FDBA - Kiihdytystä vartilla

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :;): :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :tyhmamina: :baaa: :bike: :blues: :pomppu: :bowdown: :thumbup:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: FDBA - Kiihdytystä vartilla

Kirjoittaja 82-1232688863 » 28 Marras 2010, 19:34

Outlaw Bikessä jatketaan, pyörän kehittäminen ykkössijalla ja yritetään siinä ohessa parantaa SM 4. sijaakin.
Tavoitteena seiskan aikoihin pääseminen jossain kohti kautta ja lopparitkin olisi syytä saada 3-alkuisiksi.

Kovasti puuhaa ja aikeita. Vaan on meillä melko puuhakas ja aikaansaava tiimikin.

Kirjoittaja 75-1248528621 » 21 Marras 2010, 17:00

Nonni, kausi 2010 on paketissa ja katseet siintää jo kauteen 2011. Mitäs uutta porukalla mielessä? Ketkä ajaa ja missä luokassa? Tavoitteita, odotuksia, fiiliksiä?

Itsellä tarkoitus siirtyä SB:stä ProSB luokkaan ja saada koko kausi ajettua. Viime kaudella kun jäi finaalit ajamatta ja tuloksena 11. sija. Uusi Onlyfastilta ostettu kilpuri vaatinee aavistuksen verran totuttelua, ennenkuin sitä uskaltaa täysillä tehoilla käskyttää. Mutta eiköhän se siitä vielä iloksi muutu kun pääsee laitteen kanssa sinuiksi.

Kirjoittaja janne » 19 Syys 2010, 14:33

lainattu overdriven sivuilta, kirjoittanut Vesa Pakarainen. RIP



Edited By janne on 1284898671

Kirjoittaja janne » 19 Syys 2010, 14:30

Drag racing on yksinkertaisten ihmisten yksinkertainen moottoriurheilulaji, jossa ideana on siirtyä hyvän sään aikana varttimailin päähän. Siirtyminen tapahtuu kaksikaistaista asfalttirataa pitkin autoa tai mopoa enemmän tai vähemmän muistutttavilla laitteilla. Sateella siirtymisiä ei suoriteta, koska silloin rataa pestään harjakonetta apuna käyttäen. Radalle satavaa vettä myös lämmitetään suihkuturbiinista tehdyllä puhaltimella , koska lämmin vesi irrottaa paremmin likaa. Kun rata on pesty ja kuivattu, siihen ruiskutetaan pesuainetta valmiiksi seuraavaa sadetta ja pesukertaa varten.

Itse kilpurit jakautuvat moneen ryhmään ja yhteistä niille on viritystapa. Niistä kaikista on sahattu pakoputket poikki, mikä onkin edullinen tapa virittää ja kuulostaakin tehokkaalle. Muita virityskonsteja ei juuri uskalleta käyttää, koska moottorit ovat vanhoja ja heikkokuntoisia. Monet tiimit käyttävätkin varakonetta, koska yksi moottori ei useinkaan kestä koko matkaa. Heikoimmissa käytetään myös koneen päällä pientä apumoottoria, jolla helpotetaan kampiakselin pyörimistä hammashihnan välityksellä. Toisin kuin luullaan, ei nopeudella aina olekaan juuri merkitystä, koska moniin ryhmiin on asetettu nopeusrajoitukset tieliikenteen malliin. Näissä autoissa saa myös käyttää cruisecontrollia, ettei vauhti vahingossa nouse liikaa eikä kaasujalkakaan väsy.

Myös kuskin matkustusmukavuuteen panostetaan, kestäähän kilpailusuoritus kerrallaan ainakin 5-12 sekuntia. Siksi renkaina käytetään pehmeitä matalapaineslicksejä, jotka tasoittavat pienetkin epätasaisuudet. Joissakin autoissa käytetään myös jousitusta ja iskunvaimennusta, mutta säätäminen on tiimien on tiimien mukaan hyvin vaikeaa. Sen kyllä ymmärtää, koska nykyään radat ovat niin pahuksen tasaisia. Varsinkin hitaammissa autoissa käytetään kattoa, koska matkan aikana voi hyvinkin sade yllättää. Dragster-tyyppisissä kilpureissa ei ole kattoa eikä ovia, mutta askeettisuudestaan huolimatta ne sopivat erityisen hyvin kuskeille, jotka kärsivät tietynlaisesta alemmuuskompleksista. 8,5 metrinen putki onkin varsin leuhka miehisyyden jatke verrattuna johonkin katu-bemariin. Funny car on taas vastaavasti hauskojen kalamiesten auto paitsi, että ne muistuttavat isoa rapalan vaappua, ne myöskin kulkevat uistimen ketkuttelua mukaillen. Jotkut kuskit ovatkin erityisen taitavia leikkisästi vemputtamaan ratilla oikean liikehdinnän aikaansaamiseksi. Nitroautot sopivat hyvin eläkeläisille kuten nimikin jo kertoo. Jos varsinkin kuulo- ja hajuaistit ovat heikentyneet on siitä vain hyötyä. Dementiakaan ei ole esteenä, koska niissä ei ole vaihteita ja matka taittuu muutenkin niin sukkelasti, ettei ehdi unohtaa minne on menossa.

Reikäpäät ajavat moottoripyörillä ja ainoa mitä nämä itsesuojeluvaistottomat kuskit pelkäävät yli kaiken ovat hyönteiset. Usein näkeekin kuinka prätkäkuski heiluu villisti pyörän sivulta toiselle väistääkseen ilmassa lentelevän pörriäisen. Junnuille on myös omat auto- ja prätkäryhmänsä. Yllättäen juuri nuoret ovat kuljettajina kaikkein taitavimpia eivätkä he tarvitse edes apupyöriä, joita taas isommat käyttävät jopa autoissaan.

Laji sopii siis aivan kaikille, koska siinä ei tarvitse osata juuri yhtään mitään ja kuskeina on kyllä nähtykin jos jonkinlaisia mattinykäsiä ja muitakin renttuja. Uniapneetikotkin ovat ottaneet lajin omakseen ja varsinkin pudotusajoissa nämä raukat usein nukahtavat jopa lähtövaloihin. Lähettäjällä on onneksi käytössään melkoinen patteristo erivärisiä lamppuja, joita välkyttelemällä kuskit saadaan kuitenkin hereille ja matkaan.

Reissun jälkeen vain harvat autot kykenevät omin avuin tulemaan takaisin ja useimmat joudutaan hinaamaan varikolle. Jos kuskilla sattuu olemaan jotain muistikuvia matkasta, hän silmät pyöreinä selittää kuinka on selvinnyt tästä omasta mielestään vaikeasta tehtävästä. Useimmiten todisteet matkan tapahtumista kaivetaan kuitenkin tietokoneelta, jota itseään jumalaakin viisaampana pitävä päämekaanikko tulkitsee itselleen sopivalla tavalla. Keskinäisen sättimisen jälkeen tiimi aloittaa kuitenkin vimmatun, usein tuntikausia, kestävän ruuvien ja muttereiden edestakaisen pyörittelyn. Vaikka tämän jälkeen moottori vielä sattuisikin käynnistymään, niin ennen uudelleen radalle menoa jatketaan päätöntä purkamista ja kasaamista vielä tovi. Näin jatketaan läpi viikonlopun ja jos oikein hyvin on mennyt saattaa tiimin yhteenlaskettujen kilpailusuoritusten kesto olla kisan aikana jopa yli puoli minuuttia.

Tällaisen lajin ovat iloksemme kehtittäneet tietenkin amerikkalaiset ja onneksi ovatkin, sillä missähän suolla me rämmittäisiin, jos joku sekopää suomalainen olisi sen keksinyt

Kirjoittaja majuriTK » 30 Elo 2010, 13:27

janne kirjoitti:kausi paketissa ja SM kutonen :bike: hieman pettynyt olo :p
Hieno suoritus se oli :D mun sijotus tais olla 9,kaikissa kolmessa kisassa jotain teknistä rupleemaa :( mutta tosi mukavaa,ens kesänä uusiksi :mosh:

Kirjoittaja janne » 30 Elo 2010, 12:36

kausi paketissa ja SM kutonen :bike: hieman pettynyt olo :p

Kirjoittaja janne » 26 Elo 2010, 22:44

mopo kärryssä ym. roippeet ja aamulla (about n. 09.15) startti kohti Alastaroa finaali kisoihin :bike: . "perhoset" on taas löytäny SB kuskin, helvetin maha kun osaa oikkuila jännityksestä ???

Kirjoittaja janne » 09 Elo 2010, 21:37

tulipa pudasjärveltä haettua pytty (2.) :smoking:

Kirjoittaja majuriTK » 18 Heinä 2010, 17:11

mersu kirjoitti:
majuriTK kirjoitti:tulipa ilmottauduttua kalajoelle leather heaven nat's kiihdytys kisoihin 17-18.7 ja luokka olis prosb :baaa:

Hienoa!! Nähdään kisoissa

http://www.fhra.fi/info/2010071718_leather.html :welcome:
eipä menny oikein putkeen :angry: lauantaina pyörän kanssa ongelmia en saanut ajettua kuin kolme lähtöä ja niillä ei saanut vielä lisenssiä joten sunnuntain pudotukset jäi väliin.jospa pudiksella pääsis sitten jo oikein kisaan mukaan :;):

Kirjoittaja 109-1210607114 » 13 Heinä 2010, 16:21

majuriTK kirjoitti:tulipa ilmottauduttua kalajoelle leather heaven nat's kiihdytys kisoihin 17-18.7 ja luokka olis prosb :baaa:

Hienoa!! Nähdään kisoissa

http://www.fhra.fi/info/2010071718_leather.html :welcome:




Edited By mersu on 1279027387

Kirjoittaja majuriTK » 12 Heinä 2010, 21:55

tulipa ilmottauduttua kalajoelle leather heaven nat's kiihdytys kisoihin 17-18.7 ja luokka olis prosb :baaa:

Kirjoittaja 82-1232688863 » 10 Kesä 2010, 16:18

janne kirjoitti:kisat saatu pakettiin ja... ...kun ton mahan sais rauhottuun jännityksestä :p
:thumbup:
Hyvä meininki! Se jännitys kyllä katoaa nopeasti kun esim. opettelet line-upissa nyppimään mentaaliharjoituksia lähdöstä ja keskityt miettimään suoritusta jo etukäteen (eli reenaat lähtöä, kytkimen käyttöä, reaktioita, vaihtoja jne kylmiltään pyörän päällä).
Jokainen toki tavallaan, mutta moni kokee tuon hyväksi tavaksi ottaa tilanne haltuun.

Mekin päästiin Outlaw-busalla pelipaikalle lauantai iltana, vielä ei ajettu kuin lisenssiä, mutta tuntui sitä syöttöä olevan, joten kun (ei jos, vaan kun) saadaan pito-ongelmat ratkaistua, niin se on morjens! :blues:

-Rampe

Kirjoittaja 109-1210607114 » 06 Kesä 2010, 21:53

Tänään 6.6.2010 KAMASA Tools:ssa perheen "isompi" puolisko veti Busallani vaparina 9.26/248.65 ja ihan pask:lla 1.6 60ft:llä.

muita tuloksia kisoista ...ProSB vapari busa veti 8.3 ja jotaki ;O) ja vaikka kawasaki niih pakko mainita että ProSB paras vetäs 8.071 ...taitaa olla ainakin scandinavian ennätys ;OD

Paljon henk.kohtasia ennätyksiä sekä pyörä ja autopuollella..kulku keli sunnuntaina.


ps: voisko joku modata tän aiheen otsikon FDBA :ksi koska se ois varmaankin oikeempi ;O)

DRAG RACE ON PARASTA PAIKAN PÄÄLLÄ :turbobusa:

Kirjoittaja janne » 19 Touko 2010, 21:42

Ksthb kirjoitti:Loisto aloitus kaudelle, tsemppistä jatkoon...
kiitos :)

Kirjoittaja 107-1089231881 » 18 Touko 2010, 01:57

Loisto aloitus kaudelle, tsemppistä jatkoon...

Ylös