiljaa? Jotain suojaverkkoa väliin.

Tuo ykkösvaihtoehto virtauksen puolesta huonoin.

Kirjoittaja Jaakko » 25 Maalis 2009, 11:42

gsxr kirjoitti:Rupesin modaamaan K2´sen vaimentimia ja vedin jo toisen sisälmykset pihalle mutta mitäs nyt sitte pitäs tehdä? Olisi pari vaihtoehtoa:

1. Leikata kaikki väliseinät/pikkuputket pois ja jättää vaimennin ontoksi ja lyödä kasaan

2 Laittaa vähintään 2,5" reikäputki kulkemaan keskellä vaimentajaa (toisin kuin ne pikkuputket jotka on ärsyttävästi väliseinien sivuilla)
mutta silloin pitäs tehdä uudet väliseinät jotta saa sen reikäputken aukon keskelle väliseinää.

Ykkösvaihtoehto ois helpompi mutta äänet voi nousta liiaksi? Onko joku jo testannu eri vaihtoehtoja. Ja saako vaimentimiin sopivia päätykappaleita mistään valmiina vai pitääkö rueta taivuttamaan sitä alumiinikuorta.
3. reikäputki keskelle ja palovillat ympärille. ei mitään väliseiniä enään. takapäähä tarvii putki keskittää.

Kirjoittaja gsxr » 25 Maalis 2009, 04:45

Rupesin modaamaan K2´sen vaimentimia ja vedin jo toisen sisälmykset pihalle mutta mitäs nyt sitte pitäs tehdä? Olisi pari vaihtoehtoa:

1. Leikata kaikki väliseinät/pikkuputket pois ja jättää vaimennin ontoksi ja lyödä kasaan

2 Laittaa vähintään 2,5" reikäputki kulkemaan keskellä vaimentajaa (toisin kuin ne pikkuputket jotka on ärsyttävästi väliseinien sivuilla)
mutta silloin pitäs tehdä uudet väliseinät jotta saa sen reikäputken aukon keskelle väliseinää.

Ykkösvaihtoehto ois helpompi mutta äänet voi nousta liiaksi? Onko joku jo testannu eri vaihtoehtoja. Ja saako vaimentimiin sopivia päätykappaleita mistään valmiina vai pitääkö rueta taivuttamaan sitä alumiinikuorta.

Kirjoittaja PetriK » 18 Huhti 2006, 14:49

Missä kohtaa tarkalleen ne katit on vakioputkistossa ?

Muistelen että toinen olisi ennen x-liitosta ja toinen x:n jälkeen - mutta eihän tuollainen voi toimia...

Kyselen kun mietin WBO:n laittamista hetkeksi kiinni.

Edit: Selkis jenkkisaitilta, molemmat just ennen änkkäriä eli NBO:n jälkeen joten WBO:n voi heittää kiinni ilman mittavirheitä.




Edited By PetriK on 1145385823

Kirjoittaja jsalok » 05 Huhti 2006, 20:34

Mauku vaan mennessä... :laugh:

Kirjoittaja RHead » 05 Huhti 2006, 19:27

jsalok kirjoitti:Putket on nyt kasassa 4-2-1 ja katit ammuttu taivaaseen. Olihan se aika tukkosen näköinen siitä katin kohdalta...
- Jsalok -

Jaa että katit ammuttu taivaaseen.. Mitähän mahtaa katti tuumailla tosta... :tongue:

Kirjoittaja jsalok » 05 Huhti 2006, 16:57

Kujo kirjoitti:Takalevyn poistaminen ei mahdollista käytännössä mitään. Vaimennin koostuu alumiinisesta kuoresta ja sisällä olevasta teräspömpelistä johon on kasattu nuo mainiot kammiot ja väliputket. Itse olen purkanut noita sahaamalla takapäästä kuoren poikki, jolloin sisäpömpelin saa painettua ulos kokonaisena kaikkine kammioineen. Tämä siksi, että alumiinikuori on pakotettu takapäästä sisähylsyn reunojen yli. Tämän jälkeen 2.5 tuumainen reikähuilu sisään, villat ympärille ja pääty kiinni. Tuo pääty onkin sitten jo eri asia, alkuperäisen jos laittaa, jää kuoren reuna ikävästi näkösälle. Itse ratkaisin ongelman teettämällä paikallisella aik.koulutuskeskuksella päädyn Yoshimuran pyöreän päädyn mukaisesti. Toinen vaihtoehto on katkaista kuori niin, että pätkän voi hitsata takaisin, tosin saumahan jää tällöin näkösälle.
Eli näin saadaan alkuperäinen kuori säilytettyä ja sisuskalujen mitat ja vaimennustehon saa määritellä itse.
Katson, josko koneelta löytyis vielä kuvia toimenpiteestä ja tuloksista.

Oisko Kujolla jotain piirrettyä ohjetta paikalliselle aikuiskoulutuskeskukselle ku tuo vaimo on sellaisessa töissä...?
Putket on nyt kasassa 4-2-1 ja katit ammuttu taivaaseen. Olihan se aika tukkosen näköinen siitä katin kohdalta...
- Jsalok -

Kirjoittaja 107-1089231881 » 30 Maalis 2006, 23:30

Kyllä onnistuu, mäkin tein. Tosin tosta näkee ett on peukaloitu.

http://galleria.busanistit.org/RT%3An-...._RT_014

http://galleria.busanistit.org/RT%3An-...._RT_015




Edited By ksthb on 1143750721

Kirjoittaja 87-1140103902 » 30 Maalis 2006, 17:56

Kujo kirjoitti:Takalevyn poistaminen ei mahdollista käytännössä mitään. Vaimennin koostuu alumiinisesta kuoresta ja sisällä olevasta teräspömpelistä johon on kasattu nuo mainiot kammiot ja väliputket. Itse olen purkanut noita sahaamalla takapäästä kuoren poikki, jolloin sisäpömpelin saa painettua ulos kokonaisena kaikkine kammioineen. Tämä siksi, että alumiinikuori on pakotettu takapäästä sisähylsyn reunojen yli. Tämän jälkeen 2.5 tuumainen reikähuilu sisään, villat ympärille ja pääty kiinni. Tuo pääty onkin sitten jo eri asia, alkuperäisen jos laittaa, jää kuoren reuna ikävästi näkösälle. Itse ratkaisin ongelman teettämällä paikallisella aik.koulutuskeskuksella päädyn Yoshimuran pyöreän päädyn mukaisesti. Toinen vaihtoehto on katkaista kuori niin, että pätkän voi hitsata takaisin, tosin saumahan jää tällöin näkösälle.
Eli näin saadaan alkuperäinen kuori säilytettyä ja sisuskalujen mitat ja vaimennustehon saa määritellä itse.
Katson, josko koneelta löytyis vielä kuvia toimenpiteestä ja tuloksista.

erittäin tyhjentävä vastaus......itsellä sisuskalut valmiina mut pääty kiinittämättä ajattelin taittaa reunat alkuperäseen muotoon ja hitsata päädyn kiinni. saas nähä mite onnistuu vai pitääkö mennä vaimennin kauppaan :p

Kirjoittaja Kujo » 30 Maalis 2006, 14:56

Takalevyn poistaminen ei mahdollista käytännössä mitään. Vaimennin koostuu alumiinisesta kuoresta ja sisällä olevasta teräspömpelistä johon on kasattu nuo mainiot kammiot ja väliputket. Itse olen purkanut noita sahaamalla takapäästä kuoren poikki, jolloin sisäpömpelin saa painettua ulos kokonaisena kaikkine kammioineen. Tämä siksi, että alumiinikuori on pakotettu takapäästä sisähylsyn reunojen yli. Tämän jälkeen 2.5 tuumainen reikähuilu sisään, villat ympärille ja pääty kiinni. Tuo pääty onkin sitten jo eri asia, alkuperäisen jos laittaa, jää kuoren reuna ikävästi näkösälle. Itse ratkaisin ongelman teettämällä paikallisella aik.koulutuskeskuksella päädyn Yoshimuran pyöreän päädyn mukaisesti. Toinen vaihtoehto on katkaista kuori niin, että pätkän voi hitsata takaisin, tosin saumahan jää tällöin näkösälle.
Eli näin saadaan alkuperäinen kuori säilytettyä ja sisuskalujen mitat ja vaimennustehon saa määritellä itse.
Katson, josko koneelta löytyis vielä kuvia toimenpiteestä ja tuloksista.

Kirjoittaja PetriK » 30 Maalis 2006, 12:48

Kuvat erityisesti siitä mitä takalevyn poistaminen mahdollistaa olisi upea juttu !

Ylös