K8 turbolle säätösofta... - Olisi saatavilla

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :;): :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :tyhmamina: :baaa: :bike: :blues: :pomppu: :bowdown: :thumbup:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: K8 turbolle säätösofta... - Olisi saatavilla

Kirjoittaja PetriK » 05 Kesä 2010, 09:15

Gregiltä tuli terveisiä kun oli normiajossa testannut vaihdekohtaista ahtopaineensäätöä (sama mitä jussillakin on asennettuna, mutta magneettiventtiili hieman eri tavalla asennettuna). Tässä pari kuvaa jotka kertovat enemmän kuin pitkät tarinat. Kuulemma normipituisella ei pysty avaamaan kaasua yli 80% ;-), mutta eiköhän tuosta dataloggauksesta jotain ymmärrystä toiminnasta saa.

Kuva

Kuva

Kustannuksiltaan siis maksaa alle 200usd tuo GM 3bar map ja magneettiventtiili ja muuta ei tarvita että lisäruiskut ja ylimääräiset boost controllerit saa heitettyä mäkeen.

Kirjoittaja PetriK » 24 Touko 2010, 02:02

Jeps, joo olen reissussa ja sami tarttee tiedon että minkä anturin heittää peliin. Kiitokset avusta.

Voi olla että tulee toinen kysymys vielä siitä että miten noi johdot on kytketty....

Kirjoittaja BussiJussi » 23 Touko 2010, 21:31

PetriK kyseli 3bar map anturin tietoja:

KLIKS!!!

Ollos hyvä!!!

Kirjoittaja BussiJussi » 13 Touko 2010, 21:34

Joo, aikalailla noin. Kerron sanallisesti! Porttin taakse menevä paine, joka siis paineella pitäisi porttia kiinni, jätettiin kokonaan kytkemättä, menee siis ulkoilmaan. Paine turbolta hukkaportille, joka siis yleensäkin aukaisee portin, menee solenoidiventtiilin läpi. Kytkettiin silleen, että haluttuun paineeseen asti turbolta hukkikselle tuleva paine menee ulkoilmaan = hukkis ei aukea. Säädettyyn paineeseen tultaessa, solenoidiventtiili vetää kiinni, jolloin turbolta tuleva paine aukaisee hukkaportin... Mehän säädettiin käsittääkseni ainoastaan duty cycleä, jossa venttiili veti kiinni. 10% säätöä lisää, antoi aina n.0.1bar lisää. Soitellaan, jos jotain jäi epäselväksi?! Kiitollisuuden velassa kerron kaikki ummet ja lammet sulle :laugh:

Kirjoittaja PetriK » 13 Touko 2010, 21:01

Jussi - mä kun en ymmärrä vieläkään näistä turboista ja hukkaporteista niin oliko se meidän hukkaportin ohjaus kytketty näin ?

Kuva

Kirjoittaja PetriK » 11 Touko 2010, 22:33

OK, vahvistetaan tuo edellinen eli ecueditor 2.3 versiossa alkaa olemaan työpöydällä testattuna muutama Jussinkin odottama lisäpiirre:

1) Overboost limit, eli alkaa katkomaan sytkää jos asetettu overboost raja ylitetään. Vaatii että shifter moduli on aktiivisena.

Vaihdekohtaisesti:
2) Min gate pressure, eli raja vasta jonka jälkeen hukkaporttia aletaan avaamaan. Nostaa nopeammin ahtoja
3) Hukkaportin duty cyclen ohjaus, eli hukkaportin aukioloaikaa voidaan säätää boost solenoidilla välillä 0-100%
4) Max gate pressure, eli raja jonka jälkeen hukkaportti säilyy täysin auki

Ja lisäksi
5) Hukkaportin solenoidin toimintaperiaatteen valinta, eli päästetäänkö solenoidilla painetta ulos tai päästetäänkö painetta hukkaporttiin
6) Fuelling type eli voidaan valita onko fuelling type ns % TPS kartasta vai lisätäänkö arvoa TPS karttaan.

Tämä on siis aivan uusi versio tehtynä Greg & Greg & Samin & Co. toiveiden mukaisesti. Uutta teknologiaa peliin testattavaksi, ja jos ei toimi aina voi säätää boost fuel versiolla 2.2 joka on jo useammalla pyörällä testattu toimivaksi.

Tällä hetkellä testailen vielä tuota + vs. % lisäystä, muu kaikki olisi enemmän tai vähemmän kunnossa.

Kirjoittaja PetriK » 08 Touko 2010, 16:37

ecueditor.com kyllä toimii polttoaineenohjauksessa, mutta sami halusi että polttoainepulssi lasketaan kaavalla TPS + (MAP/TPS) eli peruspulssiin lisätään prosentuaalinen lisäys peruspulssista, nyt se lasketaan kaavalla (TPS + MAP) eli peruspulssiin lisätään kiinteä millisekunttimäärä. Tämän tekemisen aikataulusta ei ole ihan varma. Sitten tämä solenoidin ohjaus on toinen juttu, siitä uudempi versio on nyt valmistumassa työpöydän testaukseen. Katsotaan ehditäänkö tämä uusi saamaan - jos ei niin polttoaineensyöttö kyllä saadaan säädettyä kun sellaisia on tehty maailmalla ja samillakin.

Tärkeintä solenoidin ohjauksessa on että se reagoi mahdollisimman nopeasti paineen kasvua rajoittavasti. Eli tuo kytkentä paineletkuille mitä kuvassa on mahdollistaa paineen nopean lisäämisen kalvon päälle ja siten hukkaportin sulkemisen kun duty cycle pitää laittaa vaihdekohtaisella rajalla 100%.

Tuossa tulevassa uudessa ecueditorissa on kai kohta myös overboost limit, eli jos jostain syystä paineet kasvaa ylitse tietyn rajan menee sytkä ja polttoaineensyöttö pois päältä.

Mutta meikäläinen kun ei turboista riittävästi ymmärrä niin tämä on vaan joidenkin turbotyyppien kommentointiin ja teoriaan perustuvaa näkemystä.

Kirjoittaja BussiJussi » 08 Touko 2010, 13:49

Tämä venttiilihän mahdollistaa monenlaista kytkentätapaa. Toinen vaihtoehtohan olis ohjata painetta venttiilin kiinniollessa pelkästään painekellon takapuolelle (pysyy hukkis 100% varmasti kiinni), venttiilin täysin aukiollessa pelkästään etupuolelle, jolloin ainoastaan jousikuorma voittamalla saadaan hukkis auki. Tarvittaessa ilman vuodatus ulkoilmaan, ettei solenoidin, ja painekellon väliin jää painetta. Kuva kertokoon enemmän, tämmöistä tarkoitan:

Kliks!

Toivottavasti viikonpäästä ollaan asian suhteen viisaampia. Letkuja ja nippoja paljon Samin pajalle ottaa mukaan, että päästään erikytkentöjä kokeilee, jos ei ala toimimaan!
Asiantuntijat, kummalla kytkennällä kannattaa lähtee liikkeelle?
Myös ecueditorin toiminnan testausta odotan mielenkiinnolla. PC, ja Xpressenin "ecu" ruuvailtu irti, toivottavasti ei turhaan!

Kirjoittaja PetriK » 08 Touko 2010, 10:53

Turbofuel moduliin saattaa kehittymään pieniä lisäominaisuuksia joilla pyritään nopeuttamaan ahtopaineen nostamista sekä asettamaan vaihdekohtainen maksimi ahtopaine.

1) Vaihdekohtainen maksimiahtopaine jolloin boost controller solenoidi menee 100% duty cyclelle
2) Vaihdekohtainen minimi gate pressure joka ylitettäessä boost solenoid kontrolli on duty cyclen verran aktiivinen
3) Vaihdekohtainen sytkäennakon myöhästäminen

Kuva
Kuva

Kirjoittaja PetriK » 02 Touko 2010, 20:55

Mä luulen että toisioläpät voisi kyllä disabloida...

On tällainen ecueditor turbokin saatu suomeen - kuullaan varmaan palautetta toimivuudesta jossain välissä.

Samilta tuli hyviä vinkkejä säätämiseen liittyen joita lupasin lähteä tekemään aikataulun salliessa. Lisäksi todettiin että turvaominaisuus että laihalle mennessä sytyttää FI valon ei käytännössä toimi (tuli palautetta sekä Greg:ltä että Samilta) - koska käytännössä menee moottorijarrutuksessa laihalle heti kun kaasun sulkee kiihdytyksen jälkeen. Tämä ominaisuus on nyt poistettu uudemmissa Ecueditor.com versioissa http://www.ecueditor.com.

Kirjoittaja jarim » 11 Huhti 2010, 20:59

villeh kirjoitti:Mielenkiinnosta utelisin mutta miten mahtaa olla mahdoton homma laittaa gen 2 sähköjä gen 1? onko miten ylitsepääsemätöntä??
Ruiskurungot mielestäni suurin pulma. Toisioläpät nääs. Ja kun Gen2 ruiskurunkojen jako ei passaa Gen1 kanteen niin...

Kirjoittaja villeh » 11 Huhti 2010, 20:57

Mielenkiinnosta utelisin mutta miten mahtaa olla mahdoton homma laittaa gen 2 sähköjä gen 1? onko miten ylitsepääsemätöntä??

Kirjoittaja BussiJussi » 10 Huhti 2010, 18:59

Tullissa mulle osaset gregiltä tulossa, kiitokset Petrille jo nyt avusta. Painekello päivityksen jälkeen Samin penkkiin testaamaan ecueditoria, vaihdekohtaisella ahtopaineen säädöllä...

Kirjoittaja PetriK » 10 Huhti 2010, 18:56

Greg kävi dynossa hoitamassa homman loppuun. 356hp vakiosuuttimilla, bensaa olisi riittänyt vielä enemmänkin - mutta miehellä loppui uskallus. alkoi pelätä vakioveivien kestävyyttä. Toki bensapumppu on vaihdettu, mutta mitään lisäruiskuja ei siis ole käytetty ecueditorin lisäksi. Ainoastaan GM 3bar map on vaihdettu alkuperäisen IAP sensorin tilalle ja ecueditor boostfuel moduli aktivoitu.

Kuva

Säätäjä Ryan Schnitz, joka alla olevassa videossa dynoaa Gregin pyörää...
http://www.youtube.com/watch?v=5T7-1l5Hh3I




Edited By PetriK on 1270915051

Kirjoittaja PetriK » 09 Helmi 2010, 20:25

Pientä edistymistä - greg on testaillut alustavasti vaihdekohtaista boost controllia, eli tarkoittaa sitä että nyt voidaan bussissa säätää maksimi ahtopaine vaihdekohtaisesti. Vaatii solenoidin joka maksaa noin 50-70e.

Jatkossa ehkä tehdään lisäksi aito boost controller jossa on kartta duty cyclen säätämiseksi - eli kaasuunvastaavuutta paremmaksi/lineaarisemmaksi, tälla saadaan turboa enemmän remmiahdin tyyppiseksi jos halutaan vaikka parempaan kontrolliin stripille.




Edited By PetriK on 1265742279

Ylös