Käynnistys kone kuumana

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :;): :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :tyhmamina: :baaa: :bike: :blues: :pomppu: :bowdown: :thumbup:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: Käynnistys kone kuumana

Kirjoittaja Sekottaja » 03 Kesä 2010, 22:59

Mulla ainakin teki ihan vakionakin tuota ja samalla lailla TT:llä omaan ecuun tehdyn säädön jälkeenkin. Akussakin kyllä virta riittää. Ja tosissaan lämpimissä oloissa kaupunki ajon jälkeen ku tosissaan lämpee kunnolla. Ei oo ainakaan mua häirinny niin paljo et ois tarttenu ruveta toimenpiteisiin... :D :turbobusa:

Kirjoittaja Topi » 03 Kesä 2010, 22:07

Ensinnäkin kiitos ja :bowdown: kaikista vinkeistä, ohjeista ja kokemuksista!! Kuulostaa ettei tuo ihan ainutkertainen vaiva ole, vaan on jossain muodossa ilmennut muillakin.

Nyt on akku mitattu ja startatessakin virtaa riittää ja mopo lataa riittävästi. Tankki on täynnä v-poweria, joten katsotaan onko eroa nesteen 98:siin.

Tänään mopo teki kerran tuon temppunsa. "Lääkkeeksi" huomasin, että jos ei heti lähde vaan vain pöhähtää, startti nappula ylös odottaa pari sekunttia ja painaa uudestaan starttia ja avaa kaasua hieman, niin heti lähtee. Helppoa kun sen osaa..heh hee :bulb: Taitaapi olla juuri niin, että mopo saa tietyissä olosuhteissa liika pensaa startatessa.

Muutoin tuo menee 5,6L/100km reilussakin ajossa..

Laittelen komuksia, että vaikuttaako pensalaadun vaihto ja jos kokeilen tuota Ksthb:n ehdotusta commanderin ohituksesta. Voiko tuon commanderin ohittaa kokeilumielessä ja ajaa muut modit kiinni ilman lisäongelmia omaboxi vakiosäädöissä? Siis lämpimäksi ajoa, ei lentokenttäenkkoja :D




Edited By Topi on 1275592071

Kirjoittaja CormaX » 03 Kesä 2010, 11:08

tenhulttio kirjoitti:Mua vaan ihmetyttää miten akussa ei piisais jännite jos kerran pyörittää hyvin. Jos joku mittailee akkujännitteitä, niin mitatkaa silloin kun startti on pyörii.

Tuota bensan höyrystymistä vois varmaankin testata painelemalla tappokytkintä muutaman kerran ennen käynnistystä (linjastoon vaihtuu vilposemmat bensat). jos tuosta on apua, niin sitte johtunee siitä höyrystymisestä tai muuten kuumasta bensasta.
No niin se vain on!
Eipä lähtenyt mulla käyntiin kun jännite ei piisannu ja pyöritti nii iin komiasti...

Oma boxi paras boxi kun virityksiä ei ole enempää...(mullla k&n,silparit ja rajoittimen poistaja).
Eli tää yhtyy täysin Ksthb kirjoittamaan viestiin :thumbup:

Kirjoittaja 107-1089231881 » 03 Kesä 2010, 11:08

MikaR kirjoitti:Voisko eri firmojen bensoissa olla lisäaineistuksista johtuvia eroja lämmönkestossa?

--Mika
Bensoissa on eroja..
Oloetko tankkaillut jolatain tietyltä huoltamolta ?
Jos näin niin takkaappa kokeeksi 98e lientä joltain isommalta/toiselta huoltamolta esim Neste,Shell....
Pienet syrjäiset automaattiasemat kierrän, koska vaihtuvuus on pienempi...

Kirjoittaja 107-1089231881 » 03 Kesä 2010, 11:04

tenhulttio kirjoitti:Mua vaan ihmetyttää miten akussa ei piisais jännite jos kerran pyörittää hyvin. Jos joku mittailee akkujännitteitä, niin mitatkaa silloin kun startti on pyörii.

Tuota bensan höyrystymistä vois varmaankin testata painelemalla tappokytkintä muutaman kerran ennen käynnistystä (linjastoon vaihtuu vilposemmat bensat). jos tuosta on apua, niin sitte johtunee siitä höyrystymisestä tai muuten kuumasta bensasta.
Vakio mopedissa ei bensa vaihdu noin sillä paluulinja on jo pumpulla eikä bensakiskolla...

Kirjoittaja 77-1269433179 » 03 Kesä 2010, 10:56

Voisko eri firmojen bensoissa olla lisäaineistuksista johtuvia eroja lämmönkestossa?

--Mika

Kirjoittaja tenhulttio » 03 Kesä 2010, 10:15

Mua vaan ihmetyttää miten akussa ei piisais jännite jos kerran pyörittää hyvin. Jos joku mittailee akkujännitteitä, niin mitatkaa silloin kun startti on pyörii.

Tuota bensan höyrystymistä vois varmaankin testata painelemalla tappokytkintä muutaman kerran ennen käynnistystä (linjastoon vaihtuu vilposemmat bensat). jos tuosta on apua, niin sitte johtunee siitä höyrystymisestä tai muuten kuumasta bensasta.

Kirjoittaja Jone » 03 Kesä 2010, 09:52

Ksthb kirjoitti:Otappas Kommari pois välistä ja kokeile vielä'kö vaiva jatkuu..
kannattas kyllä nakkaa toi kommari mäkeen ja säädättää oma ecu kohilleen...
optiosta kannattaa laittaa isolohkoille tarkoitettu matalampi starttikierrosluku päälle, advanced setting valikosta (Enable bigblock low rpm cranking)
Helpoittaa käynnistystä oleellisesti.

Todennäköinen syy on vikaan että hukkuu bensaan käynnistäessä...

Mulla on Ecueditor-säätö TT:llä tehty ja laite tuntuu ajettavuuden perusteella ainakin erittäin säädöissä olevalta ja on bensapihi. Silti tuota "mystistä" kuumakäynnistys vaivaa on ollut, vaikka samoilla säädöillä toiminut pitkään moitteetta. Tosin vaiva hävinnyt sitten lähinnä itsekseen ja nyt lähtee kyllä hyvin käyntiin lämmöistä riippumatta.

Kirjoittaja 107-1089231881 » 03 Kesä 2010, 08:32

Otappas Kommari pois välistä ja kokeile vielä'kö vaiva jatkuu..
kannattas kyllä nakkaa toi kommari mäkeen ja säädättää oma ecu kohilleen...
optiosta kannattaa laittaa isolohkoille tarkoitettu matalampi starttikierrosluku päälle, advanced setting valikosta (Enable bigblock low rpm cranking)
Helpoittaa käynnistystä oleellisesti.

Todennäköinen syy on vikaan että hukkuu bensaan käynnistäessä...

Kirjoittaja CormaX » 03 Kesä 2010, 05:23

Ei kyllä tule mieleen tollasta ettei lähtis hyvin lämpimänä käyntiin...
...mutta kun akussa ei riitä potku(vaikka pyörittää nätisti)niin eipä tuo käyntiin nätisti lähekkään.
Mulla kävi kahtena peräkkäisenä ajokauden alussa näin että akun potku oli jost syystä kadon(starttas nätis)ja eipä tuo meinannut käyntiin lähteä. No sain molemmilla kerroilla uuden "takuuakun", vaikka tälläsiä ei pitäisi olla kuin 1/1000 <---ja lotto vain ei osu kohille :omituinen:
Ja voihan olla että säädöt niin että lykkää pensaa liikaa. Jos kuumana esim. liikennevaloissa ja kaupunkiajossa haiskahtaa pensa niin vika voipi olla siinä....

Toivotaan että toi ärsyttävä vaiva löytyy :pomppu:

Kirjoittaja Jone » 03 Kesä 2010, 00:41

Sekottaja kirjoitti:Itellä tekee K3:nen aivan samaa. Viileämmillä keleillä ja maantieajon jälkeen lähtee lämpimänäkin kuin palmun alta mutta jos pyörii kaupungissa jolloin paikat lämpee oikein kunnolla niin on pitkä vieteri. Oon pitäny ominaisuutena ja juurikin tuota bensan höyrystymistä arvellut syypääksi.

Tarkemmin muisteltuna mullakin käynnistysongelmat olivat esillä, kun ilma oli melko kuuma ja kone oli ajettu "flektilämpöiseksi" kaupunkiajossa. Bensan höyrystyminen kuulostaisi järkeenkäyvältä.

Kirjoittaja Sekottaja » 02 Kesä 2010, 23:42

Itellä tekee K3:nen aivan samaa. Viileämmillä keleillä ja maantieajon jälkeen lähtee lämpimänäkin kuin palmun alta mutta jos pyörii kaupungissa jolloin paikat lämpee oikein kunnolla niin on pitkä vieteri. Oon pitäny ominaisuutena ja juurikin tuota bensan höyrystymistä arvellut syypääksi.

Kirjoittaja Topi » 02 Kesä 2010, 21:53

Kiitoksia taas,

tuo akku voisi olla hyvä mitata, se ei ole enää ihan virkeimmillään esim. useamman päivän seisokin (mopon! :D ) jälkeen.. Ikää akulla on kolmisen vuotta.

Pieni kaasun avaaminen kyllä hiukan avittaa..

Bikedoctorin kanssa jutskasin puhelimitse ja hän hiukka epäili tuota "ominaisuudeksikin", kun tahtoo kuulemma bensiini hörystyä pumpun ollessa niin kuumassa paikassa ja tämä saattaa pidentää kuumana starttausta. Toki kyseessä oli epävirallinen arvio puhelimitse. Tarkoitus olisi jossakin kohtaa viedä mopo heille ja katsoa onko aikanaa tehdyt säädöt paketissa kohdillaan..

Tässäkin on niin, että kun on mighty busa alla, niin pienikin vaiva pitää selvittää. On se muutoin niin muikee ja makosa sekä viatonkin peli :rocket :thumbup:

Kirjoittaja tenhulttio » 02 Kesä 2010, 12:25

jarim kirjoitti:Akkuapa itse veikkaisin. Monestihan koneen pyöritykseen virtaa akussa piisaa mutta sytkälle ei sitten virtaa jaksakaan antaa. Eli jos akun virranantokyky on rajoilla niin kylmänä kone pyörii jouhevammin = startti ottaa vähemmän virtaa ja starttaa nätisti. Lämpöisenä haukkaa sitten enemmän ja kipinä heikompi. Kuulostaako järkevältä? Saa tyrmätä jos siltä tuntuu.
En usko :D

Bilteman akku Vanhassa Rouvassa ja Solmu Almassa (pyörien nimet...) ja pelittää paremmin ku mitkään merkkiakut. Jos kerran jaksaa pyörittää piiitkään niin akku on kunnossa. Eikö kaasun avaaminen (pikkasen) auta mitään?

Kirjoittaja jarim » 02 Kesä 2010, 12:11

Akkuapa itse veikkaisin. Monestihan koneen pyöritykseen virtaa akussa piisaa mutta sytkälle ei sitten virtaa jaksakaan antaa. Eli jos akun virranantokyky on rajoilla niin kylmänä kone pyörii jouhevammin = startti ottaa vähemmän virtaa ja starttaa nätisti. Lämpöisenä haukkaa sitten enemmän ja kipinä heikompi. Kuulostaako järkevältä? Saa tyrmätä jos siltä tuntuu.

Ylös