Ss1000 eli eka rautapyllyilyni

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :;): :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :tyhmamina: :baaa: :bike: :blues: :pomppu: :bowdown: :thumbup:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: Ss1000 eli eka rautapyllyilyni

Kirjoittaja 66-1203695622 » 20 Marras 2010, 14:35

waiski10 kirjoitti:Ei se keskinopeuteen kaadu tai ainaskaa kaatunut.

Kannattanee muistaa, jotta noita pätkiä tarkastellaan myös kulutuksen avulla. Toleransseista en tiedä, mutta jossainhan se raja on.

Kirjoittaja Mrk » 19 Marras 2010, 20:36

Tai jos tarpeeksi pitkä siivu osuu kohdalle niin vaikka pikku torkut :p

Kirjoittaja 107-1274162792 » 19 Marras 2010, 02:49

heh, niimpä. Ei uskaltaisi IBANn foormumilla ääneen sanoa mutta kun etenee reippaasti saa sumpitkin juoda ihan rauhassa :p

Kirjoittaja waiski10 » 15 Marras 2010, 21:24

Ei se keskinopeuteen kaadu tai ainaskaa kaatunut.

Kirjoittaja Mrk » 15 Marras 2010, 21:00

Kun vain muistaa pitää tupakka tms. taukoa ennen tankkausta ettei mene keskinopeus liian kovaksi, jos siis useinkin herättelee itseään :p

Kirjoittaja 107-1274162792 » 15 Marras 2010, 15:19

Kiitoksia kaikille onnitteluista :)

Ensi kesänä olisi suunnitelmissa tuo SS2000 ja villejä unelmia olen kehitellyt myös tuosta Nordkapp - Gibraltarista mutta pahoin pelkään että on aikataulullinen mahdottomuus. :(

Juu kyllä puheet "bussin" soveltumattomuudesta Rautapyllyilyyn on ihan potaskaa. minkä mukavuudessa kenties jollekin laiskanlinnalle häviää niin saa kyllä takaisin moninverroin pirteydessä kun haluaa itseään ja pyörää vähän herätellä kiertelemällä sitä oikean puoleista kahvaa, adrenaliini on aika hyvä piriste :rasberry:




Edited By klasu71 on 1289827990

Kirjoittaja hanhiha » 31 Loka 2010, 20:20

Hyvä juttu. :bike:
Itsekin ajelin eka IBA ajon mennä suvena ja tarkoitus tulevana ajaa vähintään kaks eri ajoa. :skootteri:

Kirjoittaja Mrk » 29 Loka 2010, 00:20

Miksikäs ei matkalehmä rp ajoon sopisi? :kippis:

Kirjoittaja Cebusa » 29 Loka 2010, 00:15

Onnittelut Klasu71! Hyvä tarina.

Itsellä oli suunnitelmissa kuluneelle kesälle, mutta kun ei aika/kelit oikein suosineet. :;):
Ensi kesänä itsellä suunnitelmissa Oulu-Seinäjoki-Ylöjärvi-Vantaa-Hartola-Toivakka-Kuopio-Kajaani-Kuusamo-Oulu tms.
Olisiko ketään SS1000 kiinnostunutta kaveriksi? Mukavampi olisi ajella vuorovedolla.

Kirjoittaja 66-1203695622 » 28 Loka 2010, 17:38

Onneks olkoon! Kyllähän toi Busa rautaperseilyynkin hyvin soveltuu vaikka jotkut "sohvilla" ajelevat muuta väittää. Itse perseillyt Busalla reilut 6200 km ja kyllähän noi aamuyön väsyneet ja kylmät tunnit on niitä missä mies mitataan. Hirvien yms. elikoiden takia Suomen harvojen moottoritiepätkien hyväksikäyttö kannattaa ajottaa mahdollisuuksien mukaan alku- tai loppuyön tunteihin.
Ensi kesänä vaan uutta rautapersettä suunnitelemaan. Itsellä olisi aikomus kokeilla tuota SS3000 Baltic-matkaa.

Kirjoittaja Koijari » 28 Loka 2010, 16:04

Onnea kans suorituksesta. :thumbup:

Kirjoittaja Esabusa » 28 Loka 2010, 16:03

Onnea suorituksen johdosta.

Ensi kesänä sitten BB1500 jne......?

Noi sarvipäät on mukavia reissukavereita, pitävät hereillä hyvinkin.

Kirjoittaja 107-1274162792 » 28 Loka 2010, 15:03

Busanisti opettelee rautapyllyilyä… eli SS1000 ajo 19.-20.8.2010

Ajatus ajosta oli kytenyt jo pitkään ja nyt sitten tupsahti sopiva tilaisuus sen toteuttamiselle kun tuli tilaisuus pitää pari vapaapäivää. Ajon lopetus kaupunki oli alusta alkaen selvä, sen oli oltava Joensuu sillä Joensuussa oli ”kenttäajot” eli huippunopeusmittaus tapahtuma 21.8.2010 ja sinne oli päästävä. Jäin noihin nopeusmittausajoihin koukkuun kesällä 2009 kun kaveri houkutteli mukaan Jämsän Halliin. Silloinen pyöräni Suzuki Bandit 1250SA ei ehkä tuossa touhussa ole parhaimmillaan, mutta kivaa oli ja päätin että tätä täytyy saada lisää. Bandit vaihtui tänä keväänä Suzukin Hayabusaan joka toimii noissa kinkereissä vähän paremmin.
Tullut tuolla ”Bussilla” ajeltua kohtuullisen paljon pääasiassa matkaa ja moottoriteitä ja sain sopivasti Lahdesta Rikulta 12000km huollon varattua aloituspäivän aamuksi. No, totta kai pienet vaikeudet alkoivat heti. Yleensä huollossa on mennyt sellainen 1,5h, nyt meni liki 3,5h eli pääsin aloittamaan ajon vasta n. klo 11:30. Siinä huoltoa odotellessa tuli mukavan oloinen kaveri huollattamaan myös GS Bemariaan ja tuli hänen kanssaan turistua aiheesta. Kun pohdiskelin ääneen että kumminkohan päin ajaisin lenkkini hän antoi vallan mainion vinkin: ”aja niinpäin ettei aurinko ole kokoajan silmissä”. Näin tein ja matkan varrella kauniina loppukesäisenä päivänä itse asiassa kiittelin moneen kertaan hänen ajatustaan, eli kiitokset sekä todistajalle että hyvän vihjeen antajalle Martti Nurmelalle.

Suunniteltu reittini oli seuraava: Lahti – Vantaa – Turku – Pori – Vaasa – Peräseinäjoki – Tampere –Vantaa – Porvoo – Hamina –Lappeenranta – Mikkeli – Kuopio – Joensuu. Tämä suunnitelma myös piti. Google maps jota käytin reitin suunnittelussa antoi reissulle mittaa vähän vajaa 1700km joten marginaalia pitäisi olla riittävästi että tuo vaadittava 1604km tulisi täyteen. Melko moottoritie pitoinen reitti myönnetään, lähinnä otin niitä sen takia mukaan että niillä saan itselleni hieman lepotaukoja. Busan ajoasento on aika etukenoinen ja painoa on käsillä hitaissa nopeuksissa aika lailla, moottoritienopeuksissa vähän helpottaa ja ajattelin että kun on eka Rautaperse ajo niin pelaan varman päälle.

Myöhäisestä lähtöajankohdasta huolimatta reissu starttasi, todistajat siis Rikun huollosta ja virallinen aloitus Lahdesta, Launeen Nesteeltä. Tankki täyteen ja menoksi. Tämä oli sitten heti eka virhe jonka tajusin vasta lauantai aamuna kun aloin kuitteja kasailemaan. Nesteen kassan kello oli tunnin jäljessä ja kirjasi leimaan sen ajan. Onneksi olin ohjeita lueskeltuani ottanut kuitin taakse myyjältä vielä oikean kellon ajan ja allekirjoituksen. No eipä hätää, lopetuskuittiin verratessani aika alittuu silti, marginaalia jää peräti n. 30 sekuntia… HUH 

Kellon ollessa noin paljon tuumin (jouduin koukkaamaan vielä Orimattilan kautta hakemaan unohtuneita kamoja), että jotain evästä on saatava aika pian joten tokan kuitin keräsin Tikkurilan McDonaldsilta. Ei todellakaan paras vaihtoehto, mutta sattui olemaan nopein tarjolla oleva ja tuumin että pidän ainakin alkuun etenemisen suhteellisen reippaana, mielestäni parempi niinpäin kuin se että joutuu lopussa kiristämään väsyneenä. Siitä matka jatkui kohti Turkua ja toinen tankkaus Teboil Kivihovilla Suomusjärvellä lähellä Turkua. Juomatauko Shell Orikedolla vähän Turun jälkeen ja nokka kohti Poria. Vähän ennen Poria jaloittelutauolla juttelin jonkun kaverin kanssa ja tuli keskusteltua myös siitä että ”miksen laittanut vaan ajofarkkuja, kun näissä gore – housuissa paistuu”. No, kun aurinko laski tuli todettua että valinta oli oikea. Pori jäi taakse ja Kristiinankaupunki alkoi lähestymään. Samaan tahtiin kun kilometrejä kertyi alkoi myös kuskin verensokeri laskemaan eli suomeksi sanottuna huomasin että alkoi olemaan nälkä, no ABC Kristiinankaupunki toi helpotuksen hamppariaterian muodossa ja matka jatkui taasen kohti Vaasaa. Vaasassa etsiskelin hetken huoltoasemaa ja sitten kysyin joltain pojalta että mistähän sellaisen löytäisi, no, poika puhui sitten vain ruotsia joten piti vaihtaa kieltä välillä ja homma selvisi. Kansainvälistä menoa Vaasassa siis, onneksi on joskus tullut tuota kieltä höpöteltyä ennenkin joten siitä ei tullut ongelmaa. Tankki täyteen Neste Raastuvankadulta ja kohti Peräseinäjokea. Peräseinäjoen Neste jossa olin suunnitellut syöväni oli tottakait mennyt jo kiinni joten otin vain kuitin tankkauksesta ja köröttelin Neste Jalastuuleen. Tässä vaiheessa alkoi aurinko laskemaan ja piti kiskoa vähän lisää paitaa päälle laukusta. Matka jatkui kohti Tamperetta tuttua hyvää tietä ja seuraava suunniteltu pysähdys olisi ABC Pirkkala Tampereen ohikulkutiellä. Aika pian Jalastuulen jälkeen oli kyllä pysähdyttävä vaihtamaan ajohanskat lämpimämpiin ja vetämään toinenkin paita päälle. Lämpötila oli suorastaan romahtanut ja kun sen yhdistää vielä hiipivään väsymykseen niin paleleminen oli tosiasia. Tampereen kupeessa syy paleluun myös selvisi, mittarit näyttivät vain +5 astetta. No, ABC Pirkkalassa join kupin kaakaota ja patukan sekä putsasin kypärän visiirin kun oli tullut kerättyä siihen jo ihan riittävän edustava kokoelma Suomen hyönteisiä. Tuo paleleminen laski mielialaa nopeasti mutta tuumin että en varmasti luovuta. Mieleen hiipi kaikenlaisia ajatuksia hiljaisella öisellä moottoritiellä kohti Vantaata mutta ne kuittasin samalla tavalla kuin olen tehnyt maratoneillakin kun alkaa väsy ja ketutus iskemään. ”Kenen kuva on aamulla peilissä, voittajan vai luovuttajan?”. Hiddo, aika paljoon olen valmis ettei tartte luovuttajaa sieltä katsoa . Hämeenlinnan kohdilla meni 1000km poikki pyörän trippimittarin mukaan ja silloinhan voi jo todeta että voiton puolella ollaan 
Linnatuulessa motarilta nappasin kahvin ja lihapasteijan ja matka jatkui kohti Vantaata ja Tikkurilan Shelliltä otin taasen kaakaon. En ole kaakaota juonut varmaan vuosiin mutta nyt se kyllä maistui aivan käsittämättömän hyvältä. Tikkurilan Shellillä höpöttelin tovin jonkun kaverin kanssa joka tuli pyörää kuikuilemaan ja hän antoi hyvän vinkin Hamina – Lappeenranta välille. Se on kuulemma täynnä hirviä. Siitä kun jatkoin kohti seuraavaa kuittipaikkaa eli Haminaa niin ihmettelin jaloittelutauoilla kun P-paikat oli täynnä pysäköityjä autoja ja ihmiset niissä nukkumassa. No, ulkomaalaisia autoja miltei kaikki ihmetytti vain kun autokalusto oli enimmäkseen siitä kalliimmasta päästä että eikös se hotelli olisi vähän kivempi vaihtoehto mutta ehkä he tietävät mitä tekevät ;) Haminasta kurvasin suoraan Lappeenrannan tielle ja kuitin nappasin Teboil Salmenkylästä. Sillä matkalla ajelin Vantaan hemmon antaman vinkin mukaisesti hyvin varovaisesti, oli säkkipimeä ja pilvinen yö joten näkyvyys ei todellakaan ollut parhaimmillaan. Onkohan siihen muuten joku syy olemassa että moottoripyöriin ei voida tehdä kunnon valoja? Yksiinkään oikeasti hyviin valoihin en ole vielä mopoissa törmännyt. Erityisesti pitkiin kaipaisin kyllä reilusti lisää tehoja. Varovaisuus palkittiin, kahteen eri otteeseen näin hirven mutta mitään läheltäpiti tilannetta ei päässyt syntymään. Kunhan möllöttivät ja katselivat paheksuvasti kun tulin heidän ruokarauhaansa häiritsemään. Aurinko alkoi jo hieman sarastamaan ja olin jo todella viluinen. Jännää millaisia kaikkia jumppaliikkeitä pyöränselässä voikaan keksiä että pysyy lämpöisenä, niistä tosin epäilen että kukaan ei halua kuulla saati nähdä ;)
Taavetin pitkäshelliltä otin kuitin ja kahvin ja mutustelin energiapatukan, siellä joku kaveri tuli juttelemaan ja kun kyseli reitistäni niin puisteli vaan päätään ja ihmetteli onko tuossa nyt järkeä? Vastaukseksi vain nauroin ja sanoin, että tuskimpa mutta kaikkea pitää kokeilla (niitä muutamaa tunnettua poikkeusta lukuun ottamatta). Taavetista otin ”piston” Lappeenrantaan, sieltä vähän löpöä tankkiin ja kohti Mikkeliä. Aurinko Alkoi nyt kunnolla nousemaan ja aamunkoitto oli kivan näköinen, samaten tuo tie jolla en aiemmin ollut ajanutkaan oli itse asiassa aika kiva. Tasaista mutkaa ja suhteellisen hyvässä kunnossa ja paljon 100km/h rajoitusta. Mieliala alkoi taas kohoamaan tasaisesti, Mikkelistä otin vain lisää bensaa ja jatkoin heti kohti Kuopiota. Tämä on minulle hyvinkin tuttu tie ja matka joutui hyvin, Juva, Varkaus ja Leppävirta jäivät taakse ja kuitin nappasin vain ABC:ltä Kuopiosta pankkiautomaatista sillä minun ei vaan kerta kaikkiaan tehnyt mieli mitään ja väsytti jo aikalailla. Siitä sitten vielä viimeiselle etapille Kuopiosta kohti Joensuuta. Taivas alkoi tummumaan ja tuumin jo että no niinpä tietysti, pitäähän sitä nyt kastua vielä viime metreillä mutta kerrankin tuuri suosi väsynyttä pikku Rautaperseilijää, joka puolella oli pilviä mutta ajoin koko matkan Joensuuhun siinä ainoassa kolossa mikä pilvien välissä oli ja aurinko lämmitti kivasti. Tällä matkalla näin yhdellä P-paikalla näyn mitä en kyllä osannut ihan odottaa, varmaan viitisenkymmentä aasialaisen näköistä tekemässä jotain tai chi aamujumppaansa. Aika yllättävää kun tuolla välillä ei noin muuten ole oikeastaan kuin metsää ja järviä. Lopetus kuitti Neste Noljakasta Joensuusta ja sieltä myös sain henkilökunnan todistajiksi. Sitten vielä muutaman kilometrin ajo Hotelli Kimmeliin josta sain myös erinomaisen savulohipastan aamiaiseksi klo 11 maissa. Sitten kuuma suihku ja oli tarkoitus ottaa parin tunnin torkut mutta ilmeisesti en ollut vain herännyt kännykän herätykseen ja pikku torkuista muodostui 15h unoset. Heräsin siis siinä aamukolmen jälkeen ja kirjoittelin tämän tarinan reissustani aamupalaa odotellessa. Nyt kello alkaakin olemaan jo sen verran, että aamupalaa alkaa jo saamaan. Epäilen että ensi kerralla mun tapauksessa aamiainen ei enää kuulu huoneen hintaan, sitä pöytää tuli rangaistua oikein tunteella ja sitten onkin aika lähteä pyörän pesun jälkeen kohti kenttäajopäivää , niin ja sitten onkin jäähdyttelylenkin vuoro eli vielä piti Joensuusta körötellä kotosalle Orimattilaan. Tietäähän kaikki kuinka tärkeä osa harjoitusta on jäähdyttely harjoituksen lopuksi ;)

Pienenä erikoisuutena ajossani oli että pidin sykemittaria kokoajan, ajostani se kertoi seuraavaa aika 23h:15min (en muistanut pysäyttää ihan ajallaan, vasta hotellin pihassa) keskiarvo syke 86 ja kulutetut kalorit 4226kcal. Kilometrejä kertyi Bussin trippiin 1734,3 hotellin pihassa, virallinen määrä lienee nelisen kilsaa vähempi siinä lopetuspaikassa.

Virallinen luku oli 1653km ja ajohyväksyttiin n. 3 viikkoa myöhemmin







:kippis:

Ylös