Gen2 takuusta ja huollosta

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :;): :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :tyhmamina: :baaa: :bike: :blues: :pomppu: :bowdown: :thumbup:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: Gen2 takuusta ja huollosta

Kirjoittaja Heksa » 30 Syys 2010, 19:22

Jorma kirjoitti:Mul on varaa ajaa 15000€ pyöräl. Mut ei rahaa 6000 km välein huoltoon ?
:P

Siis hä
onhan kaikki vanhat autotki, siis uudemmat ku 07 kallimpia kuin
15k silti niitä ei käytetä huolloissa vaikka takuu on usein viä voimassa :rasberry:
Varsinki jos on ostanu auton käytettynä.
Mulla on työkaveri joka ostaa uuren toyotan joka 3v eikä käytä sitä huolloissa ikänä (vaihtaa toki öljyt ja suodattimet itte)
ja ostanu samasta liikkeestä tojotat jo vuodesta 84 uskoisin et siä liikkees jo tiedetään ettei huoltoja oo tehty. Eikä tehä :kippis:

Kirjoittaja PetriK » 30 Syys 2010, 18:44

Itse tehty Gen2K9:iin jossa nyt mittarissa on vähän yli 9000km. Paitsi moottorin vaihto jonka Mr.Penkittäjä teki pyytämättä kun en ehtinyt. Käytetty ainoastaan suzukin alkuperäisiä osia, paitsi JE-männät, BST vanteet, Akrat E-leimalla ... sekä jotain muuta pientä.

Huoltoleimat aina laitettu asianmukaisesti huoltokirjaan ja itse pidetty huoli siitä että koko huoltomanuaalin lista käydään lävitse joten takuu voimassa.

Usein pelkkä "öljyt ja filtteri" ei ole ns. huoltovälin mukainen huolto, asia josta ostettaessa huollot muualta on aikoinaan saanut pitää itse huolen. Monessa paikassa kun ei edes ole ollut huoltomanuaalia.

Tuskin siis kaikille rahakysymys, vaan osa harrastusta.

Kirjoittaja Jorma » 30 Syys 2010, 09:43

Mul on varaa ajaa 15000€ pyöräl. Mut ei rahaa 6000 km välein huoltoon ?
:P

Kirjoittaja sam77 » 30 Syys 2010, 08:53

En sitten empinyt asiaa enempää, vaan käytin huoltokaksikolla Jämsässä.
Nyt on leima kirjassa ja voi turvallisin mielin ajella kohti ensilumia :p

Kirjoittaja mike » 25 Syys 2010, 17:05

sam77 kirjoitti:
mike kirjoitti:Ihan of the record kyselen tyhmiä.
Mihin perustuu "satu" että takuu loppuu kun ei ole käytetty merkkihuollossa?
Ainakaan autopuolella näin ei ole. Riittää kun huolto on teetetty maahantuojan/valmistajan ohjeita ja huoltokohteita noudattaen.

Toki takuun jälkeiset ns goodwill tapaukset (esim 3 v ja kone sanoo poks) on ihan "selviä keikkoja" jos laitetta ei ole käytetty virallisessa huollossa, mutta et takuuaikaiseen laitteeseen ei vaihdettas esim osaa jonka vaurioituminen ei liity mitenkään huoltamiseen/huoltamattomuuteen...
Mun "hieman" tyhmään ja "yksinkertaiseen" päähän tää ei mahdu.
Lienee suorastaan laitonta...

Ja vielä loppukaneettina, itse aina käyttänyt virallisessa merkkihuollossa yhteensä vajaat 100 tkm ajetuna 3 eri busalla ilman huolia (valinnut vissiinkin oikean mestan) ja minun mielestäni vaihtohinnassa jopa näkyy kun virallisella vaihtaa...

Näin luulin itsekin, mutta kun se koskee pelkästään autoja :angry:
Nyt taitaa mennä puurot ja vellit sekaisin.
Ryhmäpoikkeusasetus ei koske moottoripyöriä (tästäkin on tosin kahdenlaista tietoa ;) ). Takuuta ei määrittele ryhmäpoikkeusasetus.
Kuluttajaviraston kanta on että moottoripyöräalalla sovellataan mahdollisuuksien mukaan takuuehdoissa autokaupan vastaavia. Orgin puoella tätä oli hieman jo pohdittukin muutamia vuosia sitten.
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....52;st=0

Keskustelin äsken toisen moottoripyörämerkin edustajan kanssa ja totesi yks kantaan, että jos peliä on huollettu (vaikka epävirallisella) ohjeiden mukaan on takuu voimassa takuuajan. Toki jos vika on selkeästi huonon huollon aiheuttama niin silloin tietenkin tilanne muuttuu.

Onko kellään esim uuden Hondan tai Kawan huoltokirjaa käsillä. Lukeeko niissäkin että takuu edellyttää merkkihuoltoa?

Ja eikun :kippis:

Kirjoittaja 74-1238132897 » 25 Syys 2010, 11:44

mike kirjoitti:Ihan of the record kyselen tyhmiä.
Mihin perustuu "satu" että takuu loppuu kun ei ole käytetty merkkihuollossa?
Ainakaan autopuolella näin ei ole. Riittää kun huolto on teetetty maahantuojan/valmistajan ohjeita ja huoltokohteita noudattaen.

Toki takuun jälkeiset ns goodwill tapaukset (esim 3 v ja kone sanoo poks) on ihan "selviä keikkoja" jos laitetta ei ole käytetty virallisessa huollossa, mutta et takuuaikaiseen laitteeseen ei vaihdettas esim osaa jonka vaurioituminen ei liity mitenkään huoltamiseen/huoltamattomuuteen...
Mun "hieman" tyhmään ja "yksinkertaiseen" päähän tää ei mahdu.
Lienee suorastaan laitonta...

Ja vielä loppukaneettina, itse aina käyttänyt virallisessa merkkihuollossa yhteensä vajaat 100 tkm ajetuna 3 eri busalla ilman huolia (valinnut vissiinkin oikean mestan) ja minun mielestäni vaihtohinnassa jopa näkyy kun virallisella vaihtaa...

Tämän takuuasia lukee ainakin omassa K9 huoltovihkossa eli takuu on voimassa vain jos huollot tehdään virallisessa Suzuki-huollossa. Aikanaan pyörän ostettuani tämän vielä vahvistin maahantuojalta, että mikä tahansa huoltopaikka ei kelpaa vaan nimenomaan virallinen Suzuki pitää olla.

Kaikesta huolimatta olen nyt kaksi vuotta ja n. 20 tkm tehnyt kaikki huollot itse korjausmanuaalin ohjeiden mukaan.
Takuuhommia ei ole ollut paitsi humpaavat lämmöt, joka oli virallisen huollon ja maahantuojan mukaan ominaisuus eikä vika.




Edited By Julli on 1285404390

Kirjoittaja sam77 » 24 Syys 2010, 08:47

mike kirjoitti:Ihan of the record kyselen tyhmiä.
Mihin perustuu "satu" että takuu loppuu kun ei ole käytetty merkkihuollossa?
Ainakaan autopuolella näin ei ole. Riittää kun huolto on teetetty maahantuojan/valmistajan ohjeita ja huoltokohteita noudattaen.

Toki takuun jälkeiset ns goodwill tapaukset (esim 3 v ja kone sanoo poks) on ihan "selviä keikkoja" jos laitetta ei ole käytetty virallisessa huollossa, mutta et takuuaikaiseen laitteeseen ei vaihdettas esim osaa jonka vaurioituminen ei liity mitenkään huoltamiseen/huoltamattomuuteen...
Mun "hieman" tyhmään ja "yksinkertaiseen" päähän tää ei mahdu.
Lienee suorastaan laitonta...

Ja vielä loppukaneettina, itse aina käyttänyt virallisessa merkkihuollossa yhteensä vajaat 100 tkm ajetuna 3 eri busalla ilman huolia (valinnut vissiinkin oikean mestan) ja minun mielestäni vaihtohinnassa jopa näkyy kun virallisella vaihtaa...
Näin luulin itsekin, mutta kun se koskee pelkästään autoja :angry:

Kirjoittaja Mrk » 24 Syys 2010, 00:05

mike kirjoitti: ......
Toki takuun jälkeiset ns goodwill tapaukset (esim 3 v ja kone sanoo poks) on ihan "selviä keikkoja" jos laitetta ei ole käytetty virallisessa huollossa, mutta et takuuaikaiseen laitteeseen ei vaihdettas esim osaa jonka vaurioituminen ei liity mitenkään huoltamiseen/huoltamattomuuteen...
...


Tuota goodwilliä ei kuulemma suomen sukisukilta löydy, takahaarukasta maali lähtenyt, takuu loppunut pari kk sitten, myyjäliikkeen mukaan maahantuoja ei korvaa mitään takuuajanjälkeisiä vikoja,
noh.. laittelen postia maahantuojalle ja tarpeen vaatiessa muuallekin.

Kirjoittaja mike » 23 Syys 2010, 22:48

Ihan of the record kyselen tyhmiä.
Mihin perustuu "satu" että takuu loppuu kun ei ole käytetty merkkihuollossa?
Ainakaan autopuolella näin ei ole. Riittää kun huolto on teetetty maahantuojan/valmistajan ohjeita ja huoltokohteita noudattaen.

Toki takuun jälkeiset ns goodwill tapaukset (esim 3 v ja kone sanoo poks) on ihan "selviä keikkoja" jos laitetta ei ole käytetty virallisessa huollossa, mutta et takuuaikaiseen laitteeseen ei vaihdettas esim osaa jonka vaurioituminen ei liity mitenkään huoltamiseen/huoltamattomuuteen...
Mun "hieman" tyhmään ja "yksinkertaiseen" päähän tää ei mahdu.
Lienee suorastaan laitonta...

Ja vielä loppukaneettina, itse aina käyttänyt virallisessa merkkihuollossa yhteensä vajaat 100 tkm ajetuna 3 eri busalla ilman huolia (valinnut vissiinkin oikean mestan) ja minun mielestäni vaihtohinnassa jopa näkyy kun virallisella vaihtaa...




Edited By mike on 1285271504

Kirjoittaja 106-1251057001 » 19 Syys 2010, 22:34

Mopojani en ole vielä muualla huollattanut mutta ensi kesänä olisi tarkoitus (24tkm huolto).

Kun tm:n testejä katsoo ja omia kokemuksia autohuolloista niin ei helvetti mitä tunarointia. Jos on tuttu huoltomies että tietää mitä se tekee niin sitten mielellään maksaa. Mutta se kyllä vituttaa jos maksat kalliisti huollon ulkoistamisesta ja siellä vain kämmäillään tai annetaan valohoitoa.
Sen puoleen en näe huonona vaihtoehtona itse huoltamistakaan. Tietysti siinäkin pätee se että pitää tietää mitä tekee.. :) Onhan se osa harrastusta kun tutustuu omaan kulkineeseen

Kirjoittaja 74-1280923132 » 18 Syys 2010, 22:24

Niin... tuohon en osaa vastata, voi olla että ei

Kirjoittaja 107-1089231881 » 18 Syys 2010, 22:04

Jasu kirjoitti:Jos ootte Espoon suunnalla teettämässä huoltoja niin kannattaa kysästä Dyno Might:sta. Mulle teki 6tkm huollon ja hinta oli muistaakseni 130€
http://www.dyno-might.fi/
Hmm.. merkkihuoltoko ? Onko maahantuojan valtuuttama ?

Kirjoittaja riihike » 18 Syys 2010, 21:58

no kandeeko pienis säästel, kahenkympin säästöl ei saa kui kusipäitä,
tyypillist et säästetää pienest vaik muute vuotaa..
katoin kerran oriveden abc ku uudel busal sillo 07 ja eka 1000 km övaihto jälkee jätkäl öljytäytökorkki löysäl,,ja öljyt melki loppu,,
oli säästäny ku kaveri veti autohuollos öljyt vaihtoo, ois ajanau jos en ois kys...mitäs siin sanot, harmaatuonnist bike viel,,
menkää vaa heinolle, tai muuhun oikeesee huoltoo,ne ainakin osaa,,
et kunniaa sin, kaikkee ei saa ilman jos et sit ite osaa,,
keijo r

Kirjoittaja 74-1280923132 » 18 Syys 2010, 19:07

Jos ootte Espoon suunnalla teettämässä huoltoja niin kannattaa kysästä Dyno Might:sta. Mulle teki 6tkm huollon ja hinta oli muistaakseni 130€
http://www.dyno-might.fi/




Edited By Ksthb on 1284836665

Kirjoittaja Ekoteko » 18 Syys 2010, 15:45

Tuntus kyllä vähän turhalta riskiltä jättää takuu pois.. Mun tuurilla ainakin kävis sit jotain älytöntä..
18tkm huolto makso n.170€, no jokanen itte tieteysti funtsii tykönänsä.
Toisaalta nyt kun takuu päättyy niin teen kyllä itte huollot jatkossa kuten edelliseenkin mopoon. :shocked:

Ylös