Kytkin tehojen mukaan? - Mitä tehdä kytkimelle tehojen kasvaessa?

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :;): :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :tyhmamina: :baaa: :bike: :blues: :pomppu: :bowdown: :thumbup:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: Kytkin tehojen mukaan? - Mitä tehdä kytkimelle tehojen kasvaessa?

Kirjoittaja VeliHölmöK8 » 13 Elo 2010, 04:46

Kello on nyt puoli viisi aamulla. Asennuskaljan paikka:)

Kytkimen välilevyt ensin putsattu kankaalla, sitten sipastu kuusisatasella hiomapaperilla (kuivana) ja lopuksi puhdistettu ensin paineilmalla ja sitten vielä puhtaalla kankaalla.

Samalla vaivalla valutettu lähes pullollinen uutta kytkinnestettä työsylinterin läpi eli perusteellinen huuhtelu (paskaa tuntui tulevan aina vaan) ja putsattu työsylinteri ja työntötanko ulkopuolelta.

Lisaksi lisätty toisetkin prikat niiden mun valmiiksi vakiota vähän jäykempien kytkinjousien alle niin, että prikastusta on nyt vähän päälle neljä milliä. Päädyn tähän vertaamalla kujo-keskion mittoja alkuperäiseen asetelmaan ja lisäksi siksi, että kytkinlevyt olivat sinistyneet lisää.

Hätäinen parin sadan netrin testiajo öisella hiekkatiellä. Hyvälle tuntui kykän toiminta. Vähän tietty jäykkä mutta helvetin tarkan tuntuinen. Puri nopemmin kiinni mutta ei "hulluna". Huomenna pari testikähtöä, öljyn vaihto ja katteet kiinni.

Kannattaisiko tuo kytkin vielä liotella brake cleanerissa? Ja vielä se tärkein: mitä pamahtaa (ensin)...?

Kirjoittaja 74-1093961235 » 12 Elo 2010, 22:57

Noille sinistyneille välilevyille tekee gutaa hiekkapuhallus, jos sellaiseen mahdollisuus. Ja edellyttää siis että ovat suorat, kuten Jarimikin tuossa sanoi...

Kirjoittaja Kekku » 10 Elo 2010, 16:38

Kirjoittaja VeliHölmöK8 » 10 Elo 2010, 14:24

jarim kirjoitti:Ne samat levyt siihen luistokytkimeenkin menee vai olenkohan ymmärtänyt jotain väärin?
Noin mäkin olen ymmärtänyt, mutta kun en ole ihan varma enkä ehdi vielä perehtyä sen tarkemmin. Lisäksi on tässä näitä muitakin menoja (seuraavaksi makselen vakuutus- ym. laskuja - jee...).

Kirjoittaja jarim » 10 Elo 2010, 14:14

VeliHölmöK8 kirjoitti:Kuten sanoin, lopupeleissä kuitenkin kiinnostaa luistokytkin (jos jollain valmistajalla löytyy sellainen, joka OIKEASTI pitää tän ketjun alussa ilmoittamillani tehovaatimuksilla) tai lock-up (samoin tein multi-stage, jos rahat riittää), niin siis jotain ensiapua noille kytkinlevyille. On ne vielä suorat, mutta siis varmuuden vouksi, niin että loppukausi pärjäillään.

Siis: hiomapaperilla pyyhkäisy - pelkät välilevyt vain? Millä karkeudella sipaisisit? Kuivana vai kosteana? Itse asiassa, äkkiä kun ajattelee, niin voisi olettaa, että uudetkin levyt kannattaisi sipaista - vai onko niissä tehtaalta tulleessaan joku taikapinnoite, jonka nyykähtämistä hiomapaperilla vain paikkaillaan?
Ne metalliset välilevyt joo. En ole koskaan itse sipaissut mutta "isoilta pojilta" kuullut että noilla eväillä sitä voisi elvytellä. Karkeudesta en tiedä mutta hattuvakiona heittäisin 600-800.

Ne samat levyt siihen luistokytkimeenkin menee vai olenkohan ymmärtänyt jotain väärin?

Kirjoittaja VeliHölmöK8 » 10 Elo 2010, 14:09

jarim kirjoitti:Jos ne on yhä suorat niin hiomapaperilla pinnat puhtaiksi niin on ainakin ensiapu. Mutta miksi et laittaisi kerralla kuntoon? Uudet levyt ja jouset joilla se pitää niin sehän on korjattu. Minä ostin eBaystä 2008-2009 talvella käytetyn kytkimen koreineen levyineen päivineen jolla oli mainoksen mukaan 18tkm rullattu. Tuo paketti siellä sellaisenaan noilla APE:n jousilla sekä Kujon keskikalikalla höystettynä on pelannu nyt kaksi kautta. Ennen noita APE:n jousia noita levyjä paloi useampi setti minullakin...
Kuten sanoin, lopupeleissä kuitenkin kiinnostaa luistokytkin (jos jollain valmistajalla löytyy sellainen, joka OIKEASTI pitää tän ketjun alussa ilmoittamillani tehovaatimuksilla) tai lock-up (samoin tein multi-stage, jos rahat riittää), niin siis jotain ensiapua noille kytkinlevyille. On ne vielä suorat, mutta siis varmuuden vouksi, niin että loppukausi pärjäillään.

Siis: hiomapaperilla pyyhkäisy - pelkät välilevyt vain? Millä karkeudella sipaisisit? Kuivana vai kosteana? Itse asiassa, äkkiä kun ajattelee, niin voisi olettaa, että uudetkin levyt kannattaisi sipaista - vai onko niissä tehtaalta tulleessaan joku taikapinnoite, jonka nyykähtämistä hiomapaperilla vain paikkaillaan?

Kirjoittaja jarim » 10 Elo 2010, 13:54

VeliHölmöK8 kirjoitti:
jarim kirjoitti:Nuo APE:n jouset on PITKÄT... :;):

TÄÄNKS :) !

Mites noi kytkinlevyt, kun ei siis kiinnosta uusia just nyt? Jotain myrkkyä? Ja siis työsylinterin puhdistaminen sekä uudet liemet?
Jos ne on yhä suorat niin hiomapaperilla pinnat puhtaiksi niin on ainakin ensiapu. Mutta miksi et laittaisi kerralla kuntoon? Uudet levyt ja jouset joilla se pitää niin sehän on korjattu. Minä ostin eBaystä 2008-2009 talvella käytetyn kytkimen koreineen levyineen päivineen jolla oli mainoksen mukaan 18tkm rullattu. Tuo paketti siellä sellaisenaan noilla APE:n jousilla sekä Kujon keskikalikalla höystettynä on pelannu nyt kaksi kautta. Ennen noita APE:n jousia noita levyjä paloi useampi setti minullakin...

Kirjoittaja VeliHölmöK8 » 10 Elo 2010, 13:29

jarim kirjoitti:Nuo APE:n jouset on PITKÄT... :;):

TÄÄNKS :) !

Mites noi kytkinlevyt, kun ei siis kiinnosta uusia just nyt? Jotain myrkkyä? Ja siis työsylinterin puhdistaminen sekä uudet liemet?




Edited By VeliHölmöK8 on 1281436373

Kirjoittaja jarim » 10 Elo 2010, 13:16

VeliHölmöK8 kirjoitti:
jarim kirjoitti:
VeliHölmöK8 kirjoitti:
Tarkoittanet noita APE:n jousia? Ehkä tyhmä kysymys, mutta: jos tarkoitat niitä (mun nykyisiä jäykempiä jousia vieläkin jäykempiä), niin kujo-keskiön kanssa edelleen prikat ja jos, niin kuinka paksut? Sama 2,5 mm (tai mulla siis paremman puutteessa 2,3 mm)?

Ei tartte prikkoja noiden jousien kanssa!

Ton kujo-palikan takia käsittääkseni (vain gen2?!) tarttee prikat, koska ne ei (niinkään) liity kytkimen jäykkyyteen, vaan sen liikerataan, eli että kytkinlevyt todella puristuvat yhteen. Tuo (yksiosainen) kujo-palikka nimittäin muistaakseni on eri kokoinen kuin (ainakin gen2) alkuperäinen (kaksiosainen) keskiö? Voin olla väärässäkin - siksi kysyn :) .
Nuo APE:n jouset on PITKÄT... :;):

Kirjoittaja VeliHölmöK8 » 10 Elo 2010, 13:13

jarim kirjoitti:
VeliHölmöK8 kirjoitti:
jarim kirjoitti:
Solution: http://www.hayabusazone.com/clutch.html#anchor5071489

Kysele tommosten perään Dragrace.fi:stä!

Tarkoittanet noita APE:n jousia? Ehkä tyhmä kysymys, mutta: jos tarkoitat niitä (mun nykyisiä jäykempiä jousia vieläkin jäykempiä), niin kujo-keskiön kanssa edelleen prikat ja jos, niin kuinka paksut? Sama 2,5 mm (tai mulla siis paremman puutteessa 2,3 mm)?

Ei tartte prikkoja noiden jousien kanssa!
Ton kujo-palikan takia käsittääkseni (vain gen2?!) tarttee prikat, koska ne ei (niinkään) liity kytkimen jäykkyyteen, vaan sen liikerataan, eli että kytkinlevyt todella puristuvat yhteen. Tuo (yksiosainen) kujo-palikka nimittäin muistaakseni on eri kokoinen kuin (ainakin gen2) alkuperäinen (kaksiosainen) keskiö? Voin olla väärässäkin - siksi kysyn :) .

Kirjoittaja jarim » 10 Elo 2010, 13:02

VeliHölmöK8 kirjoitti:
jarim kirjoitti:
VeliHölmöK8 kirjoitti:Lock-up tai STM tai jäykemmät jouset (plus ehkä yksi kytkinlevy lisää) on kuitenkin vasta ensi talven juttuja.

Päivän polttava kysymykseni onkin, miten saan kytkimeni pitämään kauden viimeisiin testiajoihin? Työsylinterin putsaus ja uudet liemet? Paksummat prikat jousien alle? Huom. keskiöni on siis ns. kujo-mallinen, jolle olen kuullut suositeltavan 2,5 mm:n prikkoja. Kun sellaisia ei mistään löytynyt, laitoin 2,3 mm:n prikat.

Solution: http://www.hayabusazone.com/clutch.html#anchor5071489

Kysele tommosten perään Dragrace.fi:stä!

Tarkoittanet noita APE:n jousia? Ehkä tyhmä kysymys, mutta: jos tarkoitat niitä (mun nykyisiä jäykempiä jousia vieläkin jäykempiä), niin kujo-keskiön kanssa edelleen prikat ja jos, niin kuinka paksut? Sama 2,5 mm (tai mulla siis paremman puutteessa 2,3 mm)?
Ei tartte prikkoja noiden jousien kanssa!

Kirjoittaja VeliHölmöK8 » 10 Elo 2010, 12:46

Jaakko kirjoitti:
VeliHölmöK8 kirjoitti:Nyt puhutaan siis todella isoista tehoista, eikä mistään "kaverilla on ehkä jopa 250 hp ja hyvin pitää". Mulla on siis vasta nuo 270 hp, mutta eteen/ylöspäin on tarkoitus mennä...

linkki bussijussin käyrään. kyllähän tuossa jussillakin on tehota jonkun verran ollut kytkimellä. osuu tuohon sun haarukkaas.

Tiedän. Siksi BussiJussin kommentti erityisesti kiinnostaakin. Toki olen lukenut hänen ja muiden lock-up -rakentelukokemuksista toisaalta tällä foorumilla. Mitä BussiJussin, minun ja muutaman muun tehoihin tulee, aihetta on käsitelty varsin lajasti: http://www.bomber.fi/modules....t=56349




Edited By VeliHölmöK8 on 1281433637

Kirjoittaja Jaakko » 10 Elo 2010, 12:38

VeliHölmöK8 kirjoitti:Nyt puhutaan siis todella isoista tehoista, eikä mistään "kaverilla on ehkä jopa 250 hp ja hyvin pitää". Mulla on siis vasta nuo 270 hp, mutta eteen/ylöspäin on tarkoitus mennä...
linkki bussijussin käyrään. kyllähän tuossa jussillakin on tehota jonkun verran ollut kytkimellä. osuu tuohon sun haarukkaas.

Kirjoittaja VeliHölmöK8 » 10 Elo 2010, 12:34

Vielä sellainen juttu, että mitä tehdä noiden sinistyneiden kytkilevyjen kanssa loppukautta ajatellen? Uusien ostaminen ei oikein houkuta, jos edessä on joka tapauksessa kokonaan uuden järeämmän kytkimen hankinta - mikä on yksi mahdollisuus (Bussijussin vinkki tosin vois sopia paremmin mun lompakolle).

Kirjoittaja VeliHölmöK8 » 10 Elo 2010, 12:25

jarim kirjoitti:
VeliHölmöK8 kirjoitti:Lock-up tai STM tai jäykemmät jouset (plus ehkä yksi kytkinlevy lisää) on kuitenkin vasta ensi talven juttuja.

Päivän polttava kysymykseni onkin, miten saan kytkimeni pitämään kauden viimeisiin testiajoihin? Työsylinterin putsaus ja uudet liemet? Paksummat prikat jousien alle? Huom. keskiöni on siis ns. kujo-mallinen, jolle olen kuullut suositeltavan 2,5 mm:n prikkoja. Kun sellaisia ei mistään löytynyt, laitoin 2,3 mm:n prikat.

Solution: http://www.hayabusazone.com/clutch.html#anchor5071489

Kysele tommosten perään Dragrace.fi:stä!

Tarkoittanet noita APE:n jousia? Ehkä tyhmä kysymys, mutta: jos tarkoitat niitä (mun nykyisiä jäykempiä jousia vieläkin jäykempiä), niin kujo-keskiön kanssa edelleen prikat ja jos, niin kuinka paksut? Sama 2,5 mm (tai mulla siis paremman puutteessa 2,3 mm)?

Ylös