Päästöt - Pienemmäksi ecueditorilla

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :;): :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :tyhmamina: :baaa: :bike: :blues: :pomppu: :bowdown: :thumbup:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: Päästöt - Pienemmäksi ecueditorilla

Kirjoittaja Sekottaja » 12 Kesä 2012, 22:15

Innovaten mtx-l kiinni busassa ja omalle ekulle tietoa menee kapeakaistana, mutta sellainen ongelma on että kun laajakaista näyttää esim 14,5 afr niin ecueditorilla katsottuna kapeakaista tieto näyttää 16,5 väliin afr? Toimiiko tuo busan oma lambda anturi 0,1-1voltin välillä? Kun innovatesta saa tuon muutettua kun vaan tietäs miksi muuttaisi.

Kirjoittaja gsxr » 11 Elo 2010, 16:30

hakahill kirjoitti:
gsxr kirjoitti:Lc-1+näyttö asennettu, näytölle tulee laajakaistana ja eculle tulee kapeana mutta ongelmana on, että FI-valo palaa koko ajan!


Kaipaisikohan ecu vastusta lambdan lämmitysjohtojen välille? Alkuperäisen lambdan lämmityspiirin resistanssi on viiden ohmin luokkaa. Itse laitoin aikoinaan 470 ohmin vastuksen eikä valon kanssa ole ollut ongelmaa. Vastusarvo on valittu sillä perusteella että sellainen sattui löytymään miljoonalaatikosta. Kannattaa huomioida että vastuksen tehonkesto on riittävä.

Lämmitysjohdot ovat valkoiset. Jäljelle jäävistä signaalijohto on se jota ei ole maadoitettu.
Näin se on, kytkin ylimääräisiksi jääneisiin lämmitysjohtoihin ledin+etuvastuksen niin ei pala FI-valo enää, ecu luulee että lambdaa lämmitetään edelleen. Lisäksi signaalimaan vedin samaan maadoituspisteeseen kuin muut maajohdot, koska sillekään ei enää virallista paikkaa löytynyt.

Ajossa näyttäis käyvän pintakaasulla vähän paksulla kun mittari näyttää lukemia afr 12-13.

Jälleen; kiitokset vastauksista! :turbobusa:

Kirjoittaja hakahill » 10 Elo 2010, 07:42

gsxr kirjoitti:Lc-1+näyttö asennettu, näytölle tulee laajakaistana ja eculle tulee kapeana mutta ongelmana on, että FI-valo palaa koko ajan!


Kaipaisikohan ecu vastusta lambdan lämmitysjohtojen välille? Alkuperäisen lambdan lämmityspiirin resistanssi on viiden ohmin luokkaa. Itse laitoin aikoinaan 470 ohmin vastuksen eikä valon kanssa ole ollut ongelmaa. Vastusarvo on valittu sillä perusteella että sellainen sattui löytymään miljoonalaatikosta. Kannattaa huomioida että vastuksen tehonkesto on riittävä.

Lämmitysjohdot ovat valkoiset. Jäljelle jäävistä signaalijohto on se jota ei ole maadoitettu.

Kirjoittaja gsxr » 08 Elo 2010, 16:28

Lc-1+näyttö asennettu, näytölle tulee laajakaistana ja eculle tulee kapeana mutta ongelmana on, että FI-valo palaa koko ajan!

Miten nuo alkuperäisen lambdan värit menee, neljä piuhaa joista yksi (signaalipiuha) kaiketi kytketään Innovateen ja muut jää ylimääräiseksi?

Onko signaalipiuha musta vai harmaa? Musta ainakin on maadoitettu.

Pitäskö ylimääräiseksi jääneet piuhat kytkeä johonkin että saa huijattua FI-valoa?

Hirveästi taas kysymyksiä...
:apua:

Kirjoittaja gsxr » 31 Heinä 2010, 20:15

Selvä, sitten laitetaan kapeana.

Edit: Eli dataloggauksen a/f-arvo on kapeakaistan ilmoittamaa mikäli ecueditoria käytetään. Jos taas haluaa todellista a/f-arvoa niin tiedonkeruu pitää ottaa innovaten logworks ohjelman kautta.

Joten siis seos logworksilla ja muut arvot (tps,rpm...) ecueditorilla?




Edited By gsxr on 1280601721

Kirjoittaja jarim » 31 Heinä 2010, 19:57

gsxr kirjoitti:LC1+näyttö tilattu ja saatu. Heti heräsi sellainen kysymys että voiko ohjaimelta antaa lambda tiedon eculle laajakaista moodissa vai pitääkö olla alkuperäisen kaltaisena kapeakaistana?
Ei ymmärrä ecu laajakaistaa...

Kirjoittaja gsxr » 31 Heinä 2010, 19:30

LC1+näyttö tilattu ja saatu. Heti heräsi sellainen kysymys että voiko ohjaimelta antaa lambda tiedon eculle laajakaista moodissa vai pitääkö olla alkuperäisen kaltaisena kapeakaistana?

Kirjoittaja gsxr » 24 Heinä 2010, 15:51

jarim kirjoitti:Meiltä löytyy Innovaten loggeri jossa loggaus: RPM, TPS, IAP, AFR eli kaikki mitä seosten säätöön tarvitaan. Ajolenkki logi päällä ja login avulla IAP kartan säätöä. Tuossa meidän laitteessa vaan on liitäntä ns. uudemmalle johtosarjalle eli vaatii pyöreän liittimen johtosarjan ja ruiskurunkojen välille. 1999-2000 se on neliö eli erilainen. Minulta tosin löytyy noita pyöreitä liittimiä jos vanhemman johtosarjan haluaa muuttaa yhteensopivaksi...
Aattelin hankkia sen laajakaistan ja Innnovaten LC1 näyttäis saavan edullisesti, tämänhän saa kytkettyä busaan ja anturi käy suoraan putkiston omaan lambdareikään.

Vai onko tuohon vielä joku parempi vaihtoehto?

Kirjoittaja gsxr » 21 Heinä 2010, 00:51

Huomenna ollaan viisaampia asian suhteen.

EDIT: Nyt meni päästöt suurinpiirtein läpi, CO oli 0,xx% ja HC pyöri 600 molemmin puolin riippuen täysin kierroksista. 4000rpm taisi olla peräti jotain 200. Tämä riittänee tässä vaiheessa.




Edited By gsxr on 1279726310

Kirjoittaja bussikoppa » 20 Heinä 2010, 23:21

Kyllä sen ecua säätämällä saa reippaasti kohdilleen..ite sain jopa 16bittisellä pelkkiä bensapaineita säätämällä 2.5 CO:t

edit: Se lambda mittari cabiinissa ainakin henk. koht. helpotti hommaa ja paljon...kun seokset säädöissä niin päästöt ei pitäisi olla ongelma




Edited By bussikoppa on 1279659478

Kirjoittaja jarim » 20 Heinä 2010, 21:47

Meiltä löytyy Innovaten loggeri jossa loggaus: RPM, TPS, IAP, AFR eli kaikki mitä seosten säätöön tarvitaan. Ajolenkki logi päällä ja login avulla IAP kartan säätöä. Tuossa meidän laitteessa vaan on liitäntä ns. uudemmalle johtosarjalle eli vaatii pyöreän liittimen johtosarjan ja ruiskurunkojen välille. 1999-2000 se on neliö eli erilainen. Minulta tosin löytyy noita pyöreitä liittimiä jos vanhemman johtosarjan haluaa muuttaa yhteensopivaksi...



Edited By jarim on 1279651799

Kirjoittaja gsxr » 20 Heinä 2010, 20:58

Se on ilmeisesti ollut tosi paksulla mittauksessa kun pystyin noin paljon muuttaa noita arvoja ja siltikin on vielä ajettavassa kunnossa muutosten jälkeenkin, jos noilla tempuilla ei mene läpi niin sitte voi olla omat konstit vähissä.

Kirjoittaja bussikoppa » 20 Heinä 2010, 20:51

juu...paksullahan se vakiokartta on, bensapaineita 2bariin niin vois nippanappa mennä...näin ainakin 16bittisellä eculla,mutta itellä ainakin 32bittisellä meni niin paksulle myöhemmin seosmittarin mukaan, että taitaa vaatia uutta karttaa sinne 4-5tonnin alueelle.
edit:
ps.Jarim,onko piuhoja..karttaa olis pikkusen viilattu ja flässiä tarvis




Edited By bussikoppa on 1279648657

Kirjoittaja gsxr » 20 Heinä 2010, 17:45

jarim kirjoitti:Laajakaistalambda... sillä seokset kohdalleen niin päästötkin on rajoissa.
Tarkoitus olisi mennä käymään kempeleessä mutta ajattelin ensin hoitaa tämän asian pois alta. Jos nyt senverran sais itse säädettyä että päästäis sentään rajojen sisälle. Nuo sallitut maksimiarvothan on niin suuret että busan pitäisi käsittääkseni alittaa ne helposti. Tuli kyllä vähän yllätyksenä nuo omat päästöarvot! Toivottavasti ei johdu nokkien overlapista.

Kirjoittaja jarim » 20 Heinä 2010, 17:33

Laajakaistalambda... sillä seokset kohdalleen niin päästötkin on rajoissa.

Ylös