Madallus / jatkaminen

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :;): :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :tyhmamina: :baaa: :bike: :blues: :pomppu: :bowdown: :thumbup:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: Madallus / jatkaminen

Kirjoittaja jarim » 19 Syys 2010, 13:20

VeliHölmöK8 kirjoitti:
jarim kirjoitti:Siivosin ketjun kaikesta asiaankuulumattomasta.

Että semmonen tallimääräys sitten... Ihan mitä vaan voi siis heitellä, kun kaveri kyllä siivoilee. Olisit edes siirtänyt jonnekin, niin olisin linkittänyt b-foorumin puolelle, vaikka voimailutopikkiin.
Kuten privaviestillä ilmoitin, uhoamiset ynnä muun voi minun puolesta hoitaa privaviestillä tai jollain muulla medialla. Kiitos.

Kirjoittaja VeliHölmöK8 » 19 Syys 2010, 13:06

jarim kirjoitti:Siivosin ketjun kaikesta asiaankuulumattomasta.
Että semmonen tallimääräys sitten... Ihan mitä vaan voi siis heitellä, kun kaveri kyllä siivoilee. Olisit edes siirtänyt jonnekin, niin olisin linkittänyt b-foorumin puolelle, vaikka voimailutopikkiin.

Kirjoittaja Sekottaja » 19 Syys 2010, 12:03

busajasa kirjoitti:
Sekottaja kirjoitti:
jarim kirjoitti:
Vähäisellä kokemuksella nyt kun hiukkasen korkeampana olen noilla Nesmitin luilla ajellu -- tulee. Ainakin tällainen perstuntuma on. :)

Pitääpäs tehdä tai hommata sitten sellaiset säädettävät luut, nyt vähän perää nostettu lisäämäällä jousen esijännitystä mutta ei oo hyvä on sitten liian jäykkä.

juu mulla on radalla ollut ennen vanhaan noin tuuman perä ylempänä. Kyllä se pyrkii nopeammin menemään mutkiin ja tuo hieman kallistusvaraa lisää. Itse tykkäsin rata- ja katuolosuhteissa tosta. mulla oli 113mm luut kun oli perää korotettu.

noita luita voi tehdä varsin helposti itsekkin ja tollaset säädettävät auttaa löytämään se oikean geometrian kuhunkin tilanteeseen.
Tuo pikkuisen lisääntyvä kallistusvarakaan nuitten luitten kanssa ei olis yhtään huono juttu. :)

Kirjoittaja busajasa » 19 Syys 2010, 08:44

Sekottaja kirjoitti:
jarim kirjoitti:
Sekottaja kirjoitti:Ei liity nyt mitenkään madaltamiseen / jatkamiseen mutta onko kellään kokemusta mitenkä vaikuttaa perän nosto? Tuleeko ketterämpi?

Vähäisellä kokemuksella nyt kun hiukkasen korkeampana olen noilla Nesmitin luilla ajellu -- tulee. Ainakin tällainen perstuntuma on. :)

Pitääpäs tehdä tai hommata sitten sellaiset säädettävät luut, nyt vähän perää nostettu lisäämäällä jousen esijännitystä mutta ei oo hyvä on sitten liian jäykkä.
juu mulla on radalla ollut ennen vanhaan noin tuuman perä ylempänä. Kyllä se pyrkii nopeammin menemään mutkiin ja tuo hieman kallistusvaraa lisää. Itse tykkäsin rata- ja katuolosuhteissa tosta. mulla oli 113mm luut kun oli perää korotettu.

noita luita voi tehdä varsin helposti itsekkin ja tollaset säädettävät auttaa löytämään se oikean geometrian kuhunkin tilanteeseen.

Kirjoittaja Sekottaja » 19 Syys 2010, 00:36

jarim kirjoitti:
Sekottaja kirjoitti:Ei liity nyt mitenkään madaltamiseen / jatkamiseen mutta onko kellään kokemusta mitenkä vaikuttaa perän nosto? Tuleeko ketterämpi?

Vähäisellä kokemuksella nyt kun hiukkasen korkeampana olen noilla Nesmitin luilla ajellu -- tulee. Ainakin tällainen perstuntuma on. :)
Pitääpäs tehdä tai hommata sitten sellaiset säädettävät luut, nyt vähän perää nostettu lisäämäällä jousen esijännitystä mutta ei oo hyvä on sitten liian jäykkä.

Kirjoittaja jarim » 19 Syys 2010, 00:31

Sekottaja kirjoitti:Ei liity nyt mitenkään madaltamiseen / jatkamiseen mutta onko kellään kokemusta mitenkä vaikuttaa perän nosto? Tuleeko ketterämpi?
Vähäisellä kokemuksella nyt kun hiukkasen korkeampana olen noilla Nesmitin luilla ajellu -- tulee. Ainakin tällainen perstuntuma on. :)

Kirjoittaja Sekottaja » 19 Syys 2010, 00:27

Ei liity nyt mitenkään madaltamiseen / jatkamiseen mutta onko kellään kokemusta mitenkä vaikuttaa perän nosto? Tuleeko ketterämpi?

Kirjoittaja jarim » 19 Syys 2010, 00:13

Siivosin ketjun kaikesta asiaankuulumattomasta.

Kirjoittaja tenhulttio » 18 Syys 2010, 20:40

Niin, eli alkuperäiseen kysymykseen mun mielipide (ignoorataan tuo aiempi jarna).
Eli oma prioriteettilista jos haluaa parempia aikoja moottoriin koskematta (hinta/laatu järjestyksessä):
1. Koiranluut
2. Keulanlaskuholkit
3. Shifteri
4. Keulaliina
5. Uus yläkolmio (holkkeja ei enää tarvi)
6. Takahaarukan jatkot

Tämä siis vain mun mielipide. Ei ole tieteellistä todistetta, että tää olis oikein.




Edited By jarim on 1284844319

Kirjoittaja snuggles » 18 Syys 2010, 19:36

Omassa sorsassa on +4" jatkot ja on aiheuttanu ehkä enemmän ropleemia ku hyötyä. Aikasemmin ei oo kyl ollu öhläriä kiinni. Nää pitoasiat on kyl joka tekijän summa, ja rengas ei niistä vähäisin. On pitkänä kyl saanu keulaakin nousemaan ihan kadulla normirenkaallakin, mut kiihdytysajossa ei tullu sillee tulosta ku lyhyemmällä.
Kaikkien pitää muistaa näissä busalla harrastetuissa lajeissa että moottori, alusta ja kuskin ominaisuudet yhdessä tekee tuloksen ja eri yhdistelmillä voi olla ihan eri vaatimukset hyvien aikojen saamiseksi.
Ja oudommille lukijoille mainittakoon että edellä kommentoineet herrasmiehet on jokainen hyvinkin mukavaa juttuseuraa livenä, jopa Jouni :D

Kirjoittaja busajasa » 17 Syys 2010, 21:24

Nesmit kirjoitti:
hajahuja kirjoitti:mistä tollaset ruuvattavat koiranluut oot hommannut?olis itelläkin tarvetta moisille.

Tein/teetätin ite... Yhdet löytyy vähänkäytettynä hintaan 50€ toimituskuluineen (sisältää pidemmät rosteriset kiinnityspultit+mutterit+prikat).
Tehty kunnon materiaaleista eikä mistään alumiinista, mm. Jarim:in pyörästä löytyy vastaavat (joten nää on hyvät :D )
Jos ei busataurus ota näitä (kun kerran alotti tän ketjun) niin saat ne kyllä.

Kuva setistä uutena: ...KUVA...

jos ei muile kelpaa niin soita mulle - ostan heti!
nolla 40 5654495. 10 min ja rahat lähtee sun tiliä kohden ;-)

Kirjoittaja busajasa » 17 Syys 2010, 21:21

BaTTman kirjoitti:hmm...eli käytännössä perus kruisailijalle swingin jatkot on rahan tuhlausta, jos ei siis osta uutta iskaria?
Eikö sitä vaki-iskaria mitenkään saa säädettyä toimivaksi perusajeluun/pariin vartti vetoon?

Vakio iskarin saisi kyllä iskaripajoilla shimmattua ja laitettua - nou problem. Pelkkä takaiskarin huolto jo parantaa sitä reilusti! Säätöä ei kylläkään taida saada kuten näissä WP tai Öhlinssä. Toisaalta liialliset säädöt taas vie lopulliseen säätöhelvettikierteenseen. Ja kyllä vaan ne tekijät edelleen niitä vartteja sinne 9.1 puolelle työntää vakio mitalla ja vakio iskarilla ;-)

Joo mulla on itsellä hitsaamalla jatkettu ja taka-akseli on noin akselin/kaksi taaempana kuin normi (120 lenkkinen ketju). Ja voin sanoa että on radalla jäykkä. Työntää keulaa ja kierrosajat tippui reilusti.. Lentokentällä ei mitään merkittävää eroa (~260hp kaasuilla). Vartti kinkereihin ei taaskaan ehtinyt joten siitä ei referenssiä.

Kirjoittaja VeliHölmöK8 » 17 Syys 2010, 21:03

BaTTman kirjoitti:hmm...eli käytännössä perus kruisailijalle swingin jatkot on rahan tuhlausta, jos ei siis osta uutta iskaria?
Eikö sitä vaki-iskaria mitenkään saa säädettyä toimivaksi perusajeluun/pariin vartti vetoon?
Ulkonäkökysymys on tietysti yksi asia eli toiset tykkää pitkästä, toiset ei.

Teknisestä näkökulmasta katsottuna mielestä jatkettu sopii just siihen peruskruisailuun, sillä tekee pyörästä vakaan kuin juna. Niin ja kyllä se mutkapätkälläkin kääntyy - kuskista se on kiinni. Varsinaiset mutkaratahirmut eivät tietenkään pidennä - ja kaikella kunnioituksella - eivät aja busalla ensinkään.

Mitä varttimailille tulee, niin sanotaan nyt vaikka näin, että takarengaspaine minimiin (riippuu renkaasta, esim. 0,9 bar kylmänä), takaiskarin paluuvaimennus (säätö ennen puristusvaimennusta!) täysin oikealle ja sitten puristusvaimennus täsysin vasemmalle, niin orkkivälityksellä pitäisi olla ihan kivaa, vaikka ehkä vieläkin sutii enemmän kuin normipituisena.

Kuitenkin, jos oman ajan parantamisesta tulee pakkomielle ja/tai myllystä löytyy potkua normi putkiviriä enemmän, niin kyllä se iskari on syytä laittaa vaihtoon. Mitä omaan iskariini tulee, se on Yliniemen (OLB99) vanha ja maksoi 150 €. Sillä on ajettu 1,4 s. 60-jalkaisia, mihin mulla on tosin vielä valovuosi. Joskus (harvoin) sitä vaan on oikeassa paikassa oikeaan aikaan :) .

Kirjoittaja BaTTman » 17 Syys 2010, 19:50

hmm...eli käytännössä perus kruisailijalle swingin jatkot on rahan tuhlausta, jos ei siis osta uutta iskaria?
Eikö sitä vaki-iskaria mitenkään saa säädettyä toimivaksi perusajeluun/pariin vartti vetoon?

Kirjoittaja VeliHölmöK8 » 17 Syys 2010, 15:48

slip kirjoitti:
VeliHölmöK8 kirjoitti:Tuo pitää paikkaansa, MUTTA vain vakioiskarilla. Ensinnäkin vakioiskari on vähänkään vakavampaan käyttöön täysin paska ja kaikin puolin. Lisäksi madallusluilla se tulee väärään kulmaan, eikä toimi sitäkään vähää. Itselläni on nyt busan orkkiksesta lyhennetty (tulee oikeaan kulmaan) pamppu Öhlinsin jousella. Varttimailiajasta lähti puoli sekuntia merkistä. Tämän viikon tiistaina olin Alastarossa testaamassa. Ikävä kyllä siellä ei ollut kelloja, mutta sain reilusti pidennytyn pierubussini keulimaan, vaikka paikalla ei ollut auton autoa pitoa tuomassa. BTW, rengaspaineen Pilot Powerrissa n. 0,9 bar. Lyhyemmät mopot valittelivat pito-ongelmiaan. Tarkoitan tällä kaikella sitä, että kunnon tehoilla varustettu kiihdytyspyörä on pitkä - piste. Kun yhtä asiaa muutetaan, tarvitaan muitakin muutoksia, jotta paketista tulisi oikeasti toimiva. Vain ulkonäön takia tehtävät pidennykset ja/tai madallukset kuin myös essonbaaria varten tehtävvät tehonlisäykset on ihan oma juttunsa. Asioihin pitää todella perehtyä, jos ei halua päätyä valittamaan, että se ja se moottoriurheilussa kuitenkin suosittu muutos tekee siitä rakkaasta matkalehmästä/kauppakassista huonomman. Ai niin, paremmin toimivan takaiskarin ja pitkän swingin kanssa tarvitaan sitten modattu takahäkki ja undertray, sillä muuten muovia lentää. Vähintäänkin Dremeliä joutuu näyttämään, mutta kun siihen pääsee/joutuu, niin tietääpä ainakin sen, mikä ero on toimivalla ja toimimattomalla alustalla... :rasberry:

Toki kaikkein paras (ja parhaan näköinen) olisi kokonaan uusi (kisa)swingi: suurempi säätövara, kevyt, ei takahäkkiin kolisevia tukirautoja. Orkkiksesta hitsaamalla modattu on sekin toki parempi kuin bolt-on.

Boldattu vaatis nyt kyllä hiukka selvennystä.

Minusta koiranluut ei vaikuta mitenkään iskarin kulmaan ja koiranluiden pidentämisestä johtuva vetokulman muutoskin on olematon, ei vaikuta iskariin kohdistuviin voimiin merkittävästi. Vai onko busan haarukka rakennettu siten että se ottaa iskariin kiinni kun madaltaa?

Paljonko se modattu iskari on vakiota lyhyempi?
Selvennystä... perjantaina... :kippis:

Asiaan joo... Vakioiskarilla mulla oli kolmireikäiset madallusluut keskimmäisessä reiässä, mutta nyt selvästi (helvetin hankala asentaa, vaikea myös mitata) lyhyemmällä pampulla koiranluut onkin kaikkein matalimmassa asennossa, mutta silti mopo on snadisti korkeammalla...

Tuokin sen jo osoittaa, mutta kyllä se vakiopamppu mun mielestä oli jo silmämääräisestikin katsoen vinossa siellä takahaarukan kolossaan (painava "pesä" kaverille rakennettu) ja vielä vinompaan olisi mennyt, jos olisi koiranluista säätänyt pyörää vielä enemmän tonttiin.

Aiheeseen liittyen, Brock's:n madalluspaketissa Bemarin uudelle RR:lle tulee mukana uusi iskarin (yllättäen: kallis)alakiinnityspötikkä siinä tapauksessa, että käytetään vakioiskaria - tosin tarjoavat tilalle nimelleen brändäämäänsä Öhläriä, vaikka kyseisen pyörän vakioiskarikin on ehkä tuhat kertaa busan vakiopaskaa laadukkaampi pökäle.

Ylös