Kirjoittaja PetriK » 04 Maalis 2008, 18:16
Eli nopeusmittari ei näytä mitään kilometrilukemaa missään vaiheessa, vai näyttääkö edes alussa kilometrilukemaa ?
Vallitseva teoria on seuraava: Mittariston piirilevy on kiinni usealla pienellä ruuvilla. Kun niitä kiristää epätasaisesti kiinni tai lämmittää sitä useasta kohdin niin on vaara että piirilevy taipuu. (Samalla tavalla kuin kannenpultit pitää kiristää kiinni vaiheittain ettei kansi taivu). Tällöin ajan kanssa mittariston piirilevyn pintaan saattaa syntyä johonkin juotokseen pieni halkeama joka estää mittariston osittaisen toiminnan. Tuollainen pieni halkeama saattaa syntyä ns. lämpölaajenemisen vaikutuksesta, tyyliin kova pakkaspäivä. Hyvällä onnella löytyä painelemalla tai lämmittämällä piirilevyä paikallisesti. (Jos mittaristo näyttää alkuun kilometrejä mutta sammuu sitten, niin silloin saattaa löytyä kylmäsprayllä.). Mutta jos ledit on tarkistettu niin varmaan samassa yhteydessä tuo yllä kuvattu homma on myös tarkistettu.
Se mitä en tiedä mitä tapahtuu jos porakonekikkaa yrittää käyttää busan mittariin - saattaa myös sammuttaa mittarin. Samoin jos punamustaan tai vaaleanpunaiseen johtoon syöttää +12V voi mennä kuvatulla tavalla rikki. Myös mittariston sisään tiivistynyt kosteus pesun jälkeen voi rikkoa mittariston. Mutta näitä en ole testannut, pelkkää arvausta.
(Jos tilaat jostain toimivan mittariston niin olen kiinnostunut tuosta rikkinäisestä tähän moottorinohjausyksikköprojektiin - kilometrimittaria tässä ei tarvita kun työpöytä ei liiku mihinkään.)
[color=#000000]Eli nopeusmittari ei näytä mitään kilometrilukemaa missään vaiheessa, vai näyttääkö edes alussa kilometrilukemaa ?
Vallitseva teoria on seuraava: Mittariston piirilevy on kiinni usealla pienellä ruuvilla. Kun niitä kiristää epätasaisesti kiinni tai lämmittää sitä useasta kohdin niin on vaara että piirilevy taipuu. (Samalla tavalla kuin kannenpultit pitää kiristää kiinni vaiheittain ettei kansi taivu). Tällöin ajan kanssa mittariston piirilevyn pintaan saattaa syntyä johonkin juotokseen pieni halkeama joka estää mittariston osittaisen toiminnan. Tuollainen pieni halkeama saattaa syntyä ns. lämpölaajenemisen vaikutuksesta, tyyliin kova pakkaspäivä. Hyvällä onnella löytyä painelemalla tai lämmittämällä piirilevyä paikallisesti. (Jos mittaristo näyttää alkuun kilometrejä mutta sammuu sitten, niin silloin saattaa löytyä kylmäsprayllä.). Mutta jos ledit on tarkistettu niin varmaan samassa yhteydessä tuo yllä kuvattu homma on myös tarkistettu.
Se mitä en tiedä mitä tapahtuu jos porakonekikkaa yrittää käyttää busan mittariin - saattaa myös sammuttaa mittarin. Samoin jos punamustaan tai vaaleanpunaiseen johtoon syöttää +12V voi mennä kuvatulla tavalla rikki. Myös mittariston sisään tiivistynyt kosteus pesun jälkeen voi rikkoa mittariston. Mutta näitä en ole testannut, pelkkää arvausta.
(Jos tilaat jostain toimivan mittariston niin olen kiinnostunut tuosta rikkinäisestä tähän moottorinohjausyksikköprojektiin - kilometrimittaria tässä ei tarvita kun työpöytä ei liiku mihinkään.)[/color]