Optimaalinen ratastus? - Pientä eteen ja taakse?

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :;): :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :tyhmamina: :baaa: :bike: :blues: :pomppu: :bowdown: :thumbup:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: Optimaalinen ratastus? - Pientä eteen ja taakse?

Kirjoittaja gsxr » 12 Joulu 2017, 14:26

Täytyypä laittaa tilaukseen 39 ratas. Tuo välityslaskuri on kätevä, olenkin joskus etsinyt tuollaista netistä mutta ei ole siihen hätään löytynyt.
Kiitokset :)

Kirjoittaja 1340R86 » 10 Joulu 2017, 23:06

gsxr kirjoitti:Gen1 vakiovälitykset on 17/40. Voiko vakiomittaiselle ketjulle vaihtaa 39 rattaan ja vielä olisi kiristysvaraa jäljellä?
Eroa noin 4mm niin pitäis käydä
tuokin antaa ketjun pituudeksi saman 112lenkkiä
http://www.gearingcommander.com/

Kirjoittaja gsxr » 10 Joulu 2017, 22:11

Gen1 vakiovälitykset on 17/40. Voiko vakiomittaiselle ketjulle vaihtaa 39 rattaan ja vielä olisi kiristysvaraa jäljellä?

Kirjoittaja Kekku » 12 Heinä 2011, 16:42

Ok.
Mieluummin isot rattaat.
Tasaisempi veto.
Pienempi kuluminen.

http://www.sks.fi/downloa...._08.pdf

Sivu 6.

Tosta eteenpäin:
Rullaketjua voi verrata nauhaan, joka koostuu rullista...




Edited By Kekku on 1310478615

Kirjoittaja VeliHölmöK8 » 12 Heinä 2011, 14:01

snuggles kirjoitti:Laitetaan nyt sitte vielä erilainen mielipide. Oon käyttäny isoa eturatasta siksi ettei ketjun tarvi tehdä niin tiukkaa mutkaa, kitkaahan siitäkin tulee. Mul nyt ei paljo kikkailuvaraa oo ollu, joko 17 tai 18 piikkinen. Voi tietty olla väärin, tulokset ei ainakaan puolla tätä.
Kiitos näkökulmasta. Juuurikin tätä tällaista keskustelua toivon. Tämä on siis hifistelyä, mutta joitain se kiehtoo ja joitain ei. Pointti on siinä, että jos jonkun asian voi tehdä samalla vaivalla paremmin kuin aikaisemmin, niin miksi ei tekisi. Se välityssuhde on toki tärkeämpi kuin se miten se tehdään, mutta tämä topikki käsittelee nyt tätä asiaa. Toki tuo Slipin näkökulma kytkimen säästymisestä on ilmeinen ja tervetullut, sillä siihen(kin) rahareikään on itse(kin) tullut muutama ropo syydettyä. Niin ikään on mielenkiintoista tietää, mitä välitystä JariM on käyttänyt vartille. Tieto saa minut ehkä kokeilemaan seutaavaksi vielä vähän tiuhempaa kuin mitä olin ajatellut. Kiitos siis kaikille tähänastisista kommenteista. Lisääkin mahtuu... :welcome:

Kirjoittaja snuggles » 12 Heinä 2011, 13:23

Laitetaan nyt sitte vielä erilainen mielipide. Oon käyttäny isoa eturatasta siksi ettei ketjun tarvi tehdä niin tiukkaa mutkaa, kitkaahan siitäkin tulee. Mul nyt ei paljo kikkailuvaraa oo ollu, joko 17 tai 18 piikkinen. Voi tietty olla väärin, tulokset ei ainakaan puolla tätä.

Kirjoittaja VeliHölmöK8 » 12 Heinä 2011, 09:00

slip kirjoitti:Teoriassa niin pienemmät rattaat, vähemmän painoa, vähemmän vastustavia voimia. Samalla lyhyemmät ketjut, vähemmän painoa ja vastustavia voimia ketjuistakin. Käytännössä taitaa olla aika marginaaliset vaikutukset.
tenhulttio kirjoitti:Mun mielestä lähteminen on sen helpompaa mitä lyhemmät välit.
Joo ja aika paljon kytkin ystävällisempää. Esim itse ajanut samoilla kytkinlevyillä viimeiset pari kesää välitysten lyhennyksen jälkeen. Vakioväleillä noita levyjä sai uusia useemman kerran vuodessa.
Ryhdyn asteittain lyhentämään välitystä, mikä ei alunperin liittynyt tähän topiciin ja oli tarkoituskin tehdä. Kun "löydän omani", toivottavasti vielä tällä kaudella, niin toteutan sen ensi kaudelle siten, että eteen niin pieni kuin saa eli 16-piikkinen ja taakse sitten "se oikea" minulle. Samalla kun tihennän välitystä, vähennän tarvittaessa ilokaasun määrää kakkosvaihteella.

Kirjoittaja slip » 12 Heinä 2011, 01:21

Teoriassa niin pienemmät rattaat, vähemmän painoa, vähemmän vastustavia voimia. Samalla lyhyemmät ketjut, vähemmän painoa ja vastustavia voimia ketjuistakin. Käytännössä taitaa olla aika marginaaliset vaikutukset.
tenhulttio kirjoitti:Mun mielestä lähteminen on sen helpompaa mitä lyhemmät välit.

Joo ja aika paljon kytkin ystävällisempää. Esim itse ajanut samoilla kytkinlevyillä viimeiset pari kesää välitysten lyhennyksen jälkeen. Vakioväleillä noita levyjä sai uusia useemman kerran vuodessa.

Kirjoittaja VeliHölmöK8 » 11 Heinä 2011, 23:57

jarim kirjoitti:No sen mukaan mitä se sinun laite tehojen puolesta vartille menee lasket välitykset sen mukaan haluatko tulla maaliin vitosella vai kutosella.
Sorry että intän, mutta jos siis (suunnilleen) samaan välitykseen päästään eri kautta, niin mikä olisi optimi?! Tässä ei nyt ole kyse välityssuhteesta sinänsä eikä sen laskemisesta & miettimisestä suhteessa pitoon.

Kirjoittaja jarim » 11 Heinä 2011, 23:51

No sen mukaan mitä se sinun laite tehojen puolesta vartille menee lasket välitykset sen mukaan haluatko tulla maaliin vitosella vai kutosella.

Kirjoittaja VeliHölmöK8 » 11 Heinä 2011, 23:33

Olen ilmeisen epäselvä sanoissani. Joka tapauksessa kysymys oli, että jos kutakuinkin samaan välityssyhteeseen päästään eri kombinaatioilla, niin kannattaako valita eteen mahdollisimman pieni ratas, jotta myös taakse saadaan niin pieni ratas kuin mahdollista? Paitsi että pienempi ratas on kevyempi, voisi olettaa että ketjulinta on sitä optimaalisempi mitä vähemmän se levenee taaksepäin? Säätövaralla tai ketjun pituudella ei ole mitään merkitystä tässä, sillä ketjuja saa lenkkitavarana ja niiden lyhentäminen ei ole haaste. Tässä on nyt kyse kunnon hifistelystä eli optimin hakemisesta. :mopo:

Kirjoittaja tenhulttio » 11 Heinä 2011, 21:45

Itte suosin mahdollisimman lyhyttä välitystä. Mun mielestä lähteminen on sen helpompaa mitä lyhemmät välit. Rattaat kannattaa valita vielä niin, että ketjun kiristysvarat menee lähes tappiin (=max akselinväli) ainakin jos pyörä on vakiomittainen.

Kirjoittaja jakehaanpää » 11 Heinä 2011, 19:57

jarim kirjoitti:Minä oon ajanu 16/43 välityksillä oman pyörän ennätykseni 9.193s.
Taitaa olla sulle ja pyörälle aika optimi ratastus vartille, ainakin aika on sen verran kova.

Kirjoittaja jarim » 11 Heinä 2011, 17:31

Minä oon ajanu 16/43 välityksillä oman pyörän ennätykseni 9.193s.

Kirjoittaja Kekku » 11 Heinä 2011, 17:09

No eihän ne nyt ole mikään sama?

Ylös