Välitykset ja säädöt nopeusajoon? - Ratastus, rengaspaine, jousitus

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :;): :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :tyhmamina: :baaa: :bike: :blues: :pomppu: :bowdown: :thumbup:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: Välitykset ja säädöt nopeusajoon? - Ratastus, rengaspaine, jousitus

Kirjoittaja Robin » 19 Touko 2011, 19:23

jarim kirjoitti:Katso missä kohtaa kierrosaluetta sinulla on huipputeho vaparina ja ilokaasuilla. Sitten oman tavoitteesi mukaan lasket välitykset siten että tavoittelemasi nopeus sattuu huipputehon kohdalle tai hieman sitä ennen. Huomioi myös luisto tuossa laskelmassa. Tuolla tavalla ainakin pitäisi tavoitteisiin päästä jos muuten olosuhteet sattuu kohdilleen. Ja hyvän kelin sattuessa eipä haittaa jos mukana on rattaita pidempäänkin välityssuhteeseen. :)

Ok, kiitos :goodboy: toivotaan hyviä kelejä :please:

Kirjoittaja jarim » 19 Touko 2011, 09:36

Katso missä kohtaa kierrosaluetta sinulla on huipputeho vaparina ja ilokaasuilla. Sitten oman tavoitteesi mukaan lasket välitykset siten että tavoittelemasi nopeus sattuu huipputehon kohdalle tai hieman sitä ennen. Huomioi myös luisto tuossa laskelmassa. Tuolla tavalla ainakin pitäisi tavoitteisiin päästä jos muuten olosuhteet sattuu kohdilleen. Ja hyvän kelin sattuessa eipä haittaa jos mukana on rattaita pidempäänkin välityssuhteeseen. :)

Kirjoittaja Robin » 18 Touko 2011, 23:36

Hayabussi kirjoitti:En tiedä oliko jo tällainen aika monipuolinen laskuri sivusto tiedossa, tuolta löytyy hyvin tietoa ratastuksesta, rengastuksesta ja nopeuksista eri vaihteilla, eri kierroksilla.

Ensin valitaan pyörä malli, ja napsautetaan "Load Gearing" nappia jne.

http://www.gearingcommander.com/

Laskin tuolla laskurilla nykyisellä 190/50 renkaalla ja 18/40 ratastuksella, lisäksi rajoitin on nostettu muistaakseni 11000 kierrokseen: 348km/h ja kun vaihdan kohta renkaaksi 190/55 niin 359km/h.

Mikä olisi raadin mukaan paras kompromissi ratastuksen suhteen kun tarkoituksena olisi ajaa putkivirinä JA miedoilla kaasuilla (+35hv)? Tavoite on 300km/h putkivirinä ja 200mph kaasuilla. Vai pitääkö suosiolla mennä eri ratastuksella putkivirinä/ilokaasulla?

Kirjoittaja VeliHölmöK8 » 24 Tammi 2011, 17:50

SuperB kirjoitti:Ihan yleiseen ajeluun ja mahdollisesti sillointällöin kiihdytellessä. Täytyy laittaa tilaukseen niin sittenhän sen kesällä näkee..
Piiiiitkällä ketjulinjalla ja kun myös paljon "normiajoa" (laaja käsite...;), niin ainakin Vortexit ja PM:t olleet aika nopeesti vainajia. Joo myönnetään, että olis niitä ketjuja voinut useamminkin kiristellä...

Kirjoittaja SuperB » 23 Tammi 2011, 10:43

Ihan yleiseen ajeluun ja mahdollisesti sillointällöin kiihdytellessä. Täytyy laittaa tilaukseen niin sittenhän sen kesällä näkee..

Kirjoittaja snuggles » 22 Tammi 2011, 20:39

SuperB kirjoitti:Lainataan tätä topiccia, eli mites on kestänyt renthalin alumiini rattaat teirän pyörissä? vähän mietityttää toi alumiini hampaiden kesto..
Kentälläkö täpöllä ajettaessa, vaiko muutenkin ? Näkyy renthalin alurattaat olevan 7075 alumiinia ja mul sellanen, mut oma tekemä, eli anodisointi puuttuu, nii ei juur kulumista havaittavissa muutaman kenttäajon ja penkityksen jälkeen. Eihän ne voi niitä kaupata jos ei mee siinä missä normi rataskin.

Kirjoittaja SuperB » 22 Tammi 2011, 17:14

Lainataan tätä topiccia, eli mites on kestänyt renthalin alumiini rattaat teirän pyörissä? vähän mietityttää toi alumiini hampaiden kesto..

Kirjoittaja toimeve » 26 Loka 2010, 22:51

Huhan Kolli kirjoitti:Offix menee, mutta saako noissa nopeus ajoissa ajaa 2 päällä? Ja paljonkohan sitä sais vakio 2 genillä 2 päällä loppunopeudex maililla?
...Hallissa ei saanu (muistaakseni), mutta Lappeenrannassa (tai Joensuussa) näky noita kaksi päällä testaajia. Joillaki oli vielä täys laukkusatsi mukana, joten taisivat testata miltä tuntuu autobahnilla ajella isoa kovaa euroopan turneella :D

Kirjoittaja Huhan Kolli » 26 Loka 2010, 22:09

Offix menee, mutta saako noissa nopeus ajoissa ajaa 2 päällä? Ja paljonkohan sitä sais vakio 2 genillä 2 päällä loppunopeudex maililla?

Kirjoittaja 72-1242108374 » 18 Elo 2010, 21:28

En tiedä oliko jo tällainen aika monipuolinen laskuri sivusto tiedossa, tuolta löytyy hyvin tietoa ratastuksesta, rengastuksesta ja nopeuksista eri vaihteilla, eri kierroksilla.

Ensin valitaan pyörä malli, ja napsautetaan "Load Gearing" nappia jne.

http://www.gearingcommander.com/

Kirjoittaja slip » 18 Elo 2010, 18:48

Paljos sitä kahvaa on sitten tuulelle alttiina näkyvissä? Korkeus ja pituus?

Jos nyt laskee yksinkertaistetusti 10 x 1,5cm mitoilla, muotokertoimena 0,4 ja nopeutena 400km/h niin tuohon alueeseen kohdistuu 450g voima. 300km/h ~250g.

Täältä voi arpoa muotokertoimen arvon paikkansa pitävyyttä.

Kirjoittaja VeliHölmöK8 » 18 Elo 2010, 10:00

waiski10 kirjoitti:
jyka kirjoitti:Eikö samalla ajatuksella kytkin painuisi pohjaan ja alkaisi luistaa..? En usko kummankaan tapahtuvan noilla nopeuksilla

Otas laskutikku ja laske millä voimalla tuuli painaa kahvaa...
Etujarrua ei paljoa tartte painaa, kun se alka laahaamaan, mutta ainakin mun kytkimen painamisen tarvitaankin sitten enemmän voimaa... Niin tai näin, tusaan molemmat kahvat, kun siis tuossa ylimääräisinä lojuvat (normaalisti kiinni pikasäädettävät CRG:t). Rälläkkä puhuu ainakin mun kädessäni nopeammin kuin laskutikku :D .

Kirjoittaja waiski10 » 18 Elo 2010, 06:29

jyka kirjoitti:Eikö samalla ajatuksella kytkin painuisi pohjaan ja alkaisi luistaa..? En usko kummankaan tapahtuvan noilla nopeuksilla
Otas laskutikku ja laske millä voimalla tuuli painaa kahvaa...

Kirjoittaja VeliHölmöK8 » 18 Elo 2010, 01:01

jarim kirjoitti:No nuo tiimin pojat tuosta jarrukahva asiasta niin vakavasti juttelivat että vaihdoin sitten omaani kokeeksi sellaisen lyhyen kahvan mikä Taxissa oli viime suvena, nykyäänhän siinä on Brembon kahva mallia pitkä joka kuitenkin on vaihtumassa malliin lyhyt omavalmiste by TFM/Teemu. Tähän asti olen ajellut vakiolla kahvalla ja pitänyt tuota sisään painumista lähinnä teoreettisena mutta katsotaan nyt sitten.
Mjaa... Täytynee tusata noista nyt tarpeettomina varaston nurkassa lojuvista orkkiskahvoista jotakin lyhyttä ja aerodynaamista... :bulb: :glare:

Kirjoittaja 106-1251057001 » 18 Elo 2010, 00:57

Eikö samalla ajatuksella kytkin painuisi pohjaan ja alkaisi luistaa..? En usko kummankaan tapahtuvan noilla nopeuksilla

Ylös