Mikä ihmeen bmep - siis brysselistäkö ? - Vääntöä ja tehoa, yhteismitallisesti...

Lähetä vastaus

Hymiöt
:D :) :;): :( :o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :tyhmamina: :baaa: :bike: :blues: :pomppu: :bowdown: :thumbup:
Katso lisää hymiöitä

BBCode on Käytössä
[img] on käytössä
[url] on käytössä
Hymiöt ovat käytössä

Otsikko
   

Laajenna näkymää Otsikko: Mikä ihmeen bmep - siis brysselistäkö ? - Vääntöä ja tehoa, yhteismitallisesti...

Kirjoittaja tenhulttio » 01 Maalis 2010, 21:26

Suomeksi "tehollinen keskipaine" (tai ainaki jottain sinnepäin).
Tästä syystähän ennenvanhaan F1 mottoreiden tehot saatiin helposti selville. Kunhan kuunneltiin paljonko ne kiertää pääsuoran lopussa (=äänitaajuus). Nykyäänhän F1 moottorit onkin suunnilleen samantehosia kun kierrokset on rajotettu. :pylly:
Mutta mielenkiintonen aihe. Taijjan vähän opiskella kunhan täsä saan kevättä rintaan :cool:

Kirjoittaja PetriK » 01 Maalis 2010, 21:00

Liittyen tämän vuoden projektiin olen palautellut mieleen näitä erilaisia moottorinmallinnuksen ja laskennan kaavoja. Siinä K5 projektissa aikoinaan keskityttiin tehon tuottamaan ylemmillä kierroksilla ja onnistuttiin ihan kohtuullisesti. Nyt tavoite ei ole kierosten suhteen ihan yhtä korkealla, syynä se että kampuran koko on kasvanut gen2:ssa sen 2 milliä. Tällä kertaa moottorin suunnitteli ja rakensi jenkki, Bryan Snyder oman firmansa quantumotrspors kautta. Bryan tuli valittua suositusten eli Brock:n ja DaveO omaisten palautteen perusteella.

Nyt osana tätä K9 aihion jatkotyöstämistä Samin luona on ollut hyvä mahdollisuus myös hieman vertailla erilaisia konstruktioita RR mopoista hard core dragracing pyöriin sekä miehen itsensä että myös dynotulosten perusteella.

Eri laitteiden käytännön vertailussa on ollut suurena apuna BMEP luku, eli suomeksi nm/L. Hevosvoimathan tulevat sitten kierrosten mukana jos vääntö eli BMEP on riittävän suuri koska meikäläinen ei tietenkään heti usko että jenkkien työstämässä moottorissa EI olisi jotain parannettavaa.

Harjoitus on avannut asiaan myös toisen näkökulman. Käytännön testeissä maailmalla BMEP arvoa 15 ole mahdollista ollut ilman ahtamista ylittää. Formuloissa ja Nasdaq autoissa BMEP menee juuri karvan verran ylitse eli on 15.2 ja 15.1. Moto GP pyörissä pyöritään siinä 14 paremmalla puolen. Bensalla kikkailemalla päästään ehkä jopa 16 alkuisiin arvoihin.

Koska asia näyttää olevan hieman vieras monelle täällä suomessa, niin ohessa pari linkkiä muistiin siltä varalta että joku muukin kiinnostuu siitä miten asiat vaikuttavat toisiinsa.

Tässä pohjana on motogp pyörä, käsittääkseni 2007/2008.
http://www.profblairandassociates.com/pdfs/Back_to_basics.pdf

Tämä taas on nähtävästi v2006 dataan perustuva vertailu F1 ja Nascar moottoreista.
http://www.epi-eng.com/images....ble.gif

Jos jollain on aikaa perehtyä tuohon Blairin paperiin tai on sopivasti näitä aiheita opiskellut niin mielellään tästä voisi keskustella enemmänkin.




Edited By PetriK on 1267470853

Ylös