Kirjoittaja VeliHölmöK8 » 17 Syys 2010, 15:48
slip kirjoitti:VeliHölmöK8 kirjoitti:Tuo pitää paikkaansa, MUTTA vain vakioiskarilla. Ensinnäkin vakioiskari on vähänkään vakavampaan käyttöön täysin paska ja kaikin puolin. Lisäksi madallusluilla se tulee väärään kulmaan, eikä toimi sitäkään vähää. Itselläni on nyt busan orkkiksesta lyhennetty (tulee oikeaan kulmaan) pamppu Öhlinsin jousella. Varttimailiajasta lähti puoli sekuntia merkistä. Tämän viikon tiistaina olin Alastarossa testaamassa. Ikävä kyllä siellä ei ollut kelloja, mutta sain reilusti pidennytyn pierubussini keulimaan, vaikka paikalla ei ollut auton autoa pitoa tuomassa. BTW, rengaspaineen Pilot Powerrissa n. 0,9 bar. Lyhyemmät mopot valittelivat pito-ongelmiaan. Tarkoitan tällä kaikella sitä, että kunnon tehoilla varustettu kiihdytyspyörä on pitkä - piste. Kun yhtä asiaa muutetaan, tarvitaan muitakin muutoksia, jotta paketista tulisi oikeasti toimiva. Vain ulkonäön takia tehtävät pidennykset ja/tai madallukset kuin myös essonbaaria varten tehtävvät tehonlisäykset on ihan oma juttunsa. Asioihin pitää todella perehtyä, jos ei halua päätyä valittamaan, että se ja se moottoriurheilussa kuitenkin suosittu muutos tekee siitä rakkaasta matkalehmästä/kauppakassista huonomman. Ai niin, paremmin toimivan takaiskarin ja pitkän swingin kanssa tarvitaan sitten modattu takahäkki ja undertray, sillä muuten muovia lentää. Vähintäänkin Dremeliä joutuu näyttämään, mutta kun siihen pääsee/joutuu, niin tietääpä ainakin sen, mikä ero on toimivalla ja toimimattomalla alustalla... :rasberry:
Toki kaikkein paras (ja parhaan näköinen) olisi kokonaan uusi (kisa)swingi: suurempi säätövara, kevyt, ei takahäkkiin kolisevia tukirautoja. Orkkiksesta hitsaamalla modattu on sekin toki parempi kuin bolt-on.
Boldattu vaatis nyt kyllä hiukka selvennystä.
Minusta koiranluut ei vaikuta mitenkään iskarin kulmaan ja koiranluiden pidentämisestä johtuva vetokulman muutoskin on olematon, ei vaikuta iskariin kohdistuviin voimiin merkittävästi. Vai onko busan haarukka rakennettu siten että se ottaa iskariin kiinni kun madaltaa?
Paljonko se modattu iskari on vakiota lyhyempi?
Selvennystä... perjantaina...
Asiaan joo... Vakioiskarilla mulla oli kolmireikäiset madallusluut keskimmäisessä reiässä, mutta nyt selvästi (helvetin hankala asentaa, vaikea myös mitata) lyhyemmällä pampulla koiranluut onkin kaikkein matalimmassa asennossa, mutta silti mopo on snadisti korkeammalla...
Tuokin sen jo osoittaa, mutta kyllä se vakiopamppu mun mielestä oli jo silmämääräisestikin katsoen vinossa siellä takahaarukan kolossaan (painava "pesä" kaverille rakennettu) ja vielä vinompaan olisi mennyt, jos olisi koiranluista säätänyt pyörää vielä enemmän tonttiin.
Aiheeseen liittyen, Brock's:n madalluspaketissa Bemarin uudelle RR:lle tulee mukana uusi iskarin (yllättäen: kallis)alakiinnityspötikkä siinä tapauksessa, että käytetään vakioiskaria - tosin tarjoavat tilalle nimelleen brändäämäänsä Öhläriä, vaikka kyseisen pyörän vakioiskarikin on ehkä tuhat kertaa busan vakiopaskaa laadukkaampi pökäle.
[quote="slip"][color=#000000][quote="VeliHölmöK8"]Tuo pitää paikkaansa, MUTTA vain vakioiskarilla. Ensinnäkin vakioiskari on vähänkään vakavampaan käyttöön täysin paska ja kaikin puolin. [b]Lisäksi madallusluilla se tulee väärään kulmaan, eikä toimi sitäkään vähää.[/b] Itselläni on nyt busan orkkiksesta lyhennetty (tulee oikeaan kulmaan) pamppu Öhlinsin jousella. Varttimailiajasta lähti puoli sekuntia merkistä. Tämän viikon tiistaina olin Alastarossa testaamassa. Ikävä kyllä siellä ei ollut kelloja, mutta sain reilusti pidennytyn pierubussini keulimaan, vaikka paikalla ei ollut auton autoa pitoa tuomassa. BTW, rengaspaineen Pilot Powerrissa n. 0,9 bar. Lyhyemmät mopot valittelivat pito-ongelmiaan. Tarkoitan tällä kaikella sitä, että kunnon tehoilla varustettu kiihdytyspyörä on pitkä - piste. Kun yhtä asiaa muutetaan, tarvitaan muitakin muutoksia, jotta paketista tulisi oikeasti toimiva. Vain ulkonäön takia tehtävät pidennykset ja/tai madallukset kuin myös essonbaaria varten tehtävvät tehonlisäykset on ihan oma juttunsa. Asioihin pitää todella perehtyä, jos ei halua päätyä valittamaan, että se ja se moottoriurheilussa kuitenkin suosittu muutos tekee siitä rakkaasta matkalehmästä/kauppakassista huonomman. Ai niin, paremmin toimivan takaiskarin ja pitkän swingin kanssa tarvitaan sitten modattu takahäkki ja undertray, sillä muuten muovia lentää. Vähintäänkin Dremeliä joutuu näyttämään, mutta kun siihen pääsee/joutuu, niin tietääpä ainakin sen, mikä ero on toimivalla ja toimimattomalla alustalla... :rasberry:
Toki kaikkein paras (ja parhaan näköinen) olisi kokonaan uusi (kisa)swingi: suurempi säätövara, kevyt, ei takahäkkiin kolisevia tukirautoja. Orkkiksesta hitsaamalla modattu on sekin toki parempi kuin bolt-on.[/quote]
Boldattu vaatis nyt kyllä hiukka selvennystä.
Minusta koiranluut ei vaikuta mitenkään iskarin kulmaan ja koiranluiden pidentämisestä johtuva vetokulman muutoskin on olematon, ei vaikuta iskariin kohdistuviin voimiin merkittävästi. Vai onko busan haarukka rakennettu siten että se ottaa iskariin kiinni kun madaltaa?
Paljonko se modattu iskari on vakiota lyhyempi?[/color][/quote]
[color=#000000]Selvennystä... perjantaina... :kippis:
Asiaan joo... Vakioiskarilla mulla oli kolmireikäiset madallusluut keskimmäisessä reiässä, mutta nyt selvästi (helvetin hankala asentaa, vaikea myös mitata) lyhyemmällä pampulla koiranluut onkin kaikkein matalimmassa asennossa, mutta silti mopo on snadisti korkeammalla...
Tuokin sen jo osoittaa, mutta kyllä se vakiopamppu mun mielestä oli jo silmämääräisestikin katsoen vinossa siellä takahaarukan kolossaan (painava "pesä" kaverille rakennettu) ja vielä vinompaan olisi mennyt, jos olisi koiranluista säätänyt pyörää vielä enemmän tonttiin.
Aiheeseen liittyen, Brock's:n madalluspaketissa Bemarin uudelle RR:lle tulee mukana uusi iskarin (yllättäen: kallis)alakiinnityspötikkä siinä tapauksessa, että käytetään vakioiskaria - tosin tarjoavat tilalle nimelleen brändäämäänsä Öhläriä, vaikka kyseisen pyörän vakioiskarikin on ehkä tuhat kertaa busan vakiopaskaa laadukkaampi pökäle.[/color]