Kirjoittaja 77-1133975059 » 29 Maalis 2006, 19:54
Oma -99 bussini käyttäytyi melko samalla tavalla. Välillä startti pyöri ihan tyhjää, välillä "ulvoi", jolloin pyöritti todella hitaasti konetta vaikka startti pyöri normaalisti ja eikä virran puutetta ollut. Samalla tavalla teki oli sitten kylmä kone tai ei. No eipä siellä montaa paikaa ole joka pääsisi luistamaan, eli starttikytkin. Kun purin vanhan pois ja kokeilin eroa uuteen, niin vanha oli aivan horo, ei ottanut kiinni kun harvoin ja aina tietystä kohtaa, kun uusi ei pyörinyt toiseen suuntaan lainkaan.
Startin saa kyllä irti irrottamatta bensapumppua, mutta kyllä aika ahtaaksi meni. Startin takana on kaksi 10mm pulttia ja päällä taitaa olla samankokonen mutteri virtapiuhan päässä. Lisäksi kannattaa en tiedä tarvitseeko ottaa irti pari koteloa (11 ja 20). Startin ratas tulee esiin ensimmäisen kotelon takaa, josta voi tarkistaa rattaan kunnon, jos se on ehjä ja startti pyörii ei siihen kannata sen enempää koskea. Starttikytkin on toisen kotelon alla.
Uusi starttikytkin taisi maksaa 280 ja pari tiivistettä päälle. Aikaa vaihtoon ei olisi kulunut kuin 2-3h, jos olisi ollu tarvittavat työkalut heti käytettävissä (pulttipyssy on ehdoton). Eli jos vika on vaan satunnainen ja sen kanssa pärjää en ainakaan itse olisi varmaankaan moista tehnyt. Mutta omassa tapausessa pyörän käynnistäminen tapahtui mäkilähdöillä...
Starttien heikoin kohta taitaa olla akselin pään hammastus, johon ei jostain kumman syystä viisaat insinöörit ole päättänyt laittaa erillistä ratasta. Jos kone pääsee potkaisemaan takaisin startti ei pyörähdä toiseen suuntaan, vaan hampaita lentelee. Noita leveämpiä hammaspyöriä (12mm, vakio taitaa olla 7mm) ovat taitaneet tuolla isossa maassa laittaa ainakin koneisiin joissa on puristuksia nostettu. Melkosen kallis osa vaan sellanen, tais Jenkeissä maksaa 250$ kun uus startti maksaa 280$, Suomessa startti tais olla jotain 470 pintaan.
Niin ja starttikytkimellä ei ainakaan oman kokemuksen mukaan ole mitään tekemistä keskipakoisvoimien kanssa. Aivan sama miten hiljaa rupesi sitä pyörittämään, se ei antanut tippaakaan periksi.
No tulipas runoiltua. Toivottavasti oli apua.
[color=#000000]Oma -99 bussini käyttäytyi melko samalla tavalla. Välillä startti pyöri ihan tyhjää, välillä "ulvoi", jolloin pyöritti todella hitaasti konetta vaikka startti pyöri normaalisti ja eikä virran puutetta ollut. Samalla tavalla teki oli sitten kylmä kone tai ei. No eipä siellä montaa paikaa ole joka pääsisi luistamaan, eli starttikytkin. Kun purin vanhan pois ja kokeilin eroa uuteen, niin vanha oli aivan horo, ei ottanut kiinni kun harvoin ja aina tietystä kohtaa, kun uusi ei pyörinyt toiseen suuntaan lainkaan.
Startin saa kyllä irti irrottamatta bensapumppua, mutta kyllä aika ahtaaksi meni. Startin takana on kaksi 10mm pulttia ja päällä taitaa olla samankokonen mutteri virtapiuhan päässä. Lisäksi kannattaa en tiedä tarvitseeko ottaa irti pari koteloa ([url=http://houseofmotorcycles.bikebandit.com/partsbandit/assets/schematics/Suzuki/SU0120_007.gif]11 ja 20[/url]). Startin ratas tulee esiin ensimmäisen kotelon takaa, josta voi tarkistaa rattaan kunnon, jos se on ehjä ja startti pyörii ei siihen kannata sen enempää koskea. Starttikytkin on toisen kotelon alla.
Uusi starttikytkin taisi maksaa 280 ja pari tiivistettä päälle. Aikaa vaihtoon ei olisi kulunut kuin 2-3h, jos olisi ollu tarvittavat työkalut heti käytettävissä (pulttipyssy on ehdoton). Eli jos vika on vaan satunnainen ja sen kanssa pärjää en ainakaan itse olisi varmaankaan moista tehnyt. Mutta omassa tapausessa pyörän käynnistäminen tapahtui mäkilähdöillä...
Starttien heikoin kohta taitaa olla akselin pään hammastus, johon ei jostain kumman syystä viisaat insinöörit ole päättänyt laittaa erillistä ratasta. Jos kone pääsee potkaisemaan takaisin startti ei pyörähdä toiseen suuntaan, vaan hampaita lentelee. Noita leveämpiä hammaspyöriä (12mm, vakio taitaa olla 7mm) ovat taitaneet tuolla isossa maassa laittaa ainakin koneisiin joissa on puristuksia nostettu. Melkosen kallis osa vaan sellanen, tais Jenkeissä maksaa 250$ kun uus startti maksaa 280$, Suomessa startti tais olla jotain 470 pintaan.
Niin ja starttikytkimellä ei ainakaan oman kokemuksen mukaan ole mitään tekemistä keskipakoisvoimien kanssa. Aivan sama miten hiljaa rupesi sitä pyörittämään, se ei antanut tippaakaan periksi.
No tulipas runoiltua. Toivottavasti oli apua.[/color]