VIKA SELVISI: Gsx-r mittaristo busassa - Onkelma!! Apuja tarvitaan!

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :;): :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :tyhmamina: :baaa: :bike: :blues: :pomppu: :bowdown: :thumbup:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: VIKA SELVISI: Gsx-r mittaristo busassa - Onkelma!! Apuja tarvitaan!

Kirjoittaja 107-1356436708 » 25 Joulu 2012, 14:18

Terve, olisko Henkka83:lla vielä muistissa mitä johtoja piti muuttaa että mittaristo sai pelaamaan??

T:Markus

Kirjoittaja tenhulttio » 28 Huhti 2011, 21:24

Henkka83 kirjoitti:
jarim kirjoitti:Kokeilepa vielä varsin tuleeko C30 jälkeen olevat vikakoodit oikein ... eli esim. vaihdeanturin johto irti (se joka tulee kytkinkopalta siis). Siitä pitäisi tulla C31. Tai pyörän käydessä joku suuttimista irti, niistä tulee 1 = C32, 2 = C33, 3 = C34, 4 = C35.

Kun ecu tosiaan kertoo viat mittaristolle bitteinä ja kun Gixussa on käytössä myös Busasta poiketen C28, C29, C30 niin yksi teoria että tuosta C27:sta lähtien vikakoodit ei enää täsmääkään. Nuo edellä kokeilluthan oli kaikki "alle" tuon C27.
Noniin. Eli tein noi testit mitä mainitsit ja kaikki koodit olivat sitä mitä pitikin.

No sitten rupesin ynnäilemään:

busassa ei siis ole secondary throttle control unittia
k3:sessa giksussa ei ole lambda-anturia.

Löin lambdan piuhojen päähän ja vikakoodia ei enää tule :thumbup:

Eli kun lambdan nyppäsee poies, pitääkö piuhat jotenki jumpperoida vai..??


EDIT: Itse itselleni vastaten, ilmeisesti noin: Unplug pin 11 on ECU large connector to disable FI light

löyty siis dynojetin sivuilta toi ohje. Häviääköhän kaikki vikakoodit samalla? ???

-Henkka
Lambdan tilalle myytävä, liittimeen laitettava "sokeripala" sisältää vain 332ohmin vastuksen. Ainakin oli mun gixxerissä semmonen.

Kirjoittaja jarim » 28 Huhti 2011, 19:45

Kas noin. Omalta kohdalta kiinnostavin tekniikkatopikki pitkään aikaan. :)

Kirjoittaja Henkka83 » 28 Huhti 2011, 19:41

jarim kirjoitti:Jahas eli Busan lambda vikakoodi on Gixxun mittaristolla C30... :) Hyvä kun selvisi! Joo häviää, eli tuo pin11 on isommassa liittimessä toinen johto vasemmalta lukien toisessa rivissä, musta ruskealla raidalla. Sen kun nappaa irti niin ei tule vikakoodia puuttuvasta lambdasta. Nuo vikakoodit ei Gen1 Busassa jää muistiin eli nollautuu kun käyttää virrat pois.
Ok! Hieno juttu!

Laittaisin tohon topicciin että "vika selvisi" jos osaisin :D ehkä modi sen hoitelis? :thumbup:


-Henkka

Kirjoittaja jarim » 28 Huhti 2011, 19:31

Jahas eli Busan lambda vikakoodi on Gixxun mittaristolla C30... :) Hyvä kun selvisi! Joo häviää, eli tuo pin11 on isommassa liittimessä toinen johto vasemmalta lukien toisessa rivissä, musta ruskealla raidalla. Sen kun nappaa irti niin ei tule vikakoodia puuttuvasta lambdasta. Nuo vikakoodit ei Gen1 Busassa jää muistiin eli nollautuu kun käyttää virrat pois.

Kirjoittaja Henkka83 » 28 Huhti 2011, 19:12

jarim kirjoitti:Kokeilepa vielä varsin tuleeko C30 jälkeen olevat vikakoodit oikein ... eli esim. vaihdeanturin johto irti (se joka tulee kytkinkopalta siis). Siitä pitäisi tulla C31. Tai pyörän käydessä joku suuttimista irti, niistä tulee 1 = C32, 2 = C33, 3 = C34, 4 = C35.

Kun ecu tosiaan kertoo viat mittaristolle bitteinä ja kun Gixussa on käytössä myös Busasta poiketen C28, C29, C30 niin yksi teoria että tuosta C27:sta lähtien vikakoodit ei enää täsmääkään. Nuo edellä kokeilluthan oli kaikki "alle" tuon C27.

Noniin. Eli tein noi testit mitä mainitsit ja kaikki koodit olivat sitä mitä pitikin.

No sitten rupesin ynnäilemään:

busassa ei siis ole secondary throttle control unittia
k3:sessa giksussa ei ole lambda-anturia.

Löin lambdan piuhojen päähän ja vikakoodia ei enää tule :thumbup:

Eli kun lambdan nyppäsee poies, pitääkö piuhat jotenki jumpperoida vai..??


EDIT: Itse itselleni vastaten, ilmeisesti noin: Unplug pin 11 on ECU large connector to disable FI light

löyty siis dynojetin sivuilta toi ohje. Häviääköhän kaikki vikakoodit samalla? ???

-Henkka




Edited By Henkka83 on 1304007954

Kirjoittaja jarim » 28 Huhti 2011, 14:15

Kokeilepa vielä varsin tuleeko C30 jälkeen olevat vikakoodit oikein ... eli esim. vaihdeanturin johto irti (se joka tulee kytkinkopalta siis). Siitä pitäisi tulla C31. Tai pyörän käydessä joku suuttimista irti, niistä tulee 1 = C32, 2 = C33, 3 = C34, 4 = C35.

Kun ecu tosiaan kertoo viat mittaristolle bitteinä ja kun Gixussa on käytössä myös Busasta poiketen C28, C29, C30 niin yksi teoria että tuosta C27:sta lähtien vikakoodit ei enää täsmääkään. Nuo edellä kokeilluthan oli kaikki "alle" tuon C27.




Edited By jarim on 1303989367

Kirjoittaja Henkka83 » 28 Huhti 2011, 12:46

Henkka83 kirjoitti:
jarim kirjoitti:
jarim kirjoitti:Ja vielä lisäpohdintaa; kun en mistään ole lukenut että miten tuo vikakoodilogiikka toimii niin ajatelma: vikakoodilogiikka on itseasiassa kokonaan mittaristolla eli mittaristo kyselee kaikkien tietämiensä laitteiden tilat eculta ja kun ecu ei tuohon secondary throttle control unitin tilaan osaa vastata niin siitäpä se vikakoodi.
Tämän ainakin voi unohtaa... ei se näin mene. :)

ECUEditorilla tieten voisi nähdä jos siellä oikeasti joku anturivika on...
Ja sulla näköjään oli myynnissä ECU-flash kaapeli tuolla :laugh: :;):

No täytyy tossa kohtapuoliin käydä järjestämässä lisävikoja, niin katsotaan mitä mittaristo siihen sanoo.


-Henkka
Noniin, tuli testailtua ja mittaristo näyttää vikakoodit oikein. Koitin vuorotellen lämpöanturilla, IAP:llä sekä IAT:llä. Nämä kaikki tulivat näyttöön heti kun virrat käänsi päälle. Tämä mystinen C30 ilmaantuu siis vasta sitten kun koneen käynnistää.

Tarkistin myös sähkökaaviosta tuota bensamittarihommaa ja näyttäis siltä että bensavalon sekä mittarin tieto kulkee samaa johtoa pitkin (musta/vaalean vihreä). Eli se on kytketty bensavalon paikkaan mittaristossa ja vaikuttaisi toimivan.



-Henkka

Kirjoittaja Henkka83 » 28 Huhti 2011, 10:50

jarim kirjoitti:
jarim kirjoitti:Ja vielä lisäpohdintaa; kun en mistään ole lukenut että miten tuo vikakoodilogiikka toimii niin ajatelma: vikakoodilogiikka on itseasiassa kokonaan mittaristolla eli mittaristo kyselee kaikkien tietämiensä laitteiden tilat eculta ja kun ecu ei tuohon secondary throttle control unitin tilaan osaa vastata niin siitäpä se vikakoodi.
Tämän ainakin voi unohtaa... ei se näin mene. :)

ECUEditorilla tieten voisi nähdä jos siellä oikeasti joku anturivika on...
Ja sulla näköjään oli myynnissä ECU-flash kaapeli tuolla :laugh: :;):

No täytyy tossa kohtapuoliin käydä järjestämässä lisävikoja, niin katsotaan mitä mittaristo siihen sanoo.


-Henkka

Kirjoittaja jarim » 28 Huhti 2011, 10:08

jarim kirjoitti:Ja vielä lisäpohdintaa; kun en mistään ole lukenut että miten tuo vikakoodilogiikka toimii niin ajatelma: vikakoodilogiikka on itseasiassa kokonaan mittaristolla eli mittaristo kyselee kaikkien tietämiensä laitteiden tilat eculta ja kun ecu ei tuohon secondary throttle control unitin tilaan osaa vastata niin siitäpä se vikakoodi.

Tämän ainakin voi unohtaa... ei se näin mene. :)

ECUEditorilla tieten voisi nähdä jos siellä oikeasti joku anturivika on...




Edited By jarim on 1303974847

Kirjoittaja jarim » 28 Huhti 2011, 08:26

Henkka83 kirjoitti:
jarim kirjoitti:Sellainen teoria kävi mielessä myös että olisiko Gixxussa mittaristoprotokollaan kuiten ympätty tieto tuosta secondary throttle control unitista ja kun Busan ECU ei siitä mittaristolle kerro niin mittaristo kertoo loppujen lopuksi kuiten "oikean vikakoodin"? Ajatus tuli mieleen kun bensamittarikin Busassa on kytketty suoraan mittaristolle ja jos se on irti niin mittaristo kertoo vikakoodiksi C92 vaikka ECU ei siitä sinällään välitä ollenkaan.
Tuo on hyvinkin mahdollista. Eräältä tellufoorumilta löysin aiheen jossa juuri tuo sama ongelma. Siellä olivat rakentaneet boksin joka periaatteessa toimii kuin "secondary throttle control unit" ja näin ollen huijaa mittaristoa.

Tuossa linkkiä: http://www.tlzone.net/forums....-3.html

Itsellä ei kyllä kolvi pysy käsissä noissa piirilevyhommissa. Eikä ihan täysin vielä selvinnyt että mihin piuhoihin tuo pitäisi sitten yhdistää.

-Henkka
Jos en ihan väärin tulkinnut niin tuolla kaverilla on Gixxun ecu "dummynä" pyörässä joka syöttää mittaristolle tietoja kaikista antureista. Että sikäli poikkeaa sinun tilanteesta.

Kirjoittaja jarim » 28 Huhti 2011, 07:51

Ota ventiilikopan päältä imunokan asentoanturi irti ja kokeile startata pyörää. Tai sitten kampiakselin asentoanturi ja sama homma. Tai suodatinkotelosta IAP anturi tai lämpötila-anturi. Onhan noita. :)



Edited By jarim on 1303966333

Kirjoittaja Henkka83 » 28 Huhti 2011, 07:46

Tuli vielä semmonen mieleen että jos pystyisi jotenkin simuloimaan jonkin toisen virheen, niin näkisi sitten että näyttääkö gikserin mittaristo saman vikakoodin mitä busan oma näyttäisi.

Tuleeko mitään helposti saatavaa virhettä mieleen..? :tapu:


-Henkka

Kirjoittaja Henkka83 » 28 Huhti 2011, 07:38

jarim kirjoitti:Sellainen teoria kävi mielessä myös että olisiko Gixxussa mittaristoprotokollaan kuiten ympätty tieto tuosta secondary throttle control unitista ja kun Busan ECU ei siitä mittaristolle kerro niin mittaristo kertoo loppujen lopuksi kuiten "oikean vikakoodin"? Ajatus tuli mieleen kun bensamittarikin Busassa on kytketty suoraan mittaristolle ja jos se on irti niin mittaristo kertoo vikakoodiksi C92 vaikka ECU ei siitä sinällään välitä ollenkaan.
Tuo on hyvinkin mahdollista. Eräältä tellufoorumilta löysin aiheen jossa juuri tuo sama ongelma. Siellä olivat rakentaneet boksin joka periaatteessa toimii kuin "secondary throttle control unit" ja näin ollen huijaa mittaristoa.

Tuossa linkkiä: http://www.tlzone.net/forums....-3.html

Itsellä ei kyllä kolvi pysy käsissä noissa piirilevyhommissa. Eikä ihan täysin vielä selvinnyt että mihin piuhoihin tuo pitäisi sitten yhdistää.

-Henkka

Kirjoittaja jarim » 27 Huhti 2011, 22:47

Ja vielä lisäpohdintaa; kun en mistään ole lukenut että miten tuo vikakoodilogiikka toimii niin ajatelma: vikakoodilogiikka on itseasiassa kokonaan mittaristolla eli mittaristo kyselee kaikkien tietämiensä laitteiden tilat eculta ja kun ecu ei tuohon secondary throttle control unitin tilaan osaa vastata niin siitäpä se vikakoodi.

Ylös